نحوه محاسبه سختی کار در بازنشستگی چگونه است ؟

مبلغ سختی کار چقدر است

محاسبه سختی کار در بازنشستگی: یک‌سری از کسب و کارها دارای شرایط ویژه‌ای هستند که فشار کاری و صدمات بیشتری را به کارگر وارد می‌آورند. آسیب‌های این کسب و کارها می‌تواند شامل آسیب‌های جسمی و روحی باشد.

از جمله مهم‌ترین صدمات جسمی ناشی از مشاغل سخت ‌و زیان‌آور باید به صدمات حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، شنوایی و قلبی و عروقی اشاره داشت. در پاره‌ای از موارد، صدمات به حدی جدی می‌باشند که امکان دارد زمینه ایجاد مشکلاتی برای کارگر، حتی پیش از بازنشستگی فراهم نمایند.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

مشاغل سخت و زیان آور با تایید کمیته بررسی، مشمول مزایایی در مدت سابقه کار و نیز مزایایی برای کارگاه‌هایی با طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌گردد. آیا می دانید نحوه محاسبه سختی کار در بازنشستگی چگونه است؟

حامد امیری وکیل حقوقی در اصفهان قصد دارد در این مقاله با میزان و نحوه محاسبه سختی کار در بازنشستگی طور کامل توضیح دهد. پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید. همچنین درصورت تمایل نظرات و سوالات خود را برای ما کامنت کنید.

جدول محاسبه سختی کار

مشاوره با وکیل حقوقی در اصفهان-سایت وکیل حامد امیری

نحوه تعیین سختی کار کسب و کارها

محاسبه سختی کار در بازنشستگی: کارهای سخت و زیان آور به کارهایی می‌شود که عوامل فیزیکی، شیمیایی و یا مکانیکی آنها و نیز شرایط بیولوژیکی فضای کار برای کارگران غیراستاندارد باشد.

در طول این مدت زمان کارگر با کار در این محیط پرتنش متحمل آسیب‌های جسمی و روانی خواهد شد. در این موراد با تمهیداتی به صورت فنی، مهندسی و یا بهداشتی تا اندازه‌ای از عوارض و امراض ناشی. از این کسب و کارها کاسته و یا در بخشی از موارد حذف می‌گردد.

بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی: «سخت و یا زیان آور بودن مشاغل با در نظر گرفتن سوابق و وضعیت محیط کار از طریق کارشناسان کمیته تامین اجتماعی استان تعیین می‌شود.» از جمله افراد کمیته بررسی وزارت بهداشت، کارفرما، وزارت کار و امور اجتماعی و صندوق تامین اجتماعی می‌باشند.

لازم به ذکر می‌باشد که به منظور تعیین سختی کار کارگر می‌بایست درخواست بدهد در غیر این حالت جزو کسب و کارهای سخت به شمار نمی‌رود.

در مواردی که کارگر پس از طی چندین ماه یا چندین سال تازه متوجه سختی کار خود گردد، می‌تواند با در نظر گرفتن استفساریه قانون مشاغل سخت و زیان آور که در تاریخ ۰۹/۰۶/۹۰ در مجلس تصویب گردید، تطبیق مشاغل سخت و زیان آور را انجام دهد.

شرایط با 20 سال سابقه کار

به موجب ماده ۸۳ قانون کار: «انجام کارهای سخت و زیان آور، کار اضافی و خطرناک برای کلیه کارگران نوجوان بین سن ۱۵ الی ۱۸ سال ممنوع است، مشاهده و گزارشات مشابه در این زمینه کارفرما را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند.»

دسته بندی مشاغل سخت و زیان آور

کسب و کارهای سخت و زیان آور به دو گروف الف و ب تقسیم‌بندی می‌شوند. که در ادامه هر کدام از دسته بندی‌های مشاغل سخت را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

خواندن این مقاله  مجازات جعل کارت پایان خدمت و فرار سربازی

دسته الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغلی وابست می‌باشد. که با استفاده از تمهیدات ایمنی و بهداشتی از طریق کارفرما امکان حذف سختی و زیان آوری وجود دارد.

گروه ب: شغل‌هایی با ماهیت سخت و زیان آور که با تمهیدات ایمنی و بهداشتی و تدابیر فنی از طریق کارفرمایان صفت سخت و زیان آور آنها تا حدودی کنترل می‌گردد اما از بین نمی‌رود.

کلیه تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی به عنوان سابق کار برای کسب و کارهای سخت و زیان آور هستند

مواردی که کارگران اداری در کارگاه‌هایی که آلایندگی محیطی زیادی داشته باشند، فعالیت کنند قادر هستند پس از بررسی بیش از حد مجاز بودن آلایندگی، از مزایای مشاغل سخت بهره‌مند گردند.

صلاحیت دیوان عدالت اداری

در صورتی که درخواست‌شان از طریق کمیته رد گردد، از سمت کمیته تجدید نظر استان قابل پیگیری و تجدید نظر خواهد داشت. در صورت مورد قبول واقع نشدن اعتراض توسط دیوان عدالت اداری قابل پیگیری می‌باشد.

بازنشستگی کسب و کارهای سخت و زیان بار

مطابق با بند (ب) تبصره ۲ بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور، زودتر از موعد مقرر خواهد بود. برای درخواست بازنشستگی باید ۲۰ و یا ۲۵ سال به طور متناوب با فعالیت در کارهای سخت و زیان آور بدون شرط سنی تقاضای خود را در سازمان تامین اجتماعی استان اعلام کنید.

مبنای پرداخت بازنشستگی، میزان سابقه کار کارگر خواهد بود و در صورت بازنشستگی زودتر از موعد مقرر به نسبت سابقه کار، کارگر از مزایای ذکر شده برخوردار می‌شود.

فرمول محاسبه حق بیمه کسب و کارهای سخت و زیان آور

به منظور آشنایی با نحوه محاسبه حق بیمه مشاغل سخت می‌بایست به قانون ماده ۵۲ و ۶۵ قانون کار که مزایایی برای اشخاصی با مشاغل سخت و زیان‌آور در نظر گرفته است، مراجعه کنید.

در مورادی که کارگاه از طرح طبقه‌بندی مشاغل برخوردار است، با در نظر داشتن ماهیت شغل و محیط کار فوق‌العاده سختی کار تعلق خواهد گرفت. از این رو نحوه محاسبه حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به روش زیر است.

جدول درصد سختی کار

(فرمول محاسبه حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور معادل میانگین ۱۲ ماه (یا آخرین ماه) ۴% کل سنوات مشمول سخت و زیان آور ) + (مستمری استحقاقی ۴% سنوات سخت و زیان آور پیش از تاریخ ۱۴/۰۷/۱۳۸۰)

جالب است بدانید که بر حسب ماده ۶۱ قانون کار اضافه کاری برای کارگران شبانه و یا کارهای سخت و زیان آور ممنوع می‌باشد.

خواندن این مقاله  سرقفلی عرفی چیست؟

جدول درصد سختی کار تامین اجتماعی صفحه دوم

جدول محاسبه درصد سختی کار صفحه دوم سایت وکیل حامد امیری

مرخصی کارهای سخت و زیان آور

بر اساس قانون مبلغی تحت عنوان سختی کار وجود ندارد. صرفا با در نظر گرفتن طرح طبقه‌بندی مشاغل پرداخت فوق‌العاده سختی کار قابل اعمال می‌باشد.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

بر اساس گفته مشاور حقوقی در اصفهان بر حسب ماده ۶۵ قانون کار: «مرخصی سالیانه افراد با مشاغل سخت و زیان آور بیشتر از افراد شاغل در مشاغل دیگر است و طبق این قانون برابر ۵ هفته در سال است.» ناگفته نماند که به منظور استفاده از این مرخصی در طول سال طی دو نوبت و حداقل در پایان هر شش ماه انجام می‌شود.

مرخصی فوت، ازدواج، استعلاجی، مادر و فرزندان به مدت ۳ روز با اخذ دستمزد مشمول کارهای سخت و زیان آور نیز می‌گردد. در هیچ یک از مرخصی‌های ذکر شده توالی کار از بین نخواهد رفت.

وظیفه کارفرمایان مشاغل سخت و زیان آور

کارفرمایان کارگاه‌های دایر پس از تشخیص این مسئله که کارگاه‌شان در دسته ‌سخت و زیان آور قرار دارد، ملزم هستند ظرف مدت ۲ سال از زمان ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد در برابر ایمن‌ سازی عوامل و وضعیت محیط کار بر اساس حد مجاز و استاندارد‌های تعیین گردیده در قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه (مصوب شورای عالی حفاظت فنی) و دیگر قوانین مربوط به این زمینه اقدام و صفت سخت و زیان آوری مشاغل موضوع بند “الف” ماده (۱) را حذف و نتیجه را به طور کتبی به کمیته بدوی موضوع ماده (۸) این آیین نامه جهت بررسی و تایید گزارش کنند.

شرایط بازنشستگی با 20 سال سابقه سختی کار

نحوه محاسبه سختی کار در بازنشستگی

بیمه

‌شدگانی که از 20 سال سابقه ‌کار متناوب یا 25 سال سابقه ‌کار متوالی در کسب و کارهای سخت و زیان‌آور برخوردار باشند، قادر هستند از سازمان تامین اجتماعی تقاضای بازنشستگی کنند.

در این مورد شرط سنی نیز ملاک نبوده و کارگر بدون در نظر گرفته شدن سن، می‌تواند بازنشسته شود. سابقه پرداخت حق بیمه در برابر هرسال کارکرد در مشاغل ذکر شده، برابر با یک و نیم سال سابقه محاسبه می‌شود. برای مثال کارگری که 10 سال در شغل سخت فعالیت داشته است، سابقه او معادل 15 سال خواهد بود.

کدام سازمان مرجع تشخیص سختی کار است؟

تشخیص سختی کار بر عهده کارشناسان حرفه‌ای بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازرسین کار وزارت کار و امور اجتماعی می‌باشد. با این حال نتیجه ارزیابی این کارشناسان، می‌بایست توسط کمیته بدوی استان مربوطه به تایید برسد.

حق بیمه سختی کار چه میزان بوده و توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟

حق بیمه سختی کار، بعد از احراز شرایط بازنشستگی کارگر، به مقدار 4 درصد از طریق کارفرما پرداخت می‌گردد. به بیانی دیگر، کارفرما می‌بایست برای کارگران عادی خود، 23 درصد حق بیمه پرداخت کند، اما برای کارگران مشغول به کارهای سخت و زیان‌آور می‌بایست 4 در صد بیشتر یعنی 27 درصد حق بیمه بپردازد.

نکته ۱: پرداخت حق سختی کار از طریق کار فرما تا پیش از احراز شرایط بازنشستگی اجباری نمی‌باشد.
نکته 2: تمامی سوابق کارگر که مربوط به پیش از سال 83 است، مشمول پرداخت 8 درصد حق بیمه سختی کار خواهند شد.

خواندن این مقاله  وکیل تجارت در اصفهان: تجربه و تخصص وکیل تجاری، بازرگانی

مشاوره با وکیل در خصوص سختی کار:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

جمع بندی

در مطالب فوق توضیح داده شد، یک‌سری از کسب و کارها دارای شرایط ویژه‌ای هستند که فشار کاری و صدمات بیشتری را به کارگر وارد می‌آورند.

آسیب‌های این کسب و کارها می‌تواند شامل آسیب‌های جسمی و روحی باشد. از جمله مهم‌ترین صدمات جسمی ناشی از مشاغل سخت ‌و زیان‌آور باید به صدمات حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، شنوایی و قلبی و عروقی اشاره داشت.

در پاره‌ای از موارد، صدمات به حدی جدی می‌باشند که امکان دارد زمینه ایجاد مشکلاتی برای کارگر، حتی پیش از بازنشستگی فراهم نمایند.

سابقه پرداخت حق بیمه در برابر هرسال کارکرد در مشاغل ذکر شده، برابر با یک و نیم سال سابقه محاسبه می‌شود. برای مثال کارگری که 10 سال در شغل سخت فعالیت داشته است، سابقه او معادل 15 سال خواهد بود.

سوالات متداول

مشاغل سخت و زیان‌آور به چه کارهای اطلاق می‌شود؟

مشاغلی هستند که صفات سختی و زیان‌آوری جزء ماهیت شغل است. همچنین اشتغال در این کارها سلامت جسمی و روانی افراد را به خطر می‌اندازد

چگونه سختی و زیان‌آوری مشاغل تایید می‌شود؟

ابتدا توسط کارگر، کارفرما و… درخواستی مبنی بر بررسی شرایط کار تنظیم می‌شود. سپس کمیته‌ای استانی برای بررسی کار تشکیل می‌گردد. اگر بعد از بررسی شرایط و سوابق محیط کار درخواست تایید شد؛ شغل در دسته مشاغل سخت قرار می‌گیرد

شرایط احراز بازنشستگی در مشاغل سخت به چه صورت است؟

متقاضی بازنشستگی باید ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در مشاغل سخت اشتغال داشته باشد

78 فکری در “نحوه محاسبه سختی کار در بازنشستگی چگونه است ؟

  1. وکیل حامد امیری

    حداقل ۲۵ سال سابقه کار غیر متوالی در عناوین مشاغل سخت و زیان آور با پرداخت بیمه برای بازنشستگی این مشاغل لازمه

  2. وکیل حامد امیری

    بین کار متناوب و غیر متناوب در مشاغل سخت تفاوت است

  3. سید رضا حسینی

    سلام
    شرکت ایرانول کار میکنم و شرایط سخت وداره دوسال طبقه بندی شدیم و تو قرارداد پنج سال آخر مسئول رد شده در صورتی که شرایط کاری و محل کارم تغییری نکرده فقط ارتقا شغل گرفتم کارمون نوبتکار و من سرپرست نوبتکار هستم الان بیست سال و هشت ماه سابقه دارم ولی درخواست بازنشستگی را استان قبول نمیکنه میخواستم ببینم چکار باید کرد در کار و محل ونوبتکاری هیچ فرقی با قبل از سرپرستی ایجاد نشده ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. احمد

    سلام خسته نباشید من قبل سربازی ۴سال کار کردام وبعد سربازی به کار قبلیم رفتم ایاسختی کار به قبل سربازی تعلق میگیرد یا نه

  5. حسن امین زاده

    سلام خسته نباشید من در چاپخانه کار کردم و۳۱ سال سابقه دارم برای سختی کار اقدام کردم رای گرفتم می خواستم ببینم حقوق بازنشستگی با سختی کارم را چگونه حساب کنم

  6. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز بله ممکن هست این اتفاق به وجود امده باشه باشده باید پییری کنین تا رفع بشه

  7. جواد میری

    سلام من 22سال دریک هتل در قسمت لاندری کارکردم ولی عنوان شغلی رو لتاق دار رد کردن الان رفتم بیمهاومدن باز دید گفتن عنوان شغلیت درست شده در داخل پروندت ولی توسیستم هنوز کارگر عادی هست ایا میشهدر پروندهدرست شده باشه ولی در سیستم نه

  8. علیرضا آورم

    حقوق دریافت بازنشستگی شاطر با سابقه تامین اجتماعی باسابقه ۳۵سال چقدر است

  9. حامد منتظری

    سلام.درصورتی که 7300 روز سابقه کار مستمر در یک کارگاه داشته باشین.بدون شرط سنی بازنشته میشوید.اما اگه در چند کارگاه اشتغال داشته باشین شرایط متقاوت خواهد بود

  10. خدارحم ریگی

    سلام بنده6سال در مراکز بهداشتی درمانی بیمه بودم حالا 8سال تحصیلدارم 6سالجزشرایطی سخت محسوب میشه

  11. قیصری

    آیا ۲۲ سال سختی کار ۳۳ روز میشه

  12. کارشناس دیدگاه

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  13. آرمان

    سلام من پدرم سال 99 بازنشست شد و 17 سال سابقه داشت و سختی کار شاملش میشد 23 میلیون دادیم و بقیه سابقشو خریدیم اما تو حکمش زده 23 سال و چهار ماه سابقه خواستم بدونم که درست حساب کردن سابقشو یا نه و باید 23 میشد یا بیشتر؟

  14. ناشناس

    سلام من سال 99 پدرم بازنشست شد و 17 سال سابقه داشت سختی کار گرفتیم و 23 میلیون زدیم به حسابشون و سابقش شد 23 سال الان سوال برام پیش اومده ک درست محاسبه کردن یا نه؟

  15. ناشناس

    سلام..بله میتوانید درخواست بازنشستگی دهید

  16. کارشناس دیدگاه

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با یک وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  17. توماج

    سلام من از سال1383لغایت 1396 در کارگاه آهنگری درب وپنجره سازی بعنوان وردست کار کرده ام آیا سختی کار به من تعلق میگیرد متشکرم

  18. ناشناس

    سلام
    بنده ۱۸ سال بیمه دارم ده سال یکجا کار کردم آیا سختی کار بهم میخوره یا نه ایزوگام کار میکنم

  19. ناشناس

    بله از همین الان هم فرم شماره یک را بنویس و پیگیری کن از اداره کار منطقه خودتان نیاز نیست صبر کنی

  20. ناشناس

    به محض بازنشستگی پرونده بسته می شود

  21. ناشناس

    بله ، وفق رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری بازنشسته بودن افراد مانع از تقاضا و بررسی شغل ایشان در خصوص سخت و زیان آور نخواهد بود.

  22. سینا

    سلام واقعا متاسفم برای فکرخراب وحسودوپوسیدت بخیلی یا دلت سوخته براصندوق چقدرهم حرافی کردی خوبه تومجلس نیستی مردموازاین بدبخترکنی…

  23. علی

    من 7سال بیمه عادی دارم وازسال1395 کار خت دارم خواستم ببینم باید 50 سال سن باشه تا بازنشست بشم. درضمن 2 سال بیمه عشایرهم دارم اونم میشه تبدیل کردتامین اجتماعی، ممنون

  24. ناشناس

    محل کار میدان جنگ نیست که تا سنی که آخرین قطره خون در بدنمان است نتوانیم بازنشسته شویم و تا آخرین ذره ای که جان داریم کار کنیم یعنی نباید یه ذره انرژی تو تنمون بمونه برا بعد از بازنشستگی.
    تا شاغل هستیم که زندگی نمی کنیم فقط نفس می کشیم می دویم راه میریم اینکه زندگی نیست.
    برا بعد از بازنشستگی هم که با قوانین جدید بازنشستگی یه مرده متحرک هستیم
    آخه یه ذره انصاف محض رضای خدا

  25. ناشناس

    محل کار میدان جنگ نیست که تا سنی که آخرین قطره خون در بدنمان است نتوانیم بازنشسته شویم و تا آخرین ذره ای که جان داریم کار کنیم یعنی نباید یه ذره انرژی تو تنمون بمونه برا بعد از بازنشستگی.
    تا شاغل هستیم که زندگی نمی کنیم فقط نفس می کشیم می دویم راه میریم اینکه زندگی نیست.
    برا بعد از بازنشستگی هم که با قوانین جدید بازنشستگی یه مرده متحرک هستیم
    آخه یه ذره انصاف محض رضای خدا

  26. ناشناس

    محل کار میدان جنگ نیست که تا سنی که آخرین قطره خون در بدنمان است نتوانیم بازنشسته شویم و تا آخرین ذره ای که جان داریم کار کنیم یعنی نباید یه ذره انرژی تو تنمون بمونه برا بعد از بازنشستگی.
    تا شاغل هستیم که زندگی نمی کنیم فقط نفس می کشیم می دویم راه میریم اینکه زندگی نیست.
    برا بعد از بازنشستگی هم که با قوانین جدید بازنشستگی یه مرده متحرک هستیم
    آخه یه ذره انصاف محض رضای خدا

  27. ناشناس

    عجب واسه خودت میبریو میدوزی خوب شد تو کسی نشدی

  28. محسن شاطریان محمدی

    با تشکر از راهنمایی شما

  29. فیروزنصیری

    باسلام بنده۲۰سال کامل سابقه بیمه سختی کار که تاییدشده دارم ولی سنم۴۵هست،آیامن بازنشست میشوم یابایدتا۵۰سالگی کارکنم

  30. سید رضا گل ختمی

    سلام
    بنده نزدیک به 29سال و 8ماه بیمه دارم، و راننده لیفتراک هستم در شرف بازنشستگی ام
    تا الان سختی کار داخل شرکت اعمال نشده ولی ممکنه به زودی اعمال بشه حالا اگه برا لیفتراک سختی کار بزنند ایا من که بلزنشست شده ام بعد از بازنشستگی می تونم از سختی کار استفاده کنم و به سابقه بیمه ام اضافه کنم و حقوقم تغییر کنه

  31. حسن

    سلام خسته نباشید من ۱۰ سال در شرکتی کار میکرد که سختی کار داشت و بعداز ۱۰سال من نتونستم کار کنم الان امدم جای دیگری کار میکنم میخاستم بدونم سختی کار من باید بمونه برای باز نشستگی یاباید الان اقدام کنم تا به سابقه بیمه من اضافه بشه لطفا راهنمای کنید تشکر

  32. محمد

    سلام استاد گرامی
    بنده ۱۵ سال کامل به عنوان انباردار در یک پتروشیمی در منطقه ویژه ماهشهر مشغول به کار هستم. بیش از شش سال هم سابقه کار بیرون از این شرکت که بسته بندی کود شیمیایی و کار خیلی سخت و مضری بود ، را داشتم. در این شرکت هم که انبارداری میکنم صداهای ماشین آلات و لیفتراکها و دود ناشی از این وسایل هم باعث شده که گوشهای بنده آسیب ببیند و غیر از این صداها و الاینده ها در جوار ما شرکتهایی هستند که از فلیر انها صداهای شدیدی شنیده می‌شود که برای گوش آزار دهنده میباشد. حالا سوالی دارم.
    اگر امسال اقدام کنم و کمیته بررسی سختی مشاغل شغل مرا جزء سختی کار محاسبه کند آیا امکان بازنشستگی‌ وجود دارد. حتی حاضر هستم شش سال را که در شرکتهای دیگه ای که مشغول بودم خودم پرداخت کنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. باتشکر

  33. فتح الله

    سلام ودرود
    بنده در یک شرکت خصوصی تولید باطری کار میکنم که سختی کار نمی‌دهد ولی شرکتهای مشابه دولتی از جمله نیرو سختی کار لحاظ می‌نمایید
    لطفاً راهنمایی کنید که میتوانم شکایت کنم حدوداً ۲۷سال واندی سابقه کار دارم و۲۲سال در این شرکت بودم لطفاً راهنمایی کنید
    سپاسگزارم

  34. ناشناس

    کسی که در کار سختی زیان آور هست تو سن ۴۰ سالگی مثل یک پیرمرد ۸۰ ساله با انواع مریضی میب

    اشد شما خیلی بی انصافی

  35. جلال حسنی

    سلام این حرفهای یه من صدغازچیه می خوریدهنوزیک ماه تومشاغل سخت کارنکردی بوی حلال شیمیایی دست وپاتوسرکنه ودرآن حالت کارکنی مشی مینگه واینکه ریه هات گپ بشه ونتوانی نفس بکش دو درودددد

  36. مجید

    دوستانی که درمورد سختی کار ۳۵روز حقوق اعتراض دارند کسی که در شرایط سخت کار میکنه حقش هست پول جونش رو میگیره نه مثل کسانی پشت میز میشینه مثل ریخته گری که ۲۳سال و۴ماه خاک میخوره

  37. داود

    کسانی که سختی کار دارن از نظر جسمی کاملا افتاده اند هرچی بیشتر بدن حقشونه

  38. غلام

    سلام
    من چهل سال کار سخت زیان وزیان آور انجام دادم اداره کار هم تأیید کرد اما وچون کارفرما(وزارت نیرو پول سختی به بیمه نداد) من مجبور شدم بصورت عادی باشی وهشت سال وپنج ماه وبیست وسه روز سابقه پرداخت بیمه بازنشسته شوم یکسال و نیم هم بین قراردادها کارفرما بیمه نپرداختند الان حقوقم نسبت به زحمات کشیده خیلی ناچیز است روز قیامت شکایت تمام مسیولین را خواهم کرد

  39. منصور

    عزیزم. سخت و زیان آور یعنی بعد از 20سال اون فرد نه گوش برا شنیدن داره نه ریه برا نفس کشیدن. اگه واقعا تبعیض وجود داره من معدن سراغ دارم بری 500متر زیر زمین‌ یا کنار کوره ذوب وایسی بعد از 10سال عقیم شی. سخت و زیان آور یعنی بعد از 20سال فردی وارد جامعه میشی با ضریب سرطان گرفتن چندین برابر نسبت به افراد عادی.

  40. سالاری ازبندرعباس

    سلام ودرود، جناب وکیل ایاسختی کارباهشت ساعته است یادوازده ساعت؟ چون من بیست سال درشغل سخت کارکردم چون پیمانی بودم مدت شش سالش که بایک پیمانکاربودم وبدلیل اختلاس روی حق بیمه کارگران شرکتش منحل شد، الاحال ماکه میخواهیم بازنشسته شویم بیمه قبول نمی کندکه چهاردرصدبیمه راخودمان پرداخت کنیم، نظرشماچیست ممنون میشم توضیح دهید. سپاس

  41. حجت اله احمد وند

    سلام من یه کار گر فنی وجوشکارم کار فرما بدون اطلاع من لیست بیمه رو کا گر ساده رد میکنهمن چکار میتونم بکنم 50 میلیون سفته هم ا م گرف
    ته برایضمانت کار

  42. مهدی مسعودی

    سلام من حدود ۱۷سال سابقه بیمه دارم درسنگبری ومعدن سنگ کار کردم درمعدن ۲سال پیش دیکس کمر گرفتم تحت عمل جراحی قرار گرفتم که هنوز از ناحیه پاه وکمر رنج میبرم وبه سختی کار میکنم آیا من بازنشستگی حقم نیست تروخدا من باید چه کنم۰۹۱۷۳۵۲۱۶۹۵

  43. مهرداد حسنپور

    سلام من حدودا ۲۵ سال سابقه کار دارم که ده سال از اون جزو کارهای سخت و زیان آوراست البته کارفرما تو این ده سال عنوان شغلی بنده را کارگر ساده یا راننده معمولی رد کرده میخواستم بپرسم میتونم از سختی کار برای باز نشستگی استفاده کنم یا خیر اگر امکان پذیر باشد بازنشسته میشم لطفا پاسخ بدهید ممنون و متشکر

  44. مهرداد حسنپور

    سلام من الان حدودا 25 سال سابقه کار دارم که ده سال آن شامل سختی کار میشود رتننده حمل ونقل درون شهری هستم میخواستم بدونم من میتونم ازسختی کار استفاده کنم و باز نشست بشوم البته ناگفته نماند کارفرما عنوان بیمه ای بنده را راننده رد نکرده آیا میتونم کاری کنم یا خیر.ممنون از لطف شما

  45. علیرضا حمامی

    باسلام وخسته نباشید خدمت شما..
    میخواستم بگم شاطر نانوایی لواش ماشینی شغل سخت وزیان آور هست یا خیر…من ۱۹ سال لیست شاطری لواش ماشینی را پرداخت کردم. و ۲ سال و ۳ماهفروشندگی آیا احتمال بازنشستگی هست یا خیر ممنونم

  46. علیرضا حمامی

    باسلام..میخواستم بگم شاطر نانوایی لواش ماشینی شغل سخت خورده یا خیر…

  47. محمدحسین

    سلام جناب امیری من مدت ۲۵سال سابقه کاردرسازمان زندانهادارم ۲۳سال درمددکاری زندانهاو۲سال هم سربازی که خریدمش سربازی روحالا درخواست بازنشستگی کردم بخاطرمریضی ایکه دارم چه جوری محاسبه خواهندکردبازنشستگی منودرسازمان زندانهاممنون میشم اطلاع رسانی بفرمایین لطف میکنین

  48. محمدحسین

    سلام جناب امیری من مدت ۲۵سال سابقه کاردرسازمان زندانهادارم ۲۳سال درمددکاری زندانهاو۲سال هم سربازی که خریدمش سربازی روحالا درخواست بازنشستگی کردم بخاطرمریضی ایکه دارم چه جوری محاسبه خواهندکردبازنشستگی منودرسازمان زندانهاممنون میشم اطلاع رسانی بفرمایین لطف میکنین

  49. Iman

    با سلام من در حرفه آرماتوربندی وقالب بندی ساختمان مشغول به کار هستم و۱۲ سال هست پول بیمه پرداخت میکنم چند سال دیگه بایدباز نشسته شوم ۴۵ سال سن دارم؟

  50. مصطفی

    کسی ۲۶سال سابقه بیمه داشته ازاین ۲۶سال ۱۳سال ازاین سابقه سختی کاربوده چقدر بایدپرداخت کندکه بازنشسته شود

  51. غفور

    سلام مدت ۶سال در کارخانه ای مشغول بکار بودم تمامی پرسنل را با۲۰سال سابقه بازنشست کردند سختی کار شامل حالشان شد الان دانشکاه کار میکنم ۱۷سال سابقه کار دارم بیمه تامین اجتماعی هستم بیمه عادی برام رد میشه من می تونم مبلغ بیمه سختی کار را خودم پرداخت کنم تا ۳سال سابقه اضافه شود البته پرسنل کارخانه سختی گروهی گرفته اند تشکر

  52. ناشناس

    سلام مدت ۶سال در کارخانه ای مشغول بکار بودم تمامی پرسنل را با۲۰سال سابقه بازنشست کردند سختی کار شامل حالشان شد الان دانشکاه کار میکنم ۱۷سال سابقه کار دارم بیمه تامین اجتماعی هستم بیمه عادی برام رد میشه من می تونم مبلغ بیمه سختی کار را خودم پرداخت کنم تا ۳سال سابقه اضافه شود البته پرسنل کارخانه سختی گروهی گرفته اند تشکر

  53. مرتضی صنوبر

    سلام.آیا حقوق بازنشستگی که عنوان شغلی وسط سابقه کارش عادی رد شده با کسی که زیان آور رد شده فرق میکنه؟

  54. ناشناس

    سلام.دوست عزیز اگرشما ابتدا قانون سختی کار و شرایط آن را درست مطالعه میکردید چنین پیشنهادی نمیدادید.تامین اجتماعی بابت هر ماه سختی کار از کارفرما ۴ درصد به مبلغ آخرین پرداختی بیمه علاوه بر حق بیمه دریافت میکنه و قبل از مهر ۸۰ که ۸ درصد میگیره تا بازنشستگی کارگر با سختی کار برقرار کند.مجانی که مستمری نمیده.یعنی به ازای یک روز اضافه مستمری ۱۲ برابر ۴ یا ۸ درصد حقوق ماهیانه فرد میگیره.

  55. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز اگر پاسخ سوال شما داخل مقاله مربوطه نیست لطفا با این شماره تماس بگیرید: 09392359977

  56. طاهره

    سلام وقتتون بخیر.
    من در شرکتی کارمیکردم که جز مشاغل سخت بود و الان شرایط سنی بازنشستگی با۲۰سال را دارم.اداره کار۹۶۶ روز تایید کرده،
    اما تامین اجتماعی گفتن این ۹۶۶روزباید نصف بشه!
    سوالم اینه که آیا این مدت نصف میشه یا کامل جز سوابقم محاسبه میشه!!؟؟
    ممنون میشم از پاسخ بدید

  57. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون.

  58. محمد .. شیراز

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی جناب آقای امیری عزیز ..
    مطالب بسیار عالی و مورد فایده بود
    تشکر از شما .. ان شاءالله همیشه در صحت و سلامت باشید🤲🏻

  59. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز میتونید به کمیته تامین اجتماعی مراجعه کنید.

  60. سید

    سلام .
    برای اینکه مشخص بشه که کاری که انجام میدیم جزء مشاغل سخت هست یا ن باید به کجا مراجعه کنیم
    و یا اگر نسبت به آن معترض باشیم باید چکار کنیم

  61. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز در این خصوص بهتره با این شماره تماس بگیرید: 09392359977

  62. عادل

    باسلام
    من در یک کارگاه صنعتی با سه شیفت ۸ ساعته مشغول به کار هستم و همچنین شیفت شب از ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۷ صبح هستیم و تقریبا ۱۴ سال متوالی بدین شکل کار می کنم آیا بعد از ۲۰ سال تمام می توانم با سختی کار (شب کار) بازنشسته بشوم؟؟؟ ممنون از راهنمایی تون

  63. عباس

    سلام‌بنده‌چند‌بار‌درخواست‌سختی‌کار‌کردم‌‌‌یک‌بار‌تعید‌شد‌‌بردم‌بیمه‌از‌من‌گرفت‌انداخت‌زیر‌میزش‌گفت‌‌تمام‌برو‌منم‌رفتم‌سر‌کارم‌‌‌سنم‌۴۸‌سال‌بود‌‌بعد‌شیش‌سال‌کار‌کردن‌باسختی‌کار‌‌دوبار‌رفتم‌بیمه‌تقاظ‌بازنشستکی‌کردم‌گفتن‌که‌شما‌۲۵‌سال‌سابقه‌داری‌‌‌‌گفتم‌‌من‌سختی‌کار‌دارم‌گفتن‌چیزی‌ابلاغ‌نشده‌‌‌‌دوبار‌درخواست‌کردم‌گفتن‌که‌چون‌سنه‌شما‌زیر‌پنجاه‌بوده‌و‌‌‌سختی‌کار‌شما‌را‌قبول‌نکردن‌‌گفتم‌چکار‌کنم‌گفتن‌دوبار‌درخواست‌کن‌الان‌‌‌چهار‌ماه‌درخواست‌کردم‌ولی‌جوابی‌نیامده‌‌موندم‌چکار‌کنم‌از‌کار‌افتادم‌دیگه‌نمیتونم‌کار‌کنم‌مشکل‌تنفسی‌و‌قلبی‌دارم‌‌

  64. حسین

    لطفا این متن را تا اخر و با دقت بخانید تاحق مطلب ادا شود در موردقوانین سختی کارقبل از نوشتن این مطلب تاکید میشود در مورد عزیزانی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکننداین حقشان است که با ۲۰ سال سابقه ۳۰ روز حقوق در ماه بدون شرط سنی بگیرندو این دو مزیت حق انها و عادلانه است وگوارای وجود انها اما یک مزیت دیگر وجود دارد که باعث تبعیض در حق بازنشستگان عادی میباشد و ان سقف سابقه ۳۵ سال در بازنشستگی تامین اجتماعی میباشد که به دلایل زیر ناعادلانه میباشد . اول سقف بازنشستگی را در این گروه که ۳۵ سال است باید به ۳۰ سال کاهش داد چون شخص اگر ۲۳ سال و ۴ ماه بیمه داشته باشد ۳۵ سال حقوق شاملش میشود. که این ابتدا یک تبعیض میباشد در برابر بازنشستگان عادی که برای اینکه ۳۵ سال سقف حقوق را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنندو همچنین اکثرا سر ۳۰ سال درخاست بازنشستگی میدهند وکو تا ۳۵ سال. ولی بازنشسته های مشاغل سخت این راه طولانی را در عرض ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند وبا بعضی از انها که هم صحبت میشویم با غرور وفخرفروشی میگویند من با سابقه کم ۳۵ سال حقوق میگیرم در صورتیکه از شما چند سال کوچکترم وسقف حقوق را میگیرم وشما با این سن داری ۳۰ سال حقوق میگیری . همچنین میتوانم بخاطر سن کم بروم از زندگیم لذت ببرم وچند تا زن بگیرم چون خودش را بالای قله ی سقف حقوق تامین اجتماعی میبینه فقط با ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه چون اگر این عدد را ضربدر یک سال و نیم کنید میشود ۳۵ سال(۲۳/۴×۱/۵=۳۵).چون هر سال یک سال ونیم حساب میشودوهمچنین انها میگویند شما تا ۳۰ سال سابقه را بگیری عمرت را گذاشتی و اصلا شاید هم به عدد ۳۰ سال نرسی چه برسد به عدد ۳۵ سال.و هنوز به من که سقف سابقه تامین اجتماعی را میگیرم یعنی ۳۵ سال نرسیدی در صورتیکه ۵ سال واقعا عدد بزرگیه هم برای محاسبه حقوق وهم برای کار کردن. برای گرفتن این غرور و این تبعیض اشکار باید سقف حقوق این عزیزان ۳۰ سال با هر مقدار سابقه باشد.همانطور که میبینید حتی خود بازنشستگان سخت و زیان اور ناخوداگاه با این فخرفروشی دارند به این تبعیض اعتراف میکنند واگر هم بر زبان نیاورند از زبان بدن انها میشود این فخر فروشی را تشخیص داد. ولی تاکید میشود که کارکنان مشاغل سخت وزیان اور حق دارند و عادلانه است که با ۲۰ سال سابقه ،حقوق ۳۰ سال را بدون داشتن شرط سنی بگیرند و این دو مزیت حقشونه وعادلانه . ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال است عادلانه نمیباشد. لذا انها باید سقف حقوقشان ۳۰ سال حتی باهر مقدار سابقه بیشتر از ۲۰ سال باشد. که این موضوع هم باعث میشود ۵ سال به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی فشار مالی کمتر وارد شود. منظور این است که بازنشستگان مشاغل سخت عادلانه است که با بیست سال سابقه اولا در جوانی بازنشست شوند و ثانیا حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرند که میشود دو مزیت شامل انها. که به حق است .ولی مزیت سوم که سقف حقوق ۳۵ سال است را به سمت بی عد التی وتبعیض با دیگر بازنشستگان عادی تامین اجتماعی سوق میدهد.همچنین کارکنان مشاغل سخت به دلیل اینکه اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارند سریع جذب کار میشوند .

  65. علی

    برسد به دست مدیر محترم تامین اجتماعی. پیشنهاد. همانطور که در مثل هست میگویند طرف هم خر را میخاهد وهم خرما. این مثل در مورد کسانی که بازنشستگی پیش از موعد میگیرند صدق میکند. مخصوصا در مورد کسانی که جزو مشاغل سخت وزیان اور قرار میگیرند. که باید این روند مورد اصلاح وتجدید نظر قرار بگیرد . و ان سقف سنوات بیمه در تامین اجتماعی است. در اینجا با تاکید قوی باید گفت که حق این عزیزان است که با ۲۰ سال سابقه ۳۰ روز کامل حقوق بگیرند ولی مزیت دوم که سقف سنوات بیمه تامین اجتماعی است یعنی ۳۵ سال نباید شامل این عزیزان بشود چون وقتی هر سال کار این عزیزان مساوی میشود با یک سال و نیم. در نتیجه با ۲۳ سال و ۴ ماه ،سقف سابقه تامین اجتماعی را که ۳۵ سال است بدست میاورند( ۳۵ = ۱.۵ × ۲۳.۴ ).و این میشود بیعدالتی نسبت به بیمه پردازانی که جزو مشاغل سخت قرار نمیگیرند چون برای اینکه بخاهند سقف سابقه ۳۵ سال را بدست بیاورند باید ۳۵ سال کار کنند وبیمه بپردازند ولی عریزانی که جزو مشاغل سخت میباشند این راه طولانی را ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند و در عرض ۲۳سال و ۴ ماه سقف سابقه ۳۵ سال را میگیرند. کلا برای رفع این تبعیض اشکار پیشنهاد میشود که سقف سابقه سنوات این عزیزان که به بازنشستگی پیش از موعد یعنی کمتر از ۳۰ سال نایل میشوند همان ۳۰ سال باشد حتی اگر سابقه شان بیشتر از ۲۰ سال باشد. با تشکر

  66. مدیر سایت

    سلام وقتتون بخیر.
    ممنون از توضیحاتتون دوست عزیز.

  67. علی

     با عرض سلام واحترام خدمت رییس محترم تامین اجتماعی جناب موسوی. پیشنهاد.سختی کار باید به ۲ قسمت درجه بندی شود. ۱.شدید ۲.متوسط. اگر شغلی در زیرمجموعه شدید قرار گرفت با ۲۰ سال وبدون شرط سنی و با ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود واگر شغلی زیر مجموعه متوسط قرار گرفت با ۲۵ سال وبدون شرط سنی وبا ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود وهمچنین کلا سقف سابقه بیمه در مشاغل سخت وزیان اور باید ۳۰ سال باشد چه شدید و چه متوسط وباید سقف سابقه بیمه ۳۵ سال در مشاغل سخت برداشته شود وهمچنین باید قانونی وضع شود که اگر شخصی تا ۲۸ سال سابقه بیمه در شغلی داشته باشد دیگر نباید با قانون مشاغل سخت وزیان اور بازنشسته شود وتا دو سال دیگر کار کند وبا ۳۰ سال سابقه بازنشسته شود چون شخصی که تا ۲۸ سال در شغلی دوام اورده و ۲ سال دیگر ۳۰ سال را پر میکند حتما شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۸ سال در ان شغل بماند. به طور مثال ایا سختی کارشغل مهماندار هواپیما که جدیدا جزو مشاغل سخت قرار گرفته ایا با شغل کار در معدن یکسانه وایا باید کارکنان هردو شغل با سابقه ۲۰ سال بازنشسته شوند.با تشکر

  68. علی

    لطفا این متن را تا اخر و با دقت بخانید تاحق مطلب ادا شود در موردقوانین سختی کارقبل از نوشتن این مطلب تاکید میشود در مورد عزیزانی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکننداین حقشان است که با ۲۰ سال سابقه ۳۰ روز حقوق در ماه بدون شرط سنی بگیرندو این دو مزیت حق انها و عادلانه است وگوارای وجود انها اما یک مزیت دیگر وجود دارد که باعث تبعیض در حق بازنشستگان عادی میباشد و ان سقف سابقه ۳۵ سال در بازنشستگی تامین اجتماعی میباشد که به دلایل زیر ناعادلانه میباشد . اول سقف بازنشستگی را در این گروه که ۳۵ سال است باید به ۳۰ سال کاهش داد چون شخص اگر ۲۳ سال و ۴ ماه بیمه داشته باشد ۳۵ سال حقوق شاملش میشود. که این ابتدا یک تبعیض میباشد در برابر بازنشستگان عادی که برای اینکه ۳۵ سال سقف حقوق را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنندو همچنین اکثرا سر ۳۰ سال درخاست بازنشستگی میدهند وکو تا ۳۵ سال. ولی بازنشسته های مشاغل سخت این راه طولانی را در عرض ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند وبا بعضی از انها که هم صحبت میشویم با غرور وفخرفروشی میگویند من با سابقه کم ۳۵ سال حقوق میگیرم در صورتیکه از شما چند سال کوچکترم وسقف حقوق را میگیرم وشما با این سن داری ۳۰ سال حقوق میگیری . همچنین میتوانم بخاطر سن کم بروم از زندگیم لذت ببرم وچند تا زن بگیرم چون خودش را بالای قله ی سقف حقوق تامین اجتماعی میبینه فقط با ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه چون اگر این عدد را ضربدر یک سال و نیم کنید میشود ۳۵ سال(۲۳/۴×۱/۵=۳۵).چون هر سال یک سال ونیم حساب میشودوهمچنین انها میگویند شما تا ۳۰ سال سابقه را بگیری عمرت را گذاشتی و اصلا شاید هم به عدد ۳۰ سال نرسی چه برسد به عدد ۳۵ سال.و هنوز به من که سقف سابقه تامین اجتماعی را میگیرم یعنی ۳۵ سال نرسیدی در صورتیکه ۵ سال واقعا عدد بزرگیه هم برای محاسبه حقوق وهم برای کار کردن. برای گرفتن این غرور و این تبعیض اشکار باید سقف حقوق این عزیزان ۳۰ سال با هر مقدار سابقه باشد.همانطور که میبینید حتی خود بازنشستگان سخت و زیان اور ناخوداگاه با این فخرفروشی دارند به این تبعیض اعتراف میکنند واگر هم بر زبان نیاورند از زبان بدن انها میشود این فخر فروشی را تشخیص داد. ولی تاکید میشود که کارکنان مشاغل سخت وزیان اور حق دارند و عادلانه است که با ۲۰ سال سابقه ،حقوق ۳۰ سال را بدون داشتن شرط سنی بگیرند و این دو مزیت حقشونه وعادلانه . ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال است عادلانه نمیباشد. لذا انها باید سقف حقوقشان ۳۰ سال حتی باهر مقدار سابقه بیشتر از ۲۰ سال باشد. که این موضوع هم باعث میشود ۵ سال به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی فشار مالی کمتر وارد شود. منظور این است که بازنشستگان مشاغل سخت عادلانه است که با بیست سال سابقه اولا در جوانی بازنشست شوند و ثانیا حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرند که میشود دو مزیت شامل انها. که به حق است .ولی مزیت سوم که سقف حقوق ۳۵ سال است را به سمت بی عد التی وتبعیض با دیگر بازنشستگان عادی تامین اجتماعی سوق میدهد.همچنین کارکنان مشاغل سخت به دلیل اینکه اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارند سریع جذب کار میشوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *