بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مجدد مادر با چه کسی است؟

حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مجدد مادر با چه کسی است؟

حضانت فرزند دختر

حضانت فرزند دختر: اشدر شرایطی که زوج و زوجه از طریق طلاق از یکدیگر جدا شده باشند. یا به هر دلیلی جدا از هم زندگی کنند و حاصل ازدواج خود صاحب فرزند هم شده باشند، بیشتر موضوع حضانت فرزند پیش می‌آید. اصولا اشخاص در این شرایط با هم به توافق می‌رسند. و یا بر اساس قانون همل می‌کنند؛ به این معنی که تا 7 سالگی فرزند با مادر خود می‌ماند. و پس از آن تا سن بلوغ با پدرشان زندگی می‌کنند.

ولی موضوع وقتی پیچیده خواهد شد که مادر بعد از طلاق گرفتن از پدر فرزند خود به کمک وکیل طلاق اصفهان، یا بعد از فوت او مجدد ازدواج کند. زیرا به موجب قانون مدنی، از جمله موارد سلب حضانت ازدواج مادر به شمار می‌رود. در این شرایط جهت حفظ منفعت فرزند، ضروری است هر چه زودتر معلوم شود. که در صورت ازدواج مجدد مادر حضانت فرزند با چه کسی خواهد. بود و آیا به موجب قانون مدنی، شخص مادر می‌تواند حضانت فرزند را بگیرد یا خیر.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

بر همین اساس، در این مقاله حامد امیری وکیل خوب و باتجربه در اصفهان قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد که حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مجدد مادر با چه کسی است و آیا ازدواج مجدد مادر رابطه‌ای با سلب حضانت دارد یا خیر؟

علاوه بر این از نظر از منظر قانون مدنی و قانون حمایت خانواده این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به صورت اختصاصی، وضعیت حضانت فرزند دختر را در این شرایطی توضیح دهد. همراه ما باشید و اگر سوال یا نظری داشتید حتما برای ما کامنت بگذارید.

آیا با ازدواج مادر حضانت سلب می‌گردد؟

از جمله سوالات متداول در رابطه با حضانت فرزندان هست. که حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با چه کسی است. و در چه صورتی با وجود ازدواج مجدد مادر او باز هم قادر خواهد بود. حضانت فرزند دختر خود را بر عهده داشته باشد؟ به همین خاطر تصمیم داریم در این قسمت از مطلب رابطه میان ازدواج مجدد مادر و سلب حضانت را مورد بررسی قرار دهیم.

به منظور پاسخ به این سوال که حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مجدد مادر با چه کسی است و آیا با ازدواج مجدد مادر حضانت سلب می‌گردد؟ باید به ماده 1170 قانون مدنی و ماده 45 قانون حمایت از خانواده، استناد نمود. ماده 1170 قانون مدنی، موارد سلب حضانت فرزند دختر از مادر که ازدواج مجدد مادر هم از جمله این موارد است

خواندن این مقاله  دانستنی های وجه التزام قراردادی

را بیان نموده و ماده 45 قانون حمایت از خانواده، رعایت مصلحت فرزند را الزامی برای قاضی رسیدگی کننده به پرونده حضانت دانسته است؛ حتی با وجود موردی همچون ازدواج مادر که یکی از موارد سلب حضانت محسوب می‌شود.

از این رو، در جواب این سؤال که آیا با ازدواج مجدد مادر حضانت فرزند سلب می‌گردد؟ بایستی گفت، ازدواج مادر صرفا تحت شرایطی موجب سلب حضانت از وی خواهد شد. که این موضوع مغایر با مصلحت کودک باشد.

و مادر می‌تواند با معرفی همسر خود و تسلیم استشهادیه به دادگاه، قاضی پرونده را متوجه این مسئله کند که همسر وی شخصی صالح بوده و حضور کودک در کنار همسر جدید او ضرری برای مصلحت فرزند نخواهد داشت.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر بر اساس قانون مدنی

حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مجدد مادر

پرسش اینه که حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مجدد مادر با چه کسی است! باید قواعد آن را از دید ماده 1170 قانون مدنی و بعد از آن ماده 45 قانون حمایت از خانواده مورد بررسی قرار دهیم. در این قسمت، به بررسی شرایط حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مجدد مادر از نگاه قانون مدنی خواهیم پرداخت.

در ماده 1170 قانون مدنی، حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مجدد مادر مقرر گردیده است. به موجب این ماده: «اگر مادر، در مدتی که حضانت طفل با او است. مبتلا به جنون شود یا با دیگری شوهر کند، حق حضانت با پدر خواهد بود.» همانطور که مشاهده می‌شود، به موجب این ماده، موردی همچون ازدواج مجدد مادر از وی سلب حضانت خواهد کرد.

از این رو، هر زمان مادری که حضانت فرزند با وی است، ازدواج مجدد داشته باشد، حضانت کودک به پدر سپرده خواهد شد جز آنکه پدر فوت نموده باشد و علت این موضوع احتمالا این می‌باشد که از نظر قانون‌گذار مادر قادر نمی‌باشد در ازدواج مجدد تکلیف مراقبت از کودک را آنطور که می‌بایست انجام دهد و جمع بین تکالیف ناشی از حضانت فرزند و وظایفی که در ازدواج جدید برای وی ایجاد گردیده، دشوار می‌باشد.

خواندن این مقاله  جرایم در حکم محاربه در قانون! محاربه جرم مطلق است یا مقید

با این وجود، قانون حمایت از خانواده دارای موادی هست. که موضوع سلب حضانت از مادر را تنها به دلایلی همچون ازدواج مجدد زیر سوال می‌برد. که در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر در قانون حمایت خانواده

در صورت ازدواج مجدد مادر حضانت فرزند با پدر کودک خواهد بود. با این حال، قانون جدید حمایت خانواده در ماده 45 خود حکم جدیدی مورد پیش بینی قرار. داده است.

ماده 45 قانون حمایت از خانواده، مقرر داشته است: «رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان، در کلیه تصمیمات دادگاه ‌ها و مقامات اجرایی، الزامی است.» این بدان معنا می‌باشد که دادگاه رسیدگی کننده به موضوع حضانت فرزند در ازدواج مجدد مادر می‌بایست مصلحت کودک را هم در نظر بگیرد.

از این رو، با در نظر داشتن ماده 45 قانون حمایت خانواده، در صورتی که دادگاه تشخیص دهد مادر با وجود ازدواج مجدد به جهت نگهداری کودک دارای صلاحیت بیشتری نسبت به پدر می‌باشد، حضانت را به مادر واگذار می‌کند. اساس این حکم صرفا مصلحت کودک بوده که همواره و در هر شرایطی می‌بایست مورد توجه قاضی واقع گردد.

حضانت فرزند دختر پس از ازدواج مجدد مادر

وکیل خوب حضانت در اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا حضانت فرزند دختر پس از ازدواج مادر از او سلب می‌شود؟ و آیا اصلا جنسیت فرزند در سلب حضانت تاثیر دارد؟ می‌گوید: دلیل عنوان شدن چنین سوالی این است. که در عرف و از نظر روانشناسی حضور دختران در کنار مادران خود تاثیر زیادی بر روحیه و آینده آنها خواهد داشت.

حضانت فرزند دختر پس از ازدواج مجدد مادر

بر اساس ماده 1169 قانون مدنی، در یک قاعده کلی حضانت کودکی که پدر و مادر وی از یکدیگر جدا شده‌اند. تا سن 7 سالگی با مادر و بعد از آن با پدر خواهد بود. و در صورت پی اختلاف. قاضی با رعایت صلاحدید کودک تصمیم. اتخاذ می‌کند. و پس از سن بلوغ که در دختران 9 سال و در پسران 15 سال است. خود انتخاب خواهند کرد که با کدام یک از والدین خود زندگی کنند.

ولی، در شرایطی که مادر پیش از سن 7 سالگی دختر ازدواج مجدد داشته باشد، به موجب قانون مدنی، از وی سلب حضانت خواهد شد. با این حال، اینکه ماده 45 قانون حمایت از خانواده هم در این مورد. تصویب گردیده. در صورتی که مادر قادر به اثبات این باشد. که مصلحت کودک ایجاب می‌کند که فرزند دختر با مادر زندگی کند، حق دارد کماکان تا سن 7 سالگی حضانت فرزند را داشته باشد.

خواندن این مقاله  سفته ضمانت انجام کار یا حسن انجام کار چیست؟ 4 نکته مهم که باید بدانیم!!

جمع بندی

ازدواج مادر صرفا تحت شرایطی موجب سلب حضانت از وی خواهد شد. که این موضوع مغایر با مصلحت کودک باشد و مادر می‌تواند. با معرفی همسر خود و تسلیم استشهادیه به دادگاه، قاضی پرونده را متوجه این مسئله کند. که همسر وی شخصی صالح بوده و حضور کودک در کنار همسر جدید او ضرری برای مصلحت فرزند نخواهد داشت.

در شرایطی که مادر پیش از سن 7 سالگی دختر ازدواج مجدد داشته باشد، به موجب قانون مدنی، از وی سلب حضانت خواهد شد. با این حال، با در نظر گرفتن اینکه ماده 45 قانون حمایت از خانواده هم در این مورد تصویب گردیده، در صورتی که مادر قادر به اثبات این باشد که مصلحت کودک ایجاب می‌کند که فرزند دختر با مادر زندگی کند، حق دارد کماکان تا سن 7 سالگی حضانت فرزند را داشته باشد.

سوالات متداول

حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر بر اساس قانون مدنی با چه کسی است؟

به موجب قانون مدنی حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با پدر وی بوده که جزئیات این مسئله در متن مقاله ارائه شده است.

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر به موجب قانون حمایت از خانواده با چه کسی است؟

به موجب قانون حمایت از خانواده دادگاه می‌بایست در همه تصمیمات خود مصلحت کودک را رعایت کند بنابراین اگر جدایی کودک از مادری که مجددا ازدواج کرده منافی با مصلحت وی باشد می‌بایست مسئول حضانت مادر مشخص شود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مجدد مادر با چه کسی است؟

مسئول حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مجدد مادر بستگی به این دارد که جدایی از مادر منافی با مصلحت وی باشد یا خیر در صورتی که جدایی از مادر مغایر با مصلحت دختر باشد حضانت با مادر خواهد بود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.