بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > شناسنامه بچه صیغه‌ای شرایط دریافت در قانون چگونه است؟

شناسنامه بچه صیغه‌ای شرایط دریافت در قانون چگونه است؟

شناسنامه بچه صیغه ای

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای

شناسنامه بچه صیغه‌ای: از جمله وظایف والدین که صاحب فرزند می‌شوند این است که بلافاصله برای فرزند خویش شناسنامه تهیه کنند. اخذ شناسنامه برای فرزند موجب بهره‌مندی او از حقوق مادی و معنوی وسیعی خواهد بود.

البته، ممکن است در پاره‌ای از موارد، زن و مرد با ازدواج موقت یا صیغه به زوجیت هم در آمده باشند. و ازدواج ایشان نیز ثبت نشده باشد. همچنین امکان دارد مردی، فرزند متولد از همسر موقت خود، نسب فرزند ناشی از عقد موقت یا صیغه را قبول نکرده و منکر نسب نوزاد به خود شود. و یا حتی علیرغم قبول کردن نسب فرزند، به‌منظور اخذ شناسنامه نوزاد ناشی از عقد موقت اقدامی انجام ندهد.

بهترین وکیل حقوقی اصفهان در این مقاله قصد دارید به بررسی این مطالب بپردازد. که تکلیف شناسنامه فرزند صیغه ای یا ازدواج موقت چه خواهد بود؟

همچنین شرایط دریافت شناسنامه جهت فرزند ناشی از عقد موقت یا صیغه چیست ؟ و دریافت شناسنامه برای فرزند ناشی از عقد موقت توسط مادر به چه طریقی امکان‌پذیر است. برای آگاهی از این موارد حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. و در پایان نظرات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

شناسنامه فرزند ازدواج موقت

شناسنامه بچه صیغه‌ای: بنابه گفت حامد امیری وکیل خانواده در اصفهان، به موجب قانون مدنی، ازدواج موقت به ازدواجی گفته می‌شود. که برای مدت زمان معلوم میان زوج و زوجه منعقد می‌گردد. و فقط در طول این مدت، رابطه زوجیت ایجاد کرده و پس از آن، صیغه موقت به اتمام خواهد رسید.

از دید عرفی، صیغه موقت به‌منظور مدت زمان اندک و تحت شرایطی انجام می‌شود. که جهت برطرف نمودن نیاز جنسی راه دیگری وجود نداشته باشد. به همین دلیل است که عقد موقت پایداری و ثبات عقد دائم را ندارد و قاعدتا فلسفه آن تولید نسل و متولد شدن فرزند نیست.

شناسنامه بچه صیغه ای

از این‌رو ممکن است در شرایطی زن در دوران عقد موقت یا صیغه باردار شود. مطابق با قانون حمایت خانواده، «نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت و استواری روابط خانوادگی. نکاح دائم را که مبنای تشکیل خانواده است، مورد حمایت قرار می‌دهد.» عقد موقت هم تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی می‌باشد. و در مواردی ثبت آن الزامی می‌باشد که عبارت است از: باردار شدن زن، توافق زوجین، شرط ضمن عقد.

خواندن این مقاله  وکیل ملاقات فرزند در اصفهان: مشاوره حقوقی حل مسائل خانوادگی

شناسنامه نوزاد ناشی از ازدواج موقت چه مراحلی دارد؟

بچه صیغه مال کیه: همان‌طور که ملاحظه گردید، مسئله باردار شدن زوجه در عقد موقت موجب می‌شود. که مرد ملزم گردد که عقد موقت یا صیغه را با زوجه موقت خویش بر اساس عقدنامه ازدواج موقت ثبت نماید.

ایا با صیغه نامه میشود برای بچه شناسنامه گرفت: ثبت عقد موقت برای اخذ شناسنامه نوزاد ناشی از عقد موقت تاثیر بسیار مهمی دارد؛ چون که زمانی‌که ازدواج موقت یا صیغه ثبت شود. اصولا نوزادی هم که از این ازدواج متولد گردد، متعلق به پدر است و جهت اخذ شناسنامه او می‌توان اقدام کرد.

به موجب ماده 1158 قانون مدنی، «طفل متولد در زمان زوجیت اعم از دائم یا موقت، ملحق به شوهر است. به این شرط که از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه‌ نگذشته باشد.»

شناسنامه گرفتن برای فرزند صیغه ای: پس چنانچه شرایط قانونی ثابت نمودن نسب فرزند به پدر موجود باشد، پدر مکلف است چه در عقد دائم و چه در عقد موقت برای نوزاد خویش شناسنامه دریافت کند. حتی چنانچه مدت ازدواج موقت نیز خاتمه یافت باشد. یا مرد اقدام به بذل مدت عقد موقت کرده باشد .

قابل توجه است که در خصوص فرزند متولد از رابطه نامشروع به دلیل برخورداری از حقوق قانونی اخذ شناسنامه فرزندان نامشروع هم الزامی دانسته است.

ولی چنانچه جهت دریافت شناسنامه آن‌ها دست به گواهی ولادت جعلی شوند. امکان دارد محکوم به مجازات جرم جعل گواهی ولادت و یا استفاده از گواهی ولادت جعلی شوند.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد متولد شده از عقد موقت

شناسنامه بچه صیغه‌ای: حامد امیری  وکیل حقوقی در اصفهان بیان می‌کند: همان‌گونه که پیش‌تر توضیح دادیم، اخذ شناسنامه برای نوزاد ناشی از عقد موقت یا صیغه ضروری می‌باشد و چنانچه زن در صیغه موقت باردار شود، می‌بایست برای فرزند متولد شناسنامه دریافت کرد. ممکن است با این اوصاف این سوال مطرح شود که شرایط دریافت شناسنامه برای فرزند متولد از عقد موقت به چه صورت است؟

آیا به بچه صیغه شناسنامه دارد: مطابق با قانون اداره ثبت احوال، هر کدام از افراد زیر قادرند با مراجعه به اداراه ثبت احوال نسبت به اعلام ولادت و دریافت شناسنامه فرزند اقدام کنند:

1- پدر یا جد پدری با تحویل شناسنامه
2- مادر اگر که ازدواج وی به‌طور قانونی ثبت شده باشد.
3- قیم یا وصی یا امین با تویل مدارک ذی‌ربط متصدی یا نماینده نهادی که کودک به آن‌جا سپرده شده است.
4- صاحب واقعه که سن او 18 سال تمام به بالا باشد.
مضاف بر این، جهت اخذ شناسنامه فرزند ناشی از عقد موقت، افراد مذکور می‌بایست مدارکی را هم به دنبال داشته باشند که شامل:

خواندن این مقاله  مجازات شرب خمر چیست؟! اثبات جرم شرب خمر! وکیل حامد امیری

اصل شناسنامه پدر و مادر همچنین گواهی ولادت صادره از طریق پزشک یا ماما. می‌بایست فیش بانکی جهت اخذ شناسنامه هم مطابق تعرفه پرداخت گردد. لازم به ذکر است که بر اساس قانون، فرصت اعلام رخداد ولادت و اخذ شناسنامه نهایتا 15 روز از تاریخ تولد فرزند است.

دریافت شناسنامه برای فرزند متولد از عقد موقت از طریق مادر

گرفتن شناسنامه نوزاد در صیغه ۹۹ ساله: آن‌طور که وکیل خوب اصفهان می‌گوید: در بخش‌های پیشین شرایط کلی دریافت شناسنامه فرزند متولد از صیغه یا عقد موقت را توضیح دادیم که بر مبنای آن، در مرتبه نخست، پدر یا جد پدری با همراه داشتن شناسنامه خود، می‌بایست به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و درخواست صدور شناسنامه برای فرزند کنند.

با این حال، با توجه به این‌که در اکثر موارد، عقد موقت به ‌طور مخفیانه و بدون اطلاع دیگر اعضای خانواده مرد انجام ، مرد برای دریافت شناسنامه فرزندش تمایلی ندارد.

به خصوص این‌که چنانچه برای فرزند متولد از عقد موقت یا صیغه شناسنامه دریافت کند، نام نوزاد در شناسنامه مرد هم درج خواهد شد تا نوزاد عقد موقت، مانند دیگر فرزندان ناشی از ازدواج دائم حق ارث داشته باشد. پس، تحت این شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد متولد از ازدواج دائم اصولا بر ذمه مادر است.

ولی اخذ شناسنامه برای نوزاد متولد از عقد موقت توسط مادر، لازم است که اول ازدواج موقت زن و مرد از لحاظ قانونی به ثبت برسد. اگر ازدواج موقت در گذشته ثبت باشد، مادر قادر است به تنهایی هم به اداره ثبت احوال رجوع نماید و برای فرزند خود درخواست صدور شناسنامه کند.

حکم بچه صیغه ای

همان‌گونه که گفتیم مطابق با قانون حمایت خانواده در صورت باردار شدن زوجه در عقد موقت، ثبت ازدواج ضروری می‌باشد؛ اگرچه در شرایط معمولی ثبت عقد موقت جزء شرایط صحت صیغه موقت نمی‌باشد.

شرایط احذ شناسنامه فرزند ناشی از صیغه موقت:

شناسنامه بچه صیغه‌ای: ولی در صورتی‌که عقد موقت بنا به عللی همچنان به‌طور قانونی ثبت نشده باشد، به موجب قانون ثبت احوال دریافت شناسنامه فرزند نیازمند آن می‌باشد که به اتفاق هر دوی پدر و مادر به اداره ثبت احوال مراجعه کنند و تایید کنند که با یکدیگر ازدواج شرعی کرده‌اند.

خواندن این مقاله  مجازات رانندگی بدون گواهینامه

ولی به عللی برای ثبت ازدواج موقت یا صیغه اقدام نکرده‌اند و به این صورت، برای فرزند شناسنامه صادر می‌گردد. در این شرایط، نام خانوادگی پدر به فرزند داد خواهد شد.

و در صورتی غیر از این، برای اخذ شناسنامه فرزند متولد از عقد موقت مادر می‌بایست به دادگاه خانواده مراجعه کند و بعد از آن‌که ازدواج و نکاح موقت را اثبات نموده و نسب کودک به پدر نیز ثابت گردید، از قاضی درخواست کند که پدر را ملزم به دریافت شناسنامه جهت نوزاد عقد موقت کند.

اگر که الزام پدر میسر واقع نشد، می‌تواند مادر تحت عنوان “امین موقت” فرزند خویش، جهت اخذ شناسنامه او مبادرت نماید. برای مادر صدور رای امین موقت از سوی دادگاه انجام خواهد شد‌.

زمانی که برای مادر حکم امین موقت صادر گردد، با این سمت قانونی مادر قادر است به اداراه ثبت احوال مراجعه نموده و برای فرزند متولد از عقد موقت صدور شناسنامه را تقاضا نماید.

شرایط نام خانوادگی مادر به فرزند ناشی از عقد موقت:

شناسنامه بچه صیغه‌ای: تحت این شرایط، نام خانوادگی مادر به فرزند متولد از عقد موقت داد خواهد شد و به تعبیری دیگر، به جای نام خانوادگی پدر، در شناسنامه فرزند نام‌خانوادگی مادر حاصل از ازدواج موقت قد می‌گردد و فقط نام کوچک پدر در شناسنامه درج خواهد شد؛ لیکن در صورتی‌که در آینده پدر نسب فرزند خویش را قبول کند، این امکان وجود دارد که مشخصات خویش را در شناسنامه فرزند تکمیل نماید.

لازم به ذکر می‌باشد که اخذ حکم امین موقت برای مادر و دریافت نمودن شناسنامه به این شرط است که ازدواج از نظر شرعی صحیح بوده باشد اما در جایی ثبت نشده باشد. همین‌طور می‌بایست پدر فرزند تابعیت ایرانی داشته باشد اما دسترسی به او مقدور نباشد.

سخن پایانی

گرفتن شناسنامه برای بچه صیغه: همان‌طور که در مطالب فوق بیان کردیم برای فرزند متولد از عقد موقت، اخذ شناسنامه جزء تکالیف والدین می‌باشد؛ در صورتی‌که پدر جهت اخذ شناسنامه اقدام نکند و ازدواج عقد موقت نیز به ثبت نرسیده باشد، مادر حق دارد الزام او را به دریافت شناسنامه از دادگاه خانواده درخواست نماید.

در صورتی غیر از این، شرایط اخذ شناسنامه برای فرزند متولد از عقد موقت این است که مادر با دریافت حکم امین موقت و تحویل آن به اداراه ثبت احوال، می‌تواند برای فرزند متولد از عقد موقت یا صیغه صدور شناسنامه درخواست کند.

به موجب قانون ثبت احوال دریافت شناسنامه فرزند نیازمند آن می‌باشد که به اتفاق هر دوی پدر و مادر به اداره ثبت احوال مراجعه کنند و تایید کنند که با یکدیگر ازدواج شرعی کرده‌اند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

17 نظرات

  • ناشناس
    9 دی, 1402 در 6:36 بعد از ظهر

    سلام من صیغه بودم
    ولی نمیخوام اسم باباش توشناسناسنامه دخترم باش چجوری میتونم شناسنامه بگیرم

  • نفیسه
    18 آذر, 1402 در 5:32 قبل از ظهر

    سلام من و همسرم از جدا شدیم طلاق ولی بعد از دو سال از جدایی از همدیگر داریم صاحب فرزند میشیم چطوری میشه برای فرزند شناسنامه گرفت بدون ازدواج مجدد

  • نفیسه
    18 آذر, 1402 در 5:31 قبل از ظهر

    من از همسر سابقم باردارم هستم و هر دو خوشحالیم ولی هیچ کدام حاضر به ازدواج باهم نیستیم . چطوری میشه برای بچه شناسنامه گرفت

  • ناشناس
    18 آذر, 1402 در 5:30 قبل از ظهر

    من از همسر سابقم باردارم و‌هیچ کدام حاضر به ازدواج مجدد باهم نیستیم . ولی از بچه دار شدن هر دو خوشحالیم . چطوری میشه شناسنامه گرفت برای بچه

  • امیر شیرین
    20 مرداد, 1402 در 1:35 قبل از ظهر

    سلام
    من دو سال پیش ازدواج موقت داشتم صاحب فرزند شدم
    آلان ازدواج موقت تمام شده چگونه برای فرزند اون خانم که الان همسر من نیست شناسنامه بگیرم با فامیل مادرش؟

  • ناشناس
    12 تیر, 1402 در 2:00 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من از شوهرم جدانشدم ولی از کتک آزار و اذیت ایشون الان 5سال هست ازشون جدا زندگی میکنم و 1سال نیم پیش به سیغه یک نفر درآمدم ویک فرزند دنیا آمد حالا نمیدونم باید چطور برایش شناسنامه بگیریم و از طرفی میترسم اسمم وارد شناسنامه فرزندم بشود لطفأ جوابم بدید چیکار کنم

  • فاطمه سارانی
    10 فروردین, 1402 در 3:37 قبل از ظهر

    سلام من زن دوم شوهرم هستم وصیغه ۹۹ساله دارم الان باردارهستم میتونم باصیغه نامه شناسنامه بگیرم

  • M.reza
    6 بهمن, 1401 در 1:09 قبل از ظهر

    سلام خسته نباشید من ۹سال ازشوهرم جداشدم
    بعد۲سال وهرچی گفتم طلاق تفاوقی بگیریم گفت ‌طلاقت غیابی دادم من هم یک شوهرصیغه ای کردم وازاون یک بچه اوردم وحالاازمن شکایت کرده به عنوان رابطه نامشروط معلوم شدکه دروغ گفته بودحالامن بایدچه کارکنم برای فرزندم شناسنامه بگیرم

  • ناشناس
    6 بهمن, 1401 در 0:58 قبل از ظهر

    سلام

  • محمد سعید موحد
    27 دی, 1401 در 11:35 قبل از ظهر

    مقاله بسیار روشنگری است.
    برقرار باشید.

  • ناشناس
    13 مهر, 1401 در 5:26 بعد از ظهر

    سلام.من و همسرم بچه دار نمیشیم.و تصمیم داریم از یه زن صیغه ای فرزنددار بشیم.و روز تولد و تحویل نوزاد به ما در ازاش پولی به اون خانم بدیم .حالا میخام بدونم چطورمیتونم برای نوزاد به نام خودم و خانومم شناسنامه بگیرم.چون خانمم کارمنده و میخاد مرخصی نه ماهه فرزند اوری هم بگیره

  • ایمان
    22 خرداد, 1401 در 10:16 بعد از ظهر

    سلام ،با تشکر از اطلاعات مفید شما
    یک سوال مهم داشتم ممنون میشم اگر پاسخ بدید،چنانچه فرزندی از صیغه موقت که ثبت نشده ،متولد بشه و مادر هنگام تولد فرزند رو بذاره برای پدر و بره،،بطوری که پدر اصلا نمیدونه کجا رفته و هیچ ردی از مادر نیست، اما مطمئن هست کودک از خودشه،،الان تکلیف این بچه چیه،،آیا راهی هست که براش بتونم شناسنامه بگیرم،،میخوام براش بنام خودم شناسنامه بگیرم و بزرگش کنم اما نمیتونم اون خانم رو پیدا کنم.خیلی خیلی ممنون میشم پاسخ بدید یا راهی جلوم بذارید.با تشکر

پیام بگذارید