بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > شرایط گرفتن شناسنامه المثنی: گرفتن شناسنامه المثنی چقدر طول میکشد؟

شرایط گرفتن شناسنامه المثنی: گرفتن شناسنامه المثنی چقدر طول میکشد؟

شرایط گرفتن شناسنامه المثنی

شناسنامه المثنی چیست؟

شرایط گرفتن شناسنامه المثنی: شناسنامه به عنوان سند هویتی هر شخص محسوب می‌شود که به منظور اثبات و ادعای هویتی و نام‌ خانوادگی به آن نیاز دارد و نبایستی مورد سوءاستفاده و آسیب دیگران واقع گردد.

شناسنامه در ایران تنها سند رسمی به منظور احراز و اثبات هویت هر شخص و افراد در جامعه بوده که ضمن انتساب اولیه هر فرد به اصل و نسب، نام خانوادگی و طبقه اجتماعی را نیز مشخص می‌کند.

در حالی که طی سال‌های گذشته به مرور زمان کارت ملی و کارت ملی هوشمند جهت انجام کار‌های اداری و بانکی جایگزین شناسنامه گردیده است، ولی شناسنامه کماکان مقام و ارزش حقوقی و اداری خود را در اکثر امور اعم از ثبت نام در مدارس، دانشگاه، ازدواج، خرید و فرش ملک و املاک و … حفظ نموده است.

چنانچه شناسنامه مفقود گردد و یا به هر علتی در سیل و زلزله و آتش سوزی و… از بین برود، لازم است تا جهت اخذ شناسنامه المثنی اقدام نمود. در غیر این حالت در اکثر امور اداری و اعمال حقوقی و فردی خود دچار مشکل خواهید شد.
حامد امیری وکیل حقوقی در اصفهان در این مطلب به بررسی شرایط گرفتن شناسنامه المثنی می‌پردازد. همراه ما باشید و اگر سوال یا نظری داشتید حتما برای ما کامنت بگذارید.

مشاوره با بهترین وکیل تغییر نام در اصفهان

هنگام مفقود شدن شناسنامه چه باید کرد؟

در صورتی که شناسنامه شما گم شده است، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی بایستی بلافاصله مفقود شدن آن را به کلانتری محل اقامت خود گزارش دهید. سازمان ثبت احوال تنها مرجع صدور شناسنامه می‌باشد؛ در اولین گام بایستی به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه نمایید.

اشخاصی که کارت ملی و شناسنامه خود را گم نموده‌اند قادر خواهند بود از طریق سایت سازمان ثبت احوال و سامانه خدمات الکترونیکی، مدارک هویتی مفقودی خود را پیگیری نمایند.

به این خاطر که به یابنده مدارک هویتی همچون شناسنامه، کارت شناسایی ملی و گواهینامه توصیه گردیده است. که آن را به صندوق پست انداخته و یا به یکی از ادارات ثبت احوال تقدیم کند اشخاصی که مدارک شناسایی ایشان گم شده است، در مرحله اول باید قبل از تقاضای صدور شناسنامه المثنی در مدت زمان مشخص و مستمر به دو سامانه www.sabteahval.ir و postyafteh.post.ir مراجعه نموده و در خصوص مدرک هویتی گم شده خود پیگیری کنند.

خواندن این مقاله  قرارداد ارفاقی چیست و شرایط قرارداد ارفاقی

برای گم شدن شناسنامه به کجا مراجعه کنیم؟

بنابه گفته مسئولین سازمان ثبت احوال، با مهیا شدن شرایط پیگیری شناسنامه و کارت ملی گم شده در پورتال الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور، هر روزه چندین استعلام از طریق سامانه مذکور جهت پیگیری مدارک شناسایی در بین مدارک یافت شده انجام می‌شود.

مراحل درخواست شناسنامه المثنی

در شرایطی که به استناد گزارش سامانه‌های مربوطه مدرک مورد نظر یافت گردیده باشد، بایستی بنا به موضوع به اداره پست یا به اداره ثبت احوال مورد نظر که آدرس آن در سامانه الکترونیکی ثبت احوال اعلام می‌گردد، مراجعه نموده و نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.

ولی اگر پیگیری مدارک مفقود شده در زمان معقولی نتیجه‌ای نداشته باشد، اشخاص بایستی جهت اخذ شناسنامه المثنی اقدام نمایند.

مراحل درخواست شناسنامه المثنی

شرایط گرفتن شناسنامه المثنی: بعد از آنکه تلاش به منظور پیدا کردن شناسنامه مفقود شده بی نتیجه بود، لازم است که از سازمان ثبت احوال منطقه و محل سکونت خود تقاضای صدور شناسنامه المثنی نمایید. مرجع صالح به منظور اقدام به دریافت شناسنامه المثنی هم ادارات ثبت احوال منطقه محل سکونت می‌باشد.

در صورت مفقود شدن شناسنامه المثنی، افرادی که به سن ۱۸ سال تمام رسیده‌اند، خواهند توانست خود نسبت به صدور شناسنامه المثنی اقدام نمایند. در رابطه با اشخاصی که سن آنها از ۱۸ سال کمتر است یا محجور می‌باشند، پدر یا پدربزرگ پدری، مادر یا سرپرست قانونی (قیم) قادرند جهت اخذ شناسنامه المثنی اقدام نمایند.

علاوه بر این، اشخاصی که سن آنها از ۱۸ سال کمتر است، ولی گواهی حکم رشد از دادگاه دارند، قادرند جهت صدور شناسنامه المثنی اقدام نمایند.

در صورت مفقود شدن شناسنامه المثنی چه کار باید کرد؟

در این شرایط هم می‌بایست همان مراحل قبلی گذرانده شوند، ولی هزینه و مدت زمان اخذ شناسنامه المثنی متفاوت می‌باشد.

لازم است بدانید که چنانچه برای مرتبه سوم شناسنامه شما مفقود است، به منظور درخواست صدور شناسنامه سوم، مضاف بر مدارکی که بیان شد، می‌بایست از نیروی انتظامی گواهی عدم سوءپیشینه دریافت نموده و به ثبت احوال تقدیم کنید. در این رابطه چاپ آگهی مفقودی شناسنامه اختیاری بوده و الزام قانونی نخواهد داشت.

علاوه بر این چنانچه شخص دارای مدرک عکس‌دار معتبری نباشد، می‌بایست عکس وی از طریق نیروی انتظامی یا شورای اسلامی و یا یک کارمند رسمی دولت مطابق با روال رسمی خاص خود تایید گردد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

مفقود شدن شناسنامه به دلیل حوادث غیر مترقبه

در موضوعاتی که مفقود شدن شناسنامه به علت حوادث غیرمترقبه اعم از سیل، زلزله و… باشد، الزامی به استشهاد محلی نیست.

مفقود شدن شناسنامه در ادارات دولتی

شرایط گرفتن شناسنامه المثنی: در صورتی که شناسنامه شخص در یکی از ادارات و نهاد‌های دولتی مفقود گردیده باشد. بر اساس بند ۴ دستورالعمل حسب اعلام آن مرجع و دستور مدیر کل استان، شناسنامه صادر خواهد شد. و اقدام قانونی در رابطه با مفقود کننده شناسنامه صورت خواهد گرفت. در واقع شناسنامه سند هویتی افراد بوده و باید به منظور حفظ حقوق خود به خوبی از آن نگهداری کنند.
علاوه بر این باید شماره ملی خود را به خاطر سپرده تا در مواقع الزامی دسترسی به سوابق هویتی شما راحت‌تر باشد. با این حال ایجاد هر نوع تغییر در شناسنامه یا سوءاستفاده از آن جـرم بوده و مجرم تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

خواندن این مقاله  انواع وصیت نامه و شرایط آن! انواع وصیتنامه

مدارک لازم برای شناسنامه المثنی

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه المثنی به منظور تقاضای صدور مجدد شناسنامه به این مدارک نیاز است:

  • 1- اصل و کپی مدرک عکس‌دار معتبر اعم از کارت شناسائی ملی، گذرنامه، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، مدارک تحصیلی. جهت اشخاص بالای ۱۵ سال (کپی مدرک بایستی از طریق کارمند ثبت احوال همان شعبه، به طور رسمی برابر با اصل گردیده باشد).
  • 2- سه عدد عکس ۴×۳ (سه در چهار) جدید تمام رخ با زمینه سفید جهت اشخاص بالای ۱۵ سال
  • 3- اصل و کپی شناسنامه همسر و فرزندان همراه با شماره ملی
  • 4- اصل و کپی سند ازدواج جهت اشخاص متأهل (صفحه دوم و سوم سند ازدواج)
  • 5- تکمیل برگه تقاضای شناسنامه
  • 6- تکمیل برکه گزارش گن شدن شناسنامه
  • 7- تکمیل پاکت پستی مختص خدمات الکترونیک هویت ملی.

چنانچه مدرک معتبر عکس‌داری ندارید، برای تایید عکس می‌بایست. نیروی انتظامی یا شورای اسلامی و یا یک کارمند رسمی دولت بر اساس روال رسمی خاص خود انجان پذیرد. علاوه بر این استشهاد محلی هم در خصوص فقدان شناسنامه نیاز خواهد بود.

هزینه شناسنامه المثنی برای دفعات

هزینه‌ای که درخواست کننده صدور شناسنامه المثنی می‌بایست پرداخت کند. جمع قبض بانکی، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه پستی و هزینه دفتر می‌باشر که عبارتند از رسید. بانکی به مبلغ ۰۰۰‚۱۰۰ ریال در هر کدام از شعب بانک ملی ایران به اسم سازمان ثبت احوال کشور.

حذف طلاق از شناسنامه

اگر برای مرتبه دوم و به بعد شناسنامه گم کرده  باشد. مقدار مبلغ واریزی به بانک ۰۰۰‚۲۰۰ ریال است و مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پستی. و هزینه دفتر که جهت صدور مجدد شناسنامه پ ناشی. از فقدان مرتبه اول ۴۰۰۰۰ تومان و به منظور صدور مجدد ناشی از فقدان مرتبه دوم ۶۳۰۰۰ تومان و جهت صدور مجدد. ناشی از فقدان مرتبه سوم به بعد ۱۱۷۰۰۰ تومان می‌باشد که قابل پرداخت در دفاتر پیشخوان خدمات دولت و خدمات ثبت احوال است.

شناسنامه المثنی چقدر زمان میبرد؟

شناسنامه المثنی چند روزه میاد: صدور شناسنامه المثنی برای مرتبه اول، یک ماه پس از درخواست. و با حکم رئیس اداره ثبت احوال برای مرتبه دوم ۳ ماه پس از درخواست و با حکم رئیس اداره ثبت احوال و برای. مرتبه سوم تنها با حکم مدیر کل ثبت احوال استان و بعد از ۶ ماه صادر خواهد شد.

خواندن این مقاله  مدت زمان پرداخت دیه از بیت المال چقدر است؟

چنانچه پس از اخذ شناسنامه المثنی، شناسنامه مفقودی پیدا شود چه باید کرد؟

شرایط گرفتن شناسنامه المثنی: دریافت کنندگان شناسنامه مجدد، موظف هستن در صورت یافت شدن شناسنامه. پیشین خود، طی ندت زمان ۱۰ روز نسبت به تقدیم شناسنامه به اداره ثبت احوال اقدام نمایند.

چنانچه از صدور شناسنامه المثنی یک سال کمتر گذشته باشد. بعد از بررسی‌های لازم و حکم رئیس اداره، شناسنامه المثنی باطل و شناسنامه پیشین به متقاضی مسترد خواهد شد.

سخن پایانی

شناسنامه به عنوان سند هویتی هر شخص محسوب می‌شود. که به منظور اثبات و ادعای هویتی و نام‌ خانوادگی به آن نیاز دارد و نبایستی مورد سوءاستفاده و آسیب دیگران واقع گردد.

در صورتی که شناسنامه شما گم کردین. به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی بایستی بلافاصله مفقود شدن آن را به کلانتری محل اقامت خود گزارش دهید. سازمان ثبت احوال تنها مرجع صدور شناسنامه می‌باشد؛ در اولین گام بایستی به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه نمایید.

اشخاصی که کارت ملی و شناسنامه خود را گم نموده‌اند قادر خواهند بود. از طریق سایت سازمان ثبت احوال و سامانه خدمات الکترونیکی، مدارک هویتی مفقودی خود را پیگیری نمایند.

مشاوره با وکیل در خصوص نحوه اقدام دریافت شناسنامه المثنی:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل دادگستری در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سوالات متداول

مراحل درخواست شناسنامه المثنی به چه صورت است؟

باید از سازمان ثبت احوال منطقه و محل سکونت خود تقاضای صدور شناسنامه المثنی نمایید. مرجع صالح به منظور اقدام به دریافت شناسنامه المثنی هم ادارات ثبت احوال منطقه محل سکونت می‌باشد.

مدارک لازم جهت شناسنامه المثنی چیست؟

اصل و کپی مدرک عکس‌دار معتبر اعم از کارت شناسائی ملی، گذرنامه. گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، مدارک تحصیلی جهت اشخاص بالای ۱۵ سال، سه عدد عکس ۴×۳، اصل و کپی شناسنامه. همسر و فرزندان همراه با شماره ملی.

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی چه قدر است؟

صدور شناسنامه المثنی برای مرتبه اول، یک ماه پس از درخواست. و با حکم رئیس اداره ثبت احوال برای مرتبه دوم ۳ ماه پس از درخواست و با حکم رئیس اداره ثبت احوال. و برای مرتبه سوم تنها با حکم مدیر کل ثبت احوال استان و بعد از ۶ ماه صادر خواهد شد
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

16 نظرات

  • کارشناس دیدگاه
    7 مهر, 1402 در 3:38 بعد از ظهر

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با یک وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  • سارا
    7 مهر, 1402 در 3:19 بعد از ظهر

    سلام نامزد بندە آلمان هست و شناسنامە المثنی اش رو گم کردە با مراجعە بە سفارت گفتن کە هفت مال طول میکشە تا بیاد. بار دوم هست کە گم کردە. میخوام بدونم راەی نیست زودتر شناسنامە بگیرە چون میخوایم زودتر عقد کنیم گرفتار شدیم

  • مهیار
    17 شهریور, 1402 در 9:00 بعد از ظهر

    سلام من شناسنامه بار دوم رو گرفتم کمتر از یک ماه دوباره گم شده الان دوباره بدم میدم یا باید ی مدت بگذره؟

  • میلاد
    29 تیر, 1402 در 9:45 قبل از ظهر

    ایا میشه از شهر دیکری درخواست به شناسنامه المثنی کنم یا خیر

  • ناشناس
    20 تیر, 1402 در 4:55 بعد از ظهر

    چه جوری ؟؟

  • هانیه
    1 تیر, 1402 در 4:44 بعد از ظهر

    سلام شناسنامه ی نوزاد اگر مدارک نداشته باشیم چیکار کنیم .

  • ناشناس
    21 خرداد, 1402 در 1:27 قبل از ظهر

    دوست عزیز، اولین و مهمترین قدم برای حل شدن مشکل شما، تشکیل یک کمیته از متخصصین برای ترجمه و واکاوی دقیق متن ارسالیتان میباشد.

  • hasan
    30 اردیبهشت, 1402 در 9:18 قبل از ظهر

    با سلام اگر قبل از عکس دار شدن شناسنامه ان را گه کنیم و المثنی بگیریم میتوانیم بعد برای عکس دار کردن دوباره شناسنامه بگیریم

  • abduljabar.azernosh@gmail.com
    29 فروردین, 1402 در 12:44 بعد از ظهر

    سلام بابام از پدرش که بشه پدربزرگ من شناسنامه نداره ولی ولی پسر عموی پدر بزرگم شناسنامه دارن از همون سالی که متولد شده تا الان نزدیک 70سال میشه ما درخواست دادیم ولی هیچ خبری نشد تا الان چون بابام از بچگی یتیم شده و اعشایر کوچ نشین بودن تاز از همون محل تولدش استعشاد محلی داره الان 30 سال میشه تاریخ استعشادمحلی الان شما میتونی کاری انجام بدین شناسنامه بگیریم

  • ناشناس
    24 فروردین, 1402 در 8:20 بعد از ظهر

    سلام شناسنامه نیازی نیست در استان محل تولد و یا صدور باشد

  • وحید عباسی سرباز گمنام امام زمان علیه السلام فدایی
    4 فروردین, 1402 در 6:24 قبل از ظهر

    خانوم بدون اجازه سخت جنین کردن

  • امیررضا
    19 بهمن, 1401 در 9:33 قبل از ظهر

    سلام جناب من تمام مدارک خودم روگم کردم کارت ملییمم یک ساله نیومده الان میخوام برم دنبال کار فتم ثبتاحوال من روفرستاده کلانتری برای احرازهویت کلانتری هم بهم گفته بایدسندخونه ضامن فیش حقوقی وهزارتاچیزدیگه بایدبیاری من هم چیزی جزرسیدکارت ملی و فتوکپی شناسنامه ی خودم ندارم چه بایدکرد

  • یوسف
    18 بهمن, 1401 در 8:33 بعد از ظهر

    کسی مدارک شو گم کرده من میتونم براش بگیرم زنگ بزنه در کمترین زمان 09981890290

  • علی
    2 بهمن, 1401 در 10:15 بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید.اگر شناسنامه دست پدر باشد و مادر هم اطلاع داشته باشد و درخواست شناسنانه کند آیا جرم مرتکب شده

  • جمشید
    2 بهمن, 1401 در 10:01 بعد از ظهر

    جمشید

پیام بگذارید