بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > بهترین وکیل جعل در اصفهان  > شکایت از پیامک جعلی! پیامک شکواییه جعلی چیست؟ پیامک ثنا

شکایت از پیامک جعلی! پیامک شکواییه جعلی چیست؟ پیامک ثنا

شکایت از پیامک جعلی-بررسی پدیده پیامک‌های جعلی: از سرقت هویت تا تبلیغات تقلبی

از کجا بفهمیم پیامک ابلاغیه جعلی است؟!

شکایت از پیامک جعلی: با پیشرفت فناوری و بهره‌گیری از تلفن همراه، خیلی از مشکلات ارتباطی بین افراد، کاهش یافته است. از جمله مزایای مهم استفاده از تلفن همراه، ارسال پیامک است.

در طب سال‌های اخیر ارسال پیامک، تحت عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل ارتباطی و تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود. لیکن این ارسال پیامک ساده، باعث به وجود آمدن جرایم جدیدی گردیده است. که یکی از این جرایم، می‌توان به کلاهبرداری به واسطه پیامک اشاره داشت.

در کلاهبرداری پیامکی، فرد کلاهبردار به واسطه ارسال پیامک، کوشش در دست یافتن به اطلاعات بانکی و شخصی افراد دارد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

متن پیامک‌های ارسال شده، ممکن است حاوی موضوعات مختلفی، همچون قطع یارانه، اخذ کد تخفیف و موضوعاتی از این نمونه باشد.

در صورتی که افراد در برابر موضوعات کلاهبرداری به واسطه پیامک اطلاعات کافی داشته باشند. به دام این کلاهبرداران نخواهند افتاد و همینطور جرایم در این زمینه کاهش خواهد یافت.

اهمیت این مسئله حامد امیری وکیل کیفری در اصفهان تصمیم دارد. در این مقاله ابتدا به بررسی جرم کلاهبرداری از طریق پیامک و سپس شکایت از پیامک جعلی سامانه ابلاغ را توضیح ‌دهد.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. همچنین می‌توانید اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید برای ما کامنت بگذارید.

جرم کلاهبرداری از طریق پیامک

شکایت از پیامک جعلی: پیش از اینکه وکیل کیفری اصفهان به جرم کلاهبرداری از طریق پیامک بپردازد. بهتر است یک تعریف کلی از جرم کلاهبرداری ارائه دهیم. در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس معنی دقیق این جرم، ارتشا و کلاهبرداری گویند.

بر اساس ماده قانونی مذکور، هر فردی از طریق فریب و حیله، دست به اعمال متقلبانه بزند. و از این راه اموال سایرین را ببرد مرتکب جرم کلاهبرداری گردیده است.

بنابراین، جرم کلاهبرداری از سه رکن مهم فریب خوردن فرد، اعمال کارهای متقلبانه از طریق فرد کلاهبردار و مال غیر برخوردار است.

از این رو، با توضیحات، چنانچه بخواهیم جرم کلاهبرداری توسط پیامک را توضیح دهیم می‌بایست گفت چنانچه شخصی، از طریق ارسال پیامک دست به اعمال کارهای متقلبانه بزند. و افراد دیگر در نتیجه این رفتار دچار فریب شوند و همه اینها منتهب به این گردد که فرد کلاهبردار اموال غیر را ببرد. در این شرایط، جرم کلاهبرداری از طریق پیامک صورت گرفته است.

خواندن این مقاله  چه زمانی می‌توان دعوای تخلیه را مطرح کرد؟ تخلیه ید مستاجر

قانونگذار به‌منظور جرم کلاهبرداری پیامکی، ضمانت اجرا در قانون ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، مجازات جرم کلاهبرداری، ارتشا و کلاهبرداری است.

بر اساس این ماده قانونی، شخص کلاهبردار به غیر از رد اصل مال به صاحبش، محکوم به زندان از 1 تا 7 سال و پرداخت جریمه نقدی برابر با مالی که دریافت کرده است می‌شود.

موارد کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی

شکایت از پیامک جعلی: حامد امیری بهترین وکیل کیفری در اصفهان درباره مصادیق کلاهبرداری از طریق پیامک می‌گوید: مواردی که مشمول کلاهبرادری از طریق پیامک می‌شود به شرح زیر است:

1. کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک جعلی به اسم سامانه ثنا:

در این طریق از کلاهبرداری فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی)، پیامکی با متنی همچون ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و سایر مواردی از این نمونه برای افراد دیگر ارسال می‌نماید.

در پیامک ارسال یک لینک پرداخت که از فرد می‌خواهد که هزینه ابلاغیه را پرداخت کند و به این خاطر که مبلغ آن بسیار کم است، افراد فریب می‌خورند و روی لینک کلیک نموده و ادامه عملیات پرداخت را طی می‌کنند.

لینک موجود در متن این پیامک شامل یک بد افزار است و کلاهبرداران اینترنتی به واسطه آن به اطلاعات کارت بانکی دسترسی می‌یابند. و به شکل غیر مجاز از حساب بانکی ایشان وجه برداشت که به آن فیشینگ گویند.

در مورد پیامک‌های ارسال از سوی سامانه ثنا، این موضوعات را در نظر داشته باشید که قوه قضائیه اعلام نموده. کلیه پیامک‌های ارسال از سامانه ثنا با سرشناسه adliran ارسال خواهد شد. همینطور قوه قضاییه هیچ گاه جهت مشاهده ابلاغیه از متقاضیان دریافت وجه نمی‌کند.

2. کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک حاوی خدمات دولتی:

معمولا این نوع پیامک‌‌ها در مناسبت‌های ویژه و یا پس از یک اخبار مهم ارسال می‌گردند. به طور معمول، این دسته از پیامک‌ها حاوی متنی نظیر ثبت نام کارت سوخت، هدفمندی یارانه‌‌ها و یا حتی قطع یارانه، ثبت نام سبد کالا و مواردی از این قبیل می‌باشند.

همانگونه که بیان شد، این پیامک‌ها شامل یک لینک پرداخت هستند. که به واسطه آن می‌توانند به اطلاعات بانکی فرد فریب خورده دسترسی پیدا کنند.

به این خاطر که در دام این افراد نیفتید، چنانچه از درستی پیامک ارسال مطمئن نیستید، از وارد کردن اطلاعات شخصی و بانکی خود از طریق پیامک خودداری نمایید و یا در صورت الزام و موارد استثنائی، جهت پرداخت از کارت بانکی بهره ببرید که موجودی زیادی نداشته باشد‌ زیرا کلاهبرداری به وسیله کارت به کارت حیله‌ای بسیار رایج می‌باشد.

خواندن این مقاله  مجازات ساخت و ساز غیر مجاز چیست؟ حکم تخریب ساخت و ساز غیر مجاز

3. کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک حاوی محتوای جوایز:

برخی مواقع پیش می‌آید که برای افراد، پیامکی با این محتوا که شما برنده جایزه شده‌اید ارسال گردد و یا با این متن که جهت اخذ کد تخفیف بر روی لینک زیر کلیک کنید.

همانگونه که بیان شد، این لینک تنها به جهت دسترسی به اطلاعات بانکی افراد طراحی گردیده‌اند. همینطور چنانچه ارسال کنندگان پیامک اطلاعات دیگری مانند آدرس منزل را درخواست نمودند تا از درستی پیامک اطمینان پیدا نکرده‌اید، اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار ندهید.

4. پیامک بخشیده شدن جرایم:

از دیگر اعمال متقلبانه‌ای که شخص کلاهبردار به‌منظور دسترسی به اطلاعات بانکی افراد انجام می‌دهد. پیامکی با متن بخشیدن جرایم است. معمولا این پیامک در مورد جرایم رانندگی ارسال می‌گردد.

با این محتوا که چنانچه طی 24 ساعت آینده 50 درصد از خلافی ماشین خود را پرداخت کنید. کلیه جرایم شما بخشود می‌شود.

این مورد نیز همچون موارد قبلی، یک لینک در پیامک ارسال که با کلیک بر روی آن و وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی کلیه اطلاعات بانکی خود را در اختیار شخص کلاهبردار قرار خواهید داد.

نحوه شکایت از کلاهبرداری از طریق پیامک

وکیل خبره کیفری درباره چگونگی شکایت از کلاهبرداری از طریق پیامک بیان می‌کند: به‌منظور شکایت از کلاهبرداری از طریق پیامک فرد شاکی می‌بایست ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و یک شکواییه مبنی بر کلاهبرداری از طریق پیامک تهیه کند.

جهت ارائه مدارک مورد نیاز در ثبت شکواییه فرد متقاضی می‌بایست پرینت حساب بانکی و حتی‌الامکان پرینت پیامک ارسال را نیز به همراه خود داشته باشد.

همینطور، می‌بایست مشخصات شخص شاکی متهم و یا متهمین (در صورت دسترسی) و موضوع شکایت به صورت کامل درج گردد. به غیر از دفاتر خدمات قضایی، می‌توان به پلیس فتا هم به‌منظور ثبت شکایت مراجعه کرد.

لازم به ذکر است که پیش از تنظیم دادخواست افراد، حتما می‌بایست در سامانه ثنا ثبت نام نموده و یک حساب کاربری ایجاد کنند تا به وسیله این سامانه از ابلاغیه‌های مرتبط با جلسات رسیدگی و مواردی از این قبیل اطلاع پیدا کنند. همینطور امکان پیگیری دادخواست تنظیم به واسطه این سامانه وجود خواهد داشت.

شکایت از پیامک جعلی سامانه ابلاغ چگونه است؟

ثبت نام در این سامانه به دو روش امکان‌پذیر است؛ اولا افراد متقاضی امکان دارند به طور حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و حساب کاربری ایجاد کنند و یا به روش اینترنتی از راه سامانه adliran.ir اقدام کنند.

خواندن این مقاله  مراحل شکایت جرم جعل عنوان چگونه است؟ مجازات جعل افراد عادی

دفاتر خدمات قضایی و پلیس فتا، پس از بررسی نمودن شکواییه کلاهبرداری تنظیم گردیده آن را به دادسرای صالح ارجاع خواهند داد.

دادسرای صالح به‌منظور رسیدگی به جرایم کلاهبرداری به واسطه پیامک، دادسرای جرایم رایانه‌ای است. پس از ارجاع دادخواست بازپرس حکم به احضار متهم و یا متهمین و شکات در دادسرا خواهد داد.

پس از آن، دلایل و مستندات شاکی و همچنین توضیحات متهم از طریق دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد و تحقیقات اولیه از طریق پلیس فتا صورت می‌پذیرد.

وکیل جرایم اینترنتی اصفهان اضافه می‌کند: در صورتی که پس از انجام تحقیقات اولیه از طریق پلیس فتا و دادسرای جرایم اینترنتی مجرمیت کلاهبردار برای بازپرس ثابت نگردد، دادسرا قرار منع تعقیب صادر نموده و جریان دادرسی در این مرحله خاتمه پیدا می‌کند؛ ولی چنانچه بازپرس به این پی ببرد که متهم مرتکب جرم کلاهبرداری گردیده است، در این شرایط دادسرا قرار نهایی را صادر خواهد کرد.

مشاوره حقوقی در اصفهان حامد امیری وکیل دادگستری در اصفهان 1

چنانچه اثبات گردد که متهم به جرم کلاهبرداری از طریق پیامک مبادرت نموده باش. دادسرای جرایم اینترنتی پرونده را به دادگاه کیفری دو ارجاع می‌دهد. و در نتیجه قاضی وی را همچون کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو به مجازات قانونی تعیین در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری محکوم خواهد نمود.

بر اساس ماده قانونی مذکور مجازات جرم کلاهبرداری از طریق پیامک، علی‌رغم رد اصل مال به مالک آن، زندان از 1 تا 7 سال و همچنین پرداخت جریمه نقدی برابر با مالی که دریافت نموده است، می‌باشد.

کلام آخر

در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس معنی دقیق این جرم، ارتشا و کلاهبرداری. بر اساس ماده قانونی مذکور، هر فردی از طریق فریب و حیله، دست به اعمال متقلبانه بزند و از این راه اموال سایرین را ببرد مرتکب جرم کلاهبرداری گردیده است.

بنابراین، جرم کلاهبرداری از سه رکن مهم فریب فرد زیان. اعمال کارهای متقلبانه از طریق فرد کلاهبردار و مال غیر برخوردار است.

اگر شما یکی از قربانیان این کلاهبرداری هستید و نیاز به یک وکیل کیفری باتجربه و حرفه‌ای دارید، می‌توانید از طریق یکی از راه‌های مندرج در سایت با حامد امیری بهترین وکیل اصفهان ارتباط برقرار کرده و از او مشاوره دریافت کنید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

12 نظرات

  • Masna
    29 شهریور, 1402 در 6:22 قبل از ظهر

    سلام
    الان پیامک اخطاریه اومد لینک داد نرف افزار عدالت همراه دانلود کردم ۳۷ ت پول دادم هیچی.تو نت زدم دیدم کلاه برداریه.پیامک با یک شماره موبایل برام اخطاریه اومد منم ترسیدم وارد شدم پول دادم.
    الان سوال اینه این کلاه بردار تمام حسابم خالی میکنه؟؟؟؟
    اگه نرم دنبالش برام دردسر داره یا نه؟؟؟؟؟؟؟

  • صهبا
    29 شهریور, 1402 در 6:22 قبل از ظهر

    سلام
    الان پیامک اخطاریه اومد لینک داد نرف افزار عدالت همراه دانلود کردم ۳۷ ت پول دادم هیچی.تو نت زدم دیدم کلاه برداریه.پیامک با یک شماره موبایل برام اخطاریه اومد منم ترسیدم وارد شدم پول دادم.
    الان سوال اینه این کلاه بردار تمام حسابم خالی میکنه؟؟؟؟
    اگه نرم دنبالش برام دردسر داره یا نه؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    7 شهریور, 1402 در 3:26 قبل از ظهر

    جعلی داداش واسع منم امشب اومده

  • ناشناس
    27 اردیبهشت, 1402 در 9:09 بعد از ظهر

    سلام اگه لینک رو باز کرده باشیم ولی اطلاعاتی وارد نکرده باشیم بازم امکانش هست کلاهبرداری بشه ازمون؟

  • ساحل
    15 اردیبهشت, 1402 در 0:45 قبل از ظهر

    سلام منم برام یک پیام اومده که ازم شکایت شده زدم یک نرم افزاربودسریع پاکش کردم آیا بازم خطری داره برام؟؟

  • ناشناس
    3 دی, 1401 در 0:42 قبل از ظهر

    باسلام.ازین پیامکهای جعلی زیاد به ما ارسال میشه.چرا راه راحتی واسه اطلاع دادن به پلیس نیست حتما باید بری دادسرا یا کلانتری.نمیشه تلفنی یاپیامکی گزارش داد،؟من کلی تماس و جستجو کردم واسه گزارش نتونستم انجام بدم

  • محمود ناصری
    28 آذر, 1401 در 2:37 قبل از ظهر

    با سلام ، متاسفانه چنین پيامکي هم برای من آمد و کارت بانکی ام را خالی کرد، برای پیگیری بايدبخ کجا مراجعه کنم?

  • رضا
    21 آبان, 1401 در 1:49 قبل از ظهر

    سلام پیامکی اومده برام با این مضمون برای شما شکایتی ثبت شد با یه لینک ..زدم رو لینک نوشته بود اسم کد ملی شماره همراه را وارد کنید..

پیام بگذارید