بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > خروج از کشور دختر اجازه پدر برای خروج از دختر لازم است؟

خروج از کشور دختر اجازه پدر برای خروج از دختر لازم است؟

شرایط ممنوع الخروجی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

اجازه پدر برای خروج از کشور

برای خروج از کشور اجازه پدر لازم است؟ خروج از کشور مقررات خاص خود را دارد حال اگر دختری بخواهد از کشور خارج شود شرایط خروج از کشور دختر مجرد چه خواهد بود ؟ آیا دختر می تواند بدون اجازه پدر از کشور خارج شود !؟

مقررات خارج شدن از کشور جهت فرزندانی که سنشان کمتر از 18 سال است با قوانین خروج از کشور جهت کسانی که 18 سال به بالا هستند مغایرت دارد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

همین اواخر نیز مقررات خروج از کشور برای دخترها متفاوت از پسران بود. ولی در حال حاضر از قوانین برابری در این حیطه برخوردار می‌باشند. امروزه صرفا کسانی که برای خروج از کشور نیاز به اجازه کسی دارند خانم‌های متاهل و افرادی می‌باشند که با در نظر داشتن به قوانین موجود در دسته محجورین قرار خواهند گرفت.

حتی عده‌ای از خانم‌های متاهل نیز براساس پاره‌ای از قوانین صدور اجازه خروج از کشور را بدون گرفتن اجازه از شوهر دارند. با این حال موضوع اصلی مقاله در رابطه با خروج از کشور بدون اجازه پدر می‌باشد که صرفاً مشمول فرزندان می‌شود.

در ادامه این مطلب بهترین وکیل در اصفهان بیشتر درباره این موضوع و اینکه چه افرادی برای خروج از کشور به اجازه پدر نیاز دارند؟ صحبت خواهد کرد. بنابراین مطالعه این مقاله را از دست ندهید و نظرات خود را ما برای ما درج نمایید.

آیا خروج از کشور بدون اجازه پدر ممکن است؟

برای گرفتن پاسپورت نیاز به اجازه پدر است؟ فرزندانی که هنوز به سن رشد نرسیده باشند. و بر اساس قوانین جامعه به‌عنوان اشخاصی که عاقل و بالغ هستند، شناخته نمی‌شوند به‌منظور خروج از کشور به اجازه پدر نیاز خواهند داشت. از این‌رو فرقی میان فرزند دختر یا پسر وجود ندارد.

در هر حالت به‌منظور خروج از کشور به اذن پدر نیاز دارند. جز اینکه به سن 18 سال کامل یا قانونی باشند. لازم به ذکر است که چنانچه حکم عدم رشد کسی که به سن 18 سال تمام باشد. از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر گردیده باشد همچنان به اذن پدر نیاز می‌باشد.

فرق بین صغیر ممیز و صغیر غیرممیز موضوعی است که در این خصوص عنوان می‌گردد. صغیر ممیز یعنی طفلی که همچنان خوب و بد را از هم تشخیص نمی‌دهد و به هیچ صورت از صلاح خویش مطلع نیست. صغیر ممیز کسی است که از حالت پیشین خارج و میتواند نسبتاً برای خویش تصمیم‌گیری نماید.

ولی موضوع خرج شدن از کشور خیلی اهمیت دارد. و قانون اذن خروج از کشور فرد صغیر ممیز و صغیر غیرممیز را به پدر واگذار نموده است. اذن خروج از کشور می‌بایست به‌طور رسمی ارائه گردد.

خواندن این مقاله  هزینه استرداد جهیزیه بر عهده چه کسی است؟ کسری جهیزیه

لذا مستلزم یک سند رسمی می‌باشد که در دفاتر ثبت اسناد انجام می‌شود و گواهی آن می‌بایست ضمیمه مدارک حاضر حهت دریافت گذرنامه شود.

آیا دختران برای خروج از کشور نیاز به اجازه پدر دارند؟

به گفت حامد امیری مشاور حقوقی در اصفهان : متاسفانه با اینکه مقررات حاضر در این زمینه اصلاح گردیده است. اما باز هم اکثریت افراد بی‌اطلاع در سطح جامعه تصریح می‌نمایند. که دختر عاقل و بالغ نیز جهت خروج از کشور به اذن پدر نیاز دارد.

این موضوع به‌طور کامل رد می‌شود؛ و در حال حاضر شرط اصلی خارج شدن. از کشور جهت دختری که به عقد کسی در نیامده است، اذن پدر نمی‌باشد.

این اشخاص می‌توانند مثل یک انسان بالغ برای زندگی خویش تصمیم‌گیری کنند. و زندگی در خارج از کشور و یا مسافرت به یکی از کشورهای خارجی و نیز تحصیل در آنجا را برای خویش به‌عنوان یک گزینه ایده آل انتخاب نمایند.

اجازه خروج از کشور دختر بعد از فوت پدر

مطابق با ماده ۱۸ قانون صدور گذرنامه، دختران زیر ۱۸ سال برای خروج از کشور نیاز به اجازه ولی قهری یعنی پدر و در صورت فوت جد پدری دارند چنانچه ازدواج کرده باشد ، اجازه خروج از کشور در اختیار شوهر او است.

خروج از کشور در صورت جدایی پدر و مادر چگونه است؟

این موضوع وقتی چالش برانگیز خواهد شد که پدر و مادر از یکدیگر جدا شده‌اند و کسی که حضانت فرزند را بر ذمه دارد تصمیم به خروج از کشور داشته باشد.

در این خصوص قانون تعیین نموده است که هر یک از طرفین که حضانت فرزند را بر عهده دارد بدون اذن شخص مقابل نمی‌تواند برای خروج فرزند از آن شهر اقدام کند چه برسد به اینکه او را از کشور خارج نماید.

اما با این تفاوت که در این زمینه ملزم به دریافت دستور موقت از دادگاه خواهد بود تا نسبت به ممنوع الخروجی اقدام کند. از این‌رو فرقی ندارد که فرزند با مادر زندگی کنند یا با پدر، در هر حالت چنانچه مادر یا پدر تصمیم داشته باشند فرزن را با خویش به مسافرت خارج از کشور و یا اقامت خارج از کشور بگیرد، می‌بایست موافقت شخص مقابل را کسب کند.

در غیر این صورت می‌بایست تا سن 18 سالگی کودک خویش صبر کند که پس از آن هم فرزند دیگر مجبور به قبول این امر نخواهد داشت. این حالت می‌توان به دادگاه مراجعه کرد و مصلحت فرزند را در خروج از کشور به اثبات رساند.

خواندن این مقاله  دفاع مشروع چیست؟ قانونی است یا نه؟ تعریف مبانی حقوق دفاع از خود

در این خصوص غالباً از درخواست کننده یک تامین مناسبی دریافت می‌گردد و پس از آن اجازه خروج از کشور صادر می‌شود. این تامین قاعدتاً به صورت وثیقه می‌باشد.

آیا خروج از کشور بدون اجازه پدر امکان‌پذیر می‌باشد؟

اجازه خروج از کشور فرزند دختر: دختر مجرد جهت خارج شدن از کشور نیازی به اجازه پدر یا جد پدری نخواهد داشت. بلکه بدون اجازه پدر هم می‌تواند به‌منظور اخذ گذرنامه اقدام کند و از کشور خارج گردد.

از این‌رو دختر مجرد نیز می‌تواند مثل دیگران به پلیس +10 مراجعه نماید و پس از اخذ پاسپورت برای خروج خویش از کشور به‌طور مستقل تصمیم گیری کرده و اقدام کند.

اجازه خروج از کشور برای دختر بالای ۱۸ سال

ایا برای خروج از کشور اجازه پدر لازمه؟! اجازه پدر برای خروج از کشور دختر مجرد! همان‌گونه که در موارد فوق بیان شد، برای خارج شدن از کشور دختران بالای 18 سال نیازی به اجازه نیست. شرایط اخذ پاسپورت جهت دختران مجرد 18 سال تمام به بالا تفاوتی با دیگر اشخاص ندارد.

ولی در خصوص دختران مجرد که به سن قانونی نرسیده‌اند، به غیر از مدارک لازم، اجازه پدر یا قیم وی نیز نیاز خواهد بود. اجازه خارج شدن از کشور برای دختری که به 18 سال تمام رسیده است لازم نمی‌باشد.

آیا اجازه خروج از کشور جهت بانوان الزامی است؟

آیا برای گرفتن پاسپورت اجازه پدر لازم است؟ طبق توضیحات حامد امیری بهترین وکیل حقوقی، شرایط خانم‌های متاهل با دختران مجرد بسیار متفاوت است. خانم‌های متاهل چه زیر 18 سال باشند و چه بالای 18 سال سن داشته باشند، جهت خارج شدن از کشور به اجازه شوهر خویش نیاز خواهند داشت.

بدین ترتیب چنانچه خانم متاهلی که تصمیم دارد به خارج از ایران برود به‌غیر از مدارک مورد نیاز، می‌بایست از شوهر خویش اجازه محضری داشته باشد و بدون این گواهی نه قادر به اخذ گذرنامه است و نه حتی قادر به تمدید گذرنامه خویش می‌باشد.

زن مطلقه جهت خارج شدن از کشور نیاز به اجازه کسی دارد؟

با نظر به این مسئله که زن مطلقه در بند زوجیت شخصی نمی‌باشد، می‌تواند با اخذ گذرنامه از کشور خارج گردد و کاملاً روشن است که نیازی به اذن شوهر سابق و یا پدر خویش نخواهد داشت.

لیکن به‌منظور اینکه بتواند گذرنامه خویش را دریافت و یا تمدید کند، می‌بایست اصل طلاق نامه را ارائه دهد. در نتیجه خانمی که درگذشته ازدواج کرده است به‌منظور خارج شدن از کشور نیاز به اجازه کسی ندارد.

اجازه خروج از کشور زنان ورزشکار، هنرمند و… چگونه ممکن است؟

خانم‌های متاهل جهت خروج از کشور نیاز به اجازه محضری شوهر خویش دارند. وجود چنین محدودیتی درخصوص خانم‌های ورزشکار، هنرمند و… بیشتر محسوس خواهد بود.

خواندن این مقاله  چگونه تقاضای اعاده حیثیت دهیم؟ برای اعاده حیثیت کجا باید رفت؟

برخی مواقع زنی که سال‌ها تلاش نموده تا در مسابقات المپیک شرکت کند، یا خانمی که به‌منظور شرکت در یک گالری هنری زحمت کشیده، یا خانمی که به مجالس علمی خارج از کشور دعوت می‌شود، به راحتی و با لجاجت همسر خویش از این فرصت محروم می‌شود.

تنها اندک امیدی که در این خصوص وجود دارد بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه می‌باشد که در موضوعات اضطراری خارج شدن از کشور را با اذن دادستان محل تقاضای گذرنامه امکان‌پذیر شده است. دادستان تا سه روز از زمان تقاضا می‌بایست نظر خویش را نسبت به قبول یا تکذیب تقاضا اعلام کند.

آیا خروج فرزند از کشور بدون رضایت یکی از والدین امکان‌پذیر است؟

برای گرفتن پاسپورت اجازه پدر لازمه؟ قوانین حاضر بر حضانت فرزند بدین گونه می‌باشد که هر یک از والدین که حضانت فرزند را بر ذمه خویش دارند، در حالی‌که تکلیف نگهداری از فرزند را با دریافت اجازه از قاضی بر عهده گرفته‌اند، ولی به این معنا نیست که قادر هستند به تنهایی و بدون رضایت طرف دیگر جهت خروج فرزند از کشور اقدام کنند.

چنانچه حضانت با مادر بوده و فرزند کمتر از 18 سال سن دارد براساس قوانین مذکور خروج فرزند نیازمند اجازه پدر خواهد بود. در صورتی‌که حضانت با پدر بوده قادر است برای فرزند گذرنامه اخذ کند اما از سوی دیگر مادر هم می‌تواند با انجام تقاضا در اداره گذرنامه از خارج شدن فرزند خودداری کند.

در این خصوص ماده 42 قانون حمایت خانواده مقرر داشته است:

« صغیر و مجنون را نمی‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌ حق این امر را اجازه دهـد. دادگاه در صـورت موافقت با خـارج کردن صغیـر و مجنون از کشور، بنابر درخواست ذی ‌نفع، برای تضمین باز گرداندن صغیر و مجنون تأمین مناسبی اخذ می‌کند.»

کلام آخر

آیا برای خروج از کشور اجازه پدر لازم است؟ وکیل اصفهان میگوید: فرزندانی که هنوز به سن رشد نرسیده‌اند به‌منظور خروج از کشور به اجازه پدر نیاز خواهند داشت. در این موضوع فرقی میان فرزند دختر یا پسر وجود ندارد. در هر حالت به‌منظور خروج از کشور به اذن پدر نیاز دارند جز اینکه به سن 18 سال کامل یا قانونی رسیده باشند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

17 نظرات

  • R
    6 تیر, 1402 در 1:28 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر. من دختر مجردم و 25 سالمه. میتونم بدون اینکه پدرم ادعایی داشته باشه و بخواد کار قانونی علیه من بکنه و مجبور به برگشتنم کنه، از شهر و خونه برم شهر دیگه برای کار و زندگی؟ میتونم از دادگاه حکمی یا نامه ای بگیرم که بهم اجازه این کارو بده با توجه به سنم؟؟؟ یا میتونم بدون دردسر خونه اجاره کنم توی شهر مقصد؟

  • Nia
    20 خرداد, 1402 در 2:36 قبل از ظهر

    سلام وقتتون بخیر در چه صورتی پدر میتونه دختر بالا ۱۸ سال خودش رو ممنوع الخروج کنه؟

  • jk
    11 خرداد, 1402 در 6:33 بعد از ظهر

    سلام
    برای دختری که به سن ۱۸ نرسیده چجوری بدون اینکه والدین مطلع بشن خارج ایران بره؟

  • jk
    11 خرداد, 1402 در 6:27 بعد از ظهر

    سلام . دختری که به سن ۱۸ سال نرسیده باشه چجوری میتونه بدون اینکه مادر و پدر مطلع بشن خارج ایران بره؟
    بعداینکه برگه ای هست که پدر امضا کرده برای اجازه خروج ؟

  • زهراحیدری
    26 اردیبهشت, 1402 در 9:53 قبل از ظهر

    سلام وقت بخیر درصورت نبود پدربرای اجازه خروج فرزندزیر۱۸سال چه کارباید کرد؟

  • اهوازی
    15 اردیبهشت, 1402 در 11:53 بعد از ظهر

    من دختر اهوازی هستم سنم۲۳ سال مجرد هستم پدرم قبول نمیکنه واسم گذرنامه درست کنه من چون دختری بالای ۱۸ سال میتونم به +۱۰ مراجعه کنم خودم واسه خودم گذرنامه صادر کنم

  • ناشناس
    15 اردیبهشت, 1402 در 11:52 بعد از ظهر

    من دختر اهوازی هستم سنم۲۳ سال مجرد هستم پدرم قبول نمیکنه واسم گذرنامه درست کنه من چون دختری بالای ۱۸ سال میتونم به +۱۰ مراجعه کنم خودم واسه خودم گذرنامه صادر کنم

  • من
    5 اردیبهشت, 1402 در 2:17 بعد از ظهر

    سلام من پاسپورت دارم و یه ماه دیگه ۱۸ سالم‌میشه چه طوری پاسپورتم دوباره معتبرش کنم؟
    اصلا پاسپورت بعد از ۱۸ سال نامعتبر میشه؟

  • Raha
    12 فروردین, 1402 در 6:34 بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید اخیرا یک خبری پخش شده که یه قانون جدید تصویب‌ شده که برای خروج از کشور دختر مجرد بالای 18‌ سال باز هم اجازه قیوم لازمه میخواستم ببینم درسته یا نه ؟

  • گمنام
    12 فروردین, 1402 در 10:26 قبل از ظهر

    سلام وقت بخیر اگر مادر و پدر فرزند از یکدیگر جدا شدند و حضانت در دست دادگاه هست چگونه می‌توان عمل کرد

  • مح
    7 اسفند, 1401 در 1:06 بعد از ظهر

    سلام من مراجعه کردم گفتن که تا 40 سالگی اجازه پدر باید باشع

  • سایه
    2 بهمن, 1401 در 8:59 قبل از ظهر

    وقت بخیر جدیدا برای تمدید و گرفتن پاسپورت دختران مجرد بالای ۱۸ سال نیاز به اجازه ی محضری پدر می باشد، اگر پدر مریض باشد و در شرایطی باشد که نتواند مراجعه کند به دفترخانه، تکلیف چیست برای اخذ و یا تمدید پاسپورت؟

  • مجله مهاجرت
    29 دی, 1401 در 8:12 قبل از ظهر

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟

  • الف.ح
    10 شهریور, 1401 در 8:00 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر؛برای دختری که به سن قانونی رسیده و هجده سال تمام هست،طبق مقاله برای خروج از کشور احتیاجی به اجازه ی والدین نداره و می‌تونه از کشور خارج بشه؛
    حتی در صورتیکه پدر یا مادر مخالف باشند،بازهم این قانون برقراره؟از دست والدین کاری برنمی‌آید؟

  • علیرضا
    6 شهریور, 1401 در 10:45 قبل از ظهر

    سلام روزتون بخیر این مطالب مربوط به قبل گرفتن پاسپورت هست یعنی اگر فرزند صغیری پاسپورت داشته باشد دیگه نیاز به اجازه رسمی از پدر یا قیم نیست؟

پیام بگذارید