بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تصادف منجر به فوت سرنشین

تصادف منجر به فوت سرنشین

قتل در تصادفات رانندگی

در ارتباط با تصادف منجر به فوت سرنشین یا قتل در تصادفات رانندگی و مجازت آن بهتر است ابتدا با انواع قتل و تعریف هر یک از آنها بیشتر آشنا شویم.

به طور کلی نوع قتل به سه دسته تقسیم می‌شود؛ نخستین مورد قتل عمد است که مجازات آن قصاص است. مورد دوم قتل غیرعمد است که مجازات آن پرداخت دیه است.

مورد سوم و آخر قتل خطای محض است که مجازات درنظر گرفته شده برای آن پرداخت دیه از سوی عاقله است. با توجه به تقسیمات مذکور، قتل در تصادفات رانندگی، برخلاف باور عامه مردم، (حتی با فرض مقصر بودن راننده در رعایت نکردن موارد قانونی، نظیر رعایت سرعت مجاز و …) قتل عمد محسوب نمی‌شود و قصاص ندارد.

تصادف رانندگی منجر به فوت

جالب است بدانید در تصادفی که منجر به فوت شود یا قتل در تصادفات رانندگی، حتی در شرایطی که راننده فاقد گواهینامه باشد باعث تغییر ماهیت قتل از غیرعمد به عمد نیست.

طبق ماده ۷۱۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی سال ۷۵ در صورتی که راننده در زمان وقوع قتل رانندگی، مست باشد یا فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا با سرعت غیرمجاز یا سبقت غیرمجاز رانندگی کند یا وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی باشد، مجازات شدید‌تری از حالت عادی خواهد داشت، ولی ماهیت قتل کماکان شبه عمد تلقی خواهد شد.

مجازات مرتکبین قتل یا جرح در تصادفات رانندگی

در صورتی که قتل صورت گرفته در تصادفات رانندگی به علت بی‌احتیاطی، نامبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده باشد، مجازات آن 6 ماه تا 3 سال حبس است. دیه قتل در تصادفات رانندگی در صورت مطالبه اولیاء دم می‌بایست پرداخت شود و مجازات حبس قابل تبدیل به جزای نقدی نیست.

خواندن این مقاله  فساد مالی شامل چه مواردی می شود؟ فساد مالی چیست؟

در شرایطی که بی‌احتیاطی، نامبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به یکی از موارد زیر گردد، مجازات اجرا شده برای مرتکب، از دو ماه تا یک سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه مصدوم می باشد.

  1. مرض جسمی یا دماغی ( روحی و روانی ) غیر قابل علاج
  2. از بین رفتن یکی از حواس
  3. از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می دهد
  4. تغییر شکل دائمی عضو یا صورت شخص
  5. سقط جنین

جرم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه

در صورتی که شخص بدون داشتن گواهینامه رسمی، اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری كه مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، نماید و یا شخصی كه با حكم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری محروم گشته است، اقدام به رانندگی وسایل مزبور كند:

به گفته بهترین وکیل تصادفات اصفهان، در مرتبه نخست به حبس تعزیری تا ۲ ماه یا جزای نقدی تا یك میلیون ریال یا هر ۲ مجازات و در صورت ارتكاب مجدد به ۲ ماه تا ۶ ماه حبس محكوم خواهد شد. چنانچه برای مقام قضایی ثابت شود كه فرد بدون داشتن گواهینامه سبب حادثه گشته است، مجازات تصادفات رانندگی وی تشدید ‌می‌ شود. علاوه بر این، دادگاه می‌تواند برای مدت یك تا پنج سال، وی را از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری بی‌بهره سازد.

قتل در تصادفات رانندگی

مقصر بودن عابر پیاده در تصادفات رانندگی

در برخی از تصادفات رانندگی که تعداد آنها کم هم نیست، تصادف روی داده به دلیل بی‌احتیاطی عابر پیاده است. چنین تصادفاتی غالباً به دلیل بی‌دقتی و عدم رعایت قانون (ماده ۲۱۵ آئین نامه راهنمایی و رانندگی) از سمت عابران اتفاق می‌افتد.

چنین تصادفاتی، به دقت توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان تقصیر هر یک از دو طرف یعنی راننده و عابرپیاده مشخص شود. در چنین شرایطی پرداخت دیه به دلیل خسارت مالی یا جانی تنها بر اساس میزان تقصیر راننده انجام می شود.

خواندن این مقاله  اخراج کارگر معتاد: آیا کارفرما میتواند کارگر معتاد را اخراج کند؟

البته تجربه نشان داده در چنین تصادفاتی، غالباً عمده مسئولیت تصادف متوجه راننده می گردد. دلیل این کار یعنی مقصر قلمداد کردن راننده- هم پرداخت خسارت توسط بیمه خودرو می‌باشد.

مجازات تصادف منجر به فوت و فرار از صحنه

نوع مجازات برای کسانی که از صحنه تصادفات رانندگی می گریزند در ماده 719 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی آمده است. در صورتی که فرد مقصر در تصادفات رانندگی با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی، از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد (714) و (715) و (716) محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده اعمال‌کیفیت مخففه کند. البته شرایطی نیز وجود دارد که در صورت محقق شدن آنها، راننده می تواند صحنه تصادفات رانندگی را ترک کند. این شرایط عبارت است از:

  • تبصره 1: راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.
  • تبصره 2: در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره‌ی او رعایت خواهد کرد.

پرداخت دیه در تصادفات رانندگی

بر اساس ماده 21 قانون بیمه کشور، در صورت تایید اصالت بیمه نامه از سوی بیمه گذار، مراجع قضایی می توانند از بیمه نامه به عنوان وثیقه استفاده کنند. فرد نیز می تواند با سپردن بیمه نامه از بازداشتش جلوگیری کند.

خواندن این مقاله  سفته ضمانت انجام کار یا حسن انجام کار چیست؟ 4 نکته مهم که باید بدانیم!!

همان‌طور که اشاره شد، قتل ناشی از تصادفات رانندگی، قتل غیر عمد محسوب می‌شود، در نتیجه مقصر ضامن پرداخت دیه کامل است. لازم به ذکر است در صورتی که به هر دلیلی از جمله فراری بودن راننده، مقصر حادثه یا ورشکستگی شرکت بیمه، مصدوم یا وراث متوفی نتوانند دیه خود را از شرکت بیمه دریافت نمایند، صندوقی به نام صندوق خسارات بدنی موظف به پرداخت دیه این افراد است.

مهلت پرداخت دیه در قتل ناشی از تصادفات رانندگی دو سال است، اما کسی که در اثر قتل غیرعمد ناشی از رانندگی محکوم به پرداخت دیه شده است و توانایی پرداخت آنرا ندارد، نیازی نیست که برای تقدیم دادخواست اعسار منتظر به پایان رسیدن این دو سال باشد؛ چرا که رأی وحدت رویه قضایی به راننده مقصر این فرصت را داده است که در زمان صدور حکم، دادخواست اعسار خود را تقدیم دادگاه کند.

افرادی که در پرداخت دیه معسر هستند یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد، به زندان نخواهند رفت. اما در ادامه به این نکته نیز تاکید دارد که چنانچه برای قاضی ثابت شود که فرد مقصر نبوده و تمکن مالی لازم را داشته است، با درخواست شاکی و به دستور قاضی، تا زمانی که مبلغ را تادیه نکرده در حبس خواهد بود.

باید دقت کرد منظور از زندان نرفتن در این بخشنامه، حبس ناشی از عدم پرداخت دیه است و حبس تعزیری که به‌دلیل تقصیر راننده ایجاد شده باشد را شامل نمی‌شود.

در صورت مواجهه با مشکل قتل در تصادفات رانندگی یا تصادفی که منجر به فوت سرنشین باشد می توانید با موسسه وکالت حامد امیری در اصفهان تماس گرفته و ضمن بهره مندی از مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری اصفهان، پرونده ای موفق را در دادگاه ارائه دهید. جهت تایین وقت قبلی از طریق راه های ارتباط موجود در سایت اقدام فرمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید