بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات: وکالت بلاعزل نیست یعنی چه

وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات: وکالت بلاعزل نیست یعنی چه

وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات

وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات عقد وکالت به دو صورت انجام می شود :

  • – وکالت ساده
  • – وکالت بلاعزل

الف) وکالت بلاعزل، در واقع نمایندگی را گویند که موکل نمی تواند وکیل خود را عوض کرده و قیومیت را باطل کند.
این یعنی ، وکالت ساده که پیمانی درست بود با بلاعزل شدن در حکم عقد واجب می گردد و دیگر دو طرف قادر نیستند. آن را باطل کرده و و علت ان اقدام ان ها به وکالت بلاعزل و خواسته آنها از دفاتر اسناد رسمی به همین علت است.

به طور مثال زمانی که فردی خانه ای را از شخصی خریداری می کند؛ ولی به علت هایی قادرنیست. آن را به طور رسمی منتقل کند. ناچارا وکیل (خریدار) از موکل (فروشنده ) در دفاتر اسناد رسمی وکالت بلاعزل فروش گرفت. تا بعد از بر طرف شد‌ن مشکلات و در زمانی مناسب بی نیاز به بود‌ن موکل نسبت. به انتقال رسمی آن مبادرت کند و با گرفتن این وکالت، موکل دیگر قادر نیست عقد وکالت را باطل یا وکیل خود را تغییر دهد.

کلاهبرداری در وکالت بلاعزل:

وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات: وکالت بلاعزل تنها در حیطه اموال استفاده نمی شود و در زندگی شخصی هم بسیار مهم است. به طور مثال براساس مفاد ماده 1133 ق.م حق طلاق با مرد است. اما زن قادر است با شرط وکالت طلاق از سمت مرد در ضمن عقد ازدواج ، حق طلاق را بگیرد و زوج(موکل) قادر نیست. دیگر وکیل(زوجه) را عوض کرده یا عقد وکالت را باطل کند . جز موقعی که عقد اصلی یعنی ازدواج ان دو باطل شد و به دنبال آن عقد وکالت هم باطل می شود.
اصل عقد وکالت بلاعزل در ذیل ماده 679 ق.م اورده شد‌ه است. که بر اساس ان معلوم شد‌ه: « موکل قادر است هر زمانی اراده کند وکیل را عوض کند جز در صورتی که وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازمی مشروط گردیده باشد».

خواندن این مقاله  قرارداد ارفاقی چیست و شرایط قرارداد ارفاقی

براساس این ماده عقد وکالت، در دسته عقدهای شایسته و صحیح است و موکل قادر است عقد را باطل کرده و وکیل را عوض کند. اما هروقت عقد وکالت یا عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازمی مانند عقد بیع،صلح، نکاح و… شرط شود به پیروی از عقد اصلی که لازم بوده؛ آن هم لازم می گردد و حقی برای باطل کردن و عوض کردن وکیل نیست . پس اگر در خارج عقد لازمی بسته شود. و ضمن آن عدم تغییر وکیل یا عقد وکالت مشروط شد‌ه باشد؛ ان وقت عزل وکیل از طرف موکل شدنی نیست .

"</dt
وکالت بلاعزل

وکالت بلا عزل چیست؟

ب) وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات: وکالت نامه‌های بلاعزل که از طریق دفاتر اسناد رسمی انتظام داده و نوشته می شود. با مطلب و متون گوناگونی در ضمن وکالت شناسایی می شوند ؛ که برای اطلاع شما برخی از آن ها را اورده ایم:

– موکل خود را بر اساس عقد خارج لازم حق تغییر وکیل را برای 50 سال(کمتر یا بیشتر) محروم می کند .
– بر اساس گفته‌های موکل بر اساس عقد خارج و لازم که بین موکل و وکیل بسته شد‌ه موکل توانایی تغییر وکیل را برای 60 سال(کمتر یا بیشتر) از خود می گیرد.
– موکل براساس عقد خارج لازم حق تغییر وکیل را تماما از خود می گیرد و غیره. این جملات و مانند این ها زمانی که در نوشته پیمان وکالت اورد‌ه شد‌ه باشند؛ نشان دهنده وکالت بلاعزل هستند و دیگر موکل قادر نیست وکیل خود را تغییر داده یا وکالت را باطل کنند.

خواندن این مقاله  طلاق به دلیل رابطه زناشویی و حکم نداشتن رابطه زناشویی

نکات مهم در وکالت بلاعزل

1. وکالت بلاعزل با اینکه قیومیت ساده نیست و در دسته وکالت غیر قابل ابطال و مداوم قرار دارد. اما از نظر هستی، عقدی جایز است و مانند وکالت ساده با مرگ یا جنون یکی از دو طرف باطل می شود. و دیگر اهمیتی ندارد و فسخ می گردد و اگر این وکالت بارها هم منتقل شد‌ه باشد باز هم با این اوضاع باطل می شود.

اما اگر وکیل دارایی را از موکل براساس عقد بیع خریداری کرده باشد و از موکل(فروشنده) وکالت بلاعزل فروش داشته باشد؛ در این زمان اگر موکل فوت کرد با اینکه وکالت بلاعزل فسخ می شود و؛اما به معنی از بین رفتن حق وکیل (یعنی خریدار) نیست و صاحب بودن آن استوار است؛ چرا که پیشتر بر اساس عقد بیع صاحب دارایی بوده است. وارثان موکل الزامی است آن مال را به طور رسمی به خریدار منتقل کنند.

پس گرفتن وکالت بلاعزل:

2. برخی از اشخاص به طور وکالتی از نوع بلاعزل خرید و فروش می کنند و اعتقاد دارند که با آن به اسمشان شد‌ه و صاحب ان مال می شوند. اما این عقیده کاملا مغلوطی است ؛ چرا که وکالت بلاعزل تنها به معنی آن است که وکیل کفالتی از سمت موکل برای اعمال کار وکالت دارد؛ و به منظور نقل و انتقال مورد وکالت نیست. و هیچ فردی با وکالت بلاعزل قادر نیست مدعی صاحب بودن کند جز اینکه براساس عقدهایی مانند بیع یا صلح یا هبه به آن انتقال داده شده باشد.

"</dt
وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات
خواندن این مقاله  مقررات شهادت و گواهی در دادگاه! تفاوت گواهی و شهادت؟

3. وکالت بلاعزل در اکثر مواقع مقاصد دو طرف پیمان را براورده می سازد و دارای خوبی هایی است ؛ اما در بعضی مواقع دارای بازتاب ها و عقبه های ریشه ای است و با امضاء یک وکالت نامه رسمی بلاعزل فرد همه دارایی و مال خود را ازدست می دهد. و این به علت نداشتن دانش لازم و داده‌های کافی از وکالت بلاعزل است ؛پس به مردم محترم پیشنهاد می گردد. در دادن وکالت بلاعزل به شخص یا اشخاص توجه کافی را داشته باشند که بعدا مشکلی برایشان پیش نیاید.

وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات: چون که برخی از اشخاص از راه این وکالت مبادرت به کلاهبرداری می کنند. پس وکالت بلاعزل باید در کارهای جزئی داده شود نه کلی و در وکالت بلاعزل مورد وکالت توسط دو طرف دقیق مورد بررسی قرار گیرد. و همان موردی باشد که دو طرف در نظر دارند؛ وان مورد نوشته شده باشد. این نوع وکالت در بحث های ویژه به طور مثال در بحث های مالی که به وکیل انتقال داده شده باشد؛معمولا داده می شود.

حامد امیری وکیل دادگستری در اصفهان

حامد امیری بهترین وکیل در اصفهان ، دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت مهیا برای ارائه خدمات وکالت اصفهان و در سطح کشور در انواع دعاوی، شکایت، امور بیمه، خانواده، ملکی، مالی، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری به عنوان بهترین وکیل در اصفهان می باشد. برای دریافت نوبت از وکیل اصفهان به سامانه رزرو آنلاین نوبت در سایت مراجعه نمایید .

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید