بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > طلاق غیابی در خارج از کشور به چه صورت است؟

طلاق غیابی در خارج از کشور به چه صورت است؟

طلاق غیابی خارج از کشور حامد امیری

طلاق گرفتن در خارج از کشور

طلاق غیابی خارج از کشور چه قوانینی دارد؟ ایرانیان مقیم کشورهای خارجی به چه صورت از یکدیگر طلاق غیابی میگیرند؟

عبارت «طلاق غیابی» جدای از اینکه در جامعه امروزی بسیار شناخته و متداول است، در قانون تعریف نشده. تنها در ماده 303 قانون آیین دادرسی مدنی حکم غیابی مورد توجه واقع است. و آن را در برابر حکم حضوری بیان کرده‌اند. به موجب ماده مذکور. در شرایطی که فرد خوانده وکیل یا قائم مقام وی در هیچ یک از جلسات دادرسی حضور پیدا نکرده باشند.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

با در نظر داشتن مفهوم مطرح در قانون، در شرایطی که در یک دعوای طلاق خوانده دعوا (از جمله زن یا مرد) در فرآیند. دعوا در دادگاه حضور نداشته و از خویش به دفاع نپرداخته باشد. و ابلاغیه هم به طور واقعی ابلاغ نگردیده باشد. حکم طلاقی که علیه وی صادر می‌گردد، عنوان حکم غیابی طلاق خواهد داشت و به بیانی بهتر طلاق غیابی می‌باشد.

همانطور که ملاحظه می‌شود، طلاق غیابی تنها در رابطه با دادخواست طلاق زن‌ها نیست. بلکه در مواردی هم امکان دارد به تقاضای زوج و عدم حضور زوجه حکم طلاق غیابی صادر گردد. و به این خاطر که حکم غیابی به ضرر فردی است که در پروسه دادرسی حضور نداشته است. و امکان دارد حقوق او دچار صدمه گردد. قانون‌گذار به فرد این اجازه را داده تا در مهلت مشخصی اعتراض واخواهی انجام دهد.

به موجب قانون آیین دادرسی مدنی، اعتراض واخواهی نسبت. به کلیه احکام غیابی و همچنین طلاق غیابی برای افراد مقیم ایران به مدت ۲۰ روز. و برای افراد مقیم خارج از کشور ظرف ۲ ماه از زمان ابلاغ حکم غیابی است.

حامد امیری وکیل طلاق در اصفهان قصد دارد در این مطلب بیشتر درباره طلاق غیابی در خارج از کشور صحبت کند. با ما همراه باشید.

طلاق در خارج از کشور

همان‌طور که اطلاع دارید، زن و مرد مقیم خارج از کشور به جهت طلاق می‌بایست. هر یک به طور جداگانه‌ای به منظور انجام امور طلاق توافقی به وکیل وکالت دهند. توصیه می‌کنیم که زن و شوهر با یک وکیل طلاق توافقی توافقات را قطعی کنند. و انتخاب وکیل مخصوص همسر دیگر را به وی واگذار کنند. تا مطابق با شرایط همکاری، پروسع با سرعت و کیفیت بهتری جلو برود. یعنی به عنوان مثال وکیل اصلی برای زن و وکیل دوم برای مرد خواهد بود. در این شرایط هر دو وکیل با هماهنگی و ارتباط با یکدیگر کارهای طلاق را. و لزومی به ارتباط زن و مرد با وکلا به منظور هماهنگی با هم نخواهد بود.

اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

بعد از اینکه زوجین در رابطه با انتخاب وکیل به توافق دست یافتند، بایستی از طریق سامانه میخک ۲ وکالت‌نامه طلاق، اول به نام زن و دیگری به نام مرد تنظیم نمایند.

خواندن این مقاله  فک رهن چیست و چه انواعی دارد؟ فک وام چیست؟

هر کدام از زن و مرد می‌بایست جداگانه اطلاعات اصلی وکیل و محتویات وکالت‌نامه را در سامانه میخک ثبت نماید. پس از اخذ تأیید و کد رهگیری از سامانه بایستی به سفارتخانه مراجعه کنند و اصل وکالت‌نامه را دریافت نمایند؛ بعد از آن وکالت‌نامه و دیگر مدارک لازم جهت طلاق را برای وکیل خویش ارسال کنند.

این مرحله هر کدام از وکلا مراحل حقوقی طلاق را در دادگاه پیش می‌بردند و حکم طلاق را دریافت می‌کنند. در نتیجه به صورت رسمی آن را در دفترخانه به ثبت می‌رسانند و مدار معتبر از جمله سند طلاق و شناسنامه به همراه مهر طلاق را برای هر یک از زن و ارسال می‌کنند و یا به تأیید وزارت امور خارجه رسانده تا به سفارت اطلاع دهد.

مدارک لازم به منظور ثبت طلاق ایرانیان در خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور به منظور ثبت طلاق می‌بایست. خود و یا وکیل رسمی ایشان بر حسب نوبتی که از پیش مشخص است به سفارت مراجعه نمایند. مدارک مورد نیاز جهت این فرایند از قرار زیر است:

1. سند جاری شدن صیغه شرعی طلاق که یک مرکز اسلامی مورد تأیید سفارت صادر نموده است همراه با کپی از سند طلاق شرعی.
2. اصل شناسنامه زن و مرد
3. ۴ قطعه عکس پرسنلی جدید ۴×۳ پشت‌نویسی (عکس زن بایستی باحجاب باشد).
4. اصل حکم طلاق صادر از دادگاه کشوری که در آن سکونت دارند به همراه ترجمه فارسی آن.
5. اصل سند ازدواج زن و مرد همراه با کپی آن.

طلاق غیابی خارج از کشور

نحوه طلاق غیابی در خارج از کشور بهترین وکیل اصفهان

وکیل طلاق در اصفهان در خصوص طلاق غیابی خارج از کشور راهنمایی های لازم را به شما ارائه میدهد؛ برای مثال در شرایطی که یکی از زن و مرد به جهت طلاق اقدام نماید و همسر او در هیچ کدام از مراحل پرونده حضور پیدا نکند و اقدام خاصی نسبت به ابلاغیه‌های طلاق صورت ندهد، طلاق یک‌ طرفه به طور خودکار به طلاق غیابی تغییر پیدا می‌کند.

در این خصوص مراحل کار تغییر پیدا کرده و بایستی از اداره گذرنامه و… استعلام‌ها گرفته شود تا از مفقودالاثر بودن خوانده اطمینان حاصل شود و امکان صدور رأی طلاق غیابی وجود داشته باشد.

وکیل خوب اصفهان به صورت تخصصی مراحل طلاق غیابی را برای ایرانیان خارج از کشور انجام خواهد داد.

طلاق غیابی خارج از کشور به درخواست مرد

از نظر قانون خانواده ایران حق طلاق یا وکالت در طلاق با مرد می‌باشد؛ بر همین اساس در صورتی که زوجه خارج از ایران و شوهرش مقیم ایران باشد، با در نظر گرفتن اینکه به موجب قانون کشور ما حق طلاق با مرد است، شوهر حق دار از کشور محل سکونت خویش برای یکی از بستگان و یا وکیل طلاق یک نماینده طلاق ارسال نماید

خواندن این مقاله  وکالت در طلاق و شرایط آن راهنمای کامل: حقوق و مسئولیت‌های وکلای طلاق

و از این طریق دادخواست طلاق را به ثبت رساند و در صورتی که زن مقیم خارج از ایران باشد، شوهر می‌بایست به دادسرای کشور محل سکونت خویش مراجعه نموده و حکم طلاق غیابی خارج از کشور را به تقاضای خود از دادگاه دریافت کند و بعد از آن با دادن درخواست تنفیذ طلاق، آن را تنفیذ نماید.

هماهنگی مشاوره با وکیل دادگستری در اصفهان حامد امیری

طلاق زن و مردی که در کشور متفاوت زندگی می‌کنند

پرونده‌هایی هم وجود دارد که امکان دارد زن و شوهر در کشورهای گوناگون اقامت داشته باشند. در چنین شرایطی هر کدام از زن و مرد می‌بایست به طور جداگانه از طریق سامانه میخک و یا سامانه ثنا وکالت‌نامه را تنظیم و به ثبت رسانند و امور پرونده را شروع کنند. در این شرایط ممکن است با در نظر داشتن متفاوت بودن قوانین کنسولی کشورهای محل اقامت زن و شوهر، زمان اخذ وکالت‌نامه نیز تفاوت داشته باشد.

مهریه در خارج از کشور

از جمله موضوعات اصلی و مهم در طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور مسئله مهریه می‌باشد. امکان دارد زن تصمیم داشته باشد مهریه خود در کشور محل اقامت را به اجرا بگذارد؛ لیکن شوهرش دارایی خاصی در ایران نداشته باشد.

در این خصوص بایستی بدانید که پرونده مهریه صرفا تحت شرایطی قابل بررسی می‌باشد که شوهر در ایران دارای اموال و دارایی خاصی باشد. به این معنی که مراجع ذی‌صلاح در ایران در مورد اموالی که مرد در خارج از کشور دارد، حق انجام اقدام خاصی را ندارند.

ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور

بعد از آنکه در ایران اقدامات مورد نیاز جهت طلاق صورت گرفت و دادگاه صالح رای به طلاق زوجین داد، زن و شوهر همراه با هم و یا به طور جداگانه قادر هستند جهت ثبت طلاق و قطعی کردن مراحل این موضوع به سفارت محل اقامت خویش مراجعه نمایند.

البته قبل از آن می‌بایست درخواست خود را در سامانه میخک به ثبت رسانده و بعد با همراه داشتن مدارک لازم به سفارت مراجعه نمایند و در این مرحله نکات زیر را نیز در نظر داشته باشند:

بهترین روش طلاق غیابی ایرانیان مقیم خارج کشور

  •  تاییدیه مراکز اسلامی داخل و خارج از ایران که عناوینی همچون گواهی طلاق شرعی، صیغه نامه شرعی، برگه طلاق شرعی و… دارد، در کنسولگری‌های ایران به منظور ثبت طلاق مورد پذیرش نخواهند بود.
  •  ایرانیان در خارج از کشور به جهت ثبت طلاق بایستی بعد از گذشت مدت زمان ۳ ماه و ۱۰ روز از تاریخ جاری شدن صیغه طلاق شرعی و گواهی عدم رجوع با به همراه داشتن مدارک لازم به سفارت محل سکونت خویش مراجعه نمایند.
  •  به منظور ثبت رسمی طلاق بایستی اوراق و دفاتر در سفارت یا کنسولگری توسط زوجین به امضا برسد و برای این امر حضور زن و مرد یا وکلای رسمی ایشان الزامی می‌باشد.
  •  زوجین می‌بایست یک زمان معین را جهت حضور در سفارت و امضای اوراق مشخص کنند. ولی بایستی از پیش آن مدارک را مهیا سازند، در سامانه میخک درخواست خود را به ثبت رسانند و بعد از تأیید سفارت در زمان مشخص شده مراجعه نمایند تا کارهای مربوط به ثبت در همان تاریخ صدرت گیرد و لزومی به مراجعه مجدد نباشد.

سخن آخر

در شرایطی که فرد خوانده وکیل یا قائم مقام وی در هیچ یک از جلسات دادرسی حضور پیدا نکرده باشند و یا به طور کتبی و با تقدیم لایحه از خویش به دفاع نپرداخته باشند و یا حتی ابلاغیه مربوط به جلسات دادرسی به شکل واقعی به وی ابلاغ نگردیده باشد و حکمی علیه فرد صادر گردد، حکم صادر شده غیابی می‌باشد.

خواندن این مقاله  دریافت سوء پیشینه! سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه

در شرایطی که یکی از زن و مرد به جهت طلاق اقدام نماید و همسر او در هیچ کدام از مراحل پرونده حضور پیدا نکند و اقدام خاصی نسبت به ابلاغیه‌های طلاق صورت ندهد، طلاق یک‌ طرفه به طور خودکار به طلاق غیابی تغییر پیدا می‌کند.

سوالات متداول درباره طلاق غیابی

طلاق غیابی چیست؟

در شرایطی که فرد خوانده وکیل یا قائم مقام وی در هیچ یک از جلسات دادرسی حضور پیدا نکرده باشند و یا به طور کتبی و با تقدیم لایحه از خویش به دفاع نپرداخته باشند و یا حتی ابلاغیه مربوط به جلسات دادرسی به شکل واقعی به وی ابلاغ نگردیده باشد

طلاق غیابی خارج از کشور به چه صورت است؟

در شرایطی که یکی از زن و مرد به جهت طلاق اقدام نماید و همسر او در هیچ کدام از مراحل پرونده حضور پیدا نکند و اقدام خاصی نسبت به ابلاغیه‌های طلاق صورت ندهد، طلاق یک‌ طرفه به طور خودکار به طلاق غیابی تغییر پیدا می‌کند.

نحوه دریافت مهریه در خارج از کشور چگونه است؟

پرونده مهریه صرفا تحت شرایطی قابل بررسی می‌باشد که شوهر در ایران دارای اموال و دارایی خاصی باشد. به این معنی که مراجع ذی‌صلاح در ایران در مورد اموالی که مرد در خارج از کشور دارد، حق انجام اقدام خاصی را ندارند.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید