انواع وکالت نامه محضری کدام است؟ مدارک لازم برای وکالت دادن!

وکالت نامه محضری از جمله موضوعاتی است که همواره سوالات زیادی در خصوص آن مطرح بوده است. برخورداری از وکیل محضری جهت افرادی که مشغله بسیاری دارند و وقت اینکه به تمام کارهای خود برسند را ندارند، بسیار کار مفیدی است و موجب می‌شود خیلی از مشکلات را بر طرف کند؛

اما به این شرط که با این عقد قانونی آشنایی کاملی داشته باشیم و بدانیم که چه قسم وکالت نامه محضری را امضا می‌نماییم و این امضای ما چه حقوقی را برای طرفین این قرارداد به وجود می‌آورد. شما با دادن وکالت نامه محضری به سایرین، در واقع این امکان را دارید که خود را تکثیر نمایید.

تنها باید سری به دادگاه‌ها بزنیم تا از وجود پرونده‌های کلاهبرداری بسیاری که به‌واسطه یک وکالت‌ نامه محضری، انجام گرفته است یا اختلافی میان طرفین وکالت به وجود آمده و منجر به کشیده شدن کار به مراجع قضائی شده است مطلع شویم.

کاملا واضح است که به این خاطر که آگاهی کافی از قوانین و حقوق نداریم به آسانی به دیگران اعتماد می‌کنیم. در این مقاله حامد امیری بهترین وکیل در اصفهان قصد دارد همه چیز در خصوص وکالت‌نامه محضری را توضیح دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و با نظرات خود را برای ما درج نمایید.

👈«وکیل خوب خانواده در اصفهان»👉

به چه دلیل و وکالت نامه محضری می‌گیریم؟

همان‌طور که بیان شد خیلی از افراد دارای مشغله کاری بسیاری هستند و یا از مراحل اداری اطلاعی ندارند. در این شرایط است که به فردی که وقت آزاد داشته و آشنا به امور اداری است، نیاز می‌شود.

وکالت نامه

از این‌رو می‌بایست از شخصی به‌طور رسمی کمک گرفته شود. در حقیقت وکالت‌نامه محضری یا به‌منظور اجرای امری نوشته می‌شود یا جهت فروش و نقل و انتقال منعقد می‌شود. وکالت‌نامه محضری بر اساس ماده ۶۵۶ قانون مدنی این‌گونه آمده است:

«وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌کند.» به این معنی که عقدی که با توافق طرفین منعقد می‌گردد و صرفا به‌منظور آسان‌تر شدن کارها و برطرف نمودن نیازهای کوتاه مدت بسته می‌شود. به فردی که به وی وکالت می‌دهند وکیل و به شخصی که وکالت می‌دهد موکل می‌گویند.

👈«وکیل کلاهبرداری در اصفهان»👉

انواع وکالت‌نامه کدامند؟

وکیل خوب اصفهان در توضیح انواع وکالت می‌گوید: به صورت کلی دو قسم وکالت نامه وجود دارد:

خواندن این مقاله  تخریب اموال عمومی و خصوصی چه مجازاتی دارد؟ راهکارهای حقوقی برای شما

وکالت مطلق (تام):

به این معنی که فردی را به‌منظور کلیه امور وکیل کنید که این وکالت دربرگیرنده امور اداری و مالی موکل خواهد بود.

وکالت مقید:

در این قسم وکالت، مورد وکالت، معین و معلوم می‌باشد و وکیل می‌بایست تنها در همان مورد مشخص، عمل نماید.
موضوعی که وجود دارد این می‌باشد که ضمن تنظیم وکالت‌نامه از هر قسمی که باشد، می‌بایست نام کلیه سازمان‌ها و مراکز مد نظر جهت اجرای امور گوناگون از طریق وکیل را به‌طور صریح قید نمود. با این‌حال در دفترخانه‌ها معمولا، متن‌های از پیش تهیه شده‌ای برای این امر وجود دارد، ولی خود فرد هم می تواند این متن را آماده کند.

وکالت بلاعزل چیست؟

در یک دسته‌بندی دیگر، می‌توان وکالت را به دو قسم: ساده و بلاعزل تقسیم نمود.

در اینجا وضعیت وکالت ساده که معلوم است، موکل اختیار دارد هر زمان که بخواهد وکیل را عزل نماید. ولی آن عقدی که در حال حاضر به کثرت در دفترخانه‌ها جهت خرید و فروش ملک و ماشین منعقد می‌گردد، وکالت بلاعزل می‌باشد. بر اساس ماده 679 قانون مدنی، «موکل می‌تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل در ضمن عقد شرط شده باشد.» در این شرایط دیگر موکل نمی‌تواند وکیل را عزل و وکالت را فسخ کند. این قسم وکالت، امکان دارد مشکلاتی به همراه داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

👈«وکیل خوب کیفری در اصفهان»👉

وکالت بلاعزل چه مشکلاتی به همراه دارد؟

حامد امیری بهترین وکیل اصفهان بیان می‌کند: بیشتر افراد در موقع خرید و فروش ملک یا ماشین وکالت‌نامه بلاعزل میان یکدیگر منعقد می‌کنند.

به این معنی که فروشنده وجه را به‌طور کامل اخذ می‌کند و به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد که روند اداری انتقال را انجام دهد و از جانب فروشنده سند را به اسم خود بزند. در مطالب فوق گفتیم که وکالت بلاعزل نیز با مرگ یا جنون طرفین فسخ می‌گردد.

بنابراین در این صورت شخص خریدار مالی را که خریده است دیگر نمی‌تواند به اسم خود سند بزند و می‌بایست ورثه متوفی جهت انتقال و امضای سند رسمی اقدام نمایند که یقینا این پروسه زمان‌بر بوده و مشکلات متعددی به همراه دارد. بنابراین در این موارد، می‌بایست حتما در اسرع وقت نسبت به انتقال رسمی مال مد نظر اقدام نمود.

خواندن این مقاله  تاثیر قوه قاهره بر تعهدات

وکالت بلاعزل، عقد مناسبی می‌باشد که محاسن بسیاری دارد. ولی در پاره‌ای موارد امکان دارد پیامدها و مشکلاتی را درپی داشته باشد و یا امضای یک وکالت‌نامه محضری رسمی بلاعزل ناخواسته اشخاص، کلیه دارایی و اموال خویش را از دست بدهند.

در حقیقت افراد می‌بایست در سپردن وکالت بلاعزل به شخص یا اشخاص توجه کافی را داشته باشند، چون که برخی از اشخاص به واسطه این نوع وکالت به کلاهبرداری اقدام می‌نمایند. نکات حائز اهمیت در وکالت‌های بلاعزل به شرح زیر است:

  • • در امور جزئی داده می‌شود نه امور کلی.
  • • در وکالت بلاعزل موضوع وکالت از طریق طرفین با دقت مطالعه و ملاحظه گردد.
  • • موردی که دو طرف مورد نظرشان است به صورت دقیق در وکالت‌نامه درج گردیده باشد.

وکالت چگونه باطل خواهد شد ؟

در صورتی‌که وکالت فردی به صورت ساده باشد، قرارداد وکالت در دو حالت عزل وکیل از طریق موکل و استعفای وکیل قابل فسخ می‌باشد. یعنی به این خاطر که قرارداد وکالت، قراردادی است جایز، بر اساس ماده ۶۷۹ قانون مدنی، موکل اختیار دارد هر زمان بخواهد وکیل خود را عزل و برکنار نماید.

از سوی دیگر، وکیل هم اختیار دارد هر موقع که تصمیم بگیرد از سمت وکالت استعفا دهد. با این‌حال عوامل دیگری نیز موجب فسخ عقد وکالت از هر قسمی که باشد می‌شوند که این عوامل عبارت است از:

  • • مرگ وکیل یا موکل
  • • از میان رفتن مورد یا موضوع وکالت
  • • اجرای کاری منافی با وکالت از طریق موکل
  • • انقضای مدت وکالت.

آیا موکل قادر به اقدام می‌باشد؟

بنابه گفت حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری: وکالتنامه شخص چه ساده باشد و چه بلاعزل، موکل شخصا اختیار دارد عمل وکالت را اجرا کند، یعنی این حق صرفا مختص به وکیل نمی‌باشد.

وکالت نامه محضری

ولی لازم به ذکر است که چنانچه فروشنده مالی را به غیر بفروشد و در زمان عقد خرید و فروش، خریدار وکیل بلاعزل فروشنده جهت انتقال رسمی مال مورد معامله باشد، اما فروشنده که خود موکل است اقدام به انتقال آن مال به فرد ثالثی نماید، این عمل وی جرم و فروش مال غیر به حساب می‌آید.

به این علت زمانی که گفت می‌شود اجرای مورد وکالت از طریق فرد موکل بلامانع است، مربوط به موضوعاتی می‌گردد که با حقوق وکیل در تعارض نباشد.

جهت وکالت‌نامه محضری به کجا باید مراجعه نمود؟

جایی که برای انعقاد وکالت‌نامه قانونی می‌بایست مراجعه نمود، دفاتر اسناد رسمی می‌باشد که به آسانی در هر خیابانی یافت می‌شود.

خواندن این مقاله  حکم تیراندازی در دعوا + مجازات استفاده از سلاح گرم در دعوا

با این‌حال ضمن انعقاد عقدنامه نکاح نیز وکالت‌هایی از جانب زن و مرد به همدیگر داده می‌شود که یقینا این وکالت‌ها در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت می‌گردد مانند وکالت بلاعزلی که از طریق مرد به زن به‌منظور طلاق داده می‌شود.

مدارک لازم برای وکالت نامه محضری

آن‌طور که این وکیل باتجربه می‌گوید: به‌منظور منعقد کردن وکالت‌نامه محضری داشتن کارت ملی و شناسنامه وکیل و موکل الزامی است و کپی آنها را نیز می‌بایست به همراه داشت.

همچنین در صورتی‌که قرار است جهت خرید و فروش ماشین یا ملکی وکالت داده شود می‌بایست سند و مدارکی که حاکی از مالکیت موکل می‌باشد نیز به دفترخانه ارائه گردد. اصولا هر اختیاری که قرار است از جانب موکل به وکیل سپرده شود، بایستی مدارکی مبتنی بر داشتن آن اختیار از طریق موکل ارائه گردد.

هزینه وکالت نامه محضری

غالبا دفترخانه‌ها بر مبنای اینکه چه نوع وکالت‌نامه محضری را حهت چه امری منعقد می‌کنند یا بهای مورد معامله چه میزان است هزینه انعقاد وکالت‌نامه را اخذ می‌نمایند. جدول این هزینه‌ها در سایت اداره کل ثبت اسناد و املاک موجود است.

آیا وکیل محضری اختیار انتقال مال را به خود دارد ؟

تنها در شرایطی وکیل رسمی و محضری حق دارد مال مورد وکالت‌نامه را به خود انتقال دهند و با خود معامله نماید که صراحتاً حق این عمل را داشته باشد.

آیا وکیل رسمی و محضری اختیار دریافت وجه معامله و ثمن را دارد؟

این اختیار تنها تحت شرایطی وجود دارد که وکیل اختیار اخذ ثمن و وجه معامله را دارا باشد در غیر این حالت عمل وکیل غیر قانونی است و بد وی ضمانی می‌باشد. یعنی متعهد اتلاف، کاستی و کاهش بهای آن وجه است.

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم به صورت کلی دو قسم وکالت نامه وجود دارد: وکالت مطلق (تام):
به این معنی که فردی را به‌منظور کلیه امور وکیل کنید که این وکالت دربرگیرنده امور اداری و مالی موکل خواهد بود. وکالت مقید:
در این قسم وکالت، مورد وکالت، معین و معلوم می‌باشد و وکیل می‌بایست تنها در همان مورد مشخص، عمل نماید.

یک دسته‌بندی دیگر، می‌توان وکالت را به دو قسم: ساده و بلاعزل تقسیم نمود. در حقیقت وکالت‌نامه محضری یا به‌منظور اجرای امری نوشته می‌شود یا جهت فروش و نقل و انتقال منعقد می‌شود.

2 دیدگاه در نوشته: “انواع وکالت نامه محضری کدام است؟ مدارک لازم برای وکالت دادن!

  1. کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با یک وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  2. فرید منادی

    سلام، وکیل برای انجام امور وکالت طی سالهای طولانی چه مقدار میتواند مطالبه دستمزد و اجرت نماید. برای مثال بنده طی ۲۰ سال به زمینها و باغهای برادرانم که در خارج هستند رسیدگی کرده و آنها را آباد کرده و حتی سند گرفته ام و ارزش افزوده زیادی برای آنها ایجاد کرده ام. اکنون که آنها میخواهند باغهای خود را تحویل بگیرند چه درصدی از ارزش این املاک را قانونا میتوانم مطالبه کنم؟ ممنون میشم با ایمیل پاسخ بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *