بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > هزینه استرداد جهیزیه بر عهده چه کسی است؟ کسری جهیزیه

هزینه استرداد جهیزیه بر عهده چه کسی است؟ کسری جهیزیه

هزینه استرداد جهیزیه

اعسار از هزینه دادرسی استرداد جهیزیه

هزینه استرداد جهیزیه: وجهیزیه حق مسلم زوجه و ملک او می‌باشد و زن است که به شوهر حق بهره‌گیری از وسایل را می‌دهد. ولی در برخی مواقع، مردان مدعی می‌شوند که کلیه لوازم را خودشان تهیه نموده‌اند بنابراین می‌بایست از نظر حقوقی وارد عمل شد. از جمله مباحث بسیاری که دادگاه‌های خانواده با آن مواجه هستند، مسائل مالی مرتبط با جهیزیه است.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

حامد امیری وکیل خوب و متخصص دعاوی خانواده در اصفهان در مطلب زیر سعی دارد ضمن تعریف جهیزیه و سیاهه به کلیه نکات آن از جمله، وظیفه تهیه جهیزیه، مسئولیت تخریب کننده، روند عملی اقامه دعوی استرداد و هزینه استرداد اشاره نماید. با ما همراه باشید و اگر در این زمنیه سوال دارید حتما برای ما کامنت بگذارید.

جهیزیه چیست؟

به تمام لوازم و وسایلی که از طرف خانواده دختر به عروس موقع رفتن به خانه شوهر هدیه می‌شود جهیزیه گفته می‌شود. در خیلی از خانواده‌ها رایج است که زوجه متناسب با دارایی خود و بستگانش، کلیه یا قسمتی از اثاث مورد نیاز خود را به منزل شوهر ببرد. این رسم را علل متعدد اجتماعی و روانی. به وجود‌ آورده است.

👈«بهترین وکیل استرداد جهیزیه در اصفهان»👉

تأمین معاش خانواده بر ذمه شوهر می‌باشد؛ زوجه هیچ تکلیفی. در آوردن. جهیزیه ندارد اما این مسئله در جامعه سنتی ما مرسوم می‌باشد.

سیاهه جهیزیه چیست؟

زوجه به منظور اثبات مالک بودن خود در

 می‌بایست دلایلی داشته باشد. سیاهه یا لیست یا فاکتور جهیزیه، برگه‌ای ساده بوده که ریز اموالی که زوجه با عنوان. جهیزیه آورده است. حتی مارک و شمار اموال در آن قید می‌گردد. این برگه به تنهایی هیچ اهمیتی ندارد و تنها امضای مرد آن را بااهمیت می‌کند.

چرا که مقصود از سند، ورقه‌ای می‌باشد که دارای امضا بوده و در مراجع تحت عنوان دلیل اثباتی دانسته می‌شود. جهت محکم کاری و برخورداری از شاهد خویشاوندان خانواده همسر هم معمولا آن را امضا می‌کنند. استرداد جهیزیه بدون سیاهه امکان‌پذیر است ولی دشواری‌های آن بسیار است که عمدتا نیاز به مشورت با وکیل خانواده و اخذ راه حل دارد.

هزینه استرداد جهیزیه با کیست؟

تهیه جهیزیه بر عهده چه کسی است؟

نه در قانون و نه در شرع با این موضوع روبه‌رو نخواهیم شد. که. آوردن. اسباب و اثاث و لوازم زندگی مشترک بر ذمه زوجه یا پدر وی باشد. ولی این امر در عرف جامعه ایران یک عمل عادی و حتی الزامی و اجبار تلقی می‌شود. که ریشه در این تفکر مرد سالارانه دارد. که تکلیف کار و تامین زندگی بر ذمه شوهر می‌باشد. بنابراین لوازم بر ذمه زوجه باشد. و این کسری می‌بایست. از طریق جهیزیه جبران گردد.

خواندن این مقاله  چرا نباید رمزهای عبور خود را ذخیره کنیم؟

ولی به موجب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی با اینکه عنوان جهیزیه به کار نشده. است ولی در موضوع نفقه. آم است. که نفقه از جمله لباس، مسکن، غذا و اسباب منزل می‌باشد. که در صورت تمکین بر ذمه زوج است که می‌بایست. با در نظر شان و منزلت و مقام زوجه باشد.

تخریب و فروش جهیزیه توسط زوج و مجازات کیفری آن

شوهری که جهیزیه همسر خود را به غیر منتقل می‌کند. مجرم بوده و در قانون این عمل جرم انگاری. شده است. بر اساس ماده یک قانون انتقال به غیر: «کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار ‌محسوب و مطابق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی محکوم می‌شود. ‌و همچنین است انتقال‌ گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد.»

👈«مجازات فروش جهیزیه توسط مرد!»👉

مالکیت اموال محترم محسوب می‌شود و خراب کردن اموال هم جرم تلقی میش تخریب اموال به دست مرد هم قابل پیگیری کیفری خواهد بود. چرا که به صورت عمد به مال غیر خسارت وارد است. در مورد اموال منقول مجازات جرم تخریب حبس از ۶ ماه تا ۳ سال است.

👈«ارکان جرم خیانت در امانت»👉

در مورد متهم کردن مرد تحت عنوان خیانت در امانت حتما می‌بایست اموال به وی سپرده شود و او این اموال را تصاحب یا تلف کند. چنانچه در برگه سیاهه مرد امین شناخته شود و اموال به وی سپرده شود و او این را امضا کرده باشد این اقدام کیفری هم امکان‌پذیر است.

جهیزیه، ملک زوجه است

عمدتا جهیزیه در عرف ما اموالی است که زن برای زندگی مشترک به منزل همسر خود می‌برد. آوردن. این اموال به منزل همسر به عنوان تقسیم کردن آنها نیست. هنوز هم مال دارای یک مالک است و آن هم زوجه می‌باشد؛ مگر آنکه زن با ورود به زندگی مشترک آن اموال را به همسر خویش بذل نماید.

شوهر تنها از سوی همسر خویش اباحه تصرف دارد. به این معنی که بهره‌گیری از جهیزیه مباح می‌باشد ولی هر موقع که زن فقصد کند می‌تواند از ادامه تصرف شوهر خودداری کند. اما به این خاطر که عقد ازدواج در قالب مسامحه و از خود گذشتگی است اخلاقا زوجه این اموال را در اختیار خانواده قرار می‌دهد.

خواندن این مقاله  مروری بر خودکشی و علل آن! مجازات معاونت در خودکشی

اختلاف میان زن و مرد در دوام جهیزیه

چنانچه در عقد ازدواج، برای جهیزیه سیاهه‌ای تنظیم گردد و مرد تحت عنوان امین آن را امضا نماید، تصرفات وی در مال می‌بایست متناسب و معقول و متعارف باشد. ولی می‌بایست مال را به صاحب خود بازگرداند و موقعی که در بقا یا تلف چیزی تردید ایجاد شود. با در نظر گرفتن. اصل استصحاب بقای آن فرض می‌شود. و در صورتی که شوهر قادر به اثبات تلف نباشد محکوم به رد آن می‌گردد. جز اینکه اثبات کند. مال بدون تعدی و تفریط وی از بین. رفته است.

اقدامات احتیاطی برای حفظ جهیزیه

  • تقاضای دستور موقت: از دادگاهی که صالح به رسیدگی به اصل دعوی می‌باشد تقاضای دستور موقت کنید. دستور موقت از نقل و انتقال مال و هر نوع صدنه در آینده جلوگیری می‌کند.
  • تامین خواسته: تامین به معنای در امنیت قرار دادن خواسته که هم پیش از دعوی استرداد ممکن است صورت گیرد و هم پیش از آن، اما در شرایطی که پیش از مطرح کردن دعوی اصلی مطرح گردد می‌بایست طی مدت ده روز دادخواست به منظور دعوی اصلی طرح شود.
    اقدامات احتیاطی برای حفظ جهیزیه
  • تقاضای تامین دلیل: چنانچه خواهان، اسناد و مدارکی در قالب موجود بودن اموال و جهیزیه در محل زندگی مشترک در اختیار ندارد یا فهرستی نشان دهنده تحویل جهیزیه به مرد در دسترس یا موجود نمی‌باشد؛ قادر است با تقاضای تأمین دلیل کلیه اموال موجود در منزل را تأمین و از طریق عضو شورا یا کارشناس متخصص فهرست دقیق اموال را به دست آورد تا دلایل کامل به منظور اقامه دعوای خود داشته باشد.
  • شکایت کیفری از همسر: فروش این اموال از طریق شوهر ممکن است از طرف دادسرا و دادگاه تحت عنوان فروش مال غیر مورد رسیدگی واقع شود.

روند عملی استرداد جهیزیه

هر فردی قادر است پیش از تسلیم دادخواست، حق خود را از طریق اظهارنامه مطالبه کند؛. به این شرط که زمان مطالبه. رسیده. باشد. فردی که اظهارنامه به دست او. رسیده است. حق دارد پاسخ خود را در آن درج کند ولی معمولا افراد از این کار خودداری می‌کنند.

دادگاه صالح استرداد جهیزیه

بر اساس ماده ۴ قانون حمایت خانواده در دادگاه خانواده استرداد جهیزیه با ارائه دادخواست مطرح می‌شود. ولی در صورتی که مبلغ خواسته در تهران، کمتر از بیست میلیون و در شهرستان کمتر از پنجاه میلیون باشد، توسط شورای حل اختلاف، خواهان استرداد جهیزیه گردید.

خواندن این مقاله  انواع وصیت نامه و شرایط آن! انواع وصیتنامه

هزینه دادرسی استرداد جهیزیه بر عهده کیست؟

دعوی استرداد جهیزیه یک دعوی مالی بوده که تعیین این امر جهت مشخص نمودن میزان هزینه دادرسی دارای اهمیت است.

پرداخت هزینه استرداد جهیزیه به عهده خواهان یعنی همان زوجه است که در زمان ثبت استرداد جهیزیه باید آن را پرداخت کند.

بر اساس جدول تعرفه خدمات قضایی هزینه دادرسی دعاوی مالی به شرح زیر می‌باشد:

  • • دادگاه بدوی و ابتدایی، دعاوی تا دویست میلیون ریال: 5/2 درصد ارزش خواسته
  • • مرحله بدوی کمتر از دویست میلیون ریال: 5/3 درصد ارزش خواسته
  • •مرحله تجدیدنظر و دادخواهی، جدای از مبلغ آن: 5/4 درصد ارزش خواسته
  • • هزینه دادرسی در شرایطی که قیمت خواسته هنگام تسلیم دادخواست مشخص نباشد یک میلیون و پانصد

مدارک مورد نیاز جهت دعوی استرداد جهیزیه

هر آنچه که بیانگر و ثابت کننده رابطه زوجیت یا پایان آن باشد مثل عقد نامه، گواهی عدم سازش و..
برگه و سیاهه‌ای که از مرد. دریافت شده. مبنی بر اینکه مال به وی. تحویل. داده شده. است. سایر مدارک از جمله شهادت شهود در سیاهه، تامین دلیل، استشهادیه مبنی بر تعدی و تفریط جهیزیه و… در صورت موجود بودن.

نتیجه گیری

به دعوایی که از سدی زوجه به منظور. بازگرداندن جهیزیه که با پول خود یا پدرش آن را تهیه کرده. و به منزل مشترک. آورده است؛. دعوای استرداد جهیزیه. گفته می‌شود. برای اثبات این دعوا روش‌های ساده‌ای دارد که وکیل خوب در اصفهان از آن آگاه است. البته در صورتی که سیاهه در دست باشد؛ این امر به مراتب ساده‌تر پیش می‌رود.

ولی چنانچه مدرکی در اختیار نباشد مسئله همچنان قابلیت اثبات داشته ولی زمان بیشتری خواهد طلبید‌. بنابراین حتما از یک وکیل خوب مشاوره بگیرید تا شما را در روال عملی کار قرار دهد.

سوالات متداول

برای تسلیم دادخواست استرداد جهیزیه به کجا مراجعه کنیم؟

دفتر خدمات الکترونیک قضایی، مرجع ثبت دادخواست و ارسالش به دادگاه صالح است.

دعوای استرداد جهیزیه هزینه دارد؟

بله جزو دعاوی مالی بوده که هزینه آن از دعوای غیر مالی بیشتر است ولی در نتیجه می‌توان این هزینه را از شوهر دریافت کرد.

تخریب و فروش جهیزیه توسط مرد مجازات کیفری دارد؟

مالکیت اموال محترم محسوب می‌شود و خراب کردن اموال هم جرم تلقی شده است. تخریب اموال توسط مرد نیز قابل پیگیری کیفری است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • ناشناس
    28 بهمن, 1401 در 12:44 بعد از ظهر

    سلام اگر تهیه جهزیه را پدر داماد تعهد کرده باشه ودر نکاحیه امضا کرده باشه ولی قبل ازدواج و در دوران عقد بخوان جدا بشن زوجه میتونه درخواست جهزیه وطلا بده؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

پیام بگذارید