بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

آیا نصف دارایی مرد به زن تعلق میگیرد

از جمله اصلی‌ترین حقوق مالی زن پس از جدا شدن از مرد. نصف دارایی شوهر بعد از طلاق یا همان تنصیف اموال بعد از طلاق است. که تحت عنوان یکی از شروط ضمن عقد در سند ازدواج قید گردیده است.

و هر کدام از زن و مرد قادرند ضمن عقد ازدواج اقدام به امضای آن شروط کرده و به آن ملتزم گردند. که نتیجه این شرط این است. که ضمن طلاق از جانب شوهر و در صورت وجود شرایط قانونی دیگر، زوجه حق دارد از آن بهرمند گردد.

لیکن سوال مهمی که امکان دارد مطرح گردد این می‌باشد. که آیا در طلاق توافقی نیز زوجه حق دارد از نصف اموال و دارایی شوهر بعد از طلاق بهرمند گردد و آیا مرد موظف است. که در طلاق توافقی نصف دارایی خود را به همسرش انتقال دهد؟

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق:

حامد امیری وکیل باتجربه و خوب طلاق در اصفهان تصمیم دارد در این مطلب به این سوال که چگونه می‌توان نصف اموال مرد را پس از طلاق توافقی گرفت؟ پاسخ دهد و شرایط آن را بررسی کند. پس اگر برای شما هم این سوال ایجاد شدهف حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شرایط تعلق نصف دارایی شوهر بعد از طلاق

از جمله شروط ضمن عقد درج در سند نکاح که از سال 1360 به بعد در قباله‌های ازدواج درج. گردیده است. شرطی با عنوان «تنصیف اموال و دارایی مرد بعد از طلاق» می‌باشد. که به موجب این شرط با وجود شرایط قانونی، نصف دارایی‌ها و اموال شوهر بعد از طلاق به همسر وی تعلق خواهد گرفت.

تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق:

شرط تنصیف اموال و دارایی شوهر بعد از طلاق بر اساس شرط ضمن عقد درج شده در سند ازدواج از قرار زیر است:

«ضمن عقد ازدواج زوج شرط کرده است که هرگاه طلاق به ‌درخواست زوجه نباشد. و طبق نظر دادگاه درخواست طلاق ناشی از تخلف زوجه از تکالیف همسرداری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد.

مرد مکلف می‌باشد نصف دارایی موجود را که در دوران زناشویی با وی کسب کرده است. یا معادل آن را بر اساس نظر دادگاه بلا عوض به زوجه منتقل نماید.» به موجب این شرط، از جمله شرایط تعلق نصف دارایی زوج به زوجه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

خواندن این مقاله  حکم تیراندازی در دعوا + مجازات استفاده از سلاح گرم در دعوا

1. در شرایطی نصف دارایی زوج بعد از طلاق به زوجه تعلق خواهد گرفت. که طلاق به تقاضای شوهر باشد و طلاق از جانب شوهر به علت سوءرفتار و سوءمعاشرت زوجه اعم از عدم تمکین و نشوز زوجه نبوده باشد.

شرایط تعلق نصف دارایی شوهر بعد از طلاق

2. اموالی مشمول حکم تنصیف اموال و دارایی شوهر بعد از طلاق محسوب می‌گردند که شوهر بعد از ازدواج آنها را کسب کرده باشد؛ لذا در صورتی که زوج پیش از ازدواج دارایداموال و دارایی‌هایی باشد، نصف آنها به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

3. مقدار اموالی که بعد از طلاق به زوحه تعلق می‌گیرد «تا نصف اموال و دارایی شوهر» است و اجبارا نصف دارایی مرد نیست؛ بر همین اساس امکان دارد دادگاه مقدار کمتری را حکم کند مانند یک سوم اموال یا یک چهارم اموال شوهر.

شرط تقسیم اموال بعد از طلاق «شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن»

با در نظر اینکه در شرط «تا نصف دارایی» و تا از یک تا پنج درصد را شامل می‌گردد. علاوه بر آنچه بیان شد عوامل موثر در تصمیم قاضی در تعیین مقدار شرط تنصیف اموال به شرح زیر است:

  • شرایط مالی مرد
  • شرایط مالی زن موقع طلاق
  • ایام زوجیت
  • مقدار مهریه و اینکه زن چه میزان از آن را بتواند دریافت نماید.
  • سن مرد و زن و شرایط جسمانی ایشان
  • دوران زوجیت زوج مالی را به زوجه. پرداخت نموده یا خیر.

ولی شرط تقسیم دارایی پس از طلاق در عمل پیچیدگی‌هایی دارد و برای قاضی دادگاه رسیدگی دقیق را دشوار می‌سازد.

در چه صورت شوهر باید نصف دارایی خود را به زوجه دهد:

تخمین و معرفی اموال در عمل و در صورت کتمان شوهر کار سختی خواهد بود. چه بسا که زن تنها می‌داند که مرد توانایی مالی خوبی دارد اما با مشخصات دقیق مالی را از همسر نتواند معرفی کند.

هرچند که برخی از شعب اداره ثبت اسناد و بانک‌های دارای حساب شوهر، استعلام‌های مورد نیاز را انجام می‌دهند. ولی به صورت کلی نحوه بررسی اموال شوهر، پیچ یده و سلیقه‌ای هست. در صورتی که زوجه از اموالی که جدیدا دریافت خواهد شد، آگاهی دارد بایستی آن را با یک وکیل خوب در میان بگذارد.

احراز دیون شوهر هم کار دشواری است. برخی از شعب، معیار را رای محکومیت مرد به پرداخت وجهی می‌دانند. و برخی دیگر روش‌های غیر از آن را نیز در احراز بدهی موثر دانسته‌اند.

خواندن این مقاله  تعریف چک مسافرتی و چک روز؟ انواع چک حقوقی و کیفری کدامند؟

اثبات نشوز زوجه نیز از طرف شوهر ابهاماتی خواهد داشت. برخی از شعب تنها رای محکومیت زوجه به تمکین را قابل استناد دانسته و برخی دیگر روش‌های غیر از آن را نیز که شوهر قادر به اثبات باشد مورد بررسی قرار می‌دهند. در این خصوص، وکیل طلاق اصفهان می‌تواند شما را به خوبی راهنمایی کند.

شرایط موردی که شوهر دارایی خود را تمهیدا پیش از طلاق به منظور فرار ازشرط تنصیف اموال انتقال داده باشد هم مبهم می‌باشد. لازم به ذکر است که نبایستی آن را با فرار از دین اشتباه گرفت چرا که شرط تنصیف دارایی «دین» محسوب نمی‌شود.

آیا تنصیف اموال شوهر در طلاق توافقی امکان‌پذیر است؟

تنصیف اموال شوهر در طلاق توافقی

زمانی نصف دارایی شوهر به زوجه تعلق خواهد گرفت که طلاق از جانب زوج بوده باشد و طلاق از جانب شوهر به دلیل تخلف زوجه از تکالیف زناشویی نباشد؛ بر همین اساس نصف دارایی شوهر در طلاق توافقی به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

با وجود این به موجب مقررات مرتبط با طلاق توافقی زوج و زوجه حق دارند ضمن توافق برای طلاق هر شرطی که تمایل دارند را در توافق نامه خود درج کنند؛ بنابراین زوج و زوجه حق دارند شرط کنند که مالی برابر بل نصف دارایی شوهر به زوجه تعلق بگیرد. در غیر این حالت قاضی دادگاه هنگام رسیدگی به درخواست طلاق، شوهر را موظف به پرداخت نصف دارایی‌اش به زوجه نخواهد کرد و تنها همان توافقی که میان زوجین صورت گرفته است اعمال خواهد شد.

شرط تنصیف اموال و دارایی شوهر

در اسناد ازدواج از سال 1360 به بعد شروطی در نظر گرفته شد که با عنوان شروط ضمن عقد نکاح شناخته می‌شوند و سردفتر موظف گردیده است تا پیش از جاری شدن صیغه عقد این شروط را برای زن و مرد خوانده و در شرایطی که ضروری تشخیص دهد، مفهوم آنها هم نیز برای زوجین توضیح دهد.

سپس، زن و مرد بایستی زیر هر یک از شروطی که مورد پذیرش ایشان است را امضا نموده و به آن ملتزم گردند. از جمله این شروط ضمن عقد با عنوان شرط تنصیف اموال و دارایی شوهر شناخته می‌شود که در حقیقت روشی است که از طریق آن می‌توان حقوق مالی زوجه بعد از طلاق را تامین کرد.

خواندن این مقاله  شرایط تقاضا ممنوع الخروجی فرد از کشور

امضای این شروط ضمن عقد از طریق مرد، موجب می‌گردد که در صورت طلاق از سوی شوهر وی موظف می‌گردد که مال یا وجهی را به طور بلاعوض به همسر خود پرداخت کند.

تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق

ولی از جمله سختی‌های اعمال شرط تنصیف اموال و دارایی شوهر بعد از طلاق این می‌باشد که مرد در این وضعیت اقدام به انتقال دارایی‌های خود به خویشاوندان و نزدیکان خود می‌نمایند.

چنین به نظر می‌رسد که شرایط تعلق این مال به زن کار دشواری است و با ابهامات بسیاری مواجه باشد. هرچند که بر اساس رویه قضایی در دادگاه‌ها در شرایطی که در عمل دارایی از شوهر در دسترس نباشد، زوجه حق دارد اقدام به درخواست اجرت‌المثل نماید.

سخن آخر

از جمله شروط ضمن عقد درج شده در سند نکاح که از سال 1360 به بعد در قباله‌های ازدواج درج گردیده است، شرطی با عنوان «تنصیف اموال و دارایی مرد بعد از طلاق» می‌باشد.

امضای این شروط ضمن عقد از طریق مرد، موجب می‌گردد که در صورت طلاق از سوی شوهر وی موظف می‌گردد که مال یا وجهی را به طور بلاعوض به همسر خود پرداخت کند.

زمانی نصف دارایی شوهر به زوجه تعلق خواهد گرفت که طلاق از جانب زوج بوده باشد و طلاق از جانب شوهر به دلیل تخلف زوجه از تکالیف زناشویی نباشد؛ بر همین اساس نصف دارایی شوهر در طلاق توافقی به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

سوالات متداول

آیا شرط تنصیف اموال در طلاق توافقی وجود دارد؟

از نظر قانونی شرط تنصیف دارایی فقط در صورتی که طلاق از جانب شوهر بوده با در نظر گرفتن شرایط ویژه‌ای وجود دارد و در طلاق توافقی در صورتی که زوجین توافق کنند که در موقع طلاق نصف دارایی به زن منتقل گردد این شرط معتبر خواهد بود.

به صورت کلی جهت تنصیف اموال چه شرایطی بایستی وجود داشته باشد؟

برای تنصیف دارایی می‌بایست حتما طلاق از جانب مرد بوده و تخلف از تکالیف زناشویی از سوی زوجه صورت نگرفته باشد.

آیا شرط تنصیف دارایی دقیقا شامل نصف اموال مرد می‌گردد؟

خیر، در این شرط بیان شده است که تا نصف اموال مرو به زن تعلق می‌گیرد و این مسئله بستگی به نظر قاضی دارد علاوه بر این تنها اموالی را شامل می‌گردد که شوهر پس از ازدواج کسب کرده باشد.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.