نحوه اثبات جرم ورود به عنف به چه صورت است؟ ورود به عنف چیست؟

ورود به عنف یعنی چه: صیانت از جان، مال و ناموس مردم همیشه مورد عنایت و اهتمام قانون‌گذاران قرار داشته است. بر همین اساس، کارهایی که منجر به وارد شدن آسیب و ضرر و زیان به موارد مذکور می‌گردد. در قوانین جزایی ایران جرم محسوب گردیده و برای آنها مجازات هم در نظر گرفته شده است.

به طور مثال در شرایطی که فردی بدون داشتن. مجوز یا اذن دیگری با زور و تهدید به ملک یا حریم شخصی او ورود یافته باشد. و با اثبات جرم ورود به عنف، می‌توان وی را مورد تعقیب کیفری قرار داد و از او در مراجع قضایی طرح شکایت کرد.

وارد شدن به منزل ددیگران بدون رضایت و اجازه قانونی دربرگیرنده جرمی با عنوان جرم ورود به عنف خواهد بود. بر همین اساس فردی که مرتکب چنین جرمی گردیده است با وجود شکایت فرد بزه دیده قابل مجازات خواهد بود.

با وجود این، شکایت از جرم ورود به عنف در دادگاه و مجازات مرتکب آن بستگی به این دارد. که شاکی از طریق تسلیم مدارک مورد نیاز اقدام به اثبات جرم ورود به عنف کند. حامد امیری بهترین وکیل کیفری در اصفهان قصد دارد در این مقاله به بررسی نحوه اثبات جرم ورود به عنف بپردازد. پس حتما خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نحوه اثبات جرم ورود به عنف

اثبات جرم ورود به عنف

به گفته وکیل کیفری اصفهان، جرم ورود به عنف به معنای آن است. که فردی بدون رضایت و اجازه دیگری و بدون آنکه مجوز یا حکمی به منظور ورود به منزل دیگران داشته باشد. با زور و تهدید یا اجبار به منزل وی ورود یابد. که در این شرایط می‌توان از ورود به عنف یا ورود با زور صحبت کرد. ورود به عنف در ماده 694 قانون مجازات اسلامی، جرم تلقی گردیده است و برای آن مجازات نیز پیش بینی شده است.

به موجب این ماده: «هر کس با عنف (زور) یا تهدید به منزل یا مسکن فرد دیگری وارد شود. به مجازات ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم می‌گردد. همچنین، در صورتی که جرم ورود به عنف توسط دو نفر یا بیشتر صورت گرفته باشد. و حداقل یکی از این اشخاص سلاح حمل کنند، به مجازات حبس از یک تا شش سال محکوم خواهند شد.»

شاکی جرم ورود به عنف پیش از اقامه دعوای خود بایستی مدارک مورد نیاز که اثبات کننده جرم ورود به عنف می‌باشند. را تهیه کند و هنگام تنظیم دادخواست آنها را به شکایت نامه خود ضمیمه کند. ولی مهم‌تر از همه طریق و روش‌های اثبات این جرم می‌باشد. معمولا در پرونده‌های کیفری می‌بایست شاکی به کمک یکی از دلایل اثبات دعوی در امور کیفری نسبت به به اثبات ادعای خود اقدام کند

خواندن این مقاله  جرم نزول خواری چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های اثبات جرم در قانون آیین دادرسی کیفری می‌بایست. به شهادت شهود، اقرار مرتکب جرم، سوگند و قسامه و همچنین علم قاضی اشاره داشت. که هر کدام از این روش‌ها و راه‌ها شرایط و احکام ویژه خود را داشته و گاها در دعاوی به خصوصی قابل استفاده می‌باشند.

«وکیل خانواده در اصفهان»

نحوه اثبات جرم ورود به عنف از طریق شهادت شهود

یکی از شروط شهادت شهود در دعاوی کیفری به منظور اثبات جرم ورود به عنف و دیگر جرایم این می‌باشد. که شاهد واجد شرایطی اعم از بلوغ، عقل و عدالت باشد. و با دو طرف دعوی دارای خصومت شخصی نباشد و منفعت شخصی هم در پرونده برای او متصور نباشد. علاوه بر این ولگرد بودن یا اشتغال به تکدی‌گری و ولگردی از قبول شهادت شهود در دادگاه جلوگیری خواهد کرد. لازم به توضیح است که به منظور اثبات جرم ورود به عنف به معرفی دو شاهد مرد نیاز است.
لیکن در رابطه با اینکه نحوه اثبات جرم ورود به عنف با شهادت شهود به چه صورت می‌باشد. بایستی بگوییم که شاکی ضمن تنظیم دادخواست خود بایستی به شهادت شهود استناد کرده. و در صورت تعیین مهلت رسیدگی شهود خود را هم به دادگاه دعوت کند. در این شرایط دادگاه با شنیدن شهادت شهود اگر که شرایط شهادت شرعی را احراز نماید. حق دارد رای به مجازات شخص مجرم صادر کرده. و در شرایطی که تعداد شهود یا شرایط ایشان بر اساس قانون نباشد، قبول شهادت ایشان بسته به تشخیص قاضی می‌باشد.

نحوه اثبات جرم ورود به عنف بدون شهادت شهود

اثبات ورود به عنف بدون شاهد: از دیگر روش‌های اثبات جرم ورود به عنف، استناد به اقرار مرتکب جرم ورود به عنف خواهد بود. اقرار به معنای آن است که فرد مرتکب جرم ورود به عنف در پیشگاه قاضی دادگاه به ارتکاب جرم اعتراف کند. در این شرایط اقرار مرتکب دلیل موثری به منظور اثبات جرم ورود به عنف محسوب خواهد شد. لازم به توضیح می‌باشد که به موجب قانون مجازات اسلامی، اثبات جرم ورود به عنف به کمک اقرار به این ترتیب می‌باشد. که مرتکب به یک مرتبه اقرار کند که مرتکب به جرم ورود به عنف گردیده است.

خواندن این مقاله  حکم معامله اضطراری چیست؟ تفاوت معامله اکراهی و اضطراری

نحوه اثبات جرم ورود به عنف

با وجود این، استناد به اقرار به منظور اثبات جرم ورود به عنف بسته به این موضوع است. که اقرار کننده ضمن اقرار به جرم عاقل، بالغ، قاصد و مختار باشد. علاوه بر این، اقرار می‌بایست به لفظ باشد. اقرار در حقوق مدنی می‌بایست به قطع و یقین و نیز صریح و بدون ابهام باشد. تا قاضی بر حسب آن نسبت به صدور حکم اقدام نماید.

مجازات ورود به عنف در قانون جدید:

از دیگر طریق و شیوه‌های اثبات جرم ورود به عنف، استناد به علم قاضی تحت عنوان یکی از دلایل اثبات دعوی می‌باشد. استناد به علم قاضی به منظور اثبات جرم ورود به عنف به این ترتیب می‌باشد. که قاضی دادگاه به کمک اسناد و مدارک تقدیم شده در پرونده و به هر علت دیگری علم و دانش پیدا کرده باشد. که آن فرد مرتکب جرم ورود به عنف گردیده است.

به طور مثال در شرایطی که فیلم دوربین‌های مدار بسته نشان دهنده ورود به عنف از طریق مرتکب باشد. و قاضی پرونده با مشاهده مدارک مرتبط با آن علم به ارتکاب جرم از طریق شخص پیدا کند. این امکان را دارد که رای به مجازات مرتکب صادر کند. علاوه بر این هرگونه سند و مدرک دیگری که نشان دهنده وقوع جرم از طریق مرتکب باشد. امکان دارد سبب حصول علم قاضی و اثبات جرم ورود به عنف گردد.

ورود به عنف چه حکمی دارد

مجازات ورود به منزل و ضرب و شتم: حتی شاهدانی هم که در رابطه با پرونده در دادگاه حضور و شهادت داده‌اند. ولی از شرایط و نصاب شهادت شرعی برخوردار نباشند، قاضی پرونده حق دارد. با استناد به شهادت ایشان به علم و آگاهی و حکم صادر کند. علاوه بر این، در شرایطی که گزارشات پلیس یا ضابطان قضایی در پرونده بیان کننده. ارتکاب جرم ورود به عنف باشد، قاضی پرونده با بررسی اسناد و مدارک موردنظر قادر به صدور حکم به مجازات مرتکب خواهد بود.

نحوه اثبات جرم ورود به عنف از طریق سوگند

به موجب قانون، قسم یاد کردن هم یکی از روش‌های اثبات جرم محسوب می‌گردد. با این وجود مطابق با قانون مجازات اسلامی، سوگند یا قسم یاد کردن به منظور اثبات تمامی جرایم مورد استفاده نخواهد بود. به بیانی بهتر به موجب ماده 208 قانون مجازات اسلامی، سوگند یاد کردن در امور کیفری به جهت اثبات حدود و تعزیرات مورد استفاده نبوده. و تنها در خصوص مجازات‌هایی اعم از قصاص، دیه، ارش و خسارات ناشی از جرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواندن این مقاله  وکیل معاملات در اصفهان: راهنمای کامل برای انتخاب تجارت خود

از این رو، بایستی بگوییم که اثبات ورود به عنف با سوگند یاد کردن شاکی امکان پذیر نبوده. و بایستی با استناد به مدارک موجود از جمله گزارش ضابطان قضایی و مواردی از این نمونه جرم ورود به عنف اثبات گردد. و یا آنکه با معرفی شهود به قاضی و اخذ اقرار مرتکب نسبت به اثبات این جرم اقدام کرد.

کلام پایانی

جرم ورود به عنف به معنای آن است. که فردی بدون رضایت و اجازه دیگری و بدون آنکه مجوز یا حکمی به منظور ورود به منزل دیگران داشته باشد. با زور و تهدید یا اجبار به منزل وی ورود یابد. که در این شرایط می‌توان از ورود به عنف یا ورود با زور صحبت کرد.
ورود به عنف در ماده 694 قانون مجازات اسلامی، جرم تلقی گردیده است و برای آن مجازات نیز پیش بینی شده است. یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های اثبات جرم در قانون آیین دادرسی کیفری می‌بایست. به شهادت شهود، اقرار مرتکب جرم، سوگند و قسامه و همچنین علم قاضی اشاره داشت. که هر کدام از این روش‌ها و راه‌ها شرایط و احکام ویژه خود را داشته و گاها در دعاوی به خصوصی قابل استفاده می‌باشند.

سوالات متداول حکم ورود به عنف

اثبات جرم ورود به عنف از طریق شهادت شهود چگونه است؟

به منظور اثبات جرم ورود به عنف به کمک شهادت شهود بایستی. دو شاهد مرد که واجد شرایط شهادت باشند به دادگاه معرفی کرد.

آیا اثبات جرم ورود به عنف بدون شهادت شهود امکان‌پذیر است؟

در صورت عدم وجود شاهد بایستی به استناد اقرار خود مرتکب و یا با تسلیم مدارک مورد نیاز و ایجاد علم در قاضی اقدام به اثبات جرم ورود به عنف کرد.

آیا امکان اثبات جرم ورود به عنف با سوگند وجود دارد؟

خیر. به موجب قانون مجازات اسلامی جرم ورود به عنف با سوگند یا قسم یاد کردن قابل اثبات نبوده و بایستی از طریق روش‌های دیگر و تسلیم مدارک مورد نیاز اقدام به اثبات این جرم کرد.