بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > سفته ضمانت انجام کار یا حسن انجام کار چیست؟ 4 نکته مهم که باید بدانیم!!

سفته ضمانت انجام کار یا حسن انجام کار چیست؟ 4 نکته مهم که باید بدانیم!!

سفته حسن انجام کار

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار چیست؟

سفته ضمانت انجام کار: اسناد تجاری دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد که سفته و چک از پرکاربردترین آن‌ها محسوب می‌شوند. با این‌حال اگرچه سفته و چک هر دو از اسناد تجاری هستند؛

ولی از لحاظ ظاهری، مندرجات و ضمانت عملیات قانونی عدم پرداخت، با یکدیگر بسیار متفاوت می‌باشند. در حقیقت چک سندی می‌باشد که از طریق آن صادر کننده. به بانک حکم پرداخت تمام یا قسمتی از پول خود در حسابش را به دارنده می‌دهد.

ولی در سفته، صادر کننده سفته ضمانت می‌کند. که وجهی را که در سفته قید گردیده است را در تاریخ معین به دارنده سفته پرداخت نماید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

از جمله اقسام سفته که در حقیقت جزء شایع‌ترین انواع آن است، سفته حسن انجام کار یا سفته تعهد انجام کار است. از آن‌رو که اکثر مردم جامعه با شیوه تکمیل این نوع سفته آشنایی ندارند. اکثرا در قراردادهای استخدام باعث به‌وجود آمدن اختلاف خواهد شد، به‌طوری که کارفرما خواستار اعمال آن می‌باشد؛ ولی کارگر نمی‌تواند اجرای آن را قبول کند.

اهمیت این موضوع، حامد امیری وکیل سفته اصفهان در این مقاله قصد دارد ابتدا به این سوال پاسخ داده که سفته حسن انجام کار چیست، سپس نکات مهم در تکمیل نمودن سفته حسن انجام کار را بیان کند. حتما این مطلب را تا پایان مطالعه نموده و در پایان نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سفته چیست ؟

حامد امیری وکیل خوب چنین تعریف می‌کند: اکثرا کلمه سفته را به دفعات شنیده‌اید؛ ولی خیلی از ما نمی‌دانیم که تعریف سفته چیست. در تشریح سفته و بیان این امر که سفته چه می‌باشد، با در نظر داشتن قانون می‌بایست چنین گفت که سفته، از جمله اسناد تجاری می‌باشد و سندی است که صادر کننده آن ضمانت می‌کند که وجه قید شده در آن را در تاریخ معین یا عندالمطالبه، پرداخت نماید.

در حال حاضر بهره‌گیری از سفته در میان مردم به‌منظور سپردن ضمانت، مانند سفته حسن انجام یا ضمانت انجام کار، متعهد به پرداخت مبلغ در مهلت معلوم و مواردی از این قبیل رواج بسیاری پیدا کرده است.

سفته حسن انجام کار

از این‌رو، سفته یک سند برای تعهد به پرداخت می‌باشد. بر اساس قانون صدور سفته که در قانون تجارت به آن اشاره شده. صدور سفته قوانین خاص خود از جمله درج امضا و مهر، تعیین کردن محل صدور و… را خواهد داشت که در صورت رعایت نکردن آن‌ها، سفته تنها یک سند معمولی به‌حساب خواهد آمد.

خواندن این مقاله  مسئولیت ضامن در اسناد تجاری چیست؟ ضمانت تضامنی چیست؟

هر ورق سفته شامل قسمت‌های مشخصی می‌باشد. که می‌بایست با در نظر گرفتن قانون، تکمیل نمودن سفته به درستی انجام گردد تا سفته اعتبار یک سند تجاری را داشته باشد.

بخش‌های گوناگون موجود در یک ورق سفته حاوی مواردی از جمله بخش مرتبط با تاریخ، سررسید، نام متعهد، مبلغ، نام بستانکار، محل اقامت متعهد سفته و محل پرداخت سفته است.

سفته حسن انجام کار چیست؟

خیلی از اشخاص زمانی که جهت استخدام به یک کارگاه یا شرکت مراجعه می‌نمایند با تقاضای کارفرما مبنی بر ارائه یک ورق سفته روبرو خواهند شد.

این سفته که یک از اسناد تجاری می‌باشد، تحت عنوان سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار دانسته می‌شود. با این‌حال اصطلاح حسن انجام کار، عبارت پیچیده‌ای است و چنانچه در متن قرارداد کار جزییات مرتبط با آن تعیین نگردیده و به توافق هر دو طرف نرسد، ممکن است در خیلی از موارد باعث بروز اختلافاتی بین کارگر و کارفرما گردد.

در حقیقت اگرچه از پایه کارفرمایی که تصمیم به استخدام کارگر می‌نماید، سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را اخذ می‌نماید تا از طریق آن از انجام کار توسط کارگر و اعمال ضمانت قراردادی از سوی او مطمئن گردد، ولی در صورت تعیین نکردن جزییات منوط به شرایط اعمال سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار، این عمل ممکن است زمینه سوءاستفاده کارفرما از این سفته را مهیا سازد. به این خاطر پیشنهاد می‌کنیم تا همیشه مصداق کامل شده سفته تعهد استخدام به‌واسطه کارگر ملاحظه شود و سفته ارائه گردیده را مطابق با آن مصداق تکمیل کند.

هماهنگی مشاوره فوری وکیل حامد امیری کلیک کنید
 

نکات مهم در تکمیل نمودن سفته حسن انجام کار

سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار برای استخدام به کارفرما داد.ه می‌شود. همچنین یک نوع سفته می‌باشد که می‌بایست در موقع تکمیل نمودن آن، نکات مرتبط با چگونگی صدور سفته بر اساس قانون سفته رعایت گردد.

لیکن با در نظر داشتن اینکه این نوع سفته ظرافت بیشتری در مقایسه با دیگر سفته‌ها دارد، الزامی است تا نکات ویژه منوط به تکمیل سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار به همراه نکات جامع آن را رعایت نمود تا از سوءاستفاده احتمالی کارفرما در آینده جلوگیری نماید.

خواندن این مقاله  نحوه رفع نقص ابلاغیه ! ابلاغیه رفع نقص چیست ؟

با نظر به آنچه توضیح داده شد، در این قسمت از مقاله به تشریح نکات مهم در خصوص تکمیل سفته حسن انجام کار خواهیم پرداخت:

1. نخستین نکته از نکات اصلی در تکمیل سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار چنین می‌باشد که در بخش تاریخ پرداخت سفته نبایست هیچ تاریخی را درج نمود و به جای نوشتن تاریخ، باید این عبارت را نوشت: ( سفته بابت حسن انجام کار ) و پس از آن شماره و تاریخ قرارداد استخدام فرد باید درج گردد.

2. نکته دیگر در خصوص تکمیل سفته حسن انجام کار این می‌باشد که باید در سفته، اسم دریافت کننده سفته درج شود و به هیچ عنوان نباید این سفته به صورت سند در وجه حامل صادر شود.

3. نکته مهم بعدی در تکمیل این نوع سفته این است که باید حتما در قرارداد استخدام، شماره سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار درج گردد.

4. باید در قراداد استخدام عنوان شود که در هیچ شرایطی کافرما حق به جریان انداختن سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را نخواهد داشت.

پس از تکمیل سفته ضمانت انجام کار و قبل از اینکه آن را به کارفرما تحویل دهید باید یک کپی از آن تهیه نمود و نزد خویش نگاه داشت تا چنانچه کارفرما از تسلیم آن پس از اتمام مدت استخدام اجتناب نمود بتوان توسط مراجع قضایی اقدام نمود.

قانون سفته ضمانت حسن انجام کار

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری اصفهان بیان می‌کند: می‌بایست قانون سفته ضمانت حسن انجام کار همچنین قوانین سفته ضمانت را در مواد قانون تجارت و در قسمت مرتبط با اسناد تجاری جست‌وجو نمود.

سفته، همیشه در مورد تعهد پرداخت پول نقد، صادر نمی‌گردد و بعضی اشخاص درخواست‌کننده کار مبادرت به صدور سفته به‌منظور ضمانت حسن انجام کار می‌کند.

در حال حاضر ارائه‌ سفته تعهد حسن انجام کار از شرایط استخدامی در اغلب شرکت‌ها است. همان‌گونه که شیوه پر کردن سفته مطابق با قانون سفته انجام می‌شود. تکمیل سفته تعهد حسن انجام کار هم می‌بایست با رعایت قانون سفته ضمانت حسن انجام کار صورت گیرد.

پر کردن و صدور سفته حسن انجام کار بر طبق قوانین سفته تعهد موجب پیشگیری از خسارت‌های احتمالی آینده می‌شود. قوانین سفته تعهد در مورد موارد زیر باید حتما رعایت گردد:

  • شیوه نوشتن تاریخ در سفته تعهد حسن انجام کار
  • شیوه نوشتن نام گیرنده در سفته تعهد حسن انجام کار
  • نوشتن تاریخ در سفته تعهد حسن انجام کار
خواندن این مقاله  شرایط واگذاری اموال به همسر! نمونه متن واگذاری ملک به همسر

اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

در موارد فوق در مورد قانون سفته تعهد حسن انجام کار توضیح دهده. که در تکمیل این قسم از سفته نوشتن تاریخ از جمله مواردی می‌باشد که مقررات سفته تعهد در آن، اجباری است. با در نظر داشتن قانون سفته تعهد حسن انجام کار نوشتت تاریخ می‌بایست بر اساس موارد ذیل باشد:

مغایر با سفته تعهد پرداخت پول نقد که نوشتن تاریخ در آن ضروری است. و از حال به حساب امدن سفته پیشگیری می‌نمود. در سفته حسن انجام کار به دلیل آنکه لازم نیست وجهی پرداخت گردد، نوشتن تاریخ پرداخت بی دلیل می‌باشد.

بنابراین چنانچه جهت کارفرما یا هر فرد دیگری مبادرت به صدور سفته تعهد حسن انجام کار کردید. در بخش تاریخ، حتما درج شود: ” سفته در ازای تعهد حسن انجام کار ” صادر گردیده است و از نوشتن تاریخ اجتناب نمایید.

آیا در سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار باید تاریخ درج گردد؟

حامد امیری بهترین وکیل حقوقی در جواب می‌گوید. در سفته حسن انجام کار در بخش تاریخ پرداخت سفته نبایستی تاریخ درج گردد و به جای نوشتن تاریخ، حتما این عبارت نوشته شود:

سفته در ازای حسن انجام کار و در ادامه نیز شماره و تاریخ قرارداد استخدام می‌بایست درج شود. سوال دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است. که آیا سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را می توان به صورت سند در وجه حامل صادر نمود؟

باید گفت که می‌بایست در سفته حسن انجام کار اسم دریافت کننده سفته درج شود. و به هیچ عنوان این سفته نباید به صورت سند در وجه حامل صادر گردد.

کلام آخر

سفته ضمانت انجام کار یا سفته حسن انجام کار، سفته‌ای می‌باشد. که کارفرمایی حین اقدام به استخدام کارگر، آن را دریافت می‌نماید تا از طریق آن از اعمال تعهدات قراردادی از سوی کارگر مطمئن گردد.

یکی از نکته‌های حائز اهمیت در تکمیل نمودن سفته حسن انجام کار. یا سفته ضمانت انجام کار به‌منظور استخدام می‌بایست رعایت گردد این است. که این سفته بدون تاریخ پرداخت می‌باشد و باید در آن درج شود بابت ضمانت قرارداد استخدام است. و در ادامه تاریخ و شماره قرارداد استخدام هم قید گردد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید