طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد؟

طلاق یک طرفه از طرف زن چقدر طول میکشد

طلاق غیابی از طرف زن: به موجب قانون مدنی، مرد قادر است. هر موقع که تصمیم بگیرد زن خود را با رعایت شرایط تعیین شده در قانون مدنی طلاق بدهد. بر عکس آن، زن تنها در شرایطی می‌تواند درخواست طلاق کند که دلایل منطقی برای این کار داشته باشد.

در این شرایط، دیگر به رضایت مرد جهت اجرای طلاق نیازی نیوده. و در صورتی هم که مرد در دادگاه حاضر نشود نیز قاضی می تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر نماید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

در قانون مدنی، دلایل منطقی که زوجه قادر است با استناد به آنها درخواست طلاق نماید، تعیین گردیده است. حامد امیری وکیل طلاق اصفهان قصد دارد در این مقاله طلاق غیابی از طرف زن و شرایط آن را بررسی کند. تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

در مقاله قبل بررسی کردیم و تفاوت طلاق غیابی و حضوری را توضیح دادیم

طلاق غیابی از طرف زن:

مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که خواند یا وکیل یا قائم مقام وی. در هیچ کدام از جلسات دادگاه حضور پیدا نکرده باشند. و به صورت کتبی نیز لایحه‌ای ارسال نکرده باشند و اخطاریه دادگاه، ابلاغ واقعی نشده باشد حکم صادر شده در دادگاه حکم غیابی می‌باشد.

طلاق غیابی هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد؛ به این منظور که در صورتی که زوجه در دادگاه درخواست طلاق داده باشد. و زوج یا وکیل وی در دادگاه حاضر نباشند و به صورت کتبی از خویش دفاع نکرده باشند. و اخطاریه دادگاه ابلاغ واقعی نگردیده باشد حکم طلاقی که علیه شوهر صادر می‌گردد. حکم طلاق غیابی می‌باشد که به جهت استعلام از آن می‌تواند به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی مراجعه کند. حکم طلاق غیابی از طرف زوجه، به مدت بیست روز از طرف شوهر قابل واخواهی خواهد بود.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

به موجب قانون، قاعدتا اختیار طلاق با مردان می‌باشد. به همین خاطر است. که زن تنها در شرایطی قادر خواهد بود از شوهر خود طلاق بگیرد که دلایل منطقی و موجه به دادگاه ارائه نماید.

وکیل طلاق در اصفهان

طلاق غیابی نیز به همین صورت می‌باشد؛ یعنی اینکه طلاق از جانب زن تنها در شرایطی میسر خواهد بود. که زن قادر باشد دلایل منطقی و قانونی به دادگاه تسلیم کند. با این شرایط ، طلاق غیابی از همسر خارجی نیز امکان پذیر می‌باشد.

از جمله شرایط طلاق غیابی از جانب زوجه بر اساس قانون مدنی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

1) در صورتی که زوجه در زندگی مشترک با عسر و حرج یا سختی غیر متعارف روبه‌رو گردد، حق دارد از دادگاه درخواست طلاق نماید. مصادیق عسر و حرج زوجه متعدد و گوناگون هستند. اعم از اعتیاد مرد، ترک زندگی مشترک، ضرب و شتم زن یا هر نوع سوء رفتار با زوجه و ابتلا به بیماری‌های ناعلاج. در این شرایط، در صورتی که مرد در دادگاه حضور پیدا نکند، قاضی قادر است حکم طلاق غیابی زوجه را صادر کند.

خواندن این مقاله  رسیدگی به صحت و اصالت سند

2) چنانچه شوهر به مدت چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد، زن حق دارد از دادگاه درخواست طلاق نماید و در این شرایط قاضی دادگاه بعد از گذراندن مراحل قانونی ( نشر آگهی )، حکم طلاق غیابی زن را صادر خواهد کرد.

مقاله مربوط «عدم حضور مرد در دادگاه نفقه »

3) در صورتی که شوهر به مدت شش ماه به همسر خویش نفقه پرداخت نکرده باشد، زوجه می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و نفقه خود را مطالبه کند. در صورتی که با وجود صدور حکم پرداخت نفقه، باز هم شوهر به همسر خویش نفقه پرداخت نکند و یا توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، قاضی می‌تواند به درخواست زوجه حکم طلاق را صادر نماید.

روند طلاق غیابی از سوی زن چقدر طول می‌کشد؟

طلاق غیابی از طرف زن: بر اساس قانون چنانچه شوهر به مدت ۴ سال غایب مفقودالاثر «هیچ خبری از وی نباشد و فوت یا حیات وی معلوم نباشد» زن حق دارد درخواست طلاق دهد و تقاضای طلاق از سوی زن نماید.

که در این شرایط نیز رای دادگاه به علت عدم حضور خوانده غیابی خواهد بود. به موجب بندهای ۸ و ۱۱ عقدنامه چنانچه شوهر منزل خود را به مدت ۶ ماه یا بیشتر از آن ترک نماید زوجه قادر است درخواست طلاق کند و در این خصوص هم طلاق غیابی صورت می‌پذیرد.

بهترین-وکیل-پایه-یک-دادگستری-در-اصفهان-حامد-امیری

دادخواست طلاق از طرف مرد به چه صورت هست؟

طلاق غیابی از سوی زوج: زمانی که دادخواست طلاق از طرف مرد (زوج) عنوان می‌گردد و علیه زن رای طلاق غیابی صادر می‌شود، ثبت طلاق که از طریق دفتر رسمی طلاق صورت می‌پذیرد موقعی رخ می‌دهد که شوهر حقوق مالی زن از جمله مهریه و نفقه و اجرت المثل را پرداخت کند. قاضی در صورت عدم حضور زن مهریه را تقسیط می‌نماید.

به صورت کلی مدت این نوع طلاق مشخص نمی‌باشد. و با در نظر گرفتن شرایط و حضور یک وکیل طلاق یا نبود وکیل این روند تغییر خواهد کرد. و خاتمه روند آن در هر زوجی متفاوت است.

مدارک لازم برای انجام طلاق غیابی چیست؟

  • • سند رسمی ازدواج
  • • اصل شناسنامه
  • • اصل کارت ملی
مدارک اول : سند رسمی ازدواج دوم: اصل شناسنامه سوم: اصل کارت ملی

هزینه‌های طلاق غیابی چقدر است؟

در خصوص هزینه‌های طلاق غیابی لازم به ذکر است که با در نظر داشتن نوع پرونده این هزینه‌ها متغیر خواهد بود. زیرا اثبات دلایل موجه و منطقی در موارد گوناگون متفاوت است و در نتیجه وکلا قیمت‌های متفاوتی را برای پرونده‌های طلاق غیابی دریافت می‌نمایند.

در انتها می‌بایست این نکات را توجه داشت که در کل حق طلاق با مرد است اما در طلاق غیابی با دلایل موجه می‌توان کاری کرد که رضایت شوهر برای طلاق نیازی نباشد و در نهایت حتی بدون حضور او حکم طلاق غیابی صادر گردد.

خواندن این مقاله  زن چه زمانی میتواند از حق حبس استفاده کند ؟

در شرایطی که شوهر خارج از ایران اقامت دارد نیز از شرایط مختص خود برخوردار است که برای صادر شدن طلاق غیابی برای زن می‌بایست این موارد رعایت گردد.

چگونه باید درخواست طلاق غیابی بدهیم؟

جهت درخواست طلاق غیابی می‌بایست ابتدا بررسی شود که دلیل درخواست طلاق غیابی چیست. این مورد به این خاطر حائز اهمیت است که شما می‌بایست پیش از اقدام به درخواست طلاق غیابی حتما مدارک موجهی را تهیه کرده باشید.

طلاق غیابی از طرف زن چند ماه طول میکشد
در نهایت مواردی که باعث طلاق غیابی می‌باشد را می‌توانید از یک وکیل طلاق جویا شوید تا در صورتی که واقعا قصد طلاق دارید با دست پر به دادگاه بروید.

در مرحله بعد می‌بایست به یک وکیل طلاق توافقی مراجعه کنید و از وی درخواست نوشتن یک دادخواست طلاق توافقی را بدهید.«طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟»

زیرا این دادخواست جهت ارائه به دادگاه اهمیت زیادی دارد و اینکه طلاق غیابی از سوی زن چقدر طول می‌کشد به تمامی این موارد بستگی خواهد داشت.

پس از تنظیم دادخواست طلاق غیابی می‌بایست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رجوع کنید و پس از ثبت نام درخواست طلاق خود را به ایشان تسلیم کنید و منتظر پیام جهت مراجعه به دادگاه باشید.

مدت عده در طلاق غیابی به چه صورت است؟

در این نوع طلاق مدت عده همچون دیگر انواع آن سه طهر(پاکی) می‌باشد که در حقوق بعد از جاری شدن طلاق تا بعد از اینکه زن سه مرتبه عادت ماهیانه را تجربه کند و پاک گردد حق ندارد ازدواج کند که معمولا در حکم طلاق نیز شرط می‌گردد. چنانچه زن باردار باشد تا موقع زایمان می‌بایست عده نگه دارد. چنانچه زن یائسه باشد و یا باکره باشد عده نخواهد داشت.

حضانت فرزندان در طلاق غیابی

وکیل حضانت اصفهان توضیح می دهد بر اساس قانون مدنی حضانت کودکان چه دختر و چه پسر تا هفت سالگی با مادر می‌باشد و پس از آن دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خواهد بود.

هنگامی که طلاق غیابی باشد و مرد کماکان مجهول المکان باشد باز هم حضانت با مادر می‌باشد. حتی در صورتی که فرزند از قید حضانت مادر خارج گردیده باشد.

خواندن این مقاله  "قرار نهایی صادر شد" به چه معناست؟ قرار نهایی دادسرا چیست؟!

حال موقعی که پدر بازگشت و فرزند در قید حضانت وی بود قادر است توسط مراجع قضایی پیگیری نماید و بر حسب قانون مدنی نیز نفقه فرزند بر گردن پدر است.

ابطال طلاق غیابی

هنگامی که شوهر از صدور حکم طلاق غیابی مطلع گردید، قادر است درخواست واخواهی (اعتراض) دهد. واخواهی خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد و پرونده طلاق دوباره به جریان می‌افتد و با بررسی مدارک ارائه گردیده حکم نهایی مجددا از طرف دادگاه صادر می‌گردد.

کلام آخر

در صورتی که زوجه در دادگاه درخواست طلاق داده باشد و زوج یا وکیل وی در دادگاه حاضر نباشند و به صورت کتبی از خویش دفاع نکرده باشند و اخطاریه دادگاه ابلاغ واقعی نگردیده باشد حکم طلاقی که علیه شوهر صادر می‌گردد، حکم طلاق غیابی می‌باشد که به جهت استعلام از آن می‌تواند به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی مراجعه کند.

حکم طلاق غیابی از طرف زوجه، به مدت بیست روز از طرف شوهر قابل واخواهی خواهد بود. بر اساس قانون چنانچه شوهر به مدت ۴ سال غایب مفقودالاثر ( هیچ خبری از وی نباشد و فوت یا حیات وی معلوم نباشد) باشد، زن حق دارد درخواست طلاق دهد و تقاضای طلاق از سوی زن نماید.

که در این شرایط نیز رای دادگاه به علت عدم حضور خوانده غیابی خواهد بود. به موجب بندهای ۸ و ۱۱ عقدنامه چنانچه شوهر منزل خود را به مدت ۶ ماه یا بیشتر از آن ترک نماید زوجه قادر است درخواست طلاق کند و در این خصوص هم طلاق غیابی صورت می‌پذیرد.

سوالات متداول

طلاق غیابی از طرف زن چیست؟

در صورتی که زوجه در دادگاه درخواست طلاق داده باشد و زوج یا وکیل وی در دادگاه حاضر نباشند و به صورت کتبی از خویش دفاع نکرده باشند و اخطاریه دادگاه ابلاغ واقعی نگردیده باشد حکم طلاقی که علیه شوهر صادر می‌گردد، حکم طلاق غیابی می‌باشد.

روند طلاق غیابی از سوی زن چقدر طول می‌کشد؟

به صورت کلی مدت این نوع طلاق مشخص نمی‌باشد و با در نظر گرفتن شرایط و حضور یک وکیل طلاق یا نبود وکیل این روند تغییر خواهد کرد و خاتمه روند آن در هر زوجی متفاوت است.

حضانت فرزندان در طلاق غیابی با چه کسی است؟

بر اساس قانون مدنی حضانت کودکان چه دختر و چه پسر تا هفت سالگی با مادر می‌باشد و پس از آن دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خواهد بود. هنگامی که طلاق غیابی باشد و مرد کماکان مجهول المکان باشد باز هم حضانت با مادر می‌باشد.

3 دیدگاه در نوشته: “طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد؟

  1. پوریا شیخی

    سلام من دقیقا ۱۲ سال وسه روز پاک بودم اول کمبود فکر ونداشتن ذهن و درک و شعور حداقلی همسرم و دلخوشی نداشتن به جمع کردن پول وزندگیبرام فراهم شد که بخاطر فرار از این درد همیشگی چاره ای جز یه سرگرمی بدون مواد نداشتم و به طور عجیبی به بدترین اعتیاد دنیا یعنی شرطبندی ورزشی روی آوردم نمیدانستم غمار کاری باهام میکنه که به روزهای اعتیادم به دوران آرامش ورفاه یاد میکنم

  2. بزرگ و صبور

    اگه مرد توان نزدیکی بطورکلی و ب مدت طولانی وحتی تاآخرعمرنتونه زنه خودشوازلحاظ جنسی نیاز زنشو رفع کنه آیازن میتونه ازشوهرش طلاق بگیره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *