بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > قرارداد رهن و اجاره: راهنمای جامع برای مستأجران و مالکان

قرارداد رهن و اجاره: راهنمای جامع برای مستأجران و مالکان

قرارداد رهن و اجاره: راهنمای جامع برای مستأجران و مالکان | وکیل حامد امیری

قرارداد رهن و اجاره: گاهی قرارداد رهن و اجاره به خوبی پایان نمی گیرد و هنگامی پیش می آید. که در پایان اجاره اختلافاتی مابین موجر و مستاجر به وجود آید.

حل و فصل این اختلافات مدتی از وقت دو طرف را می‌گیرد. ولی با قوانینی که پیش‌بینی . تقریباً می‌توان از پیش دریافت که حق با کدامیک از دو طرف است.

اگر بعد از پایان مدت اجاره موجر مبلغی را که در عرف به رهن معروف است، به مستاجر برنگرداند، مستاجر چه راهکاری در پیش دارد؟

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

وکیل عقد قرارداد املاک:

مستاجر مبلغی را در ابتدای عقد قرارداد نزد مالک یا موجر درگرو می‌گذارد. رهن نامیده که در واقع ضمانتی است. از سمت مستاجر به موجر برای ملک اجاره. و این مبلغ توسط مستاجر به مالک پ. تحت عنوان قرض‌الحسنه و هر موقعی که مستاجر ‌آن را درخواست ‌کند، قانونا حق مطالبه مبلغ داده‌ را دارد.

ولی در قرارداد اجاره شرط می‌شود که تا آخر مدت اجاره، مستاجر حق درخواست وجه داده‌ را ندارد. در واقع عرفاً اینگونه است که مستاجر تا زمان پایان عقد قرارداد. حق مطالبه‌ مبلغ گرو گذاشته (همان رهن) را نزد موجر ندارد.

نتیجتاً زمانیکه قرارداد به پایان برسد، مستاجر می‌تواند. درخواست پس. گرفتن وجه که همان رهن است را داشته باشد. وگرنه قرارداد به صورت توافقی. بین موجر و مستاجر تمدید شده. و همین قرارداد تا زمان مشخص شده. باقی می‌ماند.

بهترین وکیل دعاوی ملکی در اصفهان:

قرارداد رهن و اجاره: ولی زمانیکه قرارداد تمام می شود. مالک از مستاجر تقاضای تخلیه ملک را نموده و مستاجر. در ازای تخلیه ملک حق مطالبه‌ مبلغی را که به عنوان رهن در نزد. موجر گرو است، دارد.

خواندن این مقاله  تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری چیست؟ قانون پیمانکاری

براساس قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶، تخلیه ملک مورد اجاره هم‌زمان با دریافت مبلغی که به عنوان رهن نزد موجر است، انجام می‌گیرد. زمانیکه موجر به هر علتی دربازگرداندن. مبلغ گر. به مستاجر تعلل ورزد و مستاجر در مطالبه مبلغ خود با مشکلاتی. روبرو شود می‌تواند. با تقدیم دادخواست به مراجع قضایی از حق خد دفاع کرده و مبلغ رهن را مطالبه کند.

در این زمینه بهترین روش نوشتن اظهار‌نامه‌ای بوسیله مستاجر است. که ضمن آن مشخص شود. در قبال تخلیه ملک، مستاجر پولی را که به عنوان رهن نزد مالک گرو است. به بنگاه یا به حساب مستاجر واریز کند؛ برا این اساس موجر نمی‌تواند مدعی هیچ چیز باشد.

خسارتی که به مستاجر وارد می‌شود نیز از راه همین اظهارنامه قابل مطالبه است. این اظهارنامه یکی از مستندات دعوایی است. که در صلاحیت دادگاه حقوقی قرار دارد و مستاجر بر اساس آن از دادگاه درخواست مطالبه مبلغ رهن را می کند.

آیا قرارداد رهن و اجاره ایده‌آلی دارید؟

از نظر قانونی زمانیکه قرارداد اجاره پایان می یابد مستاجر هیچگونه حق و حقوقی. در ماندن در ملک موجر را نداشته و حتی اگر مبلغ رهن را پس نگرفته باشد، باید ملک را تخلیه کند.

مستاجر مبلغ مورد رهن را، می‌تواند پس از پایان مدت اجاره‌نامه بوسیله دادگاه و تنظیم دادخواست دریافت کند. طبق قانون مدنی، بعد از پایان یافتن عقد قرارداد اجاره. مستاجر مکلف به تخلیه ملک بوده. و از طریق تقدیم دادخواست، دادگاه حکم صادر می‌کند.

در صورتی که مشکلی در این زمینه برای شما بوجود امده است. نگران نباشید شما می توایند به مراجعه با موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با ارائه مشاوره کامل و تخصصی. در این زمینه به بررسی مسائل خود بپردازید و به هدف و نتیجه مورد نظر خود برسید.

خواندن این مقاله  ویژگی های یک قرارداد صحیح! نکات مهم امضا قرارداد!

نکاتی که باید برای قراردادهای رهن و اجاره بدانیم

خسارت تاخیر در بازگرداندن مبلغ رهن

طبق قانون آیین دادرسی مدنی ماده 522 شرایطی برای دریافت خسارت وارده مستاجر توسط موجر به دلیل تاخیر در بازگرداندن مبلغ رهن وجود دارد .

اساسا ، تشخیص مقدار خسارت وارده از طریق موجر به مستاجر براساس شاخص بانک مرکزی است و نه از طریق تشخیص کارشناس اولا طلبکار باید مستحق دریافت خسارت باشد و باید به طور کتبی و از طریق ارائه اظهارنامه یا نامه یا به هر روشی مطالبه کند.

هنگامی که مستاجر مطالبه خسارت می‌کند، اگر موجر تمکن مالی نداشته باشد، خسارت به مستاجر تعلق نمی‌گیرد؛ ولی زمانیکه خسارت وارده مستند به چک باشد از تاریخ سررسید چک، مبلغ رهن طبق شاخص بانک مرکزی محاسبه می‌شود.

فسخ قرارداد اجاره

اگر مستاجر در طول مدت اجاره و قبل از سررسید تاریخ اجاره درخواست فسخ قرارداد اجاره کند، آیا موجر مکلف است فسخ قرارداد را قبول کند و مبلغ رهن را به مستاجر بازگرداند؟

با توجه به اینکه قرارداد اجاره عقدی لازم است ،عقد لازم را به راحتی نمی‌توان فسخ نمود. بنابراین نه موجر می‌تواند اقدام به فسخ قرارداد کند و نه مستاجر؛ ولی قانونا حق فسخ قابل پیش‌بینی است .

برای نمونه ، ملکی را که مستاجر اجاره کرده است. و گمان می کند زیان. یعنی بیشتر از قیمت واقعی آن ملک اجاره در این وضعیت مستاجر با ارائه دادخواست، تقاضای فسخ قرارداد را به علت مغبون شدن نماید.

قرارداد رهن و اجاره: چگونه از مشکلات حقوقی جلوگیری کنیم؟

همینطور امکان دارد. شرط خاصی میان مالک و مستاجر پیش‌بینی. که اگر مالک به آن شرط عمل نکند تا فلان تاریخ مستاجر می تواند حق فسخ قرارداد را داشته باشد. اگر در عقد اجاره شرط شود که تا تاریخ مشخصی در ملک مربوطه تعمیرات مورد نیاز انجام می‌شود. و مطابق این شرط مالک تا تاریخ ذکر اقدام به تعمیرات ملک خود نکند، مستاجر می تواند قرارداد را فسخ کند. بنابراین اگر شبهه ای وجود داشته باشد که حق فسخی وجود دارد یا نه ، مفروض است که حق فسخی وجود ندارد.

خواندن این مقاله  نحوه اثبات جرم ورود به عنف به چه صورت است؟ ورود به عنف چیست؟

همانطور که در مقاله قانون روابط موجر و مستاجر . هیچگاه قرارداد. نه از طرف موجر و نه از سمت مستاجر نمی‌تواند فسخ شود. تنها در یک حالت آن هم اقاله. ( به معنی بر هم زدن قرارداد ) به توافق طرفین فسخ.

بعد از مشخص شدن مدت اجاره و تهیه اجاره‌نامه، به هیچ طریقی قرارداد نه توسط موجر و نه توسط مستاجر نمی تواند فسخ شود، به جز در شرایط خاص، برای مثال در صورت تلف شدن مورد اجاره و زمانیکه امکان استفاده برای مستاجر نباشد حق فسخ موجود است والا در شرایط عادی هیچگونه علت قانونی برای فسخ قرارداد از طرف مستاجر و موجر وجود ندارد.

در پایان به این نکته توجه شود که هر گونه اقدام برای دستیابی به حقوق خود در این زمینه باید قبل از هر چیز اطلاعات صحیحی در این موارد داشت تا بتوانید به مقصود خود دست یابید موسسه حقوقی حامد امیری به عنوان یکی از بهترین موسسه حقوقی در اصفهان بهترین گزینه برای مشاوره با وکیل دادگستری در اصفهان در این زمینه و کلیه زمینه های حقوقی و کیفری می باشد . توصیه ما به شما استفاده از خدمات منحصربفرد وکالتی این موسسه است.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید