بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مهر و موم ترکه چقدر طول میکشد؟ نحوه اجرای قرار مهر و موم ترکه

مهر و موم ترکه چقدر طول میکشد؟ نحوه اجرای قرار مهر و موم ترکه

تحریر ترکه

تحریر ترکه چقدر زمان میبرد

مفهوم مهر و موم ترکه اقداماتی ست که زمان فوت شخص برای اموال به جا مانده از فرد انجام می شود . شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که بعد از فوت شخصی ایجاد شود این است که ترکه به جا مانده از او چقدر است و سهم هر یک از ورثه چه میزان است و چگونه از ماترک که همان اموال به جای مانده از متوفی است محافظت شود.

زمانی که کسی فوت می کند دیگر توانایی اداره اموال خود را ندارد از همین جهت ورثه جانشین او می شوند و به عبارت دیگر ورثه قائم مقام متوفی خواهد شد.

حال برای آن که از اموال متوفی تا زمان تقسیم آن حفاظت شود و از دخل و تصرف ورثه در آن یا دیگر افراد جلوگیری شود لازم است اقداماتی صورت بگیرد که البته در قانون پیش بینی شده است.

راهنمای گام به گام: نحوه مهر و موم کردن و نوشتن املاک خود برای میراث نهایی

راه حلی که قانون گذار در قانون امور حسبی برای محافظت از ماترک از دخل و تصرف افراد پیش بینی کرده، “مهر و موم ترکه” است، که در این مقاله تصمیم داریم تا بیشتر در مورد آن اطلاعات بدست آوریم و مواردی همچون افراد صالح برای درخواست مهر و موم ترکه، دادگاه صالح رسیدگی کننده به مهر و موم ترکه، نحوه اجرای مهر و موم ترکه و موارد دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

پس اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با درج نظرات خود در قسمت نظرات ما را همیاری کنید.

مهر و موم ترکه یعنی چه؟

قبل از آن که مهر و موم ترکه را تعریف کنیم خوب است که به تعریف ترکه بپردازیم. به گفته وکیل امور ارث در اصفهان ، ترکه یا ماترک با اموال و دارایی و تعهداتی که از متوفی به جا مانده است گفته می شود.

ترکه به طور کلی هم شامل جنبه مثبت دارایی مثل اموال منقول و غیرمنقول، سپرده‌های بانکی، اوراق بهادار و … می شود و هم شامل جنبه دارایی ترکه مثل بدهی‌هایی که متوفی دارد.

اما مهر و موم ترکه به چه معناست؟

به گفته حامد امیری وکیل ارث، مهر و موم ترکه به عملیاتی گفته می شود که مراجع قضایی به منظور محافظت و جلوگیری از تصرف ورثه و دیگر افراد در اموال و دارایی به جا مانده از متوفی، انجام می دهند تا به این طریق مانع حیف و میل شدن آن اموال شوند.

افراد صالح برای تقدیم درخواست مهر و موم ترکه

به بیان وکیل ارث ، هر کسی نمی تواند درخواست مهر و موم ترکه متوفی را بدهد، بلکه صرفا اشخاص زیر صلاحیت برای تقدیم درخواست مهر و موم ترکه را دارند:

خواندن این مقاله  لیست 5 ویژگی مهم برای استعلام وکیل در اصفهان

1- ورّاث متوفی یا نمایندگان قانونی آن ها.
2- موصی له در شرایطی که متوفی برای او قسمت مشاعی از ترکه را وصیت کرده باشد. ( موصی له به کسی گفته می شود که متوفی به موجب وصیت قسمتی از اموال خود را برای پس از مرگ به او تملیک کرده باشد. که البته این وصیت تا میزان یک سوم اموال متوفی نافذ است و بیشتر از آن نیاز به اذت ورّاث دارد. )
3- آن دسته از طلبکاران متوفی که طلب آن ها مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد. البته با این شرط که طلب آن ها تأمین نشده باشد.
4- و در نهایت شخص وصی می تواند درخواست مهر و موم ترکه را بدهد. وصی به کسی گفته می شود که از جانب متوفی برای انجام اموری از سوی او موظف شده است.

مهر و موم ترکه چگونه انجام می شود؟

اولین قدم برای انجام مهر و موم ترکه این است که افراد صالح که در فوق اشاره کردیم درخواست تحریر ترکه را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنند تا به دادگاه صالح برای رسیدگی فرستاده شود. لازم به ذکر است که وکیل اصفهان بیان می کند درخواست مهر و موم ترکه از دعاوی غیرمالی محسوب می شود و از همین جهت هزینه دادرسی زیادی پرداخت نمی شود.

پس از آن که درخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رسید و آن دفتر پرونده را به دادگاه صالح ارجاع نمود، دادگاه پس از آن که درخواست را مورد بررسی قرار داد، اقدام به انجام مهر و موم ترکه می کند و زمان مهر و موم را به افراد ذینفع اطلاع می دهد.

اقدام به مهر و موم ترکه نباید با تأخیر مواجه شود از همین رو این اقدام توسط رئیس شورا و یا دادستان انجام می گیرد و اگر آنها حضور نداشتند کلانتری محل اقدام به مهر و موم می کند.

لازم به ذکر است که آن قسمت از اموال متوفی که برای زندگی خانواده متوفی نیاز است مهر و موم نمی شود و آن اشیاء در صورت مجلس قید خواهد شد.

وراثت خود را به حداکثر برسانید: هنر کامل کردن مهر و فرآیند نوشتن

به گفته وکیل شهرستان اصفهان ، مهر و موم ترکه به دو صورت قابل انجام است:

1- قرار دادن لاک یا موم گداخته بر روی ورودی خانه و یا صندوق و پاکت و مانند آن ها.
2- قرار دادن مهر رسمی بر روی لاک یا موم گداخته.

خواندن این مقاله  فک رهن چیست و چه انواعی دارد؟ فک وام چیست؟

صورت مجلس مهر و موم ترکه

حامد امیری می گوید زمانی که مهر و موم ترکه انجام می شود صورت مجلسی از اموال مهر و موم شده تنظیم می شود که حاوی موارد زیر است:

1- تاریخ دقیق و ساعتی که مهر و موم ترکه انجام گرفته است.
2- نام و مشخصات کسی که عملیات مهر و موم ترکه را انجام داده است.
3- علتی که موجب درخواست مهر و موم ترکه و انجام آن شده است.
4- نام و مشخصات واقامتگاه کسی که درخواست مهر و موم ترکه را داده است.
5- نام و مشخصات و اظهارات اشخاص ذی‌نفعی که در زمان انجام مهر و موم ترکه حضور داشته‌اند.
6- قید مکانی که مهر و موم ترکه در آنجا صورت گرفته است.
7- توصیف اجمالی اشیائی که مهر و موم شده‌اند.
8- ذکر این نکته که اموال در محل خودشان مهر و موم شده اند یا مکان آنها تغییر داده شده است.
9- در صورتی که برای اموال مهر و موم شده نگهبان تعیین شده باشد، این موضوع و شخصی که نگهبان را معرفی کرده، درج می شود.
نکته قابل توجه آن است که این صورت مجلس لازم است توسط اشخاص ذی‌نفع و مباشر مهر و موم ترکه امضا گردد.

نحوه‌ی مهر و موم کردن ترکه غیرمنقول

اداره حقوق قوه قضاییه در مورد مهر و موم کردن ترکه غیرمنقول نظریه مشورتی ارائه داد که به موجب آن در صورتی می توان مالی غیرمنقول متوفی را مهر و موم نمود که اموال منقولی از متوفی در آن جا باشد.

که برای مهر و موم مال غیرمنقول در این حالت، باید شخص درخواست کننده پلاک ثبتی مال غیرمنقول را به اداره ثبت اسناد و املاک آن محل اعلام کند.
وکیل اصفهان بیان می دارد که اگر مال منقول در تصرف کسی و در جایی به جز محل مال غیرمنقول باشد، آن مال غیرمنقول قابل مهر و موم کردن نیست.

نحوه‌ی رفع نمودن مهر و موم ترکه

برای آن که مهر و موم ترکه رفع باشند باید همان افرادی که صلاحیت برای درخواست مهر و موم ترکه را داشتند، تقاضای رفع آن را مطرح کنند. این درخواست باید در شورای حل اختلاف مطرح شود.
رئیس شورای حل اختلاف زمانی که می خاهد اقدام به رفع مهر و موم ترکه کند، باید روز و ساعت رفع مهر و موم را به ورثه، موصی له و وصی اطلاع دهد تا آنها حاضر شوند. البته باید بیان نمود که عدم حضور آنها مانع از رفع مهر و موم نخواهد شد.

زمان رفع مهر و موم ترکه نیز مانند زمان مهر و موم، لازم است صورت مجلسی تهیه گردد که این صورت مجلس دربرگیرنده موارد زیر است:

خواندن این مقاله  قانون مبارزه با قاچاق انسان مجازات قاچاق چیست؟

1- تاریخ دقیق و ساعت رفع مهر و موم به حروف.
2- نام و مشخصات درخواست کننده رفع مهر و موم.
3- حضور داشتن و اظهارات اشخاص ذی‌نفع و نمایندگان آنها.
4- درج نمودن صحیح و بی عیب بودن مهر و موم، و در صورت عیب داشتن و یا دست خوردگی، توصیف کامل آن.
5- نام و سمت کسی که رفع مهر و موم می کند و امضای او
6- امضاء دیگر افراد حاضر.

دادگاه صالح برای رسیدگی به درخواست مهر و موم ترکه

دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به مهر و موم ترکه و همچنین رفع آن را دارد، با عنایت به گفته‌های حامد امیری، شورای حل اختلاف است. اما ممکن است سوال شود شورای حل اختلاف کدام محل؟

وکیل ارث در پاسخ به این سوال می گوید شورای حل اختلاف محل آخرین اقامتگاه متوفی صلاحیت رسیدگی به درخواست مهر و موم ترکه و یا رفع آن را دارد. در صورتی که متوفی در ایران اقامتگاه نداشته باشد، شورای حل اختلاف آخرین سکونت متوفی صلاحیت رسیدگی دارد. حال چنانچه متوفی در ایران سکونت نداشته باشد شورای حل اختلافی که ترکه در حوزه آن قرار دارد، صالح برای رسیدگی است.

مشاوره با وکیل متخصص چک در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در استان اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

نتیجه گیری

ترکه به آن دسته از اموال و دارایی که از متوفی به جا مانده است گفته می شود که هم شامل دارایی مثبت می شود هم دارایی منفی. زمانی که ورثه یا طلبکاران متوفی و یا موصی له نگرانی داشته باشند که دارایی متوفی مورد دخل و تصرف و حیف میل قرار بگیرد، می توانند درخواست مهر و موم آن را به شورای حل اختلاف بدهند. این شورا نیز باید فورا اقدام به مهر و موم اموال متوفی کرده و صورت مجلس آن را تهیه نماید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • ناشناس
    14 آذر, 1402 در 0:20 قبل از ظهر

    آیا درصورت به توافق نرسیدن وراث متوفی بعدازمهروموم ماترکه هرکه کدام ازوراث بدون رضایت بقیه میتواند دادخواست رفع مهروموم کندوازمراجع ذیصلاح رای مبنی بررفع مهروموم بگیرد

پیام بگذارید