بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات استفاده از پاسپورت دیگران چیست؟-وکیل کیفری در اصفهان

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران چیست؟-وکیل کیفری در اصفهان

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران: از جمله مواردی که برای اشخاصی که قصد به سفر خارج از کشور را دارند پاسپورت می‌باشد. پاسپورت یکی از موارد بسیار مهم جهت خروج از کشور است. و اگر فردی تصمیم داشته باشد از کشور مبدا به کشور مقصد سفر کند می‌بایست حتما پاسپورت داشته باشد.

در طول تمام مراحل جهت اخذ بلیط به پاسپورت نیاز می‌باشد. با این حال همانگونه که می‌دانید برای پسران به غیر از پاسپورت معافیت نیر لازم خواهد بود.

به این خاطر که بتوانند اقامت یک کشور را دریافت نمایند و یا اینکه از کشور خارج گردند. حال تفاوتی ندارد که این کشور یک کشور همسایه است و یا در قاره‌ای دیگر است، مهم این است که به این مدرک نیاز دارد.

در خیلی از موارد در مورد پاسپورت با پاره‌ای مسائل مواجه هستیم. به عنوان مثال پاسپورت تقلبی یا پاسپورت افراد دیگر را به منظور سفر کردن در نظر بگیریم‌.

حامد امیری بهترین وکیل کیفری در اصفهان قصد دارد در ادامه این مطلب شما را با مجازات استفاده از پاسپورت دیگران آشنا کند. با ما همراه باشید.

خرید پاسپورت جعلی چه جرمی دارد؟

به موجب قانون مجازات اسلامی، بدین منظور فعل انسانی جرم تلقی گردد. در مرحله نخست می‌بایست قانون‌گذار آن فعل را جرم شناخته و مجازاتی برای آن باشد. (رکن قانونی)، در مرحله دوم رفتار و یا ترک رفتار که جرم محسوب شد است. به مرحله انجام برسد و در حقیقت فرد آن عمل را انجام دهد (رکن مادی). و در مرحله سوم فرد آن عمل را با آگاهی و اختیار انجام دهد (رکن معنوی یا روانی).

بر اساس گفته‌های فوق ارکان جرم به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1- رکن قانونی
2- رکن مادی
3- رکن معنوی (روانی) تقسیم می‌ شوند که در ذیل به هر یک به طور جداگانه می ‌پردازیم.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

1) رکن قانونی جرم جعل

در مواد 523 الی 542 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات رکن قانونی جرم جعل است.
مجازات قانونی جرم جعل با نحوه ارتکاب آن متفاوت می‌باشد. رکن قانونی جعل پاسپورت مواد 532 و 533 قانون مجازات اسلامی است.

خواندن این مقاله  معنی حکم قصاص و در چه صورت صادر میشود؟

2) رکن مادی جرم جعل

در ماده 523 قانون مجازات اسلامی، مصادیق رکن مادی جرم جعل بیان که عبارتند از:

«ساختن نوشته یا سند، ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی و غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی، الصاق نوشته ای به نوشته دیگر، یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.»

نخستین عنصر مادی جعل و تزویر، اصل حقیقت است و آن عبارتند از تغییر دادن و مخدوش کردن و دگرگون کردن و مغلوب ساختن حقیقت یک مسئله.

عده‌ای از حقوقدانان بر این باورند که چنانچه اصل حقیقت (تغییر دادن حقیقت) منتفی باشد حتی چنانچه متنی نگارش شده باشد جرم جعل تحقق نمی‌‌یابد. زیرا حقیقتی قلب نگردیده است.

برای مثال طلبکاری رسید طلب خود را گم کند و با جعل امضای بدهکار، رسید طلب دیگری بنویسد. در این شرایط حقیقتی تغییر و دگرگون است. اما نوشته‌‌ که اصل نیست.

عده‌ای دیگر از حقوقدانان معتقدند که در این شرایط هم جرم جعل صورت است. چون که باز هم حقیقتی مخفی شد و سندی مجعول به وجود. این اختلاف نظر، میان قضات نیز اختلاف نظر می‌باشد.

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران چیست

3) رکن معنوی (روانی)

به منظور تحقق جرم جعل، مرتکب می‌بایست در برابر این اقدام خویش آگاه باشد و اقدام وی حاصل اراده و اختیار او باشد. جهت تحقق عنصر روانی، مرتکب می‌بایست از یک طرف نیت ساختن یا تغییر دادن سند را داشته باشد و از طرف دیگر می‌بایست نیت فریب دادن اشخاص را از این سند یا نوشته مجعول داشته باشد.

مجازات جعل پاسپورت چیست؟

با در نظر گرفتن اینکه پاسپورت یک سند رسمی محسوب می‌شود، مجازات آن بر حسب مواد 532 و 533 قانون مجازات اسلامی تعیین می‌گردد.

چنانچه شخصی که به جعل پاسپورت اقدام می‌کند، از کارمندان دولت یا از مسئولان دولتی است، مضاف بر مجازات‌های اداری و جبران خسارت وارد شده، محکوم به حبس از 1 تا 5 سال یا پرداخت شش تا سی میلیون ریال جریمه نقدی خواهد شد.

چنانچه یکی از اشخاص عادی جامعه مرتکب جعل گردد، علی‌رغم جبران خسارت وارد گردیده محکوم به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا جریمه نقدی سه تا هجده میلیون ریال خواهد شد.

جعل عکس پاسپورت

امکان دارد فردی با بهره‌گیری از عکس شما اقدام به ساخت پاسپورت با مشخصات غیر واقعی کند. این عمل نیز با در نظر داشتن ماده 523 قانون مجازات اسلامی از مصادیق جعل و تزویر به حساب می‌آید. لذا چنانچه این شخص کارمند یا مسئول دولتی نباشد به مجازات‌های زیر محکوم می‌شدد:

  • • جبران خسارت وارد شده
  • • شش ماه تا سه سال حبس یا
  • • 3 تا 18 مییون ریال جریمه نقدی
خواندن این مقاله  نسب و روش‌های قانونی اثبات نسب! ماده قانونی اثبات نسب؟!

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی

بر اساس ماده 535 قانون مجازات اسلامی، هر شخصی از پاسپورت جعلی با آگاهی از جعلی بودن آن استفاده کند، علاوه بر جبران ضرر وارد گردیده محکوم به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا به جزای نقدی 3 تا 18 میلیون ریال خواهد شد.

بهره‌گیری از پاسپورت سایرین جهت ورود به کشور یا خروج از آن ممنوع است. بر اساس ماده 38 قانون گذرنامه، «هر کس از گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه متعلق به دیگری برای ورود به کشور یا خروج از آن استفاده نماید، به حبس از دو ماه تا ‌یک سال محکوم می شود.»

مشاوره حقوقی در اصفهان حامد امیری وکیل دادگستری در اصفهان 1

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران

1. چنانچه یک فرد ایرانی بدون گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از کشور خارج گردد، محکوم به حبس تادیبی از دو ماه تا شش ماه با پرداخت جریمه نقدی از دو هزار ریال تا بیست هزار ریال یا به هر دو مجازات می‌گردد.

2. هر ایرانی که از مناطق غیر مجاز وارد کشوری گردیده باشد و یا از کشوری خارج گردد، محکوم به حبس تادیبی از یک تا سه ماه می‌گردد.

3. در صورتی که فردی بدون داشتن گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از مناطق غیر مجاز وارد یا خارج گردیده باشد، محکوم به حداکثر مجازات حبس یا جریمه نقدی مذکور در ماده ۳۴ همان قانون می‌گردد.

4. هر فرد به جهت اخذ گذرنامه یا اسنادی در حکم گذرنامه به اسم خود یا اسم دیگری اسناد و مدارک مغایر با واقعیت یا متعلق به دیگری را با علم و از روی عمد به مراجع مربوط تسلیم نماید محکوم به حبس تادیبی از دو ماه تا شش ماه شده و چنانچه که عمل وی موجب صدور گذرنامه گردد، محکوم به دو ماه تا دو سال حبس تادیبی خواهد شد.

5. هر کسی از گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه متعلق به غیر جهت ورود به کشور یا خارج شدن از کشور بهره ببرد، محکوم به یک ماه تا یک سال حبس تادیبی می‌گردد.

جرم ورود و و خروج غیر قانونی از کشور

طبق توضیحات وکیل جعل اصفهان اشخاص جهت خروج از کشور و یا سفر از خارج به ایران می‌بایست دارای گذرنامه باشند. ورود و خروج اشخاص بدون داشتن پاسپورت یا گذرنامه ممنوع است و مرتکب با نظر به مواد زیر از قانون گذرنامه مجازات می‌گردد:

به موجب ماده ۳۴:

خواندن این مقاله  آیا متهم می تواند از شاکی شکایت کند؟ شکایت افترا علیه شاکی

«هر ایرانی که بدون گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از کشور خارج شود، به حبس از ۱ تا ۲ سال یا پرداخت جزای نقدی از یکصد هزار تا ‌پانصد هزار ریال محکوم خواهد شد.»

جعل پاسپورت

به موجب ماده ۳۵:

«هر ایرانی که از نقاط غیر مجاز وارد کشور شده یا از کشور خارج شود به ۲ ماه تا یک سال حبس و یا جریمه نقدی از یکصد هزار ریال تا‌ پانصد هزار ریال محکوم می‌گردد.»

به موجب ماده ۳۵ مکرر:

«هر ایرانی که بدون داشتن گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه بخواهد از مرز غیر مجاز خارج شود و به هنگام عبور دستگیر گردد، به یک ماه تا یک سال حبس یا پنجاه هزار ریال تا سیصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و چنانچه مرتکب دارای گذرنامه و یا اسناد در حکم‌ گذرنامه باشد، به حبس از یک ماه تا شش ماه یا جزای نقدی از پنجاه هزار ریال تا دویست هزار ریال محکوم خواهد شد.»

سخن پایانی

چنانچه یکی از اشخاص عادی جامعه مرتکب جعل گردد، علی‌رغم جبران خسارت وارد گردیده محکوم به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا جریمه نقدی سه تا هجده میلیون ریال خواهد شد.

هر فرد به جهت اخذ گذرنامه یا اسنادی در حکم گذرنامه به اسم خود یا اسم دیگری اسناد و مدارک مغایر با واقعیت یا متعلق به دیگری را با علم و از روی عمد به مراجع مربوط تسلیم نماید محکوم به حبس تادیبی از دو ماه تا شش ماه شده و چنانچه که عمل وی موجب صدور گذرنامه گردد، محکوم به دو ماه تا دو سال حبس تادیبی خواهد شد.

سوالات متداول

مجازات جعل پاسپورت چیست؟

چنانچه یکی از اشخاص عادی جامعه مرتکب جعل گردد، علی‌رغم جبران خسارت وارد گردیده محکوم به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا جریمه نقدی سه تا هجده میلیون ریال خواهد شد.

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی چیست؟

هر شخصی از پاسپورت جعلی با آگاهی از جعلی بودن آن استفاده کند، علاوه بر جبران ضرر وارد گردیده محکوم به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا به جزای نقدی 3 تا 18 میلیون ریال خواهد شد.

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران چیست؟

هر فرد به جهت اخذ گذرنامه به اسم خود یا اسم دیگری اسناد و مدارک مغایر با واقعیت یا متعلق به دیگری را با علم و از روی عمد به مراجع مربوط تسلیم نماید محکوم به حبس تادیبی از دو ماه تا شش ماه شده و چنانچه که عمل وی موجب صدور گذرنامه گردد، محکوم به دو ماه تا دو سال حبس تادیبی خواهد شد.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

5 نظرات

  • فرزاد
    31 خرداد, 1402 در 7:11 بعد از ظهر

    سلام. وقت بخیر. با پاسپورت افغانی تبارم از امور مشترکین یک عدد سیمکارت خریدم .حق خرید هر پاسپورت سه سیمکارت است. امروز پیام اومده برام که دوعدد سیمکارت با پاسپورت من خریداری و فعال شده. مطمین هستم که کارمند امورمشترکین این کار را کرده. ایا این کار جرم است؟؟؟ اگر جرم است چه کار میتوانم بکنم؟

  • اصغر
    11 اردیبهشت, 1402 در 1:06 بعد از ظهر

    سلام، من برای اربعین از پاسپورت دوستم را گرفتم ولی لب مرز قبل از خارج شدن آن رو ازم گرفتند حال میخوام بدونم چه باید بکنم که جریمه کمتری نصیبم بشه، واینکه اصلا چه مجازاتی برای من و دوستم احتمالا قرار داده میشود

  • اصغر
    11 اردیبهشت, 1402 در 1:04 بعد از ظهر

    سلام، من برای اربعین از پاسپورت دوستم را گرفتم ولی لب مرز قبل از خارج شدن آن رو ازم گرفتند حال میخوام بدونم چه باید بکنم که جریمه کمتری نصیبم بشه، واینکه اصلا چه مجازاتی برای من و دوستم هست ،با تشکر از شما

  • A.f
    8 مهر, 1401 در 10:54 بعد از ظهر

    سلام، وقت بخیر، ممنون از سایت بسیار عالی که دارید
    سوالی که دارم اینه که من با پاس ایرانی خروج زدم و با پاس جعلی یه کشور دیگه ورود به کشور ترکیه داشتم و پلیس گذرنامه ترکیه متوجه این موضوع شد و دیپورت شدم ، الان مجازات این به چه صورته ؟

پیام بگذارید