بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > آیا متهم می تواند از شاکی شکایت کند؟ شکایت افترا علیه شاکی

آیا متهم می تواند از شاکی شکایت کند؟ شکایت افترا علیه شاکی

قرار قاطع و قرار شبه قاطع

اگر شکایت کیفری به نتیجه نرسد

شکایت متهم از شاکی: اعاده حیثیت بعد از رضایت شاکی! هنگامی که در هر جامعه، جرمی صورت می‌گیرد. نیروهای انتظامی و قضایی آن جامعه به منظور کشف و پیگیری آن جرم اقداماتی به عمل خواهند آورد.

ولی تنها کشف و پیگیری جرم منجر به بازگشت نظم به آن جامعه و جبران ضررها به زیان‌دیده از جرم نمی‌شود. بلکه نتیجه موقعی حاصل می‌گردد که مرتکبان واقعی جرایم هم دستگیر و مجازات عمل خود را ببینند.

زمانی که متهم دستگیر می‌شود، اصولا این امکان وجود ندارد که در‌‌ همان محل دستگیری متهم آنها را به مجازات اعملاشان رساند. چرا که هنوز جرم ارتکابی به اثبات نرسیده است.

ایا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟

وقتی شاکی متهم می شود؟ از این رو جهت کشف واقعیت و اعمال مجازات مجرمان واقعی لازم است. که افراد مظنون به منظور انجام تحقیقات مقدماتی احضار و در صورت عدم حضور جلب شوند. و در نتیجه در صورتی که مجرمیت آن شخص به اثبات رسید، متهم به مجازات می‌‌رسد. و در غیر این حالت بر اساس اصل برائت، قرار منع تعقیب صادر و متهم آزاد می‌شود.

با این حال توجه بیش از حد به حقوق متشاکی که در قوانین هم به آن اشاره گردیده است. نبایستی محاکم از حقوق پایمال شده شاکی غافل شوند.

در این صورت قانون‌گذار کیفری هم به این خاطر که حقوقی از متهم از ضایع نگردد. در صورت توجه نکردن به اتهامات به وی شرایط اعاده حیثیت و شکایت متقابل متهم از شاکی را فراهم ساخته است.

حامد امیری وکیل کیفری اصفهان در این مقاله می‌خواهد شکایت متهم از شاکی صحبت کند. با ما همراه باشید. تا بیشتر درباره حقوق متهمان در محاکم قضایی صحبت کنیم و روش‌های اعاده حیثیت از شکایات نافرجام را برای شما توضیح دهیم.

خواندن این مقاله  ابلاغیه قضایی چیست؟ ابلاغیه دادگاه چیست؟ وکیل حامد امیری

طرح شکایت یا اعاده حیثیت متهم از شاکی چیست؟

اگر شاکی نتواند ثابت کند؟ چنانچه شخصی با ادعایی کذب و دروغ موجبات هتک حرمت و از بین رفتن آبروی اشخاص دیگر را فراهم سازد. شخص مقابل حق دارد به منظور اعاده حیثیت خود از وی شکایت کیفری کند.

اعاده حیثیت و یا در اصطلاح عامیانه خود ادعای شرف، به شاکی خصوصی نیازمند است. به بیانی بهتر شاکی می‌بایست به دادسرا مراجعه کرده و علیه افترا زننده طرح شکایت کند.

شکایت متهم از شاکی موقعی قابل طرح در دادگاه می‌باشد. که دیگری با اقامه دعوی موجب تنزل آبرو و آسیب به شخصیت اجتماعی و حیثیت فرد دیگر شود.

به طور مثال چنانچه فردی، دیگری را متهم به ارتکاب جرمی کند. و در روند رسیدگی پرونده اثبات شود که چنین جرمی اصلا صورت نگرفته است. شخص مقابل به دلیل هتک حیثیت و به منظور احیاء آبروی از دست رفته خود، حق دارد. از شخص افترا زننده یا شاکی که با شکایت غیر حقیقی خود سبباز بین رفتن آبروی وی گردیده است، شکایت و تقاضای اعاده حیثیت نماید.

شکایت متهم از شاکی

چه شرایطی جهت تحقق جرم افترا و اعاده آبروی متهم نیاز است؟

شکایت ادعای کذب؟ به منظور تحقق جرم افترا ، می‌بایست اتهام ناروا به متهم واقع گردیده و انتساب جرم به وی کاملا محرز باشد. و علاوه بر این شخصی که اتهام به وی وارد گردیده هم معین و مشخص باشد.

در شرایطی که بعد از رسیدگی به پرونده، شاکی قادر به اثبات اتهامات به متهم نباشد. و در نهایت قرار منع تعقیب از طرف دادگاه صادر شود و اقامه این دعوا سبب هتک حیثیت و رفتن آبروی متهم گردیده باشد. متهم حق دارد با اقامه دعوا افترا علیه شاکی اعاده حیثیت خود را از قاضی دادگاه درخواست داشته باشد.

با این حال تنها با طرح یک شکایت از طرف شاکی نمی‌توان ثابت نمود که آبرویی از شخص تضییع بلکه شاکی می‌بایست. از طریق نوشتار، اوراق خطی و چاپی و انتشار این اوراق و یا توسط سخنرانی در جلسات عمومی یا انتشار. در روزنامه و جراید نسبت به هتک حیثیت دیگری اقدام کرده باشد.

 در شرایطی متهم جق دارد. به منظور اعاده حیثیت خود تقاضا کند که عبارات توهین‌آمیز و اتهام ناروا مبنی بر کلام یا عبارتی منحوس. سبب بدنامی و هتک حیثیت شخص گردد.

و یا عباراتی به کار رفته باشد که نشان‌ دهنده تحقیر، اهانت و یا استهزا متهم شود و حتما آسیبی از جمله آبروریزی و.. برای وی به وجود آورد.

خواندن این مقاله  انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه! منظور از اوراق بدهی؟

بررسی اعاده حیثیت در قانون جدید مجازات اسلامی جدید

اگر شکایت را پیگیری نکنیم چه میشود؟ به صورت کلی به منظور اقامه دعوای اعاده حیثیت. شخصی که به حیثیت و آبروی وی خدشه‌ای وارد شده است، می‌بایست در دادگاه صالح اقدام به اقامه دعوای افترا کند. در این شرایط شخص افترا زننده بر اساس قانون و حکم دادگاه و وجود شرایط مذکور مجرم شناخته می‌شود و مجازات خواهد شد.

با این لازم به ذکر است که مسئله افترا و هتک حیثیت دارای بعد معنوی هم می‌باشد. و فرد آسیب‌دیده می‌بایست قادر باشد که به منظور جبران خسارت معنوی خود هم تقاضا نموده و اقدامات قانونی را انجام دهد. هرچند در ماده یک قانون مسئولیت مدنی، مسئله جبران خسارت معنوی ناشی از هتک حیثیت، بیان شده است،
اما عمدتا دادگاه‌ها جهت جبران خسارت معنوی ناشی از افترا، سخت‌گیری چندانی نکرده و حکمی صادر نخواهند کرد. و در این مورد رویه قضایی مشابهی وجود ندارد و دادگاه‌ها فقط به ماده ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی استناد می‌کنند.

تا چه موقعی امکان طرح شکایت افترا و تقاضای اعاده حیثیت متهم از شاکی وجود دارد؟

اعاده حیثیت بعد از قرار منع تعقیب! قانون‌گذار به ممظور شکایت متهم از شاکی، مهلت و زمان به خصوصی تعیین نکرده است. با این‌ حال،‌ به منظور جلوگیری از تضییع حقوق فرد آسیب دیده، بهتر است در اولین فرصت ممکن یعنی بلافاصله پس از آنکه از اتهامات عنوان شده تبرئه گردید، جهت اعاده حیثیت و اقامه دعوای افترا اقدام کند.

پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشاره از یک وکیل با تجربه و متخصص در موضوعات کیفری نسبت به اقامه دعوا یا دفاع از اتهامات وارد شده در این خصوص کمک دریافت کنید.

همانطور که بیان شد، به این خاطر که اثبات افترا از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و امکان دارد بی اطلاعی به یک‌سری مسائل سبب رد شکایت طرح شده و یا محکومیت احتمالی شخص متهم شود، حتما پیش از هر نوع اقدامی از یک وکیل متخصص مشورت بکیرید.

وکیل و دادگاه

قانون‌گذار برای افترا زننده در شکایت اعاده حیثیت کیفری چه مجازاتی در نظر گرفته است؟

نتیجه عدم پیگیری شکایت توسط شاکی! وکیل کیفری اصفهان می‌گوید: بر اساس با ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی: «مرجع قضایی می‌تواند که مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم نماید.» به موجب قانون، در شرایطی که موضوع افترا به دلیل نشر اکاذیب انجام شده باشد و موجبات ضرر مادی یا معنوی را برای متهم فراهم آورده باشد، قاضی مرتکب را محکوم به حبس تعزیری از دو ماه تا دو سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق می‌کند. همچنین در صورت لزوم شرایط اقامه دعوای اعاده حیثیت متهم مورد افترا را هم فراهم می‌سازد.

خواندن این مقاله  سند تجاری چیست؟ ویژگی اسناد تجاری و انتقال سند تجاری

مرجع صالح جهت رسیدگی به شکایت متهم از شاکی چیست؟

عموما مرجع صالح به منظور رسیدگی به عناوین کیفری، دادگاه محل وقوع جرم بوده که در خصوص شکایت متهم از شاکی یا اعاده حیثیت، متهم می‌بایست بعد از اخذ حکم برائت یا قرار منع تعقیب، شکایت خود را در دادگاهی که قرار مذکور را صادر نموده مطرح کند.

طرح شکایت متهم علیه شاکی در مورد اعاده حیثیت چقدر زمان می‌برد؟

به این دلیل که متاسفانه هر روزه شاهد طرح شکایات متعدد در محاکم قضایی می‌باشیم و به تبع آن، یک‌سری از اشخاص هم که حکم برائت آنها در محاکم صادر می‌شود، به دنبال شکایت از شاکی یا اعاده حیثیت و آبروی خود هستند و متقابلا دعوایی را تحت عنوان افترا از شاکی اقامه می‌کنند.

در واقع تخمین زمان آغاز و خاتمه اقامه دعوای اعاده حیثیت قابل پیش بینی نیست. از این رو نمی‌توان مدت معین و معلومی را بیان نمود. اما به طور قطع وکیل کیفری با تجربه و تخصصی که در پیگیری و انجام پرونده‌های متعدد کیفری کسب کرده‌، می‌تواند بهترین و کمترین مسیر را برای شما انتخاب کند.

کلام آخر

چنانچه شخصی با ادعایی کذب و دروغ موجبات هتک حرمت و از بین رفتن آبروی اشخاص دیگر را فراهم سازد، شخص مقابل حق دارد به منظور اعاده حیثیت خود از وی شکایت کیفری کتد. اعاده حیثیت و یا در اصطلاح عامیانه خود ادعای شرف، به شاکی خصوصی نیازمند است. به بیانی بهتر شاکی می‌بایست به دادسرا مراجعه کرده و علیه افترا زننده طرح شکایت کند.

سوالات متداول

طرح شکایت یا اعاده حیثیت متهم از شاکی چیست؟

چنانچه شخصی با ادعایی کذب و دروغ موجبات هتک حرمت و از بین رفتن آبروی اشخاص دیگر را فراهم سازد، شخص مقابل حق دارد به منظور اعاده حیثیت خود از وی شکایت کیفری کند.

مجازات فرد افترا زننده در شکایت اعاده حیثیت کیفری چیست؟

بر اساس با ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی: «مرجع قضایی می‌تواند که مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم نماید.»

مرجع صالح جهت رسیدگی به شکایت متهم از شاکی چیست؟

مرجع صالح به منظور رسیدگی به عناوین کیفری، دادگاه محل وقوع جرم است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

9 نظرات

  • ابراهیم همتی
    8 مارس, 2024 در 4:37 ب.ظ

    سلام جناب اقای وکیل خانمی در تهران بعنوان جرم تهدید وشروع آدم ربایی ازم شکایت کزده ولی پس از تحقیقات قضایی بدلیل عدم ادله ومستندات بنده حکم براعت و منع تعقیب صادر شد و خانم بعد ده روز اعتراض نداد حکم قطعی شد سوال اینجاست آیا من میتوانم از دادگاه شهرستان خودم میاندواب علیه خانم اعاده حیثیت کنم یا باید آدرس وقوع جرم دفتر قضایی قید کنم. ممنون

  • Saeed
    1 نوامبر, 2023 در 2:45 ق.ظ

    سلام خسته نباشید:دختری همکلاسی دختر من هست و با چاغو چند ضربه به دست دختر من زده است و من شکایت کردم و رفتیم شورا حل اختلاف تا رسیدگی پرونده. ۲۰ روزی گذشت و پدر متهم میومد در خونه برای رضایت و ما خودمونو نشون نمی دادیم. تا اینکه رفتن شکایت کردن که ما ضرب جر کردیم. آیا شکایت ایشون قبول هست ؟ ممنون که جواب بدید.

  • علیرضارجبی
    31 اکتبر, 2023 در 3:48 ب.ظ

    سلام آقای وکیل بند ساختمانی را باشخصی شریک ساختم ایشان 6واحد آن را فروخت بعدازگذشت چندسال خریداران توسط وکیل به دروغ علیه بنده وشریکم شکایت خرید وفروش مال غیر نمودند قرارمنع تعقیب صادرگردید واعتراض هم انجام نگردید ولی بعدازگذشت چندماه درشعبه کیفری رای برعلیه بنده وشریکم حکم صادر گردید گوبه 6ماه محکوم شدیم دراجرای احکام گفتندسند رابنام خریداران انتقال دهید تازندان نروید وبنده رامجبور به انتقال سند نمودند به ملاقات دادستان رفتم گفتند شما میتوانی دادخواست جهت برگشت اموالت بدهی وهم شکایت کنی بایدچیکارکنم ممنونم

  • حسین
    24 جولای, 2023 در 10:02 ق.ظ

    سلام کسی از من شکایت کرد که ۵۲ملیون پول گرفتم وندادم اما دادگاه دادخواست وی فاقد مدارک دانسن ورد کرد ایا میتوانم شاکی شوم

  • مریم
    8 می, 2023 در 5:45 ق.ظ

    سلام رفته بود سر کوچه شخصی بی دلیل به من گفت دزد تو مدارک و گوشی مرا همراه باعابر بانک ورمز ان را دزدیده ای من هر چه قسم خوردم اشتباه گرفته قبول نکرد مرا به کلانتری برد تحویل داد بعداز یک هفته در اگاهی با وجود دو کودک خردسال که من سرپرست انها هستم ‌قرار ۲۵۰ میلیونی به زندان افتادم در این فاصله کل خانواده خودم و همسرم مرا طرد کردند بعد گذشت ۶ ماه برایم حکم ازادی امد برائت گرفتم حالا من می توانم از شاکی شکایت کنم؟

  • مدیر سایت
    8 اکتبر, 2022 در 1:17 ب.ظ

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با یک وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  • رضایعقوبی
    6 اکتبر, 2022 در 2:00 ق.ظ

    باسلام‌.بنده دراستان آ.غ زندگی میکنم و درحدود۵یا۶روزقبل شب میخواستم بروم ارومیه که درمابین جاده ماشینم خراب میشه گویا ازقرارمعلوم بدشانسی سراغم میاد چون توی اتوبان جلو باغ شخصی این بدبختی سراغم میاد در دهمین حین صاحب باغ ازراه میرسه وبه پاسگاه زنگ میزنه چون به گفته وی یک هفته قبلش شناور آقا به سرقت رفته واز من شاکی میشه خلاصه الان ماشین بنده ۴روزتوپاسگاه میمونه وروزی که آقای قاضی نامه آزادیش رومی نویسه. اما پاسگاه به محض دیدن نامه ماشین رو به پارکینگ ارومیه میفرسته ودرضمن به نامه قاضی هم توجه نمیکنه و الان هم به من میگه تالابها زنگ نزدیم سراغ ماشینت رو نگیر الانم به خدا موقعی که این متن رو مینویسم اشک تو چشام جاریه ازشمابزرگواران میخوام که کمکم کنین که چکار کنم؟

پیام بگذارید