بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > قوانین جدید صدور چک: انواع چک پول در ایران

قوانین جدید صدور چک: انواع چک پول در ایران

قانون جدید صدور چک

چک پول چیست؟ سقف مبلغ چک شخصی

مبطبق قانون صدور چک ، چک را می‌توان به چهاردسته تقسیم نمود که عبارت است از:

  1. عادی
  2. تأیید شده
  3. تضمین شده
  4. مسافرتی

چک عادی

همان چکی که اکثراً در دست عموم می‌باشد. اگر بخواهیم تعریفی دقیق از چک عادی بنماییم چکی هست که صادر کننده چک به خاطر مبلغی که باید پرداخت نماید. چک را صادر و به طرف مقابل تحویل می‌دهد و در تاریخ سررسید. باید مبلغ مندرج در چک را ، در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد. تا شخص دارنده چک بتواند پس از مراجعه به بانک مبلغ ذکر شده در چک را دریافت نماید . در این نوع چک دارنده چک تضمینی جز اعتبار صادر کننده نخواهد داشت

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

چک تأیید شده

چکی هست که اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی، آن را به عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر می‌نمایند. و پرداخت وجه آن توسط بانک محال علیه تأیید می‌شود .

لازم به ذکر است در حال حاضر فقط بانک‌های دولتی و خصوصی به عنوان محال علیه شناخته می‌شوند. و بعد از صادر شدن چک از طرف صادر کننده. دارنده چک باید به بانک محال علیه رجوع کند زیرا در چک تأیید شده. بانک محال علیه پرداخت آن را تأیید می‌کند .

قانون صدور چک
قانون صدور چک

چک تضمین

چکی هست که از طرف مشتری از بانک تقاضا می‌شود. و بانک آن را بر عهده همان بانک صادر می‌نماید و پرداخت وجه آن را تضمین می‌نماید .

چک مسافرتی

چک مسافرتی نوعی چک است که بانک عهده خود صادر می‌کند. و وجه آن در همه ی شعب آن بانک قابل پرداخت می‌باشد .

محدودیت های بانکی نسبت به دارنده حساب چک برگشتی

مطابق قانون جدید صدور چک ، بعد از ثبت نمودن غیر قابل پرداخت بودن یا کم بودن مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکز ی. این سامانه مراتب را به صورت بر خط به تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری اطلاع می‌دهد. و پس از گذشتن 24 ساعت ، تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند هستند. تا موقع رفع سوء اثر از چک ، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال کنند:

  • ا)جلوگیری از افتتاح هر گونه حساب و صادر نمودن کارت بانکی جدید .
  • 2) مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادر کننده که تحت هر عنوانی نزد. موسسه اعتباری یا بانک دارد به اندازه مبلغ چک کسر خواهد شد.
  • 3) نپرداختن هر نوع تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌های ارزی و ريالی .
  • 4) باز نکردن اعتبار اسناد ارزی یا ريالی .
خواندن این مقاله  مهر و موم ترکه چقدر طول میکشد؟ نحوه اجرای قرار مهر و موم ترکه

لازم به ذکر است این محدودیت‌ها فقط نسبت به صاحب حساب و صادر کننده چک اعمال می‌شود و شامل سایر مسئولین نمی‌باشد . در صورت نیاز به مشاوره با یکی از بهترین وکیل‌های اصفهان، حامد امیری. به صورت آنلاین ، تلفنی و حضوری با شماره‌های. درج شده. در سایت تماس حاصل فرمایید.

چک به نمایندگی

اگر چکی به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود . اقداماتی که علیه حساب اعمال می شود علیه نماینده نیز اعمال می‌شود. «استثنا بر اصل نمایندگی» مگر اینکه نماینده یا وکیل در مرجع قضایی اثبات کند که پرداخت ننمودن. مبلغ چک به دلیل عمل صاحب حساب یا نماینده و وکیل بعدی او می‌باشد .

صدور اجراییه بدون نیاز به حکم دادگاه

یکی از مهم ترین تغییرات در قانون جدید صدور چک ، صدور اجرائیه چک بلامحل بدون صدور حکم دادگاه است . البته در قانون جدید در همه ی موارد، استفاده از چنین مزیتی امکان پذیر نمی‌باشد. و در صورت وجود شرایط زیر می‌توان بدون نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی مستقیما ً تقاضای اجرای چک را نمود :در متن چک وصول چک مشروط به هیچ شرطی نباشد . «ملاک شکل ظاهری چک و مندرجات روی آن می‌باشد»

  1. در متن چک ، نوشته نشده باشد که برای تضمین معامله یا تعهد است . «ملاک شکل ظاهری چک و مندرجات روی آن می‌باشد»
  2. گواهینامه عدم پرداخت با دستور عدم پرداخت صاحب حساب صادر نشده باشد.

چک‌های که مفقود یا سرقت میشوند:

«اگر چک شخصی ، مفقود شود یا مورد سرقت قرار گیرد یا جعل باشد. و یا از طریق کلاهبرداری ، خیانت در امانت یا جرائم دیگری از دست او خارج شود. می‌تواند قبل از تاریخ وصول چک کتباً دستور عدم پرداخت چک را به بانک بدهد» در مقابل دارنده چک می‌تواند. علیه کسی که دستور عدم. پرداخت داده. شکایت کند. و اگر خلاف ادعا صاحب حساب ثابت شود. علاوه بر مجازات صدور چک بلامحل، ملزم به پرداخت تمام خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

خواندن این مقاله  عقد نکاح برای زن و مرد چه تکالیفی ایجاد می کند؟ عقد زن و شوهر

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

لازم به ذکر است در صورتی که اجرائیه بدون حکم دادگاه صادر شود. محدودیت‌هایی در شیوه ی صدور اجرایی وجود خواهد داشت. زیرا فقط می‌توان علیه صادر کننده و صاحب حساب اجرائیه صادر نمود. و علیه سایر مسئولین مانند ظهر نویسان و ضامنین چک ، اجرائیه صادر نخواهد شد. و این افراد فقط از طریق حکم دادگاه مسئول پرداخت قرار خواهند گرفت .

همچنین در صدور اجرائیه بدون حکم دادگاه فقط برای اصل مبلغ چک ، اجرائیه صادر خواهد شد. و شامل خسارت تأخیر تأدیه نمی‌گردد. پس اگر بدون حکم دادگاه اصل وجه چک وصول گردد می‌توان نسبت به خسارات تأخیر تأدیه دادخواست تنظیم نمود .

در صورت برخورد با هر گونه مشکل حامد امیری وکیل چک در اصفهان. آماده مشاوره. به شما عزیزان به صورت آنلاین تلفنی و حضوری است.

قانون جدید صدور چک
قانون جدید صدور چک

چگونگی رفع سوء اثر از چک

در موارد زیر می‌توان سوء اثر را از چک بلامحلی که در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت شده رفع نمود :

1.واریز نمودن مبلغ چک به حساب جاری و در خواست نمودن رفع مسدودی آن .
2. تحویل دادن لاشه چک به بانک .
3. ارائه نمودن رضایت نامه رسمی تنظیمی در دفتر اسنادرسمی از ذینفع چک .
4. ارائه نامه از طرف مرجع قضایی یا ثبتی به منظور اینکه عملیات اجرائی در مورد چک به پایان رسیده است.
5. ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب .
6. گذشتن سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت به شرط اینکه. در مدت مذکور هیچ گونه دعوای حقوقی یا کیفری نسبت به چک صورت نگرفته باشد.

ارائه دسته چک به اشخاص متقاضی

برای ارائه دسته چک به افراد متقاضی دسته چک ابتدا هویت سنجی و اعتبار سنجی می‌گردد. تا افرادی که فاقد صلاحیت و بد سابقه هستند. امکان د دسته چک. نداشته باشند. در همین راستا بانک‌ها مکلفند ارائه دسته چک به مشتریان را فقط از طریق سامانه صدور چک یکپارچه الکترونیکی. دسته چک «صیاد» در بانک مرکزی انجام دهند .

خواندن این مقاله  عفو مشروط شامل چه کسانی میشود ؟

این سامانه صحت مشخصات متقاضی دسته چک را به وسیله سامانه هویت سنجی الکترونیکی بانکی استعلام می‌کند. و در صورت نبود هیچ گونه ممنوعیت قانونی ، بر اساس گزارش سامانه ملی اعتبار سنجی. سقف اعتبار مجاز متقاضی دسته چک را محاسبه و اعلام می‌کند.

انتقال چک در قانون جدید چک

ظبق قانون جدید صدور چک از تاریخ 20 آذر 1399 چک‌ها نباید در وجه حامل صادر شوند و همچنین انتقال این نوع چک‌ها با پشت نویسی امکان ندارد . طبق قانون جدید چک ، برای انتقال باید انتقال را در سامانه صیاد ثبت نمود .

بدین منظور چک حتما ً باید در وجه شخص معینی صادر شود. و در صورتی که دارنده چک که نامش در برگه ی چک قید شده است. قصد انتقال چک را داشته باشد باید در سامانه صیاد انتقال چک را ثبت نماید . در این روش ترتیب تمام ایادی و اشخاصی چک بین آنها به گردش افتاده مشخص شده. و ترتیب پرداخت‌های آنها قابل رهگیری خواهد بود .

در قانون جدید چک هر گونه انتقال که بانک صادر کننده سند آن باشد. فقط از راه حواله ممکن است و صاحب حساب وظیفه دارد نام و کد ملی شخصی که گیرنده حواله و دریافت کننده. وجه آن خواهد بود را به بانک اعلام نماید و تنها همان شخص امان دریافت وجه حواله را خواهد داشت.

مشاوره با وکیل متخصص چک در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی می‌باشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید