اقرار در حقوق ایران و شرایط آن: اقرار در دادگاه حقوقی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

اقرار در حقوق از مفاهیمی است که در حقوق کاربرد زیادی دارد و حتما شما نیز با آن آشنایی دارید زیرا در زندگی روزمره نیز ممکن است به وفور استفاده شود.

اما در این مقاله قرار است اقرار در معنای حقوقی آن بررسی شود. وکیل حقوقی در اصفهان در تعریف «اقرار در امور حقوقی» می گوید اقرار به معنای اعلام کردن و خبر دادن است.

به عبارت دیگر در یک تعریف بهتر از اقرار می توان چنین گفت که اقرار به معنای اخبار به حقی است برای دیگری به ضرر خود. به این معنا که ما به نفع دیگری و به ضرر خودمان چیزی را خبر می دهیم که که ممکن است آثار مالی یا غیرمالی در پی داشته باشد.

اعتبار اقرار در امور حقوقی

لازم به بیان است که اقرار در امور کیفری و هم در امور حقوقی کاربرد دارد که البته تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. اقرار در امور حقوقی یک حق مالی یا غیر مالی برای شخص ایجاد می کند.

چنانکه گفتیم در این مطلب تنها اقرار در امور حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد و ارکان، اقسام و آثار اقرار توضیح داده می شود. پس در صورتی که تمایل به آشنایی بیشتر با اقرار در مسائل حقوقی هستید این مطلب را از دست ندهید و با درج کردن نظرات خود در قسمت نظرات ما را همراهی نمایید.

انواع اقرار در قانون مدنی

وکیل پایه یک در اصفهان می گوید اقرار بر حسب مورد ممکن است به دسته‌های مختلفی تقسیم شود؛ از جمله اقرار قاطع یا غیرقاطع، اقرار صریح یا ضمنی، اقرار در دادگاه یا اقرار در خارج از دادگاه، اقرار کتبی یا شفاهی و یا اقرار ساده یا مقید و موصوف. در ادامه به تعریف آنها می پردازیم.

اقرار قاطع و غیر قاطع :

آنگاه که با اقرار موضوع اصلی دعوی که مورد ادعای طرف مقابل است ثابت شود اقرار قاطع، و آنگاه که با اقرار صرفا قسمتی از دعوی ثابت شود اقرار غیرقاطع نام دارد. اقرار غیرقاطع، اقرار به مقدمات دعوی نیز گفته می شود.

اقرار صریح و ضمنی:

زمانی که در اقرار شخص اقرار کننده با اخباری صریح امری را اعلام کند و چیزی که طرف مقابل ادعا می کند را صراحتا بپذیرد اقرار از نوع صریح است.

حال اگر شخص اقرار کننده جوری رفتار کند که آن رفتار و حرکات نشان از اقرار به امری داشته باشد اقرار ضمنی نامیده می شود. باید توجه کرد که اقرار ضمنی در حد خود قدرت اثباتی دارد و دادگاه باید به آن توجه کند.

خواندن این مقاله  وظایف بنگاه املاک در قبال مستاجر و وظایف مشاور املاک

اقرار

 اقرار در دادگاه یا خارج از دادگاه:

وکیل دادگستری می گوید در ماده 1282 قانون مدنی آمده است:« اگر موضوع اقرار در محکمه مقید بقید یا وصفی باشد مقرله نمیتواند آن را تجزیه کرده از قسمتی از آنکه به نفع او است بر ضرر مقر ‌استفاده نماید و از جزء دیگران صرف نظر کند.» این ماده نشان از آن دارد که اقرار در خارج از دادگاه با اقرار در دادگاه متفاوت است.

 اقرار کتبی یا شفاهی:

چیزی که باید در مورد اقرار کتبی و شفاهی بدانید این است که این دو اقرار از حیث آثار هیچ تفاوتی با هم ندارند و صرفا ظاهر و شیوه‌ی انجامشان فرق دارد. در ماده 1280 قانون مدنی نیز حکم شده است:« اقرار کتبی در حکم اقرار شفاهی است.»

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

 اقرار ساده یا مقید و موصوف: اقرار ساده به اقراری گفته می شود که اقرار کننده همان امری را می پذیرد و به آن اقرار می کند که طرف مقابل مدعی شده است بدون آنکه شرط یا وصفی داشته باشد.

اما اقرار مقید یا موصوف اقراری است که اقرار کننده ادعای طرف مقابل را بپذیرد ولی قید و شرطی به آن اضافه کند.
اقرار در حقوق دارای چه ارکانی است؟

همانطور که مشهورترین وکیل در اصفهان در تعریف اقرار در حقوق گفت: اقرار عبارت است از اخبار به حقی برای دیگری به ضرر خود.

پس از این تعریف می توان به راحتی ارکان اقرار را متوجه شد. این ارکان عبارتند از: اخبار و اعلام، وجود حق برای دیگری و به ضرر خود. در ادامه این ارکان را بیشتر توضیح می دهیم.

اخبار یا خبر دادن از امری:

در تعریف اخبار یا خبر داد.ن می توان گفت که لفظ یا الفاظی است. که وجود امری و اتفاق افتاد.ن آن را در گذشته یا حال ثابت می کند. به طور مثال وقتی کسی می گوید من با خودروی دیگری تصادف کردم یا کرده‌ام، در حقیقت امر تصادف را که در گذشته یا حال رخ داده ثابت می کند.

 وجود یک حق:

در تعریف اقرار گفتیم که اخبار برای وجود یک حق به نفع دیگری است. پس می توان چنین گفت که اقرار خبر داد.ن زمانی اقرار محسوب می شود. که برای شخص دیگر یک حقی را ایجاد کند و خبر دادن نسبت به مسائل حکمی و قانونی اقرار محسوب نمی شود، زیرا که نیازی نیست طرفین آن را اثبات کنند.

در نتیجه اقرار به وجود مسئولیت نیز اقرار محسوب نخواهد شد. به عنوان مثال زمانی که کسی می گوید من با پرتاب کردن سنگی باعث شکستن شیشه شد.ه ام اقرار حساب می شود ولی وقتی می گوید من مسئول جبران شیشه شکسته شد.ه هستم اقرار حساب نخواهد شد.

خواندن این مقاله  اجرت المثل در طلاق: اجرت المثل زن خانه دار! اجرت المثل زن چیست

 اقرار به نفع دیگری باشد:

زمانی که کسی اقرار می کند، باید با اقرار خود حقی را به نفع دیگری بیان کند به طوری که به ضرر و زیان خود باشد. مثل آن که کسی بگوید خودرویی که در تصرف من است متعلق به شخص الف است، این اقرار محسوب می شود زیرا به نفع الف و به ضرر خود شخص است. اما اگر کسی چیزی را اعلام کند که به نفع خودش است اقرار محقق نخواهد شد. زیرا که لازم است به نفع دیگری باشد.

به ضرر خود اقرار کننده باشد:

همانگونه که بیان کردیم اقرار باید به گونه‌ای باشد که حقی را به نفع دیگری و به ضرر خود اقرار کننده اثبات کند. پس اگر کسی خبری اعلام کند که به ضرر دیگری باشد و به نفع خود، اقرار تحقق نمی یابد و اگر اخبار به ضرر دیگری باشد عنوان شهادت به خود می گیرد نه اقرار. چون به ضرر بودن اخبار برای اقرار کننده، از ارکان اقرار است.

اقرار در امور حقوقی چه آثاری دارد؟

طبق گفت وکیل شهرستان اصفهان اقرار کردن و خبر دادن حقی به نفع شخص دیگری و به ضرر خود آثاری به دنبال دارد که در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

 اقرار قابل انکار نیست:

یکی از آثار و ویژگی هایی که اقرار دارد این است که انکار بعد از اقرار مسموع نیست. به این معنا که در صورتی که کسی به ضرر خود و به نفع دیگری امری را اعلام کرد. و پذیرفت دیگر نمی تواند از آن عدول کرده و آن را انکار کند.

مگر در حالتی که ثابت کند این اقرار به صورت اشتباهی در محکمه شنیده شد.ه و یا آن که بر اثر فهمیدن امری اشتباهی اقرار کرده است. در چنین شرایطی اقرار کننده باید ادعای خود را ثابت کند در غیر این صورت اقرار پیشین بر علیه او اجرا خواهد شد.

شرایط اقرار در ایران

 اقرار تمام کننده دعوا است:

یکی از ادله‌ اثبات دعوی اقرار است که اگر شخص در نزد دادگاه اقرار به امری کند. یکی از بهترین و قوی‌ترین دلایل نزد قاضی برای صدور حکم محسوب می شود.

زیرا زمانی که شخص اقرار به امری می کند دیگر دادگاه نیازی ندارد. در خصوص آن به تحقیق و جستجو ادامه دهد و دلایل دیگری برای اثبات آن امر پیدا کند. بلکه صرف همان اقرار برای ثابت شدن امر کفایت می کند.

البته این مزیت تنها برای اقراری است که در دادگاه و نزد قاضی صورت می گیرد. و اقراری که در خارج از دادگاه صورت می گیرد را شامل نمی شود.

خواندن این مقاله  رسیدگی به صحت و اصالت سند

 اقرار قابل تجزیه نیست:

یکی از ویژگی‌هایی که اقرار دارد این است که قابل تجزیه نیست. به این معنا که با این که اقرار به نفع شخص دیگری است اما اگر اقرار بخشی داشته باشد. که آن بخش به ضرر طرف مقابل است. او نمی تواند بخشی که به نفعش است را بپذیرد. و بخشی که حاوی ضرر برای او است را رد کند و از آن صرف نظر کند.

بهترین-وکیل-پایه-یک-دادگستری-در-اصفهان-حامد-امیری

آیا اقرار توسط وکیل ممکن است؟

با وجود آن که در اکثر نظام‌های حقوقی دنیا می توان برای اقرار کردن به دیگری وکالت داد. اما در نظام حقوقی ایران این امکان وجود ندارد و شخص نمی تواند برای اقرار کردن به دیگری وکالت بدهد و آثار حقوقی ندارد.

قانون گذار بیان کرده است که:

« اقرار قابل توکیل به غیر نیست.» به این معنا که هیچ کس این امکان را ندارد. که از دیگری در این امر وکالت و نمایندگی بگیرد و به این طریق به ضرر او و به نفع دیگری امری را اعلام کند. در واقع تنها اقراری صحیح است که به وسیله خود شخص مطابق با شرایط مشخص شده صورت بگیرد.

در نهایت بدانید که …

از مطالب بیان شد.ه در این مقاله می توان چنین نتیجه گرفت. که اقرار به این معناست که کسی یه ضرر خود و به نفع دیگری امری را بیان کند و یا آن را بپذیرد.

در حقیقت به ضرر خود اقرارکننده بودن و به نفع طرف مقابل بودن از ارکان اقرار هستند. و باید وجود داشته باشند تا یک اقرار صحت داشته باشد.
اقرار در حقوق انواع مختلفی دارد. از جمله؛ اقرار صریح و ضمنی، اقرار در دادگاه و خارج از دادگاه، اقرار قاطع و غیرقاطع. اقرار کتبی و شفاهی و اقرار ساده و مقید.

رزومه وکیل باتجربه در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت 13:00 لغایت 16:00

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت 8:30 لغایت 23:00

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *