بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > چگونه می توان ادعای شرف کرد؟مواردی که میتوان ادعای حیثیت کرد

چگونه می توان ادعای شرف کرد؟مواردی که میتوان ادعای حیثیت کرد

اعاده ی حیثیت

عنوان فردی که دارای شرف و اعتبار باشد؟!

اعاده ی حیثیت در حقوق ایران: در تمامی ادیان الهی به خصوص دین اسلام حفظ آبرو و حرمت افراد مورد تأکید بوده و از طرف دیگر در فرهنگ کشور ما نیز بر آن تأکید زیادی شده است. در ادبیات ما نیز در حوزه ها ی مختلف آثاری را می توان مشاهده نمود که بر حفظ آبروی اشخاص در اجتماع تاکید شده است. ولی متأسفانه در نظام حقوقی ایران موضوع ادعای شرف یا اعاده حیثیت موضع و جایگاه محکم و استواری ندارد.

اغلب اعاده ی حیثیت در حقوق جزا به گونه ای بوده است که مطابق آن افرادی که متعاقب یک محکومیت قضایی، حقوقی را از دست داده اند، می توانند دوباره آن حقوق را بدست آورند.

در همین زمینه باید دقت داشت که اعاده ی اعتبار موضوعی متفاوت از اعاده ی حیثیت است. اعاده ی اعتبار امری حقوقی و مدنی است. در صورتی که اعاده ی حیثیت موضوعی کیفری و جزایی است. به عنوان نمونه در ماده ی ۵۶۱ قانون تجارت آمده است هر تاجر ورشکسته که کلیه ی دیون خود را بپردازد، اعاده ی اعتبار نموده است.

ولی اعاده ی حیثیت بعد از وقوع اموری همانند افترا و هتک حرمت ، نشر اکاذیب، انتشار هجویه و اشتباه قاضی در صدور حکم محکومیت طرح می شود. در واقع هرزمان به صورت جدّی شخصیت فردی در بین عامه زیر سئوال برود، آن شخص باید حق اعاده ی حیثیت خود را داشته باشد.به معنای آنکه از آبرو و حیثیت خود بتواند دفاع کند و آن را برگرداند.

 اعاده شرف: قیمت های مشاوره تخصصی توسط وکیل دادگستری

نمونه شکایت هتک حیثیت و نشر اکاذیب:

اعاده ی حیثیت در حقوق ایران: دراصل 22 قانون اساسی در امتداد همین موضوع بیان می کند که حیثیت افراد از تعرّض محفوظ است. در این حال اگر حیثیت شخصی در جامعه پایمال شود، آن فرد طبق اصل 34 قانون اساسی حق دادخواهی خواهد داشت و با توجه به اصل 156 قانون اساسی، رسیدگی و صدور حکم در ارتباط با تظلّمات، تعدی، شکایت و احیای حقوق عامّه بطور کلی از وظایف قوه ی قضاییه است.

خواندن این مقاله  وکیل ملاقات فرزند در اصفهان: مشاوره حقوقی حل مسائل خانوادگی

نتیجتا” اشخاصی که مورد هتک حیثیت قرار می گیرند برای دادخواهی می توانند به دادگاه ها رجوع کنند. اما با این حال عملا” محاکم ما در این موضوع فعّالیت قابل توجه ندارند زیرا قوانین ما در این موارد نامشخص و کلّی است.

با توجه به ضعف این موضوع شما برای حل مسائل خود در این زمینه با مراجعه و تماس با موسسه حقوقی حامد امیری وکیلی حاذق در کلیه زمینه ها میتوانید به بهترین شکل ممکن به موفقیت در پرونده خود دست یابید.

درکشور ما در قوانین جزایی در مواردی به صورت نامفهوم و مبهم به بحث اعاده‌ی حیثیت متذکر شده است. برای نمونه در قانون مجازات اسلامی ماده ۵۸ که به تازگی قانون جدیدی با همین عنوان جایگزین آن شده است بیان شده اگر تقصیر یا اشتباه قاضی در جریان رسیدگی به یک پرونده موجب بروز ضرر معنوی و هتک حیثیت شخصی گردد، باید نسبت به اعاده ی حیثیت آن شخص اقدام شود.

با توجه به اینکه متن ماده ی ۵۸ در راستای اصل ۱۷۱ قانون اساسی منطبق شده، امّا در هیچ کدام از این دو ماده در خصوص چگونگی اعاده ی حیثیت صحبتی نشده است. در همین راستا در ماده ی۶۹۸ قانون مجازات اسلامی گذشته آمده بود اگر شخصی به قصد اضرار به دیگران اکاذیبی را بر علیه فردی منتشر نماید، علاوه بر اعاده ی حیثیت از آن فرد، به حبس یا شلّاق نیز محکوم می شود.

نه تنها در این ماده هم شیوه عملی اعاده ی حیثیت بیان نشده بلکه قانونگذار اظهار داشته در صورت امکان باید از زیان دیده اعاده ی حیثیت شود. این قید” در صورت امکان” نیز شک و شبه زیادی را به همراه دارد.

در قانون مجازات اسلامی سابق در مواد ۵۸ و ۶۹۸ موضوع و محتوای کلّی آنها در قانون جدید هم تکرار شده و تنها اختلاف موجود بین آنها، تغییر در شماره ی مواد است. بطور کلی در قوانین ایران تنها تذکراتی نامنسجم به موضوع اعاده ی حیثیت شده است و هیچ نکته ای به صورت شفاف و مشخص در ارتباط با روش و راهکارهای عملی آن بیان نشده است.

خواندن این مقاله  اقاله قرارداد چیست؟ مدت زمان اقاله چقدر هست؟وکیل حامد امیری

اعاده ی حیثیت

ادعای شرف و اعاده حیثیت:

اعاده ی حیثیت در حقوق ایران: با این حال آنچه که از دید حقوق دانان ضروری بوده و مورد تأکید قرار گرفته است این مورد می باشد که هر ضرری اعم از مادّی و معنوی باید جبران شود. بنابراین اگر فردی مورد نشر اکاذیب و یا هتک حیثیت قرار گیرد ، به نوعی متحمّل ضرر و زیان معنوی شده است و افزون بر اینکه می تواند عامل این ضرر رسانی را به وسیله مراجع قضایی به مجازات عمل برساند، بلکه طبق اصول حقوقی نیز می تواند خسارات ناشی از این ضرر و زیان معنوی را نیز اخذ نماید.

در بیان همین موضوع نیز در قانون مسئولیت مدنی ماده یک بیان شده است هر کس بدون مجوز قانونی به حیثیت سایرین لطمه ای وارد نماید که موجب ضرر و زیان مادّی یا معنوی گردد، مسئول جبران خسارات ناشی از عمل خویش می باشد.

علاوه بر این ماده، در مواد ۲ و ۹ و ۱۰ این قانون نیز به طرق مختلف به خسارات معنوی اشاره شده است. امّا مشکل اساسی این است که همه این مطالب در حدّ تئوری باقی مانده اند و به طورعملی در نظام حقوقی ایران اعاده ی حیثیت برای اشخاصی که مورد هتک حیثیت قرار گرفته اند، در بهترین حالت به دشواری متحقق است.

در رویه ی قضایی کشور ما موارد زیادی به صورت عملی در این خصوص مشهود نبوده و نیست. به همین خاطر به نظر می رسد قوانین جزایی ایران در این موضوع با دارای نواقصی است. لیکن در قانون مطبوعات سعی برآن شده است تا حدودی این نواقص رفع گردد.

برای مثال طبق قانون مطبوعات اگر در روزنامه ای در خصوص شخصی مطلبی حاوی هتک حیثیت درج شود، آن روزنامه موظّف است در شماره ی بعدی خود، در همان صفحه و همان ستون، جوابیه ی آن مطلب را نیز درج نماید. اما تا این حد، از نظربسیاری از حقوق دانان کفایت نمی کند.

خواندن این مقاله  تعهد به نفع شخص ثالث

اعاده شرف: هماهنگی مشاوره با وکیل دادگستری در اصفهان حامد امیری

دادخواست ادعای شرف:

زیرا وقتی آبروی شخصی در افکار عامه از دست برود، باز گرداندن آن با انتشار یک جوابیه کافی نیست و یا اگر فردی متهم به ارتکاب جرمی شود و بعد از آن حکم برائت او در مطبوعات انتشار یابد، موقعیت اجتماعی او به حالت اوّل برنمی گردد.

در شرایط وخیم تر اگر فرد بی گناهی بر اثر اشتباه قاضی در جریان دادرسی مجرم شناخته شود و در نهایت مشمول کیفر و مجازات شود و در آخر بی گناهی او ثابت شود، انتشار ماوَقَع در مطبوعات و یا حتّی اعلام قضیه به وسیله صدا و سیما و حذف سابقه ی محکومیت از سجل کیفری آن فرد، هیچ کدام از اینها نمی تواند بر درد های آن فرد بی گناه تسکینی باشد.

در نظام های حقوقی پیشرفته، در این هنگام میزان خسارات معنوی همانند خسارات مادّی از طریق کارشناسان برجسته بررسی شده و برای جبران آن خسارات به زیان دیده غرامتی مادّی و ملموس پرداخته می شود.

با دقت به کلیه مطالبی که بیان شد به نظر می رسد در قوانین ما در حوزه موضوع مهم اعاده ی حیثیت ضعف اساسی وجود دارد و به صورت واضح و شفاف روش اعاده ی حیثیت افراد و نحوه ی محاسبه ی ضرر و زیان معنوی آنها نه تنها در قانون بلکه در رویه ی قضایی ایران مشخص نیست. در قانون مجازات جدید هم مبحث افترا و مجازات مقرر در آن برای پوشش این مساله پیش بینی شده است .

شما میتوانید با مراجعه به موسسه حقوقی حامد امیری وکیل افترا در اصفهان تمامی سوالات خود را در این زمینه پاسخ داده و بتوانید به بهترین روش ممکن با توجه به ضعف این موضوع به موفقیت در پرونده خود دست یابید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید