بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > شرایط واگذاری اموال به همسر! نمونه متن واگذاری ملک به همسر

شرایط واگذاری اموال به همسر! نمونه متن واگذاری ملک به همسر

شرایط واگذاری اموال به همسر چیست؟

شرایط واگذاری اموال به همسر به لحاظ حقوقی تمامی مردم در صورت برخوردار بودن از شرایط لازم قادر هستند. اموال و دارایی‌های خویش را به سایرین منتقل کرده و به اصطلاح اموال خود را به اسم دیگری بزنند.

انتقال یا واگذاری ملک به سایرین ممکن است بر اساس عقد و قراردادی معوض باشد. به این معنی که با پرداخت مبلغ آن ملک صورت گرفته و یا آنکه واگذاری ملک به شخصی بلاعوض باشد. و وجهی در برابر انتقال ملک دریافت نگردد.

امکان دارد در یک‌سری از شرایط اشخاص تصمیم داشته باشند اقدام به واگذاری ملک به همسر خود کنند. به خصوص این واگذاری ملک به همسر می‌تواند در ازای پرداخت مهریه زوجه و یا به لحاظ دیگری که مورد نظر طرفین می‌باشد، انجام گیرد. به همین خاطر، این سوال پیش می‌آید که شرایط واگذاری اموال به همسر چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوالات حامد امیری بهترین وکیل حقوقی در ادامه این مقاله تصمیم دارد. بررسی شرایط واگذاری اموال به همسر بپردازد و سپس مدارک مورد نیاز جهت واگذاری اموال به همسر را نیز مطرح نماید.

پس اگر شما هم تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در این زمینه در بخش نظرات از بهترین وکیل اصفهان بپرسید.

شرایط واگذاری اموال به همسر

اساس آزادی عقود و قراردادها ایجاب می‌کند که هر کسی قادر باشد. هر موقع که بخواهد اقدام به واگذاری اموال خود به دیگری از جمله همسر و فرزندان خود کند.

ولی واگذاری ملک به همسر یا دیگران نیازمند این می‌باشد. که شرایط گفته شده در قانون در رابطه با شرایط صحت معاملات از جمله قصد و رضایت طرفین، مشروعیت قرارداد و… ، لحاظ گردد و علاوه بر این شرایط ویژه مربوط به هر یک از انواع متون قراردادهای واگذاری ملک به همسر مورد لحاظ قرار بگیرد .

امکان دارد این سوال به وجود آید که شرایط واگذاری ملک به همسر چیست؟ در جواب این سوال می‌بایست چنین گفت که اصولا واگذاری ملک یا اموال به همسر یا افراد دیگر ممکن است. بر اساس عقود و ایقاعات گوناگونی صورت بگیرد. که از جمله اصلی‌ترین آنها باید به عقد بیع، صلح عمری، هبه و حتی وصیت کردن اموال برای همسر اشاره داشت. که در این قسمت به طور مختصر شرایط هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد.

شرایط واگذاری اموال به همسر

طبق گفته بهترین وکیل در اصفهان عقد بیع از جمله متداول‌ترین ساختار حقوقی به منظور واگذاری ملک به همسر می‌باشد. و به این معنی است که یکی از زوجین ملک خویش را به دیگری بفروشد. و طرف مقابل آن ملک را خریداری کرده و بهای آن را پرداخت کند.

خواندن این مقاله  آیا می توان از فرد مجهول المکان شکایت کرد؟ شکایت از فرد مجهول الهویه

مراحله واگزاری ارث به همسر

در چنین شرایطی بعد از انتقال ملک در قالب عقد بیع همسر مالک آن شده و قادر است. هر گونه تصرفی که بخواهد در آن مال انجام دهد.

به غیر از عقد بیع، واگذاری ملک به همسر از راه صلح عمری هم امکان پذیر خواهد بود. صلح عمری به این معنی است که مالکیت عین مال از مصالح (صلح کننده) به متصالح (صلح شونده) انتقال می‌یابد؛

ولی بعد از انعقاد عقد صلح، مالک مال تا مقعی که در قید حیات است. حق دارد از ملک و منافع آن بهره ببرد و تنها بعد از مرگ او همسر خواهد توانست مالکیت آن را تصرف کند.

این ساختار حقوقی از این مزیت برخوردار است که تا اتمام زندگی صلح کننده، نمی‌شود در ملک واگذار شده تصرف مالکانه‌ای داشت.

علاوه بر این، امکان دارد که یکی از طرفین قصد داشته باشد. ملک خویش را به همسر خود هدیه نماید که در این حالت، می‌تواند از عقد هبه بهره‌گیری نماید.

هبه یا هدیه کردن، به این معنی می‌باشد که فرد قادر است. ملک خود را به طور رایگان و یا گاها با اخذ عوض معینی آن را به دیگری واگذار نماید. ولی معمولا عقد هبه تبرعی و رایگان می‌باشد.

انتقال اموال به همسر قبل از فوت:

به علاوه اینکه واگذاری اموال به همسر ممکن است بر اساس وصیت کردن ملک باشد. در اینگونه شرایط مضاف بر اینکه در صورت مرگ همسر دیگری قادر خواهد بود از او ارث ببرد، مالک مالی نیز می‌شود. که بر اساس وصیت کردن به او منتقل گردیده است.

با این حال، از نظر حقوقی هر شخصی فقط تا میزان یک سوم از اموال خویش را حق دارد وصیت کند. و وصیت مازاد بر ثلث غیر نافذ خواهد بود.

نکته لازم به ذکری که وکیل خانواده به آن اشاره می‌کند این است. که در اغلب موارد و شرایط واگذاری اموال به همسر به منظور پرداخت مهریه زوجه است.

خواندن این مقاله  دلایل اصلی طلاق: از عشق تا اختلافات! مقاله راه های پیشگیری از طلاق

به این معنی که بعضل حین عقد نکاح مهریه ای که برای زوجه مقرر گردیده است شامل چند دانگ از یک ملک یا کل ملک است که در این شرایط به محض ااینکه زوجه مهریه خویش را مطالبه کند می‌بایست این واگذاری یا انتقال مالکیت صورت پذیرد.

برخی مواقع هم مهریه به شکل وجه نقد می‌باشد و چون دارایی مرد شامل ملک می‌باشد در صورت مطالبه مهریه می‌بایست به طریق قانونی این انتقال مالکیت را در برابر پرداخت مهریه به زوج انجام داد.

با این حال بهتر است به دلیل احتیاط به این خاطر که زن، مجددا مهریه خویش را مطالبه نکند از او رسیدی به منظور دریافت مهریه دریافت شود.

مدارک مورد نیاز جهت واگذاری اموال به همسر

بخشیدن خانه به همسر: بهره‌گیری از هر کدام از طریق واگذاری اموال به همسر نیازمند آن می‌باشد که نخست نمونه متن قرارداد منعقد گردیده و پس از آن مدارک مورد نیاز به منظور واگذاری اموال یا ملک به همسر فراهم شود تا این واگذاری در صورت نیاز در دفترخانه انجام پذیرد و این واگذاری بر اساس سند رسمی باشد.

ولی پرسش این است که مدارک مورد نیاز جهت واگذاری اموال به همسر شامل مواردی می‌شود؟

واگذاری اموال به همسر از روش انعقاد عقد بیع و مبایعه نامه نیازمند به همراه داشتن مدارکی اعم از اصل و کپی سند ملکی یا اصل و کپی بنچاق، گواهی پایان کار ساختمان یا گواهی عدم خلافی از شهرداری، صورت مجلس تفکیکی در خصوص اموال و همچنین مدارک هویتی خریدار و فروشنده است.

وکالت اموال به همسر

انتقال ملک قولنامه ای به همسر: علاوه بر این، در صورتی که واگذاری و انتقال اموال به همسر از روش صلح عمری صورت بگیرد، سند ملکی و گواهی پایان کار، جوابیه‌های مرتبط با استعلام از شهرداری و دارایی و اداره ثبت و نیز مدارک هویتی مصالح و متصالح است.

همچنین در صورتی که واگذاری اموال بر اساس قرارداد هبه و یا وصیت باشد نیز به منظور ثبت کردن آن در دفترخانه نیاز است علاوه بر مدارک هویتی، استعلام‌های مورد نیاز از اداره ثبت را تهیه و ارائه کرد.

شرایط واگذاری اموال به همسر

شایان ذکر است که هبه یا وصیت شفاهی هم از نظر حقوقی صحیح می‌باشد؛ ولی به این خاطر که امکان دارد بعضا موجب ایجاد اختلافاتی گردیده و اثبات آن دشوار باشد، می‌توان با تنظیم نمونه متن و تحویل مدارک مورد نیاز این واگذاری یا انتقال را به طور رسمی انجام داد.

خواندن این مقاله  نحوه محاسبه سختی کار در بازنشستگی چگونه است ؟

کلام آخر شرایط هبه ملک به همسر

واگذاری چیست و شرایط واگذاری را بنویسید: همانطور که گفته شد اساس آزادی عقود و قراردادها ایجاب می‌کند که هر کسی قادر باشد هر موقع که بخواهد اقدام به واگذاری اموال خود به دیگری از جمله همسر و فرزندان خود کند.

ولی واگذاری ملک به همسر یا دیگران نیازمند این می‌باشد که شرایط گفته شده در قانون در رابطه با شرایط صحت معاملات از جمله قصد و رضایت طرفین، مشروعیت قرارداد و… ، لحاظ گردد و علاوه بر این شرایط ویژه مربوط به هر یک از انواع متون قراردادهای واگذاری ملک به همسر مورد لحاظ قرار بگیرد .

واگذاری اموال به همسر با پرداخت وجه یا به طور بلاعوض امکان پذیر خواهد بود. از جمله طریق و شرایط واگذاری اموال به همسر می‌توان به عقود بیع ، صلح عمری و یا هبه اشاره داشت و با این حال انتقال ملک به همسر از راه وصیت تا ثلث مال هم امکان پذیر خواهد بود.

در واگذاری اموال یا ملک به همسر از روش عقد بیع می‌بایست مطابق با مفاد قید شده در نمونه متن انتقال ملک به همسر این واگذاری را انجام داد.

سوالات متداول وکالت اموال به همسر

شرایط واگذاری ملک به همسر چیست ؟

واگذاری ملک به همسر در شرایط مختلفی امکان پذیر است که گاهی این واگذاری در ازای مهریه و بلاعوض است ولی ممکن است این واگذاری از طریق انعقاد بیع یا صلح عمری یا وصیت به همسر صورت گیرد که شرح آن در مقاله ذکر شده است .

متن واگذاری ملک به همسر شامل چه نکاتی است ؟

هر یک از روش های واگذاری ملک به همسر از قبیل بیع یا صلح عمری یا وصیت و هبه متن و شرایط مخصوص به خود را دارند که با هم متفاوت است.

مدارک لازم برای واگذاری ملک به همسر چیست ؟

از جمله مدارک لازم برای واگذاری ملک به همسر می توان به ارائه سند ملکی و انجام استعلام های لازم از ادارات دارایی و شهرداری و ثبت اشاره نمود که برای دریافت جزییات بیشتر در این خصوص می توانید متن مقاله را ملاحظه نمایید .
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • حمیدصابرمرندی
    6 دی, 1401 در 1:22 بعد از ظهر

    سلام خدمت شما آقای امیری سوال داشتم من میخوام کل منزلم روبه خانومم بدهم البته بعداز مرگم لطفا راهنمایی کنید باتشکر

پیام بگذارید