بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > در دادگاه تعدیل مهریه چه بگوییم؟ سوالات قاضی در دادگاه مهریه

در دادگاه تعدیل مهریه چه بگوییم؟ سوالات قاضی در دادگاه مهریه

دادگاه تعدیل مهریه

در دادگاه مهریه مرد چه بگوید

دادگاه تعدیل مهریه: بر ذمه مرد بوده و با در نظر گرفتن نوع آن می‌بایست از طریق مرد به زن پرداخت گردد. بنابراین می‌بایست از مفهوم دین دریابیم که حتی با مرگ مرد هم زن قادر است مهریه را از ماترک او وصول نماید.

بنابراین با مرگ شوهر، زوجه حق دارد هم مهریه را از ماترک مطالبه نماید. و هم از او ارث ببرد و از دو جهت از ماترک سهم می‌برد.

«تقسیط مهریه»

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

حامد امیری وکیل مهریه در اصفهان با فرض اینکه زن دادخواست مطالبه مهریه داده است. قصد دارد به بررسی استدلال‌هایی که زن یا مرد در دادگاه اقامه دعوای تعدیل مهریه باید به کار ببرند‌، بپردازد. اگر شما هم مایل هستید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مطالبه مهریه

بدون دادخواست طلاق هم امکان مطالبه مهریه وجود دارد. به این معنی که بدون طلاق و اختلاف نیز زوجه حق دارد از دادگاه مهریه خود را مطالبه نماید. هرچند که این مسئله در موقع طلاق نقش بیشتری خواهد داشت. این موضوع از دو طریق دادگاه و اجرای ثبت اسناد امکان پذیر خواهد بود که هر یک دارای مزایا و معایبی هستند.

جهت اقدام از طریق دادگاه که اکثرا به این روش صورت می‌گیرد. می‌بایست دادخواست مربوطه را از طریق دفاتر خدمات قضایی تنظیم نمود و از این راه برای دادگاه ارسال گردد. البته دعوای مهریه دعوای مالی محسوب می‌گردد و می‌بایست هزینه دادرسی آن پرداخت گردد.

نیاز به مشاوره با وکیل مهریه در اصفهان دارید؟

هزینه دادرسی مطالبه مهریه

دعوای مطالبه مهریه دعوایی مالی به شمار می‌رود بنابراین بسته به میزان آن هزینه دادرسی آن هم بیشتر خواهد بود. به این دلیل خاطر که اغلب مهریه در جامعه با سکه و طلا مشخص می‌گردد. ارزش این موضوع از طریق بانک مرکزی به نرخ روز محاسبه می‌گردد.

البته هر میزان که مورد خواسته زن باشد در مطالبه مهریه می‌بایست. درصدی از آن را تحت عنوان هزینه دادرسی پرداخت نماید که در مرحله ابتدایی می‌بایست. دو نیم درصد ارزش خواسته را با عنوان هزینه دادرسی پرداخت نماید.

دلایل رد تعدیل مهریه چیست؟

در دادگاه مهریه چه باید بگوییم؟

نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه داشت این است که هر تعداد سکه که مهریه زوجه باشد. بر اساس قانون تا ۱۱۰ سکه بدون نیاز به اثبات توانایی زوج قابل مطالبه خواهد بود.

خواندن این مقاله  وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات: وکالت بلاعزل نیست یعنی چه

به بیانی دیگر تا ۱۱۰ سکه را زوجه حق دارد از دادگاه مطالبه کند بدون آنکه احتیاج باشد اثبات کند زوج دارا می‌باشد.

دادگاه تعدیل مهریه

ولی به منظور مطالبه بیشتر از این تعداد می‌بایست. اثبات کند زوج دارایی لازم جهت پرداخت مهریه را دارد و علاوه بر آن چنانچه قرار بر حبس باشد. تا همین مقدار ۱۱۰ سکه زوج حبس می‌شود. البته در صورتی که اعسار خود را نتواند اثبات کند.

در اینجا زوجه قادر است پیش از دادخواست مهریه از دادگاه قرار تامین خواسته را درخواست نماید. یا اینکه به همراه همان دادخواست تامین خواسته اموال مرد را نیز از دادگاه درخواست نماید. معمولا در این شرایط، زن منزل مرد را جهت توقیف معرفی می‌نماید.

ولی نکته مهم این می‌باشد که چنانچه آن ملک تنها ملک شوهر او باشد. جزو مستثنیات دین محسوب می‌شود و جهت وصول دین به فروش نمی‌رسد و همچنین شوهر هم قادر است. در این خصوص چنانچه قرار تامین خواسته صادر گردیده به این امر اعتراض کند.

و به این امر استناد کند که این منزل تنها ملک او بوده و جزو مستثنیات دین محسوب می‌گردد‌. و دادگاه هم مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که زن از پیش مهریه خود را بخشیده باشد. ولی اکنون تقاضای وصول آن را دارد زوج حق دارد با اثبات این موضوع که ایشان مهریه خود را بخشیده است. از محکومیت خود جلوگیری کند. در هر صورت باید چنانچه در این موضوع سندی وجود دارد آن را تسلیم نماید.

در دادگاه اعسار و تقسیط مهریه چه بگوییم؟

معسر به کسی می‌گویند که به این خاطر که مالی به غیر از مستثنیات دین ندارد تمکن پرداخت دین خود را ندارد. مسثنیات دین نیز به شرح زیر است:

  • • منزل مسکونی شخص که عرفا متناسب با شان وی باشد.
  • • وسایل زندگی
  • • تلفن مورد نیاز و…

چنانچه زوج مطابق با حکم دادگاه به پرداخت مهریه محکوم گردد قادر است از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه تسلیم نماید.

سوالات قاضی در دادگاه مهریه

برای این امر باید از شهود و دلایلی که گواهی بر عدم توانایی او باشد استفاده کند. برای این امر می‌بایست حکم محکومیت مهریه را پیوست دادخواست کرده و استشهادیه و شهادت کتبی دو نفر را هم الصاق نماید. و علاوه بر این می‌بایست صورت اموال خود و مقدار وجوه نقد را که در تمامی بانک‌ها دارد تحویل دهد.

خواندن این مقاله  انواع قرارداد کار و شرایط آن! انواع قرارداد اشتغال! «1402»

استشهادیه فرم به خصوصی ندارد و می‌توان در برگه‌هایA4 نیز آن را یادداشت کرد. ولی برگه‌هایی جهت فهرست کردن اموال و تسلیم آن را در همان دفاتر خدمات قضایی موجود می‌باشد.

بر اساس ماده ۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی:

«شاهد باید علاوه بر هویت، شغل، میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعسار، به این امر تصریح کند که با مدیون به مدتی که بتواند نسبت به وضعیت معیشت وی اطلاع کافی داشته باشد. معاشرت داشته و او افزون بر مستثنیات دین هیچ مال قابل دسترسی ندارد که بتواند به وسیله آن دین خود را بپردازد.»

در دادگاه زوج خواهد توانست با دلایلی که در دست دارد ثابت کند. مالی جهت پرداخت مهریه مربوطه را ندارد و از دادگاه درخواست صدور اعسار کند. به عنوان مثال در صورتی که همسر او منزل را جهت توقیف معرفی نموده است مرد باید. ثابت کند که فقط همین خانه را دارد و جزو مستثنیات دین به حساب می‌آید.

دفاع از تعدیل اقساط مهریه

در مقابل زن چنانچه مدعی توانایی مرد می‌باشد باید به اموالی که او دارد و ارائه نکرده است استناد نماید. به طور مثال سهامی که او در بورس دارد. و یا اینکه در صورتی که در جایی دیگر به تجارت پرداخته است آن را ارائه دهد.

علاوه بر این زوجه حق دارد از دادگاه درخواست کند اتومبیل مرد را توقیف کند. در این صورت اتومبیل مرد فقط موقعی جزو مستثنیات دین خواهد بود که محل امرار معاش او باشد.

مهرالمثل زن

در دادگاه تعدیل مهریه چه بگوییم؟

همانطور که در مطالب فوق بیان شد، امکان دارد مرد با درخواست اعسار موجب گردد که مهریه تقسیط و قسط بندی شود. حال مسئله‌ای که به وجود می‌آید این است. که در آینده امکان دارد اوضاع اقتصادی مرد تغییر کند که شاید پولدارتر یا ناتوان‌‌تر شود و همچنین امکان دارد. نوسانات قیمت‌ها موجب تغییرات وضعیت طرفین گردد. به طور مثال هرچند که امروز حکم اعسار زوج بر عدم تمکن صادر گردیده ولی امکان دارد فردا از اعسار خارج گردد.

به عنوان مثال امکان دارد ارثی به مرد برسد. که با آن قادر به پرداخت مهریه باشد و یا اینکه بتواند مقدار بیشتری از اقساط مهریه را پرداخت کند.

دفاع از تعدیل اقساط مهریه

بنابراین در این شرایط زوجه می‌تواند تقاضای تعدیل مهریه را از دادگاه بخواهد. به طور مثال چنانچه تا امروز مقدار پرداخت سکه یک ربع سکه بوده؛ زوجه حق دارد. با نظر به تغییراتی که در اوضاع مالی مرد به وجود آمده تقاضای تعدیل را بخواهد.

خواندن این مقاله  آیا رها کردن طفل در محل خالی از سکنه جرم است؟

در موردی دیگر چنانچه اقساط مهریه به صورت نقد پرداخت می‌گردد. زوجه قادر است با در نظر گرفتن اینکه حقوق کارمندی زوج افزایش پیدا کرده درخواست تعدیل را تقاضا نماید.

ناگفته نماند اتفاقاتی همچون ویروس کرونا که موجب گردیده کسب و کار مرد دستخوش تغییراتی گردد. از دادگاه تقاضای تعدیل مهریه و کاهش اقساط آن را بخواهد.

یا اینکه مرد بیکار شود یا به علت بیماری قادر نباشد. برای مدتی طولانی کار کند؛ بنابراین در این شرایط هم مرد قادر است تقاضای تعدیل مهریه از دادگاه داشته باشد‌.

آیا بدون طلاق هم مشه مطالبه مهریه کرد؟

بدون دادخواست طلاق هم امکان مطالبه مهریه وجود دارد. به این معنی که بدون طلاق و اختلاف نیز زوجه حق دارد از دادگاه مهریه خود را مطالبه نماید.

۱۱۰ سکه را زوجه حق دارد از دادگاه مطالبه کند بدون آنکه احتیاج باشد اثبات کند زوج دارا می‌باشد. ولی به منظور مطالبه بیشتر از این تعداد می‌بایست اثبات کند زوج دارایی لازم جهت پرداخت مهریه را دارد و علاوه بر آن چنانچه قرار بر حبس باشد تا همین مقدار ۱۱۰ سکه زوج حبس می‌شود البته در صورتی که اعسار خود را نتواند اثبات کند.

امکان دارد مرد با درخواست اعسار موجب گردد که مهریه تقسیط و قسط بندی شود. چنانچه اقساط مهریه به صورت نقد پرداخت می‌گردد زوجه قادر است با در نظر گرفتن اینکه حقوق کارمندی زوج افزایش پیدا کرده درخواست تعدیل را تقاضا نماید.

سوالات متداول درباره مهریه

آیا زن می تواند خانه مرد را برای مهریه توقیف کند؟

هر چند که احتمال تامین خواسته خانه وجود دارد ولی در صورتی که شامل مسثنیات دین باشد به فروش نمی‌رسد.

در چه مواردی تقاضای تعدیل مهریه پذیرفته می‌شود؟

در مواردی که در وضعیت مالی مرد تغییراتی صورت پذیرد مثل آنکه از اعسار خارج شود یا اینکه به دلیل بیکاری یا کرونا معسرتر گردد و موارد دیگری که اشاره کردیم.

آیا امکان کم کردن و کاهش مهریه اقساطی وجود دارد؟

بله در این خصوص می توان به دلایل اقتصادی هم از طرف مرد و هم از طرف زوجه درخواست مزبور را از دادگاه به عمل آورد در بالا به این امر پرداختیم.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

19 نظرات

  • فرشته نجات
    13 اسفند, 1402 در 11:30 قبل از ظهر

    کاش دولت ازدواج سفیدرا رایج میکرد وقانون سفت وسخت میزاشت براش ومهریه راحذف میکرد چون الان زنها کاسبی راه اندازی کردن و باعث شدن آمارازدواج پایین بیاد وجامعه سمت پیری بره ودولت به دست اندازافتاده بخاطر طلاق و کاسبی زنهای مطلقه فحشا وجرمهای منکراتی و نداشتن امربه معروف و نهی از منکر درجامعه ما زیاد هست

  • ناشناس
    13 اسفند, 1402 در 11:25 قبل از ظهر

    کاش دولت مهریه رابرمیداشت وازدواج سفیدرا رایج میکرد که اینقدر فساد وفحشا وزنهای مطلقه اجاره ای جمع میشد و مرد بدبخت که باید تاوان همه رابده صحیح نیست برای زنها شده کاسبی و تفریح

  • محمدنادری
    7 اسفند, 1402 در 6:55 قبل از ظهر

    اره موقع عقد هیچ یادم نمیره سر تعداد سکه من قهر کردم رفتم بیرون کلاش شیطان صفت زنگ زد گفت تو کار بزرگترها چرا ورود میکنی در ضمن کی داده کی گرفته دادگاه گفتم…. میدونی چی گفت….. گفت من گفتم تو چرا باور کردی….

  • ناشناس
    9 دی, 1402 در 10:04 بعد از ظهر

    درود به شرفت

  • مسعود فلاحی
    30 تیر, 1402 در 0:39 قبل از ظهر

    در ایران زنان رو پررو.وحریض کرده اند وقانون کلا طرفدار زنان مطلقه سده وخود قانون متاسفانه عامل فسادزنان .طلاق وآسیبهای اجتماعی شده وآمار زنان طمع کار مهریه ومطلقه را رواج داده

  • ناشناس
    27 تیر, 1402 در 10:52 قبل از ظهر

    اگه اینطوری نباشه بیشتر زنان برای خودشون دکان باز میکنند و هر چند ماه بایکی ازدواج میکنند و بایکی دیگه کات میکنند و مهریه میگیرندو،،،،

  • امیر
    18 تیر, 1402 در 2:33 بعد از ظهر

    ای گل گفتی

  • امیر
    18 تیر, 1402 در 2:32 بعد از ظهر

    ای گل گفتی

  • ناشناس
    18 تیر, 1402 در 2:30 بعد از ظهر

    ای راست گفتی

  • خیانت و ریا
    11 تیر, 1402 در 7:21 بعد از ظهر

    بخدا کاسبی شده برای بعضی از زنها، سکه ۳۰ میلیونی یامرد را مجبور به تحمل زن میکنه یا باید سکه بده . اندازه یه وانت پیکان جهیزیه داشته ولی با فاکتور جعلی همه اموال شوهرش رابا کامیون غارت میکنه. خانه باباش ۴۰ سال مانده خاستگار نداشته حالا که یه بدبخت به اسم شوهر گیرش افتاده همه عقب ماندگی هاش را می خواد جبران کنه . لعنت به وفایی که نداشتی که رحم به طفل شش ماهه خودت نکردی . قلاده اش را باز کن کسی که به عهدش پایبند نیست . بعضی ها

  • سحر
    22 خرداد, 1402 در 2:39 بعد از ظهر

    در دادگاه های ایران زنان همبسه محکوم هستم هیچ حقی برای زنان قائل نیستن مهریه یک زن رو قسط بندی میکنن و اون قسط ها رو هم تعدیل میکنن یک

  • لاله
    20 اردیبهشت, 1402 در 8:01 بعد از ظهر

    خیلی نامردی شده در حق زن من با اینکه پلاک ثبتی داشتم باز هم توقیف نشده ، میگن باید از سال نود و پنج هر شش ماه اجراییه می‌دادی استعلام می‌گرفتی از ثبت نگفته بودند منم علم غیب ندارم من تازه خوندم وکیل هم نداشتم ، نازت بجای کارشناسی اموال قیمت گذاری آنها دوقرون هم نبود هفت سکه از مهریه ام کم کردند آخه به چه حقی نمی‌دونستم میشه اعتراض کنم فکر کردم حکم قاضی همونه موافقت کردم الان هم قطعی شده کاری نمیشه کرد .

  • ناشناس
    12 اسفند, 1401 در 9:45 بعد از ظهر

    غلط میفرمیید کاملا بازارودکان شده برای زنها

  • من
    24 بهمن, 1401 در 6:56 بعد از ظهر

    سری بزنید زندانها،مردانی که به قول وقسم خانواده زن اعتمادکردن وسکه های زیادی رامهریه زنان کردندوالان این حکومت مخالف حقوق زنان!!!!،همون مردهارابه زندان می‌اندازد.انصاف هم خوب مردمیه.

  • اسیر در قانون ایرا
    9 دی, 1401 در 10:17 بعد از ظهر

    دادگاه از مرد حمایت می کند که در زندان نمانند حکم داده سالی یک سکه کدام دین همچین قانون گداشته اگر پیغمبر هم گفته اشتباه است مگر زن خرج مخارج ندارد بدون پیش قسط سالی یک سکه لعنت بر خاعنین که قانون نوشته

  • سید محمد محتشم
    6 دی, 1401 در 1:03 بعد از ظهر

    مرد بد بخت یک اشتباهی کرده تو انتخاب همسرش باید تا آخر عمر تاوان بده مهریه و تمام حق و حقوقتونو تا آخر می گیرید جهازی رو هم که آوردید می برید اگر بچه ای هم باشه که از بردنش امتناع می کنید یا هزینشو طلب می کنید بهشت هم که زیر پای شماست یه قرونم که از هزینه های مردو بر نمی گردونید مثل هزینه خرید طلا و تالار و عقد و …. باز قانون به نفع مرداست .شما خیلی رو دارید به خدا

  • سید محمد محتشم
    6 دی, 1401 در 12:56 بعد از ظهر

    با سلام کجا به نفع مرداست ؟اینکه می خواهید عقد کنید کی داده کی گرفته بعد همتون تا انتهاشو طلب دارید .مرد بد بخت باید مهریه بده اجرت المثل بده نفقه فرزند و همسر بده ایام بارداری بده ایام عده بده پول دادگاه و پاسگاه بده ایام زوجیت بده پول شیر بده شما کدام از اینهارو پرداخت می کنید که در حق شما ظلم شده .پول شمردن هم براتون سخته نه ؟بعد دم از زندگی مشترک می زنید همش یک طرفه به سمت شماست

  • ناشناس
    5 دی, 1401 در 0:12 قبل از ظهر

    زرشک

  • ناشناس
    12 آبان, 1401 در 11:44 بعد از ظهر

    قانون به نفع مرداست وکاملادرحق زن ظلم شده

پیام بگذارید