بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد چیست؟استرداد جهیزیه توسط مرد

مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد چیست؟استرداد جهیزیه توسط مرد

مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد چیست؟

بردن وسایل منزل توسط زن بدون اجازه شوهر

فروش جهیزیه توسط مرد چه مجازات و عواقبی را در پی دارد؟ آیا فروش جهیزیه به وسیله زوج، جرم است؟ پرداخت نفقه زوجه که مصادیق مختلفی اعم از خوراک، پوشاک. خانه، لوازم و اثاثیه و هزینه‌های بهداشت و درمان است. از جمله وظایف شوهر بوده که می‌بایست در ازای تمکین عام و خاص زوجه برای او مهیا سازد. ولی در جامعه امروزی چنین متداول شده. که تهیه اسباب و لوازم منزل به منظور آغاز زندگی مشترک یا همان جهیزیه را تکلیف زوجه دانسته و خانواده دختر پیش. از آغاز زندگی و مراسم عروسی نسبت به تهیه آن اقدام می‌کنند.

این در صورتی می‌باشد که بر اساس قانون، زوجه وظیفه‌ای برای فراهم کردن اسباب و لوازم زندگی مشترک ندارد. و بر همین اساس چنانچه نسبت به این امر اقدام کند. صاحب لوازمی که با خود به خانه مشترک. و اگر تصمیم به طلاق بگیرد، حق دارد جهیزیه خود را استرداد کتد. حال چنانچه شوهر از بازگرداندن جهیزیه خودداری کند و نسبت به فروش آنها اقدام کند. به جرم فروش جهیزیه که مجازات بسیار سنگینی در پی دارد، مرتکب گردیده است. ولی با در نظر داشتن خاص بودن موقعیت تحقق این جرم، الزانی است تا با ارکان آن آگاهی داشت.

حامد امیری بهترین وکیل استرداد جهیزیه در اصفهان در مقاله حاضر تصمیم دارد به بررسی جرم فروش جهیزیه توسط مرد بپردازد‌. سپس، در خصوص مجازات آن، توضیح دهد و نحوه شکایت و رسیدگی. به این جرم به منظور صدور حکم مجازات فروش جهیزیه توسط شوهر را بیان کند. با ما همراه باشید.

آیا مرد می‌تواند جهیزیه زوجه را بفروشد؟

قانون‌گذار علاوه بر اینکه تهیه لوازم و اسباب منزل را وظیفه شوهر می‌داند. در فرهنگ جامعه ما، زن و خانواده وی نسبت به تهیه لوازم منزل یا همان جهیزیه اقدام می‌کنند و این زن است. که اصلی‌ترین اسباب آغاز زندگی مشترک را مهیا می‌سازد. و شوهر فقط یک سری از لوازم اعم از فرش یا سرویس چوب را خریداری کرده. که این موضوع هم کاملا به توافق زوجین بستگی دارد.

با اینکه زوجه‌ای تکلیفی برای خرید جهیزیه نداشته. و در حقیقت مالک لوازمی که با عنوان جهیزیه به خانه شوهر بر این سوال. پیش می‌آید. که آیا شوهر حق دارد جهیزیه زوجه را ببرد یا خیر و آیا بردن لوازم منزل از طریق شوهر جرم سرقت است؟

وکیل اصفهان در جواب این سوال می‌گوید در شرایطی که هیچ کدام از لوازم جهیزیه را شوهر تهیه نکرده است. و یا حتی تهیه کرده، ولی ذیل سیاهه جهیزیه زوجه را امضا ننوده. و آن اقلام هم در فهرست سیاهه موجود می‌باشند و شوهر قادر به اثبات خرید آنها نیست. از نظر قانونی، کی این حق را ندارد که جهیزیه زوجه را ببرد؛ زیرا بر آنها مالکیتی ندارد.

آیا عدم استرداد جهیزیه و بردن لوازم منزل توسط شوهر جرم سرقت است؟

بهترین وکیل اصفهان در پاسخ به این سوال می‌گوید. معمولا در دعاوی خانوادگی به خصوص در رابطه با دعاوی اعم از عدم استرداد. جهیزیه و نقل و انتقال لوازم منزل توسط زوجه یا زوج قاضی به سرقت یا خیانت در امانت. (در شرایطی که خسارتی به اموال شوهر یا زوجه وارد شود و زن یا شوهر بر اساس اظهارنامه، دیگری را امین نموده باشد) رای نمی‌دهد.

مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد چیست؟

ولی با این حال زوجین می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشند.

از این رو، در جواب سوال مطروحه در خصوص انجام این اقدام. یعنی بردن لوازم منزل توسط شوهر و نقل و انتقال جهیزیه زوجه لازم بگوییم. تا حتی‌الامکان شوهر از انتقال و بردن لوازم منزل و جهیزیه زوجه اجتناب. به غیر از لوازمی که قادر به اثبات مالکیت بر آنها بوده. و آنها را سابقا یا پس از زندگی مشترک با درآمد خویش خریداری کرده است.

جرم فروش جهیزیه توسط مرد

در صورت تامین جهیزیه توسط زوجه به منظور آغاز زندگی مشترک، وی مالک جهیزیه بوده و شوهر فقط حق دارد از این لوازم بهره ببرد. و به هیچ وجه حق فروش این لوازم را نخواهد داشت.

چنانچه مردی بدون اذن زوجه وسایلی که با عنوان جهیزیه تهیه را به فروش رساند، مرتکب جرم گردیده و زوجه حق دارد در مراجع کیفری از شوهر طرح شکایت کند. لیکن این سوال مطرح می‌گردد که در چنین مواردی زوجه با چه عنوان مجرمانه‌ای بایستی دادخواست خود را ثبت نماید؟

بایستی بگوییم امکان دارد این نظر وجود داشته باشد. که از نظر بسیاری عنوان صحیحی نبوده و صرفا در مواردی مصداق دارد. که زوجه طی اظهارنامه یا پیامک، شوهر را امین اموال خود نموده باشد. و فروش پس از امین کردن صوهر صورت پذیرد. در غیر این حالت، اگر زن تحت عنوان فروش مال غیر شکایت کند. اثر بخش‌تر خواهد بود؛ زیرا فروش مال غیر به زمانی مربوط می‌شود که شخص مالی که به دیگری متعلق است. را بدون اجازه و رضایت مالک به فرد ثالثی انتقال دهد.

مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد:

به جهت مجازات فروش جهیزیه توسط مرد، می‌بایست به قانون مجازات اسلامی مراجعه نمود و مجازات جرم فروش مال غیر را تحت بررسی قرار داد. زیرا در اکثر موارد فروش جهیزیه زوجه توسط مرد بر مبنای ارکان جرم و صلاحدید قاضی جزو مصادیق فروش مال غیر لحاظ می‌گردد. و در شرایطی که شوهر بدون اجازه و رضایت زوجه به جرم فروش جهیزیه مرتکب گردد، محکوم به مجازات جرم فروش مال غیر خواهد شد.

مجازات جرم فروش جهیزیه بدون اذن زوجه در شرایطی که جرم دارای عنوان فروش مال غیر باشد. از ۱ تا ۷ سال حبس و جریمه نقدی برابر با مالی که شوهر دریافت نموده و رد مال به زوجه می‌باشد. به منظور اعمال این مجازات‌ها، زن می‌بایست با همراه داشتن. سیاهه جهیزیه و یا فاکتور خرید لوازم در دادگاه مالکیت خود بر لوازم را به اثبات رساند و علاوه بر این ثابت کند.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم فروش جهیزیه توسط مرد

وکیل دادگستری اصفهان در بیان مراحل شکایت از روج می‌گوید. در مرحله اول زوجه بایستی به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا از طریق اینترنتی مراجعه نموده. و سپس به نشانی الکترونیکی sana.adliran.ir در سامانه ثنا مراجعه و ثبت نام کند. و نسبت به احراز هویت ثنا اقدام کند تا حساب کاربری ثنای وی ایجاد گردد.

سپس می‌بایست دادخواست خود را با عنوان فروش مال غیر تنظیم نموده. و فایل ورد آن را داخل یک مموری یا تلفن همراه یا فلش و سی دی ذخیره کند.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم فروش جهیزیه توسط مرد

در مرحله بعد زوجه می‌بایست. به منظور ثبت دادخواست خود به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. و دادخواست خود را ثبت و به دادگاه صالح تقدیم نماید.

بردن وسایل منزل توسط مرد

در این مرحله پرونده شکایت زوجه تشکیل گردیده و دادسرا تحقیقات اولیه را شروع می‌کند. در شرایطی که دلایل جهت انتساب یا اثبات جرم نسبت به متهمکافی نباشد. دادسرا نسبت به صدور قرار منع تعقیب اقدام می‌کند. در غیر این حالت دادسرا قرار جلب به دادرسی را صادر نموده. و بعد از صدور کیفر خواست پرونده را از دادسرا به دادگاه کیفری دو ارجاع می‌دهد. تا قاضی نسبت به انجام تحقیقات بیشتر اقدام نموده و حکم مجازات را صادر نماید.

کلام پایانی

در شرایطی که شوهر هیچ کدام از وسایل جهیزیه را تهیه نکرده است. تحت هیچ شرایطی حق فروش جهیزیه زوجه را نداشته. و تنها در مورد لوازمی که توان اثبات مالکیت خرید آنها را دارد حق دارد این اقدام را انجام دهد.

با وجود قاضی در دعاوی خانوادگی اعم از بردن جهیزیه زوجه. توسط شوهر. رای به سرقت . ولی باز هم امکان صدور این رای وجود خواهد داشت و بهتر است. که شوهر از انتقال و بردن. جهیزیه بدون اجازه وی اجتناب کند. زوجه حق دارد بعد از تشکیل حساب کاربری ثنا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و به ثبت دادخواست فروش مال غیر اقدام نماید.

سوالات متداول

 

خواندن این مقاله  تفاوت حکم با قرار چیست؟ فرق قرار نهایی با حکم؟! حامد امیری

آیا مرد حق دارد جهیزیه زوجه را بفروشد؟

در شرایطی که شوهر هیچ کدام از وسایل جهیزیه را تهیه نکرده است تحت هیچ شرایطی حق فروش جهیزیه زوجه را نداشته و تنها در مورد لوازمی که توان اثبات مالکیت خرید آنها را دارد حق دارد این اقدام را انجام دهد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

آیا بردن لوازم منزل توسط شوهر جرم سرقت است؟

با وجود اینکه قاضی در دعاوی خانوادگی اعم از بردن جهیزیه زوجه توسط شوهر رای به سرقت نمی‌دهند ولی باز هم امکان صدور این رای وجود خواهد داشت و بهتر است که شوهر از انتقال و بردن جهیزیه زوجه بدون اجازه وی اجتناب کند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

نحوه شکایت از فروش جهیزیه زوجه توسط شوهر چیست؟

زوجه حق دارد بعد از تشکیل حساب کاربری ثنا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و به ثبت دادخواست فروش مال غیر اقدام نماید.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید