بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات جعل پلاک خودرو چیست؟-وکیل جعل در اصفهان

مجازات جعل پلاک خودرو چیست؟-وکیل جعل در اصفهان

مجازات جعل پلاک خودرو

مجازات استفاده از پلاک ماشین دیگری

مجازات جعل پلاک خودرو: همانطور که هر شخصی می‌بایست اسناد و مدارک هویتی داشته باشد. اموال هم می‌بایست از اسناد و مدارکی برخوردار باشند که نشان دهنده نوع، جنس، عمر و حتی قیمت آنها باشد.

در این بین، اسناد یک‌سری ار اموال همچون خودرو به علت منقول بودن و بهره‌گیری وسیع آن در جامعه امکان دارد. از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

در خصوص اسناد سجلی اشخاص، در صورتی که فرد به تغییر و تحریف در آنها اقدام کند. این کار وی جرم است و مشمول مجازات‌های تعیین شده در قانون خواهد شد.

همین موضوع را در خصوص اسناد مرتبط با اموال هم می‌بایست. در نظر گرفت، به این معنی که هر نوع تغییر و دستکاری در اسناد و مدارک اموال اعم از خودرو جرم است. و مشمول مجازات خواهد بود.

مجازات جعل پلاک خودرو: در ادامه این مطلب که از سوی مشاور حقوقی در اصفهان تنظیم با موارد. مهمی همچون منظور از جعل یا دستگاری پلاک خودرو، مجازات این جرم و همچنین امکان تخفیف یا تبدیل مجازات آن آشنا خواهید شد. پس اگر مایل هستید در این زمینه‌ها اطلاعات بیشتری به دست آورید، حتما تا پایان همراه ما باشید.

منظور از جعل یا دستکاری پلاک خودرو چیست؟

منظور از جعل دستکاری پلاک اتومبیل، هر نوع تغییر و یا کم و زیاد کردن اعداد و شماره‌های درج شده بر پلاک اتومبیل است.

در خصوص تعریف جرم جعل و تزویر ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات بیان داشته است:

«جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای. اشخاص رسمی یا غیررسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن ‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن. یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون. اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب».

تفاوت دستکاری پلاک ماشین با جعل کدامند؟

با در نظر داشتن این تعریف، در شرایطی که بخواهیم وسعت تفسیر این ماده را موسع بدانیم. می‌بایست دستکاری یا جعل در پلاک خودرو را هم شامل مواردی اعم از ساختن پلاک یا خراشیدن. و تراشیدن، الحاق، محو، اثبات یا سیاه کردن، تقدیم یا تاخیر در اعداد و ارقام، الصاق نوشته‌ای به آن و… دانست که همه این موارد در حالتی که با هدف تقلب صورت بگیرد، می‌بایست اعمال مذکور را مشمول مجازات‌های تعیین شده برای جرم جعل شناخت.

خواندن این مقاله  جرم پولشویی چیست؟

ولی در صورتی که دامنه تفسیر را مضیق بدانیم و بگوییم چیزی که در این ماده مدنظر قانون‌گذار است. بیشتر مربوط به اسناد و نوشته‌های مکتوب بوده و شامل مواردی همچون پلاک خودرو نمی‌شود. می‌بایست چنین گفت که دستکاری یا جعل پلاک خودرو مشمول مجازات‌های تعیین شده برای جرم جعل نخواهد بود.

مجازات جعل پلاک خودرو: با این حال اصولی همچون «اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری». و «اصل تفسیر به نفع متهم» اغلب به جنبه دوم توجه دارند. بدین معنی که جعل پلاک را مشمول مجازات مشخص جهت جرم جعل نمی‌دانند. علاوه بر اینکه قانون‌گذار هم به صورت جداگانه به جرم انگاری این کار پرداخته است. و برای آن مجازات‌هایی را پیش بینی کرده است.

پلاک خودرو

حکم دستکاری پلاک خودرو و جعل پلاک ماشین

هرچند فردی که به دستکاری پلاک خودرو اقدام نموده، از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی مشمول. جریمه نقدی می‌گردد؛ اما با در نظر داشتن اینکه دستکاری پلاک خودرو امکان دارد. جنبه عمومی هم داشته باشد؛ بنابراین نه تنها این عمل نوعی تخلف است. بلکه به گونه‌ای جرم هم محسوب می‌شود و ضروری است ضمن توقیف اتومبیل، فرد مجرم هم برای مجازات به مراجع قضایی معرفی گردد.

چرا که با دستکاری پلاک و اقدام به برخی تخلفات و…، امکان دارد شماره پلاک جدید، به فرد دیگری متعلق باشد. که اصلاً از این موضوع خبر نداشته و در نهایت یک فرد بی‌گناه محکوم به مجازات جرمی گردد. که اصلا ربطی به این ماجرا نداشته است.

پس می‌بایست در خصوص اشخاصی که اقدام به دستکاری پلاک اتومبیل می‌کنند مجازات‌هایی هم اعمال گردد. در این زمینه ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات بیان داشته است:

«هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد. و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق نماید. یا برای آن پلاک تقلبی به کاربرد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد. و همچنین هر کس به ‌نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک های موتور و شاسی. که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب بدون ‌تحصیل مجوز از راهنمای و رانندگی تغییر دهد. و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد».

دستکاری در پلاک اتومبیل و مجازات

قانون‌گذار در این ماده علاوه بر جرم انگاری عمل دستکاری در پلاک اتومبیل. به جرم انگاری اعمال دیگری همچون دستکاری شماره شاسی یا شماره موتور و…

خواندن این مقاله  حضور وکیل به جای موکل در دادگاه امکان پذیر است؟

در صورتی که هر یک از این اعمال امکان دارد باعث تضییع حقوق دیگران شود. اما توجه به دستکاری پلاک اهمیت بیشتری خواهد داشت که قانون‌گذار به صورت کامل در ابتدای این ماده به آن اشاره نموده است.

آیا امکان تخفیف یا تبدیل مجازات اشخاصی که به دستکاری پلاک خودرو اقدام می‌کنند وجود دارد؟

مجازات جعل پلاک خودرو: پاسخ وکیل کیفری اصفهان به این سوال بله است. در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی که درصدد بیان جرایم تعزیری است. هرچند مجازات در ماده ۷۲۰ مشمول مجازات حبس تعزیری درجه ۶ خواهد گردید (حبس بیش از ۶ ماه تا ۱ سال).

اما با نظر به ماده ۳۷ همین قانون که مقرر داشته است:

«در صورت وجود يك یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات تعزيری را به ‌نحوی که به حال متهم مناسب تر باشد.

به ‌شرح زیر تقلیل دهد یا تبدیل کند:
  • الف‌) تقلیل مجازات حبس به میزان يك تا سه درجه در مجازات‌ های درجه چهار و بالاتر.
  • ب) تقلیل مجازات حبس درجه پنج و درجه شش به میزان یک تا دو. درجه یا تبدیل این مجازات و مجازات حبس درجه هفت حسب مورد به جزای نقدی متناسب با همان درجه.
  • پ‌) تبدیل مصادره کل اموال به جزای نقدی درجه يك تا چهار.
  • ت) تقلیل انفصال دائم به انفصال موقت به میزان پنج تا پانزده سال.
  • ث) تقليل سایر مجازات ‌های تعزيری به ميزان يك يا دو درجه یا تبدیل آن به مجازات دیگر از همان درجه يا یک درجه پایین‌تر».

در ماده ۳۸ همین قانون نیز به بیان جهات تخفیف پرداخته است و حکم کرده است:

«جهات تخفیف عبارتند از:

  • الف) گذشت شاکی یا مدعی خصوصی.
  • ب) همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن.
  • پ) اوضاع و احوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم.
  • ت) اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی درحین تحقیق و رسیدگی.
  • ث) ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری.
  • ج) کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن.
  • چ) خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیان بار جرم.
  • ح) مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم».

علاوه بر این با در نظر داشتن ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامی، قاضی پرونده حق دارد پرونده این فرد را مشمول قانون تعویق صدور حکم هم قرار دهد.

مجازات دستکاری پلاک خودرو

ماده ۴۰ مقرر داشته است:

«در جرایم موجب تعزیر درجه شش تا هشت دادگاه می تواند پس از احراز مجرمیت متهم با ملاحظه وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم گردیده است در صورت وجود شرایط زیر صدور حکم را به مدت شش ماه تا دو سال به تعویق اندازد.

  • الف) وجود جهات تخفیف
  • ب) پیش بینی اصلاح مرتکب
  • پ) جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران 
  • ت) فقدان سابقه کیفری مؤثر».
خواندن این مقاله  عقد هبه و انواع آن! هبه بلاعوض یعنی چه؟!

ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی هم مقرر داشته است که اگر قاضی به صدور حکم اقدام نموده باشد، خواهد توانست اجرای آن را معلق کند.

جرایم تعزیری برای جعل یا دستکاری پلاک:

«در جرایم تعزیری درجه سه تا هشت دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید. دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید. همچنین محکوم می تواند پس از تحمل یک سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری تقاضای تعلیق نماید».

اما با تمامی این تفاسیر باید بگوییم که قاضی الزاما می‌بایست بر اساس بند ۱ ماده ۳ قانون وصول یک‌سری از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد مشخص، به منظور مجازات تعزیری مسئله تخلفات رانندگی در عوض حبس یا مجازات تعزیری، به جریمه نقدی حکم صادر نماید. از این رو مجازات حبس در اثر جرم دستکاری پلاک خودرو حتماً می‌بایست به جریمه نقدی تبدیل گردد.

جمع بندی مقاله جعل پلاک خودرو

منظور از جعل دستکاری پلاک اتومبیل، هر نوع تغییر و یا کم و زیاد کردن اعداد و شماره‌های بر پلاک اتومبیل است. هرچند فردی که به دستکاری پلاک خودرو اقدام نموده، از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی مشمول جریمه نقدی می‌گردد؛ اما با در نظر داشتن اینکه دستکاری پلاک خودرو امکان دارد جنبه عمومی هم داشته باشد؛ بنابراین نه تنها این عمل نوعی تخلف است، بلکه به گونه‌ای جرم هم محسوب می‌شود و ضروری است ضمن توقیف اتومبیل، فرد مجرم هم برای مجازات به مراجع قضایی معرفی گردد.

سوالات متداول

منظور از دستکاری پلاک خودرو چیست؟

بدین معنی که دستکاری در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی و یا الصاق پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری به ‌آن یا استفاده از پلاک تقلبی برای آن

آیا تغییر در سایر بخش‌های خودرو نیز جرم است؟

بله، تغییر در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک های موتور و شاسی که از سوی کارخانه سازنده حک یا نصب شد.ه بدون ‌تحصیل مجوز از راهنمای و رانندگی هم جرم است.

مجازات دستکاری در پلاک خودرو چیست؟

بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، فرد مجرم مشمول مجازات حبس از ۶ ماه تا ۱ سال خواهد شد.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

3 نظرات

  • حیدر کریمی
    23 بهمن, 1402 در 1:24 قبل از ظهر

    یکی پلاکش جعل کرده جریمه به من میاد خلافی الان به عهد کیست ماشین من پراید این ماشینی که عکسش افتاده نیسانه

  • علی
    7 خرداد, 1402 در 12:14 بعد از ظهر

    یکی پلاکشو دستکاری کرده خلافی برای من میاد – چه کار میتوانمن انجام بدهم

پیام بگذارید