بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن و اگر دختر باکره نباشد عقد باطل است

فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن و اگر دختر باکره نباشد عقد باطل است

فسخ نکاح به دلیل عدم بکارت

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

نمونه رای فسخ نکاح به دلیل عدم دوشیزگی

فسخ نکاح عدم بکارت: یا فریب در ازدواج برای باکره نبودن زوجه از جمله مسائلی است که در میان جوانان شایع شده است. اکثر دختران و پسرانی که ازدواج می کنند آگاهی به موارد فسخ نکاح ندارند.

این عدم آگاهی باعث می شود که مواقعی که یکی از موارد فسخ نکاح برای آن ها پیش می آید به جای فسخ نکاح وارد پروسه طلاق شوند که زمان گیر و پر دردسر است.

در حالی که فسخ نکاح بسیار راحت تر است. حال بهتر است بطور اجمالی نکاح را تعریف و سپس به شرح موارد فسخ نکاح بپردازیم. نکاح عقدی است که بین زن و مرد واقع می شود و به محض وقوع، زن و مرد در برابر هم مسئولیت و حق هایی پیدا می کنند.

عقد نکاح ۲ نوع است

نکاح دائم : رابطه ای حقوقی است که بین زن و مرد به وسیله عقد نکاح برای همیشه حاصل می شود. و به آن ها این حق را می دهد که با یکدیگر رابطه زناشویی داشته باشند، و چون این عقد برای همیشه است به آن عقد دائم گفته می شود.

نکاح موقت : در عقد موقت بر خلاف عقد دائم زن و مرد برای مدتی که خود معین می کنند می توانند با یکدیگر رابطه زناشویی داشته باشند و به این علت که آثار آن موقت است و همیشگی نیست به آن عقد موقت گفته می شود.

فسخ نکاح

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با بهره گیری از وکیل پایه یک دادگستری می تواند به بهترین نخحو به کسانی که مشکل حقوقی دارند خدمت رسانی کند.

فسخ نکاح عدم بکارت: فسخ نکاح چیست؟

فسخ نکاح به دلیل عدم بکارت: در تعریف فسخ نکاح می توان چنین گفت: اگر میان زن و مرد مواردی ایجاد شود که باعث شود ادامه زندگی برای آن ها یا یکی از آن ها با آسیب روحی یا جسمی همراه شود عقد ازدواج منحل می شود.

حال سوالی که پرسیده می شود این است که این موارد کدام اند؟

موارد فسخ نکاح از سمت زوجه

جنون مرد

جنون، از عیب های مشترکی است که هم ذر زن و هم در مرد ممکن است ظهور پیدا کند. حال اگر شوهر دیوانه باشد زن توانایی فسخ نکاح را دارد و فرقی ندارد جنون دائمی باشد یا ادواری.
اگر مرد قبل از نکاح دچار جنون بوده و زن از آن آگاه نباشد، زن حق فسخ دارد. یا اگر مرد پس از عقد مجنون شود، چه قبل از نزدیکی چه بعد از آن، طبق ماده ۱۱۲۵ قانون مدنی زن حق فسخ دارد.

خواندن این مقاله  طلاق به دلیل رابطه زناشویی و حکم نداشتن رابطه زناشویی

عیوب مختص مرد

طبق ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی، وجود این عیوب در مرد باعث ایجاد حق فسخ برای زن می شود:

1- خصاء:

به معنای اَخته بودن مرد به وسیله کشیدن بیضه های او است و اگر مانع از ایفای وظایف زناشویی مرد شود و پس از نکاح رخ دهد و زن از آن بی اطلاع باشد برای زن حق فسخ ایجاد می کند

2- عِنَن:

به معنای ناتوانی مرد در ایفای وظایف زناشویی است و به چنین فردی عنین می گویند. اگر عنن در دوران عقد وجود داشته باشد و زن از آن آگاه نباشد، حق فسخ برای وی ایجاد می گردد.

3- مقطوع بودن آلت تناسلی:

یعنی به اندازه ای آلت تناسلی کوچک باشد که مرد قادر به انجام عمل زناشویی نباشد. در این شرایط حق فسخ نکاح برای زن به وجود می آید.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

تدلیس مرد

یکی دیگر از موارد فسخ نکاح برای زن، تدلیس و فریبکاری مرد می باشد. اگر مردی زنی را به داشتن تحصیلات عالیه، شغل خاص، دارائی های کلان، وجود امکانات و سرمایه های خاص در داخل و خارج از کشور، عدم داشتن زن دیگر و … فریب داده باشد به گونه ای که این فریب ها زمینه ساز ازدواج شده باشند و در صورت عدم وجود آن ها نکاحی صورت نمی گرفت، زن فریب خورده و می تواند علاوه بر فسخ نکاح، خسارات مادی و معنوی خود را از تدلیس کننده طبق ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی مطالبه کند.

عدم سلامتی مرد

اگر مردی در مورد صحت و سلامتی خود دروغ گفته باشد و زن بعد از عقد از این عیب آگاه شود، می تواند به محض آگاهی از وجود عیبی در مرد به استناد ماده ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ قانون مدنی، به دادگاه خانواده درخواست فسخ نکاح دهد.

موارد فسخ نکاح از سمت مرد (زوج)

جنون زن

طبق مواد ۱۱۲۴ و ۱۱۲۵ قانون، جنون زن در صورتی برای مرد حق فسخ ایجاد می کند که در دوران عقد وجود داشته و مرد از آن آگاهی نداشته باشد. در غیر این صورت، اگر زن پس از عقد به جنون مبتلا شود، حق فسخ نکاح برای مرد به وجود نمی آید.

عیوب مختص زن

عیوب مختص زن که برای مرد ایجاد حق فسخ نکاح می کند طبق ماده ۱۱۲۳ قانون شامل قَرْن، جذام، بُرص، اِفضاء، زمین گیری و نابینائی از هر دو چشم است.

قَرْن: استخوان زائدی است که در جلوی آلت تناسلی (فَرج) برخی از زنان روئیده و مانع از نزدیکی شوهر با او می گردد.

جُذام یا خوره : نوعی بیماری است که اعضاء خشک و گوشت بدن در اثر آن می ریزد.

خواندن این مقاله  تصرفات مادی در ملک مشاع: حدود تصرفات شریک در مال مشاع

بُرص : نوعی بیماری است که در پوست بدن انسان به وجود می آید و ضمن خارش، سبب غلبه سفیدی بر سیاهی بدن می گردد.

اِفضاء : به معنای یکی شدن مجرای بول و غایط (مدفوع انسان) یا یکی شدن مجرای بول و حیض بوده که بر اثر پارگی به وجود می آید.

زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم: یکی دیگر از عیوب مختص زن، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم می باشد که این مورد نیز می تواند حق فسخ نکاح برای مرد به وجود آورد.

تدلیس زن

از دیگر مواردی که حق فسخ نکاح، برای مرد به وجود می آورد، فریب در ازدواج باکره نبودن زن یا فریبکاری زن است. اگر زنی باعث فریب مردی شود، مثلا خود را باکره جا زده و مرد بر این باور با او ازدواج کند اما پس از عقد مشخص شود که زن دوشیزه نیست، در این صورت مرد حق فسخ نکاح را دارد. و همچنین می تواند طبق ماده ۱ قانون مسئولیت مدتی خسارات مادی و معنوی خود را ازن بگیرد.

قیمت های مشاوره تخصصی توسط وکیل دادگستری

اگر بعد از ازدواج معلوم شود دختر باکره نبوده است؟

موسسه حقوقی حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان پاسخگوی سوالات حقوقی شما در هر زمینه ای بصورت حضوری و غیر حضوری است. طبق تعریفی که فقه از دختری باکره کرده دختری باکره است که پرده بکارت او سالم باشد.

و وقتی اولین نزدیکی و دخول صورت بگیرد دختر دیگر باکره نیست ، حتی اگر پرده بکارتش از نظر علمی سالم بماند .از نظر قضایی و قانونی نیز دختری باکره است که سابقه ازدواج ثبت شده نداشته باشد.

در عقد نکاح ، اصل این است که دختر باشد در حقیقت باکره بودن دختر از شرایط اصلی صحت عقد نکاح است و در عقد نامه نیز کلمه دوشیزه قبل از نام زوجه درج شده و دلالت بر این شرط دارد.

با گذشت سه ماه از ازدواج باکره نبودن زن در پزشکی قانونی چیست؟

در ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی هم به این موضوع اشاره شده که « هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده باشد و پس از عقد معلوم گردد طرف فاقد وصف مورد نظر بوده ، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده باشد یا خیر» .

در نکاح شرط باکره بودن دختر در آن مستتر است و نیازی برای تصریح نیست. پس در صورت باکره نبودن زوجه ، حق فسخ برای زوج محفوظ می باشد . توجه به این نکته ضروری است که اعمال حق فسخ و استفاده از آن به محض علم ، فوری می باشد .

خواندن این مقاله  بررسی دعاوی فوتبال توسط وکیل فوتبالیست ها در اصفهان

فسخ نکاح عدم بکارت: اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه 4124/ 7.21/7/1376 خود آورده « زوجی که هنگام‏ ازدواج شرط بکارت نموده باشد،اگر بعد از ازدواج‏ معلوم شود که با زوجه جماع شده،هر چند پرده‏ بکارت سالم و موجود و از نوع حلقوی باشد، دارای حق فسخ خواهد بود؛ زیرا منظور از بکارت در درجه اول همان نزدیکی است.

لذا، اولا: اکراه زن‏ و زایل شدن بکارت،اگر به عنف هم باشد تاثیری‏ در قضیه نخواهد داشت و کماکان زوج حق فسخ‏ خواهد داشت؛

ثانیا: ازاله بکارت چه در اثر بیماری‏ باشد یا افتادن از بلندی و غیره، با عدم اطلاع‏ دختر یا خانواده‏اش،تأثیری در حق فسخ برای زوج ندارد.»

هماهنگی مشاوره فوری وکیل حامد امیری کلیک کنید

ماده 647 قانون مجازات اسلامی

همچنین در ماده ۶۴۷قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، اين جرم را به شکل کامل تری پيش ‏بينی‏ نمود « چنان‏چه هريک از زوجين قبل از عقد ازدواج،طرف خود را به امور واهی از قبيل داشتن‏ تحصيلات عالی، تمکن مالی، موقعيت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فريب دهد و عقد بر مبنای هريک از آنها واقع شود، مرتکب‏ به حبس تعزيری از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد»

مسئوليت ترميم‏ کنندگان پرده بکارت بطور غيرمجاز

ممکن است شخصی که مرتکب جرم زنا و رابطه نامشروع شده درصدد مخفی کردن آن باشد و بخواهد پرده بکارت از دست رفته خود را ترمیم کند. براي اين منظور ممکن است بعضی با سوءاستفاده از تخصص خود اقدام به‏ ترميم غير مجاز کرده و به عبارتی‏ موجبات ارتکاب جرم فريب در ازدواج را فراهم نمايند.

فسخ نکاح به دلیل عدم دوشیزگی

فسخ نکاح عدم بکارت: بنابراين، اگر دختري بتواند از اين راه‏ پسري را فريب داده و موفق به ازدواج با او شود، فعل‏ ترميم‏ کننده، معاونت در جرم فريب در ازدواج‏ است. بدين صورت اگر به واسطه عمل‏ ترميم ،تشخيص از اله بکارت توسط افراد متخصص، غيرممکن شود و بر اين مبنا موجبات اطمينان زوج را براي انجام ازدواج‏ فراهم کند، عمل ترميم‏ کننده، تسهيل‏ کننده‏ وقوع جرم در غير اين صورت، فعل‏ ترميم‏ کننده، نوعی ترغيب مباشر محسوب‏ مي‏گردد؛ به طوری که باعث تشويق و مصمم‏ شدن او در ارتکاب جرم خواهد شد.

در آخر کسانی که در خصوص راه های فسخ نکاح و شرایط آن سوالی دارند می توانند از موسسه حقوقی حامد امیری وکیل طلاق در اصفهان که از وکیل پایه یک با دانش و اطلاعات کافی در مسائل حقوقی استفاده می کند کمک بگیرید و پاسخ سوالات خود را در یابید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

9 نظرات

  • ناشناس
    21 تیر, 1402 در 7:29 قبل از ظهر

    السلام علی المهدی
    متصدی ارایشگاه زنان با معاون زندان با تهدید اطلاعات اقدام به جعل اوراق پزشکی وبکارت در شبکه مدلینک از دهات وشهر تا کلانشهر وبین الملل مینمایند.باند قوزی عابد شاهی زندانبان مشهد وشرارت منیژه ورضا روسبی
    اختلاس رشا ارتشا کلاهبرداری تایپ احکام غیابی احیا اسناد باطله نکاح پس از قتل اخازی وتقلب با برچسب تحجر ومصادره اموال..م ح م د منیژ
    حلیم
    مرگ
    داعش

  • شرر
    24 فروردین, 1402 در 6:13 بعد از ظهر

    خیر

  • تانیا
    29 اسفند, 1401 در 2:25 قبل از ظهر

    خداوند حافظتون باشه چقدر دانش و آگاهیتان باعث آرامش دلمون میشه

  • ناشناس
    29 اسفند, 1401 در 2:23 قبل از ظهر

    خداوند حافظتون باشه چقدر دانش و آگاهیتان باعث آرامش دلمون میشه

  • زینب
    7 آذر, 1401 در 1:01 قبل از ظهر

    اصل بر باکره بودن زوجه است و کسی که ادعای عدم وجود بکارت را دارد بار اثبات ان را به عهده دارد بنابراین در صورتی که زوجین با یکدیگر زناشویی نداشته باشند وو زوجه نیز این امر را تایید کند .در صورت عدم وجود بکارت و تشخیص ان توسط پزشکی قانونی با رعایت فوریت قابل فسخ است و الا فسخ در نکاح جز استثنائات بوده و در بسیاری از موارد قابل قبول نمی باشد

  • نرگس
    28 اردیبهشت, 1401 در 11:00 قبل از ظهر

    سلام وقت بخیر
    من خواستگاری دارم ولی ازعقدناموفق قبلش نمیدونستم ینی نگفته بود بعد که تحقیق کردیم متوجه شدیم وقتیم ازش پرسیدم علت جدایی رو گفتن همون چندروز اول که متوجه شدیم که دختره باکره نیست بهم زدیم و عقد باطل شد الان من نمیدونم چیکارکنم اصلا باکره نبودن اون دختر حق فسخ نکاح رو بع پسر میده

  • Z.m
    18 مرداد, 1400 در 5:22 بعد از ظهر

    یه سوال تو عقدم همسرم از من شکایت فسخ نکاح کرده …من برگه سلامتی دارم که دوشیزم …سوال من این است آیا میشود دوباره به این آقا اعتماد کرد و برم سرزندگی ؟؟؟؟

پیام بگذارید