بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > چرا نباید رمزهای عبور خود را ذخیره کنیم؟

چرا نباید رمزهای عبور خود را ذخیره کنیم؟

ذخیره رمز عبور در مرورگر

رمز عبور: ممکن است خبرهای زیادی را شنیده باشید مبنی بر اینکه فردی از طریق ذحیره کردن اطلاعات خود مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. سوالی که در چنین مواقعی ایجاد می‌شود این است که آیا ذخیره رمزهای عبور توسط مرورگر صحیح است؟

این روزها سایت‌های زیادی وجود دارند که برای ورود به آنها لازم است لاگ‌این کرده و نام کاربری و رمز عبور وارد کنید. در چنین مواقعی زمانی که نام کاربری و رمز عبور خود را وارد می‌کنید مرورگر به شما پیغامی می‌فرستد مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید تا این نام کاربری و رمز عبور ذخیره شود؟

ممکن است سایت‌های زیادی وجود داشته باشد که ما در آن اکانت و حساب کاربری ساخته‌ایم و طبیعتا دشوار است که به هنگام ورود به هریک از این سایت‌ها نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنیم.

چرا نباید رمزهای عبور خود را ذخیره کنیم

پس یا یک رمز آسان و یکسان برای تمامی این اکانت‌ها قرار می‌دهیم و یا آن که اجازه می‌دهیم رمز در حافظه مرورگر ذخیره شود تا هرسری در زمان ورود مجبور به نوشتن آنها نشویم. وکیل اصفهان می‌گوید هردوی این کارها اشتباست و استفاده از چنین راه‌هایی عقلانی و امن نیست.

حامد امیری وکیل خبره جرایم رایانه‌ای در ادامه این مقاله بیشتر درباره این چرا نباید رمزهای عبور خود را ذخیره کنیم صحبت می‌کند. مطالعه این مقاله مفید را از دست ندهید و با درج کردن نظرات خود ما را خوشحال کنید.

رمز عبور چیست؟

حامد امیری در تعریف رمز عبور چنین می گوید که رمز عبور یا پسورد هویت کابران را در دنیای مجازی می‌سازد. رمز عبور باعث می‌شود تا اطلاعات و حساب کاربری شخص محافظت شده باشد و کسی نتواند به حساب کاربری او دسترسی داشته باشد.

افرادی که در زمینه فناوری و اطلاعات تخصص دارند همیشه به مردم توصیه کرده‌اند که اطلاعات حساب کاربری خود به خصوص رمز عبور آن را به کسی ندهند و همچنین برای حساب خود رمزعبورهای ساده انتخاب نکنند.

زیرا هرچقدر رمز عبور سخت‌تر باشد حفاظت آن بیشتر می‌شود. البته علی رغم تمام این کارها، بازهم ممکن است حساب کاربری در معرض خطر و هک شدن باشد. باوجود تأکیدی که بر روی انتخاب رمزهای پیچیده می‌شود هنوز در سراسر جهان هستند افرادی که برای رمز عبور خود تاریخ تولد و یا عدد 12345 و یا حتی عبارت password را انتخاب می‌کنند.

البته حتی اگر شما برای حساب خود رمزی پیچیده انتخاب کنید ولی به مرورگر وب اجازه دسترسی به رمزعبور خود و ذخیره آن را بدهید، بازهم میزان آسیب پذیری حساب کاربری خود را افزایش داده‌اید.

خواندن این مقاله  طلاق یک طرفه چه مدت طول می‌کشد؟ طلاق یک طرفه از طرف زن

زمانی که با مرورگر وب وارد یکی از حساب‌های کاربری خود می‌شوید با وجود اینکه بسیار راحت است به مرورگر اجازه ذخیره رمز را بدهید ولی از این کار پرهیز کنید.

قیمت های مشاوره تخصصی توسط وکیل دادگستری

مشاهده و مدیریت گذرواژه های ذخیره شده

رمزعبورهای ذخیره‌شده در مرورگرها به‌ راحتی قابل مشاهده‌اند .آنگونه که بهترین وکیل اصفهان می‌گوید درست است که ذخیره کردن رمزعبورها در مرورگر بسیار راحت بوده و نیازی به نوشتن آنها به دفعات نیست ولی بهترین کار این است که از آن استفاده نکنیم. این امر دلایل مختلفی دارد؛

اولین دلیل این است که رمزعبورهای ذخیره شده در حافظه مرورگر به راحتی قابل مشاهده هستند به عنوان مثال در سیستم عامل لینوکس مرورگر کروم بدون آن که رمز عبور حساب کاربری را بخواهد، مشخصات ذخیره شده را نشان می‌دهد. در سیستم عامل ویندوز یا مک کاربر باید اول رمز سیستم را باز و یا از حسگر اثر انگشت استفاده کند.

نحوه حذف پسورد ذخیره شده در مرورگر کروم

انسان‌ها در طول روز بسیار در فضای مجازی فعالیت دارند و ممکن است مرتبا در گوگل در حال جستجو باشند و یا این که ایمیل بفرستند و یا در سایت‌های مختلفی حساب کاربری داشته باشند و… .

زمانی که با مرورگر خود به هر یک از این سایت‌هایی که در آن حساب کاربری دارید وارد می‌شوید، پس از وارد کردن رمز عبور مرورگر برای شما پیغامی نمایش می‌دهد مبنی بر این که آیا رمز وارد شده در مرورگر ذخیره شود یا خیر؟

در زیر این پیغام دو گزینه “هرگز” و “همیشه” وجود دارد. چنانچه شما به سایت مورد نظر روزانه سر می‌زنید احتمال دارد با انتخاب گزینه همیشه کار خود را راحت کرده و به مرورگر اجازه دهید رمز عبور شما را ذخیره کند.

با این که این کار باعث می‌شود شما وقت کمتری صرف کنید و سریع‌تر وارد سایت شوید ولی خوب است از خطرات و آسیب‌هایی که ذخیره رمز عبور در مرورگر دارد نیز آگاه شوید. به عنوان مثال درصورتی که کسی از سیستم شما استفاده کند می‌تواند به راحتی به آن رمز عبور دسترسی پیدا کند و باعث ورود خسارت به شما شود.

سوالی که ایجاد می‌شود این است که در چنین شرایطی باید چکار کرد؟

خواندن این مقاله  نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است؟

آیا می‌شود رمزعبورهای ذخیره شده را حذف کرد؟ وکیل خبره در اصفهان پاسخ می‌دهد بله. بهترین کار حذف کردن رمزعبورهای ذخیره شده در حافظه مرورگر است.

امنیت رمز عبور

برای پاک کردن و حذف نمودن رمزعبورهای ذخیره شده در مرورگر خود می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

1- اولین قدم برای حذف کردن رمزعبور ذخیره شده در مرورگر این است که مرورگر خود را اجرا کنید و پس از اجرا شدن در سمت چپ نمایشگر گزینه منو یا آن شکل سه نقطه را انتخاب کنید. حال وارد بخش setting شوید.

2- پس از وارد شدن به بخش setting، گزینه‌های متعددی به شما نمایش داده می‌شود از میان آنها passwords را انتخاب کنید.

3- پس از انتخاب passwords پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن کلیه رمزعبورهایی که در مرورگر خود ذخیره کرده‌اید وجود دارد و قابل نمایش است.

4- در مرحله آخر می‌توانید رمزعبورهای خود را مدیریت کنید. به این صورت که بر روی گزینه آپشن در سمت چپ هر رمز را کلیک کرده و آن را حذف کنید.

جلوگیری از هک شدن رمز عبور با افزایش امنیت در مرورگر

چیزی که ما در این مطلب به کرّات بیان کردیم این است که ذخیره کردن رمز عبور در حافظه مرورگر ممکن است باعث ضربه خورد و زیان دیدن شما بشود. علی رغم آن که این کار موجب راحتی بیشتر می‌شود، ولی اصلا روش امنی نیست. حال برای آن که امنیت مرورگر خود را افزایش دهید تا مورد حمله هک قرار نگیرید، باید نکات زیر را رعایت کنید:

1) بر روی سیستم عامل و دستگاه خود رمز بگذارید: اگر سیستم عامل شما هیچ رمز عبور و پسوردی نداشته باشد هرکس می‌تواند به رمز عبورهای ذخیره شده در مرورگر شما دسترسی پیدا کند. زیرا که مرورگر برای نمایش دادن رمزعبورهای ذخیره شده شما رمز سیستم عامل را می‌خواهد. پس اگر سیستم عامل رمز ندشاته باشد بدونن مانعی رمزها نمایش داده می‌شود.

2) مرورگر خود را به روز و آپدیت کنید:  توسعه دهندگان مرورگرها با منتشر کردن آپدیت ورژن‌های جدید سعی بر این دارند که نقاط شعف برنامه را رفع کنند. پس شما نیز سعی کنید مرورگر خود را همواره به روز نگه دارید تا امنیت بیشتری داشته باشید.

3) از مرورگرهای شناخته شده استفاده کنید : برای استفاده از اینترنت و وارد شدن به سایت‌های مختلف، برای آن که امنیت بیشتری داشته باشید بهتر است از مرورگرهایی که شناخته شده هستند مانند کروم، فایرفاکس، اپرا، سافاری و یا هر نرم افزاری که مورد اعتماد است استفاده کنید تا از جهت دزدیده شدن اطلاعات خود مطمئنن باشید.

خواندن این مقاله  دعوای رفع مزاحمت و ممانعت: تحلیل عمیق دعوای رفع مزاحمت

4) از حالت مرور امن استفاده کنید: مرورگرها دارای حافظه داخلی هستند و فعالیت‌های شما را ذخیره می‌کنند حتی بدون آن که از شما اجازه برای ذخیره بگیرد. در نتیجه بیشترین موردی که مورد حمله قرار می‌گیرد همین حافظه مرورگر است.

اگر می‌خواهید از سیستم شخص دیگری برای ورود به اینترنت استفاده کنید بهتر است از طریق حالت امن یا حفاظت شده کار خود را انجام دهید تا سابقه یا هیستوری فعالیت شما ذخیره نشود.

مشاوره فوری با وکیل در اصفهان

5) رمزهای عبور خود را به طور مرتب تغییر دهید: وکیل اصفهان می‌گوید بهترین کار برای افزایش دادن امنیت حساب کاربری این است که رمز عبور خود را مرتبا تغییر دهید. علاوه بر آن بر هر حساب خود رمز جداگانه داشته باشید، هرگز یک رمز ثابت را برای تمامی اکانت‌های خود استفاده نکنید.

6) هر پیغامی که مرورگر نشان می‌دهد را تایید نکنید: زمانی که از سایت‌های مختلف بازدید می‌کنید ممکن است مرورگر به شما پیغام‌هایی نشان دهد که محتوا و مضمون‌های مختلفی داشته باشد.

توصیه حامد امیری وکیل باتجربه اصفهان این است که چیین پیغام‌هایی را تا کامل مطالعه نکردید و از محتوای آن مطمئن نشدید تأیید نکنید. همچنین زمانی که مرورگر به هویت یک سایت شک کند، برای شما پیغام اخطار نمایش می‌دهد.

پس بهترین کار این است که پیغام‌های نمایش داده را مطالعه کنید و سپس تأیید نمایید. تأیید بدون معطلی باعث می‌شود امنیت مرورگر شما کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی باید بگوییم که ذخیره کردن رمزهای عبور کاری پر ریسک است و امکان دارد موجب ورود ضرر و زیان به شما شود. عده‌ی کثیری از مردم زمانی که در سایتی حساب کاربری ایجاد می‌کنند به مرورگر اجازه می‌دهند تا رمزعبور آنها را ذخیره کند تا هر موقع که با آن سایت وارد می‌شوند نیازی به وارد کردن مجدد رمز عبور نداشته باشند.

با این که این کار موجب راحتی بیشتر کاربر می‌شود ولی برای وی خطرناک نیز هست و حامد امیری وکیل خوب شهر اصفهان توصیه می‌کند تا افراد به مرورگر اجازه ذخیره رمز عبور را ندهند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • کارشناس دیدگاه
    17 مهر, 1402 در 9:49 بعد از ظهر

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  • یزدان
    17 مهر, 1402 در 4:22 بعد از ظهر

    با درود خدمت شما جناب امیری آیا فردی که مدعی آشنایی یا کامپیوتر است و گوشی را تحویل ایشان تا ریست کتد و بعلت عدم آشنایی کلیه مطالب و اسناد داخل گوشی را حذف می‌کند قانونگذار در اینگونه موارد اجازه شکایت کردن را به مالک گوشی می‌دهد یا خیر تشکر از جواب شما

پیام بگذارید