بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > شهادت شهود در امور کیفری: تفاوت شهادت در امور کیفری و حقوقی

شهادت شهود در امور کیفری: تفاوت شهادت در امور کیفری و حقوقی

شهادت در امور مدنی و کیفری

شهادت شهود در امور کیفری: شهادت کاری است که هر شخصی اصل چیزی را بداند شهادت داده و ان را به دیگران عرضه می‌کند تا افشای واقعیت میسر گردد. نخستین راه محرز نمون دعوی پناه بردن به قسم شاهدان است چون پیش از ابداع خط تنها ابزاری که جهت اثبات دعوی و یا دفاع از آن استفاده می شد گواهی به شهادت شاهدان بود.

شهادت و شرایط آن

شهادت شهود در امور کیفری: شنیدن شهادت گواهان در اصل الزامی است با معرفت و محتاطانه انجام شود چرا که بیشتر گواهی‌ها بانفسانیات و شهوات وتوهمات و کم بودهای اعضاء انسانی و حواس و یا کمی هوش و حافظه انجام می‌شود اما در برخی مواضع گواهی اشخاص تنها را بررسی و افشا واقعیت بوده و قاضیان ابزار و اسناد دیگری ندارند که کارهای قبل که در حضور آنان انجام نشده وارسی نمایند جز به گواهی بیانات اشخاصی که شاهد آن رخ داده بوده‌اند .جهت استنباط اهمیت شهادت موارد زیر را الزامی است مد نظر قرار داد :

– اصل کارها واعمالی که مورد اثباتست.
– توصیف فرد گواهی دهنده.
– رابطه‌ها و هماهنگی شهادت‌ها باهم و نبود تفاوت میان آنها.

شهادت در امور مدنی و کیفری
شهادت در امور مدنی و کیفری

چرا که گواهی از کارهای کیفی است نه کمی به اندازه شاهدان نباید تمرکز کرد و بیشتر الزامی است به اهمیت گواهی دقت کرد. گوش و چشم الزامی است عکس‌ها و رفتارها و کارهای مردم را بفهمند تا سبب بدست اوردن داده‌های کامل گردد.

شهادت شهود در اداره کار:

گواهی بر شنیده‌های دیگران با شرایط زیر امکان پذیرش دارد .

– بصیر الزامی است مطمعن باشد که فرد راوی خود رخ داد را مشاهده کرده و شنیده باشد نه حرف وی متکی به حرف دیگران باشد.
– اگاهی تام به شخصیت وهستی اظهار کننده داشته باشد.
– اظهار کنندگان باید مورد اطمینان بوده و حداقل تعداد آنان از یک نفر بیشتر باشد.

خواندن این مقاله  لعان چیست و چگونه انجام می شود؟ تشریفات لعان یعنی چه؟

گواهی دهنده ای که اصل و پایه گواهی او سخن دیگران است قادر نیست شهادت بدهد جز اینکه دست دوم باشد. داد و فریاد نباید در کار گواهی مداخله داشته باشد و این داده‌ها اثر قضائی ندارند.
دادرس الزامی است کلیه بیانات شاهدان باهم قیاس کرده و مطابقت دهد که آیا این بیانات باهم توافق دارند یانه و اگر فرق و نا هماهنگی داشتند سریعا رد کند.

  • گواهی دهنده الزامی است شهادت خود را با قطعیت بیان کند بی انکه شک و یا تردیدی در اظهارات او باشد اما مجاز نیست که گواهی او بر اساس افکار و نظرات شخصی او بوده باشد.
  • گواهی دهنده آنچه را که حواس او می‌فهمند الزامی است به شکل ساده بیان کند و از نتیجه گیری دوری کند چرا که امکان دارد دادرسی داشته باشد اما نتیجه بدست امده از آن درست نباشد پس نباید استنباط های خود را اظهار کند و داده‌ها و دیده‌های خود را تفسیر و معنی کند.
  • گواهی دهنده نباید نسبت به آن چیزی که شهادت می‌دهد دعوا و جنجال کند .
  • گواهی دادن اثر شگرفی در زندگی انسان دارد و در برایند این کار حاصلی از حواس و حافظه نسل‌های قبل ومعاصر در اختیار هر شخص گذاشته شده و در آن واحد قادر است آن را در هر وقت و جایی گسترش دهد.

شهادت شهود در قانون آئین دادرسی مدنی ایران

شهادت شهود در امور کیفری: از ماده ۴۰۶ الی آخر ماده ۴۲۵ قانون آئین دادرسی مدنی در مبحث چهارم جهت شیوه شنیدن شهادت گواهی دهندگان و رد وردانان از سمت صاحبان دعوی و شرایط شهادت و گواهی دهندگان موادی تدارک داده شده اما در هر صورت مشخص کردن اندازه اهمیت و اثر شهادت به رای دادگاه است و در لایحه قانون آئین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۳۱ هم هیچ دگرگونی در مواد اورده شده بالا داده نشده است.

خواندن این مقاله  دستور موقت چیست و نحوه‌ی صدور آن به چه شکل است؟ حامد امیری

و از ماده ۴۲۶ تا آخر ۴۳۵ در مبحث پنجم در مورد تفحص محلی است که ان هم در خصوص شهادت است که ماده ۴۳۵ آن در لایحه اصلاحی تازه در مورد هزینه تفحص تصحیحاتی انجام شده است.

شهادت شهود در قانون مدنی ایران

هر کیفی کیفری دارد معنی: در قانون مدنی در باب دوم کتاب سوم از ماده ۳۰۶ تا آخر ماده ۳۲۰ در مورد موردهای گواهی و چگونگی شاهدان و گرفتن حق اظهار گواهی تحت شرایط قانونی تعیین شده است. بخش‌های قابل توجه در قانون مدنی این است که به جز در شرایطی که قانون جدا کرده هیچ کدام از عقدها و ایقاعات و تعهدات که بحث آن عیناً یا قیمتاً زیاد تر از پانصد ریال باشد نمی‌شود تنها با گواهی شفاهی یا کتبی محرز نمود و در این زمان هم شخصی مدعی است

که عهد خود را انجام داده قادر نیست ادعای خود را تنها با گواهی محرز کند و همین طور دعوای زوال حق مانند دادن دین اقاله فسخ ابراء و مانند انان در برابر سند رسمی یا سندی که ارزش آن در محکمه اثبات شده مگر بحث سند کمتر از پانصد ریال باشد و همین طور در برابر سند رسمی یا سندی که ارزش آن در محکمه اثبات شده دادخواست خلاف مفاد یا درج شدگان آن باشد گواهی محرز نمی‌شود اما در پنج مورد این مبانی جاری نمی شود.

معنی هر کیفی کیفری دارد

  • – در موردهایی که درخواست گواهی دهنده جهت تقویت یا کامل کردن دلیل باشد.
  • – در موردهایی که به خاطر رخ داد حادثه برای سند ان سند موجود نیست. مانند اتش سوزی –زلزله – سیل- غرق کشتی که مال خود را به دیگری سپرده و گرفتن سند برای صاحب مال در ان زمان امکان ندارد.
  • – نسبت به همه عهد‌هایی که معمولا بدست اوردن سند متعارف نیست مثل اموالی که افراد در مهمانخانه‌ها و قهوه خانه‌ها و کاروانسراها و نمایشگاه به افراد می‌سپارند.
  • – اگر سند به علت حادثه‌های غیر مترقبه گم شود و یا از بین برود.
  • – در خصوص تعهد زوری و کارهای دیگری که درون عقود وایقاعات نباشد.
شهادت شهود در قانون مدنی ایران
شهادت شهود در قانون مدنی ایران
خواندن این مقاله  کودک همسری چیست؟ مقاله در مورد کودک همسری - حامد امیری

شهادت این افراد قبول نیست :

– متهم به مجازات جنائی.
– متهمین به جرمی که محکمه در حکم خود آنها را از حق شهادت دادن در محاکم محروم کرده باشد.
– افراد ذینفع درمعامله
– خادمان مسئول دفتر
– خادمان اصحاب معامله

گواهی در دین اسلام

در اسلام هم در کارهای حقوقی و هم در کارهای کیفری و هم در تنظیم سندهای گواهی شاهدان، تنها علت اثرگذار جهت ارزش کارها و اتفاقات بوده . صفت های دارای اعتبار گواهی دهنده در دین اسلام بود :

– بلوغ
– کمال عقل
– ایمان
– عدالت
– انتقاء تهمت
– طهارت مولد

صفتی که با اهمیت تر از همه این شرط هاست این است که گواهی دهنده موحد باشد .جز واقعیت به چیز دیگر دقت نداشته باشد .

حامد امیری ، دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت مهیا برای ارائه خدمات وکالت اصفهان و در سطح کشور در انواع دعاوی، شکایت، امور بیمه، خانواده، ملکی، مالی، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت‌ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری به عنوان یکی بهترین وکلا در اصفهان می‌باشد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید