بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تفاوت فسخ نکاح و طلاق چیست؟ فسخ نکاح راهکار بهتر از طلاق است

تفاوت فسخ نکاح و طلاق چیست؟ فسخ نکاح راهکار بهتر از طلاق است

فسخ نکاح و طلاق چیست و چه فرقی دارند؟آیا فسخ نکاح یک راهکار بهتر از طلاق است؟

..فسخ نکاح و طلاق چیست: در عقد نکاح، دو طرف یا یکی از طرفین قادر نیستند. حق باطل کردن عقد را برای خود مد نظر قرار دهند. به این صورت که عقد نکاح از عقد های لازم بوده اما موارد قصیری هم در این حیطه موجود است. عکس بقیه عقود ، عقد نکاح از قراردادهای لازم است

و خیر اندیشی و لزوم پایداری، ماندگاری و استحکام خانواده هم این نیاز را دارد، اما قانونگذار جهت پیشگیری از لطمه و اسیب همسری که در خطر نقصان موجب باطل شدن نکاح قرار می‌گیرد، به شکل روشن موارد فسخ نکاح را معلوم نموده است. این موارد قصیر و خاص همان موارد واضح قانونی است.

فسخ نکاح یکی از موارد نابودی نکاح است که فرق هایی با طلاق دارد:

طلاق کاری حقوقی است که اعمال آن مشروط به اداب ویژه ای است، مانند انجام صیغه خاص و بودن دو شاهد عادل (مرد) اما فسخ نکاح فقط به خواست صاحب حق انجام می شود . (ماده ۱۱۳۲ قانون مدنی) طلاق در شرایطی درست است که زن شروطی ویژه داشته باشد (ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی)

👈«حق طلاق زن و نکات حقوقی آن»👉

فسخ نکاح و طلاق چیست: اما بر اساس ماده ۱۱۳۲ قانون مدنی، تکریم این مراحل در فسخ نکاح شرط نیست. قبل از رخ داد طلاق الزامی است از دادگاه حکم یا فرمان گرفته شود اما فسخ نکاح به این کار نیاز ندارد

و بازبینی دادگاه بسته به احراز وجود حق فسخ است و مسئولیتی در مورد سازش زن وشوهر و انتقال به داوری ندارد.طلاق ویژه نکاح همیشگی است اما موارد فسخ نکاح در نکاح جاویدان و گسسته، یکی است (مواد ۱۱۵۲ و ۱۱۵۳ قانون مدنی) طلاق کار حقوقی یک طرفه (ایقاع) است

آیا فسخ نکاح یک راهکار بهتر از طلاق است؟

که از طریق زوج یا نماینده قانونی او (دادگاه) اعمال می گردد ؛ در صورتی که فسخ از طریق شوهر یا زن انجام شود.
در طلاق رجعی، برای زوج این امکان وجود دارد که در وقت عده به نکاح بازگشت کند، اما در فسخ نکاح رجوع شدنی نیست و شکل گیری مجدد خانواده به غیر از با نکاح تازه امکان پذیر نیست.

خواندن این مقاله  وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات: وکالت بلاعزل نیست یعنی چه

فسخ نکاح هر چند دفعه که میان زن و مرد رخ دهد ، احترام به وجود نمی اورد.با این تفاسیر هم فسخ نکاح و هم طلاق، سبب نابودی عقد نکاح می شود و از لحاظ عده زن پس از فسخ، فرقی با یکدیگر ندارند.

قابل ذکر است که اختیار از بین بردن نکاح فوری است و در صورتی که فردی که حق فسخ دارد، پس از اگاهی از داشتن این حق، نکاح را باطل نکند، اختیار او گرفته می‌شود، مشروط به این که به حق فسخ و فوری بودن آن اگاهی داشته باشد.مشخص کردن زمانی که جهت توانایی بهره گیری از اختیار احتیاج است، به دیدگاه عرف و عادت بسته است (ماده ۱۱۳۱ قانون مدنی) همین طور اختیار فسخ امکان از کارافتادن دارد

فسخ نکاح و طلاق چیست: اما به ارث منتقل نمی گردد (ماده ۴۴۸ قانون مدنی) به این خاطر که به علت فوت، نکاح از بین می رود و دیگر موردی جهت باطل شدن آن یا به ارث رسیدن حق فسخ به جا نمی‌ماند. فسخ نکاح به رضایت دو طرف احتیاجی ندارد و فردی که حق فسخ دارد قادر است یک طرفه آن را اعمال کند. الزامی است باطل کننده بالغ، عاقل و رشید باشد.

فرق فسخ نکاح و طلاق
فرق فسخ نکاح و طلاق

عیوب موجب حق فسخ

فسخ نکاح و طلاق چیست: نقص های سبب حق فسخ دو قسم اند: عیوب مختص و عیوب مشترک. عیوب مختص مرد در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی. و به سبب آن هر وقت مرد به خاطر مشکلی یا بیماری ناتوان از اعمال کار زناشویی باشد. قانون به زن این حق را داده که عقد را فسخ کند.

👈«فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن»👉

عیوب مختص زن طبق ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی شامل : قرن، جذام، برص، افضاء، زمین‌گیری و نابینایی از دو چشم است.  این نقص ها در شرایطی برای مرد حق فسخ به وجود می اورند. که زمان عقد وجود داشته باشند و مرد بی دقت به انان با زن عقد کرده باشد. (مواد ۱۱۲۴ و ۱۱۲۶ قانون مدنی)حق فسخ به دلیل نقص های زن، جهت پیشگیری از اسیب و لطمه به مرد است. پس در صورتی که از طریق عمل جراحی یا با استفاده از وسایل درمانی این عیب ها رفع شوند. حق فسخ هم اساس خود را از دست داد و حذف می‌شود.

خواندن این مقاله  دستور موقت چیست و نحوه‌ی صدور آن به چه شکل است؟ حامد امیری

همین طور در صورتی که به خاطر ارتقا علم پزشکی این نقص ها به شکل بیماری‌های درمان‌پذیر در بیایند. دیگر نقص به حساب نمی ایند و مرد به دلیل انان حق فسخ ندارد. با اینکه از بین رفتن حق فسخ در این مواردی با ظاهر عبارات قانونی مخالف است. اما به شکل محرز با روح قانون و هدف قانونگذار که پشتیبانی از خانواده و دوام آن است، هماهنگ می شود. نقص های مشترک بین زن و مرد به این معنی است. که در صورتی که در هر کدام از زن و شوهر پیدا شود، سبب حق فسخ برای طرف دیگر است.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

فسخ نکاح و اسلام: اصول، قوانین و مسائل اخلاقی

با اینکه جنون زوجین از دید احکام در رابطه با آن، فرق دارد اما تنها گواه نقص های مشترک در زن وشوهر است. که سبب حق فسخ می گردد. قانون مدنی جنون را شرح نداده است اما بر اساس نظر فقها جنون به معنی پریشانی عقل است. پس فراموشی‌های سریع‌الزوال، بیهوشی‌های ناشی از هیجانات ناگهانی و همین طور بیماری صرع (غش) جنون به حساب نمی اید. مقصود از اختلال عقل آن است. که فرد در اعمال مسئولیت های عادی و معمولی روزانه خود نامتعادل و کارهای بی مقصود از وی سر بزند.

بر مبنای ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی، جنون هر کدام از زن و شوهر به شرط ثبات، اعم از اینکه باداوم یا ادواری باشد برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می کندد . به سبب این حکم، فسخ ازدواج در شرایطی شدنی است که زمان عقد ازدواج، زوجه یا زوج از جنون طرف دیگر مطلع نباشد، چرا که در صورتی که با اگاهی به جنون با او اقدام به عقد نموده باشد، به ضرر خود کار کرده است و باید طاقت بیاورد.

خواندن این مقاله  سرقفلی عرفی چیست؟

ضروری است جنون دائمی یا ادواری باشد و در فاصله ها و دوره‌های ویژه ای رخ دهد ، اگر که جنون بیماری زودگذر و فانی باشد و درمان شود، برای همسر او حق فسخ به وجود نمی اورد. همین طور اگر که یکی از دو طرف در زمان ازدواج، به جنون مبتلا شوند، میان شرایطی که مرد دچار جنون و شرایطی که زن دچار جنون، فرق وجود دارد.

تشدید یا فسخ نکاح: چگونه ازدواج‌ها را آخر می‌دهند؟

در صورتی که بعد از ازدواج، مرد به جنون مبتلا شود، زن قادر است به خاطر جنون شوهر ازدواج را باطل کند. (ماده ۱۱۲۵ قانون مدنی) اما در صورتی که زن بعد از ازدواج به جنون مبتلا، مرد قادر نیست ازدواج را باطل کند. فرق هایی که میان زن و مرد در حیطه فسخ به خاطر جنون وجود دارد این طور که در صورتی که زن در زمان زناشویی به جنون دچار شود، شوهر قادر است از طریق کار و فعالیت خود نفقه او را بدهد و از او مراقبت کند و هر زمانی طاقتش تمام شد ، قادر است او را طلاق دهد یا دوباره ازدواج کند.

اما در صورتی که زوج پس از عقد مجنون شد، به غیر از اینکه شخصی نیست که نفقه زن را بدهد. (در مواردی که زن مستقلاً درآمدی ندارد) جز از طریق فسخ نکاح، زن راه ازادی ندارد. البته این طور که این مورد در تصحیح ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی از میان رفت است و به دلیل آن، اگر که برای دادگاه محرز شود پایداری ازدواج سبب سختی و مضیقه است و …، زن قادر است درخواست طلاق کند.

حامد امیری یکی از بهترین وکلای خانواده در اصفهان:

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مباحث و همچنین رسیدن به موفقیت در طلاق و فسخ نکاح می توانید. به موسسه حقوقی حامد امیری با مدیریت وکیل طلاق در اصفهان در کلیه زمینه های حقوقی طلاق و امور خانواده مراجعه کرده و مشاوره حقوقی دریافت کنید . شما می توانید به راحتی نوبت مشاوره خود را با مراجعه به سامانه دریافت نوبت آنلاین سایت ثبت نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید