بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > بهترین وکیل ملک و املاک در اصفهان  > ارکان جرم فروش مال غیر و دلایل اثبات جرم فروش مال غیر

ارکان جرم فروش مال غیر و دلایل اثبات جرم فروش مال غیر

فروش مال غیر

دلایل اثبات جرم فروش مال غیر و یا مجازات معاونت در فروش مال غیر که در دسته ی موارد حقوقی به حساب می آید ؛ دارای پیچیدگی هایی از لحاظ فهم و درک هستند که برای افراد غیر متخصص فهم آن دشوار خواهد بود.

برای توضیح این مورد حقوقی در ابتدا به توضیح بخش های مختلف آن میپردازیم،تا واژگان این مورد حقوقی ملموس شده و همچنین درک آن آسانترگردد.

جهت انتقال مال مشاوره با یک وکیل توانا  موجب خواهد گشت تا از مشکلات ناشی از عدم آگاهی از قوانین جلوگیری شود. جهت تنظیم قرارداد مالی و انتقال مال به غیر می توانید از مشاوره با وکیل قرارداد در اصفهان بهره مند شده و یک قرار داد بی عیب و نقص تنظیم نمایید.

منظور از مال چیست ؟

درواقع کلمه ی مال از ریشه ی فعل ماضی میل به معنای خواستن گرفته شده است و از آنجا که هر آن چیزی که در دنیا و جهان به وجود می آید حکم شیء را دارد بنابراین در تعریفی دیگر میتوان اینگونه بیان کرد که به شیئی  که دارای ویژگی هایی از قبیل : ارزش داد وستد، ارزش مادی، ارزش معنوی، با بلیت نقل و انتقال و… باشد مال میگویند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که، هر مالی یک شیء میباشد ولی هر شیئی مال نخواهد بود مگر با داشتن ویژگی های بالا.
همه ی شیءهایی که در دنیا وجود دارند و دارای ویژگی های خاصی که در بالا ذکر شد هستند، دارای سند مالکیت میباشند که بسته به نوع آن میتواند متعلق به فرد یا جامعه یاحتی دولت باشد.

دلایل اثبات جرم فروش مال غیر

بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم به شرح زیر می باشد:

اقرار
شهادت شهود
قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی
علم قاضی

باید در نظر داشته باشید که دلایل اثبات جرم فروش مال غیر هرگونه ادله مکتوب و غیرمکتوب یا متن پیامک ها که مالک بودن فروشنده را اسبات می کند و یا تهیه سند جعلی و ارائه سند مجعول برای کسب اعتماد خریدار را شامل شود در نتیجه برای بررسی دقیق تر جوانب موضوع استفاده از مشاوره وکیل خبره کمک شایانی به روند دعوی شما خواهد کرد.

خواندن این مقاله  حوادث ناشی از کار: مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث آسیب شغلی چیست؟

انتقال مال

درواقع در تعریف انتقال اینطور آمده است که به عملی گویند که موجب سلب مالکیت مالک اصلی به نفع مالک جدید می شود. برای انتقال دادن هر مالی دو مورد پیش می آید؛ یکی اینکه شخص از روی اراده ی خود اموال خود را به شخص دیگر منتقل کرده است.  این موضوع معمولا در خرید و فروش پیش می آید.

مورد دوم این است که ،  شخص به قصد و اراده ی خود اینکار را انجام نداده  و عموما دستور حاکم مبنی بر انتقال مال به شخص دیگری بوده است. چنین مواردی عموما در مورد ارث و ورثه به وجود می آید.

مطابق دستور قانون و سهم الارث هریک از وراث این مال با تقسیم ارزش مادی در اختیار ورثه قرار میگیرد؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین ارث و میراث می توانید مقالات مرتبط با این مبحث را مطالعه نموده و از وکیل ارث در اصفهان مشاوره بگیرید.

در کتاب قانون قانونگذار عمل انتقالی را که به اراده ی خود شخص صورت گرفته باشد نقل و درصورتی که غیر ارادی انجام شده باشد انتقال می نامد.

فروش مال غیر

تعریف اصطلاحی جرم انتقال مال غیر

در واقع تعریف جرم ها در کتاب قانون به این منظور صورت می‌گیرد که اصل جرم را شناخته و ازگسترش آن جلوگیری شود. در مورد انتقال مال غیر نیز در کتاب قانون تعریف به صورت خاص ارائه شده است که عبارت است از؛ انتقال هرگونه مالی که متعلق به شخص دیگری می باشد به صورت نامشروع و به قصد سوء نیت و ضرر رساندن به شخص مقابل که ازطریق تنظیم قراردادی ازسوی افراد حقیقی یا حقوقی برای نفع بردن ازلحاظ مالی میباشد.

خواندن این مقاله  وکیل تصرف عدوانی در اصفهان: مشاوره تخصصی مسائل تملک و اموال و تعریف آن

در کتاب قانون، قانونگذار فردی که انتقال مال غیر را به صورت غیرقانونی و بدون اطلاع مالک حقیقی و باعلم به اینکه مال غیر میباشد انجام میدهد ، کلاه بردار می نامد و به جزای عمومی محکوم می گردد.
اگر در هنگام عقد قرارداد انتقال گیرنده از عدم مالکیت حقیقی انتقال دهنده آگاهی نداشته باشد و انتقال مال صورت گیرد تا یک ماه پس از آن اگر مالک حقیقی متوجه این موضوع شود، می تواند بر علیه انتقال دهنده اقدام کرده و مالکیت مال را دوباره ازآن خود کند.

تفاوت جرم مال غیر با عناوین جرمی مشابه

کلاهبرداری

از آنجا که جرم انتقال مال غیر و کلاهبرداری به شدت به همدیگر نزدیک هستند برخی افراد این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در حالی که هر دوی آنها دو جرم متفاوت بوده و فقط در برخی موارد با یکدیگر تشابه دارند.

برای مثال؛ هنگامی که فردی اقدام به انتقال مال غیر می‌کند نسبت به مالک حقیقی مال، جرم انتقال مال غیر را مرتکب شده است. ولی در مقابل نسبت به گیرنده ی مال جرم کلاهبرداری را مرتکب شده است. چرا که با رفتارهایی از روی حیله و نیرنگ به او ثابت کرده است که مال خودش را به انتقال دهنده منتقل می کند.

اما تفاوت های بارز این دو در دو چیز میباشد اول آنکه در کلاهبرداری شخصی قصد دارد مالی را به تصرف خود درآورد ولی در انتقال مال غیرقصد دارد تا از این انتقال سودی به دست آورد؛دومین تفاوت آن است که در کلاهبرداری فرد از اسامی جعلی و دیگر ابزار جعلی برای معامله مالی که دارای ویژگی های خاصی میباشد استفاده می کند.

معامله معارض

در تعریف مال معارض این گونه آمده است که؛ هنگامی که شخصی یک مال را بیشتر از یک بار با سند رسمی یا عادی مورد معامله قرار می دهد؛ موجب میشود تا طرفین مقابل معامله متضررشوند.

خواندن این مقاله  وظایف بنگاه املاک در قبال مستاجر و وظایف مشاور املاک

در واقع شخص با این کار با اینکه یکبار مال را به شخص دیگری منتقل کرده است و از صلاحیت مالکیت خارج شده باز هم با وجود عدم صلاحیت مالکیت مال را به شخص دومی منتقل می کند. با این که هدف از اینکار نفع بردن از هر معامله میباشد ولی تفاوت آن با انتقال مال غیر این است که در مال غیر فرد سومی موجب انتقال مال می شود ولی در مورد معامله معارض خود شخص اینکار را انجام میدهد.

مجازات انتقال مال غیر

ازآنجا که این جرم به هردوطرف معامله ضررمیرساند و گاهی  ضرر آن جامعه را نیز در برمی گیرد عواقب بدی را برا مجرم درپیش دارد که شامل موارد ذیل می شود.

حبس از یک تا هفت سال
بازگرداندن مال به صاحب آن.
انفصال مادام‌العمر از خدمات دولتی (اگر مرتکب از کارکنان دولت باشد).

پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است.

متاسفانه در جوامع امروزی به دلیل کم بودن اطلاعات افراد از موارد حقوقی اینچنینی روز به روز شاهد گسترش جرم هایی از قبیل کلاهبرداری، انتقال مال غیر، معامله معارض و امثال اینها هستیم.

بهترین کار برای پیشگیری از اتفاق افتادن چنین مواردی این است که در هنگام عقد یا فسخ قرارداد از فردی باتجربه در این زمینه کمک گرفته شود تا با رعایت نکات ریز و درست از متضرر شدن افراد در آینده جلوگیری گردد.

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با سابقه ی بسیار درخشانی که در همه زمینه های حقوقی و کیفری داراست در اصفهان آماده خدمتگزاری به شما می باشد. شما می توانید در صورت هر گونه مشکل درزمینه‌هایی مانندعقد یا فسخ قراردادهای ملکی، کاری و… از مشاوران کار بلد و زبده ی ماکمک بگیرید .
برای مشاوره با وکیل ملکی در اصفهان می توانید با تعیین وقت قبلی از مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید