بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > اجرت المثل ایام تصرف خودرو چیست؟

اجرت المثل ایام تصرف خودرو چیست؟

اجرت المثل ایام تصرف خودرو

فرمول محاسبه اجرت المثل ایام تصرف خودرو

اجرت المثل ایام تصرف خودرو به چه معناست؟ –اجرت المثل به مفهوم بها و قیمتی بوده که آن را دادگاه یا عرف مشخص می‌کند و دو طرف بر سر این موضوع توافقی نداشته‌اند. به عنوان مثال در صورتی که شخصی ملک یا ماشین دیگری را بدون اجازه او تصرف کند. به این خاطر که غاصب محسوب می‌گردد می‌بایست. اجرت و قیمت یا بهای مدت زمانی که خودرو را از فرد دریافت کرده است به وی پرداخت کند.

با فرض اینکه شما راننده تاکسی یا اسنپ و… هستید و از این طریق مشغول به کسب درآمد می‌باشید. اکنون بنابه عللی شخصی اتومبیل شما را تصرف کرده و آن را از دسترس شما خارج می‌سازد.

و یا خسارتی با تصادف به آن وارد می‌گردد که به طور مثال برای یک هفته به آن دسترسی نخواهید داشت. حال بابت هر روزی که شما با اتومبیل خود کار کرد‌ اید می‌بایست اجرت المثل و خسارت به شما پرداخت شود.

حامد امیری وکیل خوب در اصفهان تصمیم دارد در این مقاله درباره اجرت المثل ایام تصرف خودرو بیشتر صحبت کند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و اگر سوال یا نظری داشتید حتما برای ما کامنت بگذارید.

اجرت المثل ایام تصرف خودرو

به این موضوع اشاره دارد. که فردی به غیر از شما، بنابه هر علتی بدون اجازه اتومبیل شما را گرفته و آن را به تصرف خود درآورده است. البته بایستی دقیق‌تر بیان کنیم که در صورتی که شخصی خودرو را از شما دریافت کند. و حتی تصرفی نیز نداشته باشد و تنها آن را در پارگینگ خود نگهداری کند، باز هم می‌بایست اجرت المثل بپردازد.

زیرا این مهم است که شما را از خودرو محروم ساخته و این موضوع که خود از آن بهره‌گیری نموده است. یا خیر چندان اهمیتی ندارد.

به عنوان مثال چنانچه سارق خودرو شما را برباید و برای مدت یک ماه در محلی مخفی کند. و حتی آن را هم مورد استفاده قرار ندهد. از موقعی که می‌رباید و سپس توسط پلیس و… اتومبیل پیدا شود، آن سارق ملزم خواهد بود به میزان آن مدت به شخص مالک خسارت پرداخت کند. حتی در صورتی که خود نیز از آن استفاده نکرده باشد.

الف) شرایط و مراحل دعوی اجرت المثل ایام تصرف خودرو

دعوا و دادخواست دارای شرایط و مراحلی است که به صورت مختصر در ذیل به آن اشاره می‌شود:

خواندن این مقاله  وکیل کیفری اصفهان-مشاوره آنلاین با مشهورترین وکیل دعاوی

1) مالک اتومبیل یا وکیل و یا نماینده قانونی او حق دارند نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. و هیچ فرد دیگری حق طرح دعوی و پیگیری آن را ندارد.
2) مالک (مدعی اجرت المثل) بایستی مدارک اثبات کننده مالکیت خود را که اصلی‌ترین آنها سند رسمی اتومبیل و برگ سبز و… است را تقدیم کند.

"<br3) مشخصات خودرو اعم از شماره پلاک و شماره شاسی و… به منظور تسلیم دادخواست الزامی است.
4) داشتن مشخصات فرد متصرف غیرقانونی اعم از نام، نام خانوادگی، نام پدر و آدرس دقیق محل سکونت ایشان. و دلیل تصرف او که امکان دارد شهادت شهود یا تأمین دلیل و… باشد هم الزامی است.
5) دادگاهی صالح به منظور رسیدگی به پرونده محلی است که متصرف در حوزه قضایی آن سکونت دارد.
به طور مثال در صورتی که متصرف، اتومبیل را به طور غیرقانونی (بدون اذن و اجازه مالک) در اصفهان به تصرف درآورده است. اما محل اقامت متصرف تهران باشد، تنها دادگاه حقوقی تهران صلاحیت رسیدگی به آن را دارد. حتی در صورتی که مالک (مدعی اجرت المثل) اتومبیل در شهر یا استان دیگری سکونت داشته باشند.

ب) مراحل قانونی دعوی اجرت المثل ایام تصرف خودرو

1) مالک خودرو و یا وکیل قانونی او بایستی با رعایت موارد و داشتن مدارک. مزبور به یکی از شعب دفاتر خدمات قضایی در سطح محل اقامت خود مراجعه نموده و نسبت. به تشکیل پرونده اجرت المثل ایام تصرف خودرو اقدام نمایند.
2) دفاتر خدمات قضایی بعد از تشکیل پرونده و دریافت هزینه دادرسی. اوراقِ پرونده را به طور الکترونیکی به دادگاه محل سکونت متصرف غیرقانونی ارسال خواهند کرد.
3) در صورت کامل بودن پرونده، دادگاه صالح زمان رسیدگی. را تعیین و دو طرف دعوی (مالک خودرو و متصرف غیرقانونی خودرو) را به منظور حضور در دادگاه احضار می‌کنو.
4) به منظور اثبات مالکیت خواهان، دادگاه از پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) استعلام گرفته تا برای دادگاه مالکیت خواهان اثبات گردد.
5) در صورت انکار متصرف غیرقانونی به تصرف خود، امکان دارد دادگاه از مالک درخواست کند. که شهود خود را به دادگاه معرفی کند تا اظهارات خویش را بیان دارند.
6) متصرف غیرقانونی (بدون اذن و اجازه مالک) اگر که در جلسه دادگاه، قانونی بودن تصرفات خود را به اثبات نرساند. دادگاه با در نظر گرفتن نوع تصرف، با تعیین کارشناس مورد نظر نسبت به صدور قرار کارشناسی اقدام خواهد کرد.
7) کارشناس بعد از بازدید خودرو و بررسی نوع تصرف و بهره‌گیری متصرف. نوع اتومبیل و مدل آن، ارزش و بهای تصرفات را ارزیابی کرده و به دادگاه اعلام می‌دارد.
8) در صورتی که نظر کارشناس مورد اعتراض دو طرف واقع نگردد. یا بعد از اعتراض قطعی گردد، دادگاه با در نظر داشتن مبلغی که کارشناس مشخص کرده است. دستور پرداخت اجرت المثل ایام تصرف اتومبیل علیه متصرف را به نفع مالک صادر خواهد کرد.

خواندن این مقاله  حق ارتفاق در قانون مدنی! ایا حق ارتفاق قابل انتقال است؟!

هزینه دادرسی مطالبه اجرت المثل خودرو

هزینه دادرسی مطالبه اجرت المثل خودرو

هزینه این دعوا بسته به این است که فرد خواهان، چه میزان وجهی را تحت عنوان اجرت المثل خواسته در نظر بگیرد. در صورتی که از ۲۰ میلیون تومان بیشتر مشخص کند، می‌بایست.

سه و نیم درصد آن را تحت عنوان هزینه دادرسی پرداخت کند. و در صورتی که از ۲۰ میلیون تومان کمتر و یا صرفا ۲۰ میلیون تومان باشد. چنانچه در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار بگیرد، نصف ۲.۵ درصد خواهد بود. چرا که این مبلغ در دادگاه دو و نیم درصد بوده و در شورای حل اختلاف نصف آن دریافت خواهد شد.

حق الزحمه کارشناس برعهده چه کسی است؟

در این خصوص بایستی بگوییم. که پرداخت این هزینه با خواهان دعوا بوده که دادگاه به منظور پرداخت آن به او هشدار می‌دهد؛ حال در صورتی که پرداخت نشود. دادگاه دادخواست او را ابطال خواهد کرد.

به طور معمول دادگاه مبلغی را تحت عنوان علی الحساب جهت پرداخت هزینه‌های کارشناس رسمی در نظر می‌گیرد تا خواهان پرداخت کند.

پس از واریز وجه، کارشناس به شعبه مربوطه مراجعه نموده و پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد. و بر اساس مدل و نوع خودرو میزان اجرت المثل را مشخص می‌کند. پس از این مرحله امکان افزایش هزینه‌های کارشناسی نیز وجود خواهد داشت. لازم به توضیح است که فرد غاصب اتومبیل حق دارد به مدت یک هفته نسبت. به نظر کارشناس مربوطه اعتراض وارد کند تا مجددا هیات کارشناسی جدیدی تشکیل گردو.

دریافت هزینه دادرسی در مطالبه اجرت المثل خودرو

لازم به توضیح است که کلیه هزینه‌های صورت گرفته به منظور رسیدن. به حق از طریق خواهان از خوانده دعوا یا همان تصرف کننده خودرو قابل مطالبه خواهد بود. بنابراین می‌توان ضمن تقدیم دادخواست، مطالبه کلیه هزینه‌های پرداخت شده همچون هزینه دادرسی یا حق الوکاله وکیل و هزینه کارشناس و… را از دادگاه تقاضا نمود.

مشاوره با وکیل در خصوص دادخواست اجرت المثل ایام تصرف خودرو:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل حقوقی در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

خواندن این مقاله  تاثیر قوه قاهره بر تعهدات

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

کلام پایانی

اجرت المثل به مفهوم بها و قیمتی بوده که آن را دادگاه یا عرف مشخص می‌کند و دو طرف بر سر این موضوع توافقی نداشته‌اند. اجرت المثل ایام تصرف خودرو به این موضوع اشاره دارد. که فردی به غیر از شما، بنابه هر علتی بدون اجازه اتومبیل شما را گرفته و آن را به تصرف خود درآورده است.

البته بایستی دقیق‌تر بیان کنیم که در صورتی که شخصی خودرو را از شما دریافت کند. و حتی تصرفی نیز نداشته باشد و تنها آن را در پارگینگ خود نگهداری کند، باز هم می‌بایست اجرت المثل بپردازد. کلیه هزینه‌های صورت گرفته به منظور رسیدن به حق از طریق خواهان از خوانده دعوا یا همان تصرف کننده خودرو قابل مطالبه خواهد بود.

سوالات متداول

در چه دادگاهی برای اجرت المثل خودرو باید طرح دعوی کرد؟

در صورتی که مبلغی که فرد در نظر گرفته است بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد. دادگاه شهری که شخص مقابل در آن اقامت دارد و در غیر این صورت. (کمتر از ۲۰ میلیون) در شورای حل اختلاف شهر او خواهد بود.

میزان هزینه دادرسی اجرت المثل خودرو چقدر است؟

در صورتی که در دادگاه باشد و بیشتر از ۲۰ میلیون تومان سه و نیم درصد آن و در صورتی که کمتر از آن باشد. دو و نیم درصد حال چنانچه در شورا باشد. نصف هزینه دادگاه یعنی نصف دو و نیم درصد خواهد بود.

آیا رای درباره اجرت المثل خودرو قابل اعتراض است؟

بله رای یا حکم قابل اعتراض می‌باشد. در صورتی که شورا رای دادگاه اعتراض تجدید نظر در دادگاه خواهد بود. و چنانچه در دادگاه حکم صادر گردیده است. اعتراض در دادگاه تجدید نظر خواهد بود.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.