حکم تیراندازی در دعوا + مجازات استفاده از سلاح گرم در دعوا

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

حکم تیراندازی با اسلحه شکاری در دعوا؟حکم تیر هوایی چیست؟

حکم تیراندازی در دعوا: مجازات استفاده از سلاح گرم شکاری! اصولاً سلاح گرم سلاحی می‌باشد که به‌کار بردن آن همراه با شعله، حرارت و صدا است. و از جمله جرایمی است که موجب می‌گردد. نظام عمومی و امنیت جامعه مختل شود و چنانچه بهره‌گیری از این سلاح‌ها با هدف بر هم زدن امنیت باشد. قانون‌گذار آن را محارب دانسته است که جرم آن بسی سنگین خواهد بود.

حکم استفاده از سلاح گرم و تیراندازی در دعوا

قانون‌گذار نیز در مورد بهره‌گیری از سلاح گرم مجازات سنگینی پیش‌بینی کرده است چراکه اصولاً استفاده از سلاح سبب بر هم زدن نظم عمومی می‌شود به این دلیل که ایجاد رعب و وحشت با سلاح گرم خیلی راحت‌تر است.

معمولاً افراد بزهکار اشخاصی هستند که دست به جرایم سنگینی می‌زنند و از این وسیله برای ترساندن بهره می‌برند. در واقع قتل و یا ارعاب با سلاح گرم از جمله راه‌های موثر به‌منظور سرقت، اخاذی زورگیری و دیگر جرایم از این دست می باشد.

برای عنوان مثال، افرادی که تصمیم سرقت از طلا فروشی‌ها را دارند در اکثر موارد با سلاح گرم هستند و معمولاً با این سلاح است که ارتکاب به سرقت می‌کنند و به عنوان سرقت مسلحانه دانسته میشود.

از طرفی دیگر قانون‌گذار نیز در این مورد به شدت سخت گیری کرده است. چراکه استفاده کنندگان از این نوع سلاح، عملاً نظم و امنیت جامعه را برهم می‌زند.

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره حکم سلاح گرم در ایران و حکم تیراندازی در دعوا و مجازات تیراندازی منجر به جرح صحبت کنیم.

حکم سلاح گرم در ایران

حامد امیری وکیل کیفری در اصفهان می‌گوید: ماده 6 قانون مجازات اسلحه: «مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب سال 1390 هر کسی به طور غیر مجاز سلاح گرم یا سرد حمل کند نوع سلاح و حبس تعزیری از 91 روز تا 10 سال محکوم خواهد شد.»

سلاح گرم

قوانین متعددی در ایران نیز در این مورد به تصویب. اعم از قانون تشدید مجازات سرقت مسلحانه بر اساس ماده واحده مذکور:

«هر گاه دو یا چند نفر با اجتماع وتبانی قبلی به بانک‌ها یا صرافی‌ها و یا جواهر فروشی‌ها و به‌طور کلی به هر محلی که در آن وجوه نقد یا اوراق بهادار و سایر اشیاء قیمتی معمولاً وجود دارد. به قصد سرقت اموال، مسلحانه حمله ببرند هر یک از مرتکبین در صورت وقوع سرقت یار بودن مال به حبس دائم و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم خواهد شد.»

حکم تیراندازی در دعوا: همین امر دال بر این است که قانون‌گذار در این مورد قصد داشته تا به بهترین شکل ممکن از ارتکاب این‌گونه جرایم جلوگیری کند.
از طرفی دیگر چیزی که روشن است این می‌باشد، استفاده از سلاح گرم موجب می‌گردد که امنیت عمومی جامعه کاملاً دچار اختلال شود و افرادی که در جامعه حاضر هستند از امنیت روانی و جسمانی برخوردار نباشد به این دلیل دولت‌ها در تلاش هستند تا از قاچاق اسحله جلوگیری کنند و با وضع قوانین سخت گیرانه مانع آن شوند که چنین سلاح‌هایی در دسترس افراد قرار گیرد.

خواندن این مقاله  شرایط گرفتن شناسنامه المثنی: گرفتن شناسنامه المثنی چقدر طول میکشد؟

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

آیا تیراندازی در دعوا می‌تواند اعتبار یک دعوای قانونی را تحت تأثیر قرار دهد؟

جرم تیراندازی با وینچستر: وی اضافه می‌کند: مضاف بر آن یک گزارش پزشکی نشان می‌دهد که جدای از مواردی که استفاده اسلحه از طریق ماموران نیروی انتظامی و انتظارعامل مجروحیت مصدومان اسلحه‌های که به صورت غیرقانونی نگهداری و به همراه دعوا و اکثریت افراد مصدوم را به خود اختصاص داد است.

حکم تیراندازی در دعوا: بنابراین توصیه می‌شود چون نگهداری و حمل سلاح از طریق اشخاص غیرنظامی در ایراندغیرقانونی است، ایجاد دستگاه ثبت اطلاعات به‌منظور حوادث متاثر از استفاده اسلحه گرم ممکن است نخستین اقدام در پیشگیری این حوادث باشد. همچنین اطلاعات گزارش می‌تواند به استفاده پزشکان و متخصصینی که این مجروحان را درمان می‌کنند نیز واقع گردد.

با این تفاسیر آنچه واضح است اینکه به‌کار بردن سلاح گرم علی‌رغم این‌که موجب ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌گردد. و امنیت جامعه را مختل می‌کند، اصولاً باعث می‌شود جامعه متحمل هزینه‌های سنگینی نیز گردد و معمولاً این هزینه‌ها از بودجه سلامت پرداخت خواهد شد یا خانواده فرد قربانی متحمل می‌شود و حتی امکان دارد فرد قربانی در اثر مجرومیت متاثر از آن تا آخر عمر معلول شود.

مجازات استفاده از اسلحه گرم

در مرحله نخست بهترین وکیل ضرب و جرح اصفهان بیان می‌کند که بر اساس قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح گرم و مهمات از جمله مجاز و غیرمجاز، در خصوص سلاح گرم جرایم زیر وجود دارد:

  • حمل اسلحه
  • استفاده از اسلحه
  • ساخت اسلحه
  • قاچاق اسلحه
  • مونتاژ اسلحه
  • پخش اسلحه
  • تعمیر اسلحه
  • دستکاری اسلحه
  • داشتن کلکسیون اسلحه

حکم تیراندازی با کلاش: نکته حائز اهمیت در خصوص جرایم مرتبط با اسلحه این می‌باشد که زمانی صحبت از حمل اسلحه می‌شود، با دو موضوع زیر روبه‌رو هستیم:

1) اسلحه مجاز
2) اسلحه غیر مجاز

حکم تیراندازی در دعوا: طبق تعاریفی که در خصوص معنای اسلحه و جرایم مربوط به آن وجود دارد، در مدل اسلحه غیر مجاز، هیچ نوع تردیدی در مجازات وجود ندارد. به تعریفی ساده‌تر همین که اسلحه غیرمجاز باشد، شخص مرتکب شونده، خاطی و مجرم دانسته می‌شود و استفاده از اسلحه خود مسئله‌ای است که به جرم او افزوده خواهد شد.

خواندن این مقاله  وکیل سایبری در اصفهان و بهترین وکیل فضای مجازی در اصفهان

با این تفاسیر تفاوتی ندارد که فرد مجرم اقدام به کاربرد اسلحه کند یا نکند، در هر شرایط چون یک سلاح غیر مجاز دارد، مجرم محسوب می‌شود. ولی مسئله‌ای که مورد بررسی باید قرار داد، مجاز بودن اسلحه و مبادرت به استفاده از اسلحه است.

مجازات شلیک با تفنگ ساچمه ای: بدون تردید مجازات استفاده از اسلحه یا اسلحه مجاز، صرفا در نوع حمل اسلحه (مجاز یا غیر مجاز) قابل تفکیک می‌باشد. چه بسا که استفاده از اسلحه به جهت ایجاد ارعاب محارب نیز می‌تواند به شمار برود. در ادامه به شرح دقیق قانون در این خصوص خواهیم پرداخت.

جرم تیراندازی با کلت

شرح دقیق قانون در خصوص استفاده از اسلحه و مجازات آن

حکم تیراندازی با کلت: بنابه گفت حامد امیری بهترین وکیل در اصفهان: برابر مواد 618 و 617 قانون مجازات اسلامی،
«هر کس با اسلحه (چه مجاز و چه غیر مجاز) باعث سلب آسایش دیگران گردد، چه با قصد و نیت قدرت نمایی و برای ترساندن دیگران این کار بکند و چه اینکه عمل نامبرده باعث اختلال در نظم گردد، به مجازات حبس و شلاق محکوم می گردد. اگر اسلحه مجاز باشد بر اساس نوع عمل مرتکب، می تواند باعث لغو مجوز سلاح گردد. اگر سلاح غیر مجاز باشد شخص مرتکب علاوه بر مجازات های. فوق از حیث نگهداری غیر مجاز سلاح ( چه شکاری باشد و چه جنگی) به مجازات حبس و شلاق نیز محکوم می شود.»

ماده مذکور شرح دقیق از آن چیزی می‌باشد که مطابق با قانون و توضیح جهت مجازات استفاده از اسلحه پیش‌بینی است. در ادامه به بررسی کامل ماده فوق خواهیم پرداخت.

مجازات استفاده از سلاح گرم با در نظر داشتن جرم حمل انواع اسلحه غیر مجاز

مطابق با قانون مجازات نگهداری و حمل سلاح غیر مجاز با نظر به گونه‌های. مختلف اسلحه بدون در نظر گرفتن جرم استفاده از اسلحه، می‌بایست به موارد زیر دقت نمود.

به صورت کلی چهار نوع سلاح وجود دارد:

  • 1) سلاح گرم و سلاح سرد از نوع جنگی
  • 2) سلاح گرم و سلاح سرد از نوع شکاری
  • 3) سلاح‌های لیزریک که مطابق با قانون و مجازات، به‌عنوان سلاح گرم شناخته می‌شوند
  • 4) سلاح‌های آموزشی که مطابق با قانون و مجازات، به عنوان سلاح گرم شناخته می‌شوند.

مجازات جرم استفاده از سلاح گرم در صورت آسیب جانی

حکم تیرندازی در دعوا: وکیل خوب اصفهان در این خصوص بیان می‌کند: اگر که فرد چه با استفاده از سلاح غیرمجاز و چه با استفاده از سلاح مجاز، بر اساس نسخه قانونی که در موارد فوق توضیح دادیم، اقدام به به‌کار بردن از اسلحه نماید و حاصل این امر منجر به آسیب‌های جسمی، مالی و فوت شود، مجازات سنگینی در انتظار وی خواهد بود.

خواندن این مقاله  وکیل جرایم پزشکی در اصفهان-وکلای جرایم پزشکی: برای حقوق بیماران و عدالت

در صورت فوت یا صدمات جسمی این مجازات به شرح زیر است:

  • اگر که اسلحه غیر مجاز بوده، فرد مجرم مضاف بر محکوم شدن به حمل اسلحه غیر مجاز. می‌بایست دیه شخص یا اشخاص صدمه دیده را پرداخت نماید. و در صورت مرگ، با تشخیص قاضی رای به قصاص هم داده خواهد شد.
  • اگر که اسلحه مجاز باشد، فرد مجرم علاوه‌بر پرداخت دیه یا محکوم شدن به قصاص، می‌بایست جزائی مبتنی بر سرپیچی از قانون در چارچوب مجازات استفاده از اسلحه را هم پرداخت کند.
  • می‌بایست توجه داشت که وقتی صحبت از به‌کارگیری اسلحه مجاز می‌شود، منظور این موارد می‌باشد:
  • در صورتی‌که یک فرد نظامی مجرم باشد که با اسلحه نظامی از قبیل جنگی یا شکاری اقدام به استفاده اسلحه از کرده باشد.
  • در صورتی‌که یک فرد غیرنظامی مجرم باشد. که با اسلحه شکاری مجوز دار، دست به ارعاب یا آسیب به دیگران کرده باشد.

به تعبیر ساده در خصوص شخص نظامی یا غیر نظامی در موضوع استفاده از اسلحه با اسلحه مجاز، تنها تفاوت در مجازات کشیدن اسلحه این است که فرد نظامی، محاکمه نظامی نیز خواهد شد.

سخن پایانی حکم تیر چیست

حکم تیراندازی به منزل: استفاده از سلاح گرم از جمله جرایمی است که موجب می‌گردد نظام عمومی و امنیت جامعه مختل شود و چنانچه بهره‌گیری از این سلاح‌ها با هدف بر هم زدن امنیت باشد، قانون‌گذار آن را محارب دانسته است که جرم آن بسی سنگین خواهد بود.

برابر مواد 618 و 617 قانون مجازات اسلامی، «هر کس با اسلحه (چه مجاز و چه غیر مجاز) باعث سلب آسایش دیگران گردد. چه با قصد و نیت قدرت نمایی و برای ترساند.ن دیگران این کار بکند. و چه اینکه عمل نامبرده باعث اختلال در نظم گردد، به مجازات حبس و شلاق محکوم می گردد. اگر سلاح مجوز دار باشد بر اساس نوع عمل مرتکب، می تواند باعث لغو مجوز سلاح گردد. اگر سلاح غیر مجاز باشد شخص مرتکب علاوه بر مجازات های فوق از حیث نگهداری غیر مجاز سلاح ( چه شکاری باشد و چه جنگی) به مجازات حبس و شلاق نیز محکوم می شود.»

موسسه حقوقی حامد امیری با فعالیت به عنوان وکیل ملکی در اصفهان، وکیل طلاق توافقی در اصفهان، وکیل مواد مخدر در اصفهان، وکیل جهیزیه در اصفهان و سوابق بسیار در تمامی حوزه های مختلف حقوقی و بالتبع وکالت پرونده های متعدد و دهها پرونده موفق و ارائه مشاوره های مستمر و پیگیری مرتب و تعهد کاری ، خدمات متمایز حقوقی را برای موکلین و مراجعین محترم فراهم نموده است.

14 دیدگاه در نوشته: “حکم تیراندازی در دعوا + مجازات استفاده از سلاح گرم در دعوا

  1. احمد

    والا یارو با کلاشینکف تیراندازی کرده ورود به عنف کرده ۸ ماه آزاد شده مملکت پولی شده همه چی پولی شده قیمت ها فرق دارن از طرف حتی چند تا کلاشینکف اعتراف گرفتن و رفتن از جاش در آوردن حتی یکیش برای پژواک در اومد حتی آلان بیرونه بخدا باور نداری برو ببین تو گوگل بزن دعوای شهریار مهدی جغله

  2. ناشناس

    والا یارو با کلاشینکف تیراندازی کرده ورود به عنف کرده ۸ ماه آزاد شده مملکت پولی شده همه چی پولی شده قیمت ها فرق دارن از طرف حتی چند تا کلاشینکف اعتراف گرفتن و رفتن از جاش در آوردن حتی یکیش برای پژواک در اومد حتی آلان بیرونه بخدا باور نداری برو ببین تو گوگل بزن دعوای شهریار مهدی جغله

  3. احمد جمشیدی

    سلام خسته نباشید من با یکی بخاطر طلبم درگیر شدم وبا اسلحه پلاستکی ان را تعدید کردم الان شکایت کرد وقاضی حدود ۵سال حبس داده راهی هست من اقدام کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلمانی

    سلام اگه در مجلس عروسی شخصی هنگام آماده کردن تفنگ تیر خالی کند به طور غیر عمد و به یکی خورد و آن طرف بمیر چه حکمی دارد؟

  5. علی

    اگر برای دفاع استفاده شود چطور
    شخصی با چاقو به وی حمله میکند و فرد برای دفاع مجبور به کشیدن اسلحه و تیراندازی میشود؟

  6. ناشناس

    س اگر کسی با تفنگ شکاری ب طرف کسی شلیک کنه بهش نخورده شاکی میگه تیر عمدی زده بهم ولی متهم میگه قصد این کاره نداشته بعد از شاکی رضایت گرفتن آیا قاضی بازم برای متهم مجازاتی در نظر میگیرد ،اگر رای دادگاه صادر شود شاکی می‌تواند اعتراض روی پرونده بزنه بگوید ک جنبه عمومی دارد ،،،آیا برای متهم مجازاتی در نظر گرفته می‌شود یا نه منظورم زندان یا جریمه قانونی ،،،ممنون میشم جواب بدین،،،

  7. عباس اسکندری

    من را جلوی حیاطم با اسلحه وینچستر مورد حمله قرار دادن که در پای چپم 22ساچمه و در پای راستم 4 ساچمه مانده است.که ساچمه ها از هم فاصله دارند و 26 قسمت پاهام سوراخ شده است که قاضی 10% دیه کامل صادر کرده و برای جرم تیراندازی و تهدید ب قتل 20 میلیون جریمه صادر کرده است.

  8. عابد

    من جلو درب حیاط منزلم باتفنگ وین چستر مورد حمله قرار گرفتم که 32دوعدد ساجمه به جفت پاهام خورد که داخل پای چپ من 22دو عدد ساجمه هست و داخل پای راستم 4عددساجه هست که ساجمه ها26جای پایم را سوراخ کرده که قاضی 10درصد دیه صادر کرده و به جای زندانی 20میلون جریمه صادرکرده

  9. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز برای پاسخ به این سوال نیاز به بررسی دقیق شرایط هست و بهتره با جناب وکیل صحبت کنید: 09392359977

  10. ناشناس0

    اگر کسی با سلاح گرم پای کسی را قطع کند حکم حبسش چند سال است

  11. ناشناس

    اگه فردی باسلاح غیر مجاز اقدام به ترس وتهدیدفردمقابل کنه نهایتا جرم وی حبس تعزیری وشلاق یاجزای نقدی هست،پس فرد خاطی ازاد میشه دراین صورت تکلیف شاکی چیه امنیت جانی شاکی چی میشه،اگه خصومتی باشه وفرد شاکی بخواد جونش رو از دست بده دیگه چه فایده داره،

  12. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز. لطف کنید سوال خودتون رو در چت آنلاین مطرح کنید تا کارشناسان پاسخگو باشند . موفق باشید

  13. ناشناس

    سلام و آرزوی توفیق برای شما
    حکم استفاده از سلاح مجاز در دفاع از خود و یا شخص ثالث رو لطف کنید بیان کنید مثلا فردی که دارنده مجوز حمل سلاح گرم شکاری هست مواجه میشه با حمله یک فرد مجهز به سلاح سرد به یک شخص ثالث یا کسیکه با تهدید سلاح سرد یا گرم داره آدم ربایی میکنه یا موردی بود که آقایی همسر خودش رو آورده بود توی خیابون و خوابونده لب جوب و با چاقوی آشپز خونه اقدام به قتلش کرده بود در هنگام مواجه شدن با چنین موردی و استفاده از سلاح گرم همراه برای نجات جان و دفاع از شخص ثالث حکم دارنده سلاح رو بیان کنید لطفا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *