وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > شاکی و شرایط شکایت! شرایط شاکی خصوصی کدامند؟!

شاکی و شرایط شکایت! شرایط شاکی خصوصی کدامند؟!

شاکی و شرایط شکایت

شاکی خصوصی چیست؟

شاکی و شرایط شکایت: فردی که ضرر جانی یا مالی به او وارد شده است را شاکی می نامند و اگر بر سبب دریافت ضرر و زیان خود بر آید شاکی خصوصی می نامند. در جرایم قابل گذشت مانند فحاشی، ترک انفاق ، ضرب و شتم، چک بلامحل و… اصل جریان در تشکیل پرونده را شاکی ایفا می کند. یعنی اگر متضرر از این جرايم در مقام دادخواهی و شکایت برنیاید نه پلیس و نه دادسرا حق تعقیب مرتکب جرم را ندارند و هنگامي ارتکاب کننده جرم تعقیب می شود که شاکی از جرم او شکایت کند.

اما در جرایم غیر قابل گذشت مانند قتل، دزدی، کلاهبرداری و… دستگاه قضایی مکلف است که جرم انجام شده را کشف کند و شاکی نقش ثانویه دارد یعنی حتی اگر در مقام درخواست ضرر و زیان برنیاید و شکایتی مطرح نکند پلیس و دستگاه قضايی موظف به کشف جرم و تعقیب متهم هستند. البته رضایت شاکی در این گونه جرايم نقش مهمی در تخفیف مجازات متهم خواهد داشت.

مقامات مرتبط با طرح شکایت

شاکی برای طرح و بیان شکایت خود به چه مقامی باید رجوع کند؟

دادسراها و کلانتری‌ها موظف هستند در تمام ساعات شبانه روز (ایام تعطیل) شکایت مکتوب و یا حتی شفاهی مردم را بپذیرند و به آن رسیدگی کنند. شاکی خودش یا توسط وکیل دادگستری حق شکایت دارد. در شکوائیه باید مشخصات و نشانی کامل و دقیق خود و کسی را که از او شاکی است بیاورید.

نکات بیان شکایت از زبان شاکی

شاکی برای بیان شکایت خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشد؟

شاکی خودش یا توسط وکیل دادگستری حق شکایت دارد. در شکوائیه باید مشخصات و نشانی کامل و دقیق خود و کسی را که از او شکایت كرده است بیاورد.
در شکایت نامه موضوع شکایت و تاریخ و محل وقوع جرم و دلایل ادعا و نیز در صورت استناد به شهادت گواهان نام و نشانی گواهان آورده شود. ضرر و زیان مالی به صورت تقریبی ،دقیق یا مراجعه به پزشک قانونی انجام پذیرد. امضا و یا اثر انگشت ذیر شکوائیه درج شود.
شخص باید در مرحله نخست، به این موضوع دقت داشته باشید هدف شما از مراجعه به دادسرا چیست؟!! و چه هدفی را دنبال می کنید.
مطابق ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری جدید، بزه‌دیده شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان می‌شود و چنانچه تعقیب شخص مرتکب شده جرم را درخواست کند، «شاکی» و هرگاه جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کند، «مدعی خصوصی» نامیده می‌شود.

شاکی و شرایط شکایت
شاکی و شرایط شکایت

ایا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟!

اگر شاکی، علاوه بر تعقیب و دستگیری مجرم، به دنبال طرح ادعای ضرر و زیان وارده به خود است، باید در دادسرا، شکایت خصوصی مورد نظر خود را نیز مطرح کند تا به آن نیز رسیدگی شود.
قانونگذار در ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری، تصریح کرده است که شاکی می‌تواند تأمین ضرر و زیان خود را از بازپرس بخواهد و هرگاه این تقاضا مبتنی بر ادله قابل قبول باشد، بازپرس قرار تأمین خواسته صادر می‌کند.
همچنین طبق تبصره این ماده، چنانچه با صدور قرار تأمین خواسته، اموال متهم توقیف شود، بازپرس مکلف است هنگام صدور قرار تأمین کیفری اینن موضوع را مدنظر قرار دهد.
پس از آن که متهم تحت تعقیب قرار گرفت، زیان‌دیده از جرم می‌تواند تصویر یا رونوشت تصدیق‌ شده تمام ادله و مدارک خود را برای پیوست به پرونده به مرجع تعقیب تسلیم کند و تا قبل‏ از اعلام‏ ختم‏ دادرسی، دادخواست ضرر و زیان خود را تسلیم دادگاه کند.

شاکی خصوصی یعنی چی؟

شاکی و شرایط شکایت: هرگاه دعوای ضرر و زیان ابتدا در دادگاه حقوقی اقامه شود، دعوای مذکور قابل طرح در دادگاه کیفری نیست، مگر آن که مدعی خصوصی پس از اقامه دعوی در دادگاه حقوقی، متوجه شود که موضوع واجد جنبه کیفری نیز بوده است که در این صورت می‌تواند با استرداد دعوی، به دادگاه کیفری مراجعه کند اما چنانچه دعوای ضرر و زیان ابتدا در دادگاه کیفری مطرح و صدور حکم کیفری به جهتی از جهات قانونی با تأخیر مواجه شود، مدعی خصوصی می‌تواند با استرداد دعوی، برای مطالبه ضرر و زیان به دادگاه حقوقی مراجعه کند. چنانچه مدعی خصوصی قبلاً هزینه دادرسی را پرداخته باشد، نیازی به پرداخت مجدد آن نیست.

شکایت بی شائبه شاکی یعنی چه؟!

با توجه به آنکه پیگیری و ثبت شکایات شاکی، دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، توصیه می‌شود، قبل از اقدام به طرح شکایت در این‌باره، با یک وکیل کیفری مشورت نمایید. توجه به این مسئله سبب تسهیل در پیشبرد شکایات شما و نیز بازیابی هر چه سریع‌تر حق و حقوق شما می‌گردد. ضمن آنکه همراهی یک وکیل مجرب و کارآزموده می‌تواند مانع از تضییع حق شما به عنوان یک زیان دیدن مالی و جانی. اگر از هموطنان عزیز ساکن در شهر اصفهان باشید می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری، حامد امیری، جهت پیگیری شکایات و یا دریافت مشاوره‌های لازم تماس بگیرید.

حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت آماده ارائه خدمات وکالت و مشاوره در انواع دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، بیمه، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری می باشد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید