بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > چگونه تقاضای اعاده حیثیت دهیم؟ برای اعاده حیثیت کجا باید رفت؟

چگونه تقاضای اعاده حیثیت دهیم؟ برای اعاده حیثیت کجا باید رفت؟

شرایط و نحوه تقاضای اعاده حیثیت

شرایط و نحوه تقاضای اعاده حیثیت: در مراحل رسیدگی قضایی به امری این احتمال وجود دارد که آن فردی که مورد تعقیب مراجع قضایی قرار گرفته است در طی مراحل رسیدگی از اتهامات وارده تبرئه بشود به صورتی که انگار از همان آغاز جرمی مرتکب نشده است و سابقه ی قضایی او پاک خواهد ماند.

با این در حال از دید عموم جامعه خدشه ای به اعتبار این شخص وارد شده است و ممکن است برای او ضرر های مادری و معنوی ایجاد بشود. به طور مثال این امکان وجود دارد که فرد از محل کارش اخراج شده و یا برای این که ثابت کند بی گناه است هزینه های زیادی کرده باشد. در چنین شرایطی است که فرد به این فکر می افتد که اقدام به بازگرداندن آبرو و حیثیت از دست رفته ی خود کند و در اصطلاح اعاده حیثیت کند.

اعاده حیثیت به چه معناست ؟

شرایط و نحوه تقاضای اعاده حیثیت: “اعاده حیثیت” به این معنا است که شخص خواهان بازگشت ابرو و حیثیت خود به حالت پیش از طرح شکایت است و همچنین جبران شدن تمامی ضرر و زیان های مادی و معنوی که به او از این راه وارد شده است.

زمانی که از راه قانونی شخص اعاده حیثیت کرده و بی گناهی خود را ثابت کرد، جایگاه اجتماعی و معنوی او به حالت سابق برگشته و آن شخصی که از طریق اقامه دعوای ناروا موجب از بین رفتن آبروی او شده، چنانچه ثابت شود قصد سوء و آسیب زدن به او را داشته است به افترا محکوم خواهد شد.

به بیان دیگر آن کسی که بر علیه اش شکایت دروغین شده است پس از آن که بی گناهی خود را ثابت کرد، این امکان را دارد که بر علیه آن شخص که شکایت ناحق کرده است، درخواست افترا به مرجع صالح داده و از آن مرجع تقاضا کند که آن فرد را مورد تعقیب قرار داده و حکم به مجازات او بدهد.

خواندن این مقاله  تکلیف خریدار مال غیر چیست؟در فروش مال غیر تکلیف خریدار چیست

در چنین حالتی مفتری یا همان کسی که به ناحق شکای تدروغین کرده است در دادسرا برای دفاع از خود احضار می شود، چنانچه سوءنیت او احراز شد کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه عمومی جزایی فرستاده خواهد شد.

بنر قیمت‌های مشاوره حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری

وکیل افترا در خصوص متن فوق بیان کرد که در ماده ی ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی آمده است:« هر کس به وسیله ی اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله ی درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله ی دیگر، به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون، آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید، جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم می شود.»

خسارت معنوی در اعاده حیثیت

حامد امیری بهترین وکیل امور کیفری در خصوص خسارات معنوی وارد شده بر اثر طرح شکایت ناحق می گوید: در نظام حقوقی و رویه قضایی ایران به طور معمول و غالبا خسارات معنوی که از یک جرم وارد می شود مورد توجه قرار نمی گیرد و درباره ی آن حکم مقتضی صادر نمی شود. و با وجود این که خسارت معنوی در قانون مسئولیت مدنی به طور صریح بیان شده اما در این خصوص رویه قضایی ساکت است. در نتیجه در مورد این دسته از خسارات حکمی صادر نخواهد شد.

شرایط و نحوه تقاضای اعاده حیثیت

شرایط و نحوه تقاضای اعاده حیثیت

شرایط و نحوه تقاضای اعاده حیثیت چگونه است؟

درخواست اعاده حیثیت: با عنایت به گفته های بهترین وکیل افترا در اصفهان، فردی که بر اثر شکایت واهی اعتبار خود را از دست داده است برای اعاده حیثیت خود دو راه پیش رو دارد؛ اولین راه این است که شکایت افترا بر علیه شخصی که دعوای واهی را اقامه کرده است طرح کند. و چنانچه این جرم ثابت شود، مفتری یا آن فردی که شکایت واهی طرح کرده مجازات خواهد شد و بدین صورت حیثیت و آبروی از دست رفته آن شخص باز خواهد گشت. راه دوم برای جبران این حیثیت و آبروی از دست رفته جبران خسارت معنوی است.

بر طبق ماده 1 قانون مسئولیت مدنی:« هرکس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده، لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است»
از این ماده به طور واضح می توان دریافت که خسارت معنوی وارد شده قابل جبران است و با استناد به این ماده دادگاه ها می توانند رای به جبران ضرر معنوی وارد شده به فرد دهند تا به این طریق از افرادی که بر علیه آن ها شکایت واهی طرح شده است حمایت کند، رویه قضایی آن چنان میلی به صدور رای به جبران خسارت معنوی برای کسانی که مورد شکایت دروغین قرار گرفته اند، ندارد.

خواندن این مقاله  وکیل معاملات در اصفهان: راهنمای کامل برای انتخاب تجارت خود

بیشتر بدانیم: اعاده ی حیثیت در حقوق ایران

مراحل اعاده حیثیت

مراحل قبول پرونده شما توسط وکیل پایه یک دادگستری برای پیگیری در دادسرا یا دادگاههای کیفری

مطالعه و بررسی دقیق و همه جانبه پرونده
مطابقت با قوانین مربوطه
ارائه مشاوره و بهترین راهکار مناسب
پیگیری پرونده تا آخر کار
حق الوکاله منصفانه

شرایط اعاده حیثیت

دادخواست اعاده حیثیت: برای اعاده حیثیت باید شرایطی وجود داشته باشد که وکیل کیفری در اصفهان آن ها را شرح داده است:

آسیب رسیدن به اعتبار معنوی و یا مادی فرد: کسی که به او خسارت معنوی یا مادی وارد شده است باید این زیان ها را ثابت و همچنین کسی که باعث ورود این زیان ها شده است را هم مشخص کند. حال اگر ادعای او در این زمینه ثابت شد، این امکان را دارد که اقدام به مطالبه ضرر های وارد شده کند.
قصور قاضی: چنانچه قاضی رسیدگی کننده به امر، به صورت عمدی مرتکب قصور شود باید این امر در مرجع صالح و قانونی ثابت شود.
جبران ضرر توسط دولت در صورت عدم تقصیر قاضی: در صورتی که بدون تقصیر از سوی قاضی به شخص متهم ضرر و زیانی وارد شود، دولت وظیفه خواهد داشت که این ضرر وارد شده را جبران کند. و شخص زیان دیده این حق را دارد که دادخواستی برای جبران ضرر خود به طرفیت دولت، در دادگاه صالح طرح کند.
در مورد اعاده‌ حیثیت در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در ماده 78 آمده است :« هرگاه مقامات قضایی یا دیگر مأمورین ذی‌صلاح برخلاف قانون، توقیف یا دستور بازداشت یا تعقیب جزایی یا قرار مجرمیت کسی را صادر نمایند به انفصال دایم از سمت قضایی و محرومیت از مشاغل دولتی به مدت پنج سال محکوم خواهند شد.»

خواندن این مقاله  شرط انتقال تا نصف دارایی هنگام طلاق! فرار از تنصیف اموال

هماهنگی مشاوره فوری وکیل حامد امیری کلیک کنید

اعاده حیثیت از لحاظ شیوه ی تقاضا به چند دسته تقسیم می شود؟

وکیل کیفری اعاده حیثیت را در 3 دسته بندی به ترتیب زیر شرح داده است:

1) اعاده حیثیت اداری و انتظامی

این نوع از اعاده حیثیت به تخلفات اداری و انظباطی و انتظامی کارمندان و مستخدمین مربوط است. با وجود این که محکومیت های قضایی از جانب مراجع قضایی صادر نمی شود، با این حال این تخلفات نتایج خوشایندی نداشته و احتمال دارد در بعضی مواقع باعث تنزل درجه و یا کسر حقوق شود. در چنین حالتی برای آن که فرد از خود جرم زدایی کند و این عواقب و نتایج را از خود رفع کند، در قانون برای او اعاده حیثیت پیش بینی شده است.

2) اعاده حیثیت قانونی

بعد از آن که زمانی که از سوی قانون گذار تعیین شده است سپری شد، آن حقوق اجتماعی که از مجرم گرفته شده بود به دلیل جرم ارتکابی، بدون آن که به حکم مرجع قانونی و درخواست اعاده ی حیثیت نیازی باشد، رفع خواهد شد.

3) اعاده حیثیت قضایی

در این نوع از اعاده حیثیت همانطور که در این مقاله نیز توضیح داده شد فرد باید پس از ان که شرایط لازم را احراز کرد، درخواست اعاده ی حیثیت را در مرجع صالح مطرح کند. دادگاه نیز با بررسی مستندات و شرایط، حکم مقتضی صادر خواهد کرد.

موسسه حقوقی حامد امیری ارائه دهنده خدمات مشاوره زمینه های مختلف شما میتوانید سوالات خود را به صورت غیر حضوری و یا حضوری سوال کنید و مشکلات حقوقی خود را با تکیه بر تجربه ما پشت سر بگذارید. ارائه مشاوره تخصصی در دعاوی خانوادگی مانند طلاق، مهریه، نفقه، حضانت، استرداد جهیزیه، استرداد هدایای نامزدی، الزام به تمکین، تجدید فراش و … ملکی مانند خلع ید، اجاره، سرقفلی، و روابط مستخدمین دولتی و … دعاوی مربوط به ارث مانند اخذ گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، تقسیم ترکه، فروش ترکه و ارثیه و … مربوط به شرکت ها مانند الزام به انتقال سهام، تشکیل مجامع، پیگیری تخلافات مدیرعامل و هیات مدیره، الزام به تقسیم سود و … دعوا مربوط به قراردادها مانند الزام به ایفا، تعهدات، استرداد و همچنین سایر دعاوی کیفری از جمله افترا و اعاده حیثیت .

هم اکنون میتوانید جهت اخذ نوبت به سامانه رزرو نوبت سایت مراجعه نموده و اقدام به دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیر حضوری نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید