بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > وظایف بنگاه املاک در قبال مستاجر و وظایف مشاور املاک

وظایف بنگاه املاک در قبال مستاجر و وظایف مشاور املاک

وظایف بنگاه املاک

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

وظایف مشاور املاک در اجاره!

وظایف بنگاه املاک: اکثر مردم تصور می‌کنند که نقش مشاور املاک برای انجام معاملات قابل حذف بوده و آنها در انجام معامله کار به خصوصی نمی‌کنند و در حقیقت هزینه‌ای که به مشاور املاک می‌پردازید یک هزینه اضافه است.

این اشخاص فکر می‌کنند که بدون دخالت و یا حضور مشاور املاک قادرند بدون بروز هیچ گونه مشکلی ملک خود را به فروش برسانند اما این تصور کاملا اشتباه است.

شرح وظایف مشاورین املاک و تعهدات بنگاه:

گاهی امکان دارد که بدون مشاور املاک معامله درست و بدون مشکل صورت گیرد، اما چنانچه یک درصد مشکلی به وجود آید شما از چه کسی که در این مورد تخصص دارد و در موقع معامله حضور داشته است مشاوره خواهید گرفت. مشاور املاک همانند سایر شغل‌هایی که در دنیا وجود دارد از وظایفی برخوردار است که سایرین آشنایی کمتری با این مقوله دارند.

👈«مشاوره فوری با وکیل کمتر از 1 ساعت»👉

دانستن شرح درستی از وظایف مشاور املاک باعث می‌گردد که بتوانیم نگاه دقیق‌تری به این شغل داشته باشیم تا موقع انجام معاملات در دام سودجویان قرار نگیریم.

علاوه بر این موضوع چنانچه شما جز اشخاصی هستید که تصمیم دارید یک مشاور املاک را افتتاح کنید می‌بایست نسبت به وظایفتان در قبال مستاجر و دیگران اطلاعات کامل کسب کنید.

چنانچه شما هم از جمله کسانی می‌باشید که با وظایف این شغل آشنایی ندارید و یا فکر می‌کنید که در هنگام انجام‌ معاملات وجود این مشاوران اهمیت چندانی ندارند می‌توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر چه بیشتر با این مسئله آشنایی پیدا کنید و آن را درک کنید.

حامد امیری بهترین وکیل حقوقی اصفهان قصد دارد در این نوشتار شما را با وظایف مشاور املاک در قبال مستاجر آشنا کند. همچنین در خصوص جرم مشاور املاک در فروش مال غیر توضیح دهد. در پایان این مقاله اگر سوال یا نظری داشتید خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

👈«مجازات فروش مال غیر در قانون!»👉

مشاور املاک کیست؟

قبل از پرداخت به موضوع وظایف مشاور املاک بهتر است ابتدا تعریفی از مشاور املاک داشته باشیم و سپس وارد حیطه وظیفه مشاور املاک بشویم. یک مشاور و یا کارگزار املاک و مستغلات کسی است که نماینده فروشنده و یا خریدار ملک و یا مستغلات آنها است.

اگر چه امکان دارد یک کارگزار به طور مستقل نیز کار کند اما مشاور به‌طور معمول تحت پوشش یک کار گزار مجاز و نماینده مشتریان کار می کند.

وظایف بنگاه املاک در قبال موجر

همچین مشاور از سوی دولت مجوز دارد که در مورد قراردادهای فروش مذاکره کند و اسناد مورد نیاز جهت انعقاد تراکنش‌های ملکی را مدیریت کند.

خواندن این مقاله  مجازات سقط جنین توسط پدر چیست؟ سقط جنین توسط پزشک یا مادر

بنابراین معمولا به خریدار و فروشنده توصیه می‌شود که با یک مشاور املاک جهت انجام امور معاملات ملکی خود مشاوره بگیرند و راهنمایی دریافت نمایند.

👈«نکات مهم در قولنامه نوشتن!»👉

شرح وظایف مشاورین املاک

همانطور که گفتیم مشاوران املاک در قبال مستاجر و انجام معاملات از وظایفی برخوردار هستند که در ادامه به بیان وظایف کلی مشاوران املاک می پردازیم تا اگر قصد دارید برای خرید، فروش و یا اجاره به مشاور املاک مراجعه کنید با این وظایف آشنایی داشته باشید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

رعایت اخلاق بنگاه املاک:

وظایف مهم مشاور املاک‌ رعایت اخلاق و امانت داری است.
یک مشاور املاک می‌بایست صداقت، امانت داری و عدالت را رعایت کنند و بایستی بی طرفی عدالت را در خصوص طرفین معامله رعایت کند ‌تا معامله به نفع دو طرف تمام شود.

همینطور مشاور املاک می‌بایست اخلاق را رعایت کند و از تحریک طرفین معامله و ایجاد اختلاف در میان آنها اجتناب کند.

احراز هویت و سمت طرفین معامله:

از دیگر وظایف مشاور املاک احراز هویت دو طرف است. احراز هویت به معنی بررسی مدارک شناسایی دو طرف معامله و اطمینان از صحت مشخصات طرفین می‌باشد.

گاها امکان دارد اشخاص سودجویی در بازار دیده شوند که قصد دارند از این راه اقدام به کلاه برداری کنند. بنابراین واجب است که مشاورین املاک به‌منظور پیشگیری از این مشکل وظیفه خود را که بررسی هویت دو طرف است را به خوبی انجام بدهند.

همچنین مشاورین املاک می‌بایست بررسی کنند که طرفین معامله، ممنوع المعامله نباشند.

مدارک مورد نیاز برای احراز هویت شامل کارت ملی و شناسنامه افراد است. اما افراد می‌توانند جهت ایجاد اطمینان بیشتر مدارک بیشتری را از طرفین معامله درخواست کنند.

👈«بهترین وکیل ملکی در اصفهان کیست؟»👉

وظایف بنگاه املاک در قبال موجر:

یکی دیگر از وظایف مشاور املاک بررسی اهلیت بودن دو طرف جهت انجام معامله است تا معلوم گردد فرد به لحاظ عقلی، سنی و…‌ قادر به انجام معامله باشد.

در پاره‌ای از موارد امکان دارد اشخاص سن مناسب جهت انجام‌ معاملات ملکی را نداشته باشند بنابراین می‌بایست با قیم خویش به دفاتر مشاور املاک مراجعه نمایند. به همین خاطر مشاورین املاک بایستی قیم نامه تحویل داده شده را تحت بررسی قرار بدهند.

همینطور در موارد دیگر نیز، عده‌ای اشخاص از طرفین معامله ( امکان دارد شخص بیمار باشد) نماینده انجام معاملات ملکی آنها می‌شوند به همین دلیل مشاورین املاک باید مدارک شخص و همچین وکالت نامه او را مورد بررسی قرار بدهند.

به علاوه چنانچه سواد لازم را ندارید کافی است افراد با یک فرد مورد اعتماد که با سواد است به دفاتر مراجعه کنند تا از مقررات و مفاد و شرایط قرارداد آگاهی یابند.

پس از احراز هویت و بررسی موارد مذکور نوبت به تنظیم قرار می‌رسد که می‌بایست اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی اشخاص گرفته و مجددا بررسی گردد.

خواندن این مقاله  سفته ضمانت انجام کار یا حسن انجام کار چیست؟ 4 نکته مهم که باید بدانیم!!

بررسی ملک‌ و شرایط آن

وظایف بنگاه املاک: از جمله وظایف مشاور املاک بررسی سند ملکی است که فرد به عنوان مالک آن را به دفاتر املاکی رجوع داده است.
لازم به ذکر است که مشاورین املاک باید در موقع بررسی ملک‌ موارد زیر را با دقت تحت بررسی قرار دهند و در اختیار خریدار قرار بگذارند. این موارد عبارتند از:

• بررسی سند ملک

وظایف بنگاه املاک: بررسی سند رسمی که مالکیت دارد و همچنین درستی سند و بدون هیچ‌ نوع قلم خوردگی باشد.
در صورت دیده شدن هر نوع مورد مشکوکی، توضیحات سند می‌بایست به طور کامل و با دقت بررسی نماید. دقت داشته باشید که قسمت توضیحات سند دارای مهر و امضا باشد.

• بررسی موقعیت سند

مشاور املاک می‌بایست موقعیت جغرافیایی ملک را بررسی کند تا با سند مالکیت منطبق باشد.
همچنین بایستی بررسی شود که ملک مد نظر در طرح‌های اموزشی یا فضای سبز و… قرار واقع نشده باشد.

• بررسی پایان کار

مشاورین املاک‌ موظف هستند که پایان کار یک ساختمان را بررسی کنند که در چه سالی صادر گردیده است و آیا ‌مطابق پروانه ساخت می‌باشد یا خیر.

توجه داشته باشید که چنانچه ملکی پایان‌ کار نداشته باشد و خریدار با آگاهی بر این موضوع که ساختمان مربوطه پایان کار ندارد و با علم به این مسئله حاضر به معامله شده است، می‌بایست این موضوع در قرار داد ذکر گردد.

مشاور املاک کیست

• بررسی هویت شخص با اطلاعات نوشته شده در داخل سند.

مشاورین املاک می‌بایست اطلاعاتی فرد مورد نظر را توسط کارت ملی و شناسنامه او بررسی کنند تا متوجه شوند مشخصات درج شده در سند و ارائه شده از طریق فرد یکسان باشد.

• بررسی آزاد بودن سند

مشاور املاک‌ می‌بایست با توجه به این مسئله که اگر سند ملک‌ مربوطه تحت عنوان ضمانت در بانک و یا دادگاه قرار گرفته باشد روی آن معامله‌ای صورت نخواهد گرفت.

👈«نکات مهم برای خرید فروش ملک و املاک بدانیم!»👉

• بررسی تخلیه و یا تصرف ملک

مشاورین املاک می‌بایست به بررسی ملک‌ مورد نظر بپردازند تا متوجه شوند ملک تخلیه و یا در تصرف است.
چنانچه ملک در تصرف فروشنده یا شخص ثالث می‌باشد و در صورتی‌که در تصرف شخص ثالث است باید معلوم گردد که شخص سوم، مستاجر یا سرایدار و… می‌باشد و همچنین موقع تخلیه نیز می‌بایست در قرارداد و از جانب مشاور معلوم شود.

• بررسی ملک در اجاره

چنانچه ملک در اجاره است، مشاور بایستی اصل اجاره نامه را از فروشنده اخذ کرده و مورد بررسی قرار دهد. که تاریخ انقضای اجاره نامه چه زمانی است و چنانچه مستاجر مبلغی را به صورت رهن در اختیار موجر قرار داده است میزان‌ این پول چقدر است.

خواندن این مقاله  اضطرار در امور کیفری! اضطرار در قانون مجازات اسلامی کدامند؟!

👈«نکات مهم قراردادهای رهن و اجاره که باید بدانید!»👉

• بررسی خط تلفن

مشاور املاک بایدبررسی کند که آیا ملک مربوطه دارای خط تلفن است یا خیر. در صورت داشتن، قبض تلفن دریافت و بررسی شود.

• بررسی انشعاب آب و گاز

مشاور املاک می‌بایست دقت کند که ملک مربوطه در خصوص انشعاب آب، گاز و فاضلاب بدهی نداشته باشد.

تعیین و کنترل جلسه ملاقات

از دیگر وظایف مشاور املاک تعیین و بررسی زمان ملاقات دو طرف معامله است.

در حقیقت مشاور املاک موظف است تاریخ مشخصی را تعیین کرده و با طرفین معامله هماهنگ کند. و در موعد مقرر شده شرایطی را دفتر خود به وجود آورد که در صورت توافقات دو طرف نسبت به تنظیم مبایعه نامه اقدام کند.

توجه داشته باشید که مشاور املاک وظیفه دارد در موقع ملاقات طرفین معامله در گفتگوی آنها شرکت کند. و کنترل شرایط را به دست بگیرد تا بتواند از ایجاد بحث و جدل و یا حرف‌های متفرقه جلوگیری کند.

جرم مشاور املاک در فروش مال غیر

وظایف بنگاه املاک: از جمله جرایمی که در دادگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد فروش مال غیر می‌باشد. فروش مال غیر به این معنا است که فردی بدون کسب اجازه از مالک به فروش ملک یا اموال وی اقدام کند. بدون اینکه خود شخص رضایت یا اطلاع داشته باشد.

این اقدام جرم به حساب می‌آید و برای آن مجازات‌هایی در قانون پیش‌بینی شده است.

«بهترین وکیل املاک و مستغلات در اصفهان»

کلام آخر

وظایف بنگاه املاک: همانطور که توضیح دادیم مشاوران املاک در قبال مستاجر و انجام معاملات از وظایفی برخوردار هستند. وظایف مهم مشاور املاک‌ رعایت اخلاق و امانت داری است. از دیگر وظایف مشاور املاک احراز هویت دو طرف است. از جمله وظایف مشاور املاک بررسی سند ملکی است که فرد به عنوان مالک آن را به دفاتر املاکی رجوع داده است.

مشاوره با وکیل در خصوص معاملات ملکی و قوانین ملک و املاک:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل حقوقی در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • ناشناس
    13 بهمن, 1402 در 5:34 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر سوال بنده این بودکه بنگاه دار درقبال تحویل گرفتن ازموجروتحویل ان به مستاجرازنظرقانونی چه وظایفی دارد واینکه ایاوظیفه بنگاه دارفقط تنظیم قراردادودریافت کمیسیون مربوطه هستش ولاغیر لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکرازشما

  • محمدامین
    18 تیر, 1401 در 4:31 قبل از ظهر

    باسلام.ببخشید اگرمشاور املاک فرزند مالک باشند و بجای مالک بدون وکالت قولنامه بنویسند مجازند؟من داخل این خونه رهن کامل گرفتم.مشاورداملاک انبارهای خونه ک مال هرکس مشخصه چیزی داخل قولنامه ننوشتند و زبونی گفتند دراختیار شماست ولی بعد قرار داد میگ اگه در اختیار مستاجر بود ک‌مینوشتم زده زیر حرفش.اذیتمون میکنه و همشم ب اسم قانون ک ما سردرنمیاریم!؟و ب ما گفتند ک خونه ب ایندمبلغ رهن کامل ولی۹ماه باید سکونت بگیرید.چون شما بعنوان جایگزین مستاحر قبل هستید.دربکسال نمیتوان خانه را دوبار اجار داد.بعدازسکونت بما گفتند ک قولنامه نوشتند و بتیستی امضا کنیم و مبلغ دوملیون بعنوان کمیسیون از من گرفت و گفتم مک ما حایگزین نیستیم از مستاحرقبلی هم ک رفتین.میک ایم فرق داره میخام قانونی باشه و باید تحویل شهرداربدم قولنامه مستاحرقبل ویش مم است.و هیچ قولنامه ای ب من ندادند.ن کپب ن چیزی .ی جاشم امضا زدم ولی نمیدونستم بعد رفته نوشته درثورت دیرکرد در تهلیه روزی یکملیون تومااااان خسارت.کلا ازچیژی ندونستن من راجع. ب املاک و احار سو استفادع کرده.خالا باید چک
    ارکنم.کاروحرفاش درسته؟

پیام بگذارید