بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > دانستنی های حقوقی  > فوت موصی له قبل از فوت موصی چه تاثیری دارد؟ فوت نامه چیست؟

فوت موصی له قبل از فوت موصی چه تاثیری دارد؟ فوت نامه چیست؟

فوت موصی له قبل از فوت موصی چه تاثیری دارد؟

فوت موصی له: فوت نامه چیست؟ هر کسی تا زمانی که زنده است این امکان و قدرت را دارد که هر نوع تصرفی در اموال خود بکند. ولی باید گفت که این قدرت و اختیار او برای بعد از فوت محدود می شود و دیگر نمی تواند هر نوع تصرفی را آزادانه در اموال خود انجام دهد. البته فرد می تواند متناسب با همان میزان اختیاری که دارد نسبت به اموال خود برای پس از مرگ، اقدام به نوشتن وصیت نامه کند و به این طریق امور خود را سامان بخشد.

موصی له به چه معناست ؟

فوت موصی له: گاهی وصیت کننده که موصی نامیده می شود بخشی از اموال خود را برای کسی به طور مخصوص وصیت می کند که آن کس می تواند یکی از ورثه باشد و یا خارج از ورثه، به این شخص موصی له گفته می شود.

درواقع زمانی که موصی برای موصی له وصیت می کند لازم است که وصیت او از سوی موصی له قبول شود تا اثرگذار باشد و اگر رد شود، وصیت او دیگر اثری ندارد.

در این مقاله قصد بر آن است تا این فرض را که اگر موصی له قبل از فوت موصی فوت کند چه اثری در وصیت او دارد بررسی کنیم. لذا با ما همراه باشید و در صورت امکان نظرات خود را در این خصوص در قسمتت نظرات درج نمایید.

 وصیت تملیکی چیست

انواع وصیت

پیش از آن که در خصوص فوت موصی له قبل از موصی صحبت کنیم بهتر است تا با انواع وصیت به طور مختصر آشنایی پیدا کنیم تا ابهاماتی در این مورد وجود نداشته باشد. وصیت به دو نوع تملیکی و عهدی تقسیم می شود که در ادامه هر یک را مختصرا توضیح می دهیم.

• وصیت تملیکی

در ماده 826 قانون مدنی وصیت تملیکی به این صورت تعریف شده است:« وصیت تملیکی عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک کند.»
وصیت تملیکی دو ویژگی اصلی دارد؛ اول آن که موصی باید فوت کند و دوم آن که موصی له باید بعد از فوت موصی وصیت را قبول کند. در نتیجه صرف وصیت کردن موجب تملیک مال به دیگری نمی شود و موصی له باید آن را قبول کند.

• وصیت عهدی

در ادامه ماده 826 قانون مدنی وصیت عهدی به این صورت تعریف شده است:« وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مامور می نماید.»

خواندن این مقاله  منع اشتغال زوجه چیست؟ اجرای حکم و شرایط منع اشتغال زوجه

فوت نامه چیست؟ عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

موصی برای وصیت کردن چه شرایطی باید داشته باشد؟

مانند هر عمل حقوقی دیگری در وصیت نیز شخص وصیت کننده یا همان موصی، لازم است که اهلیت داشته و محجور نباشد.

محجور به کسی گفته می شود که اختیار برای تصرف کردن در اموال و حقوق مالی‌اش را ندارد و به همین علت وصیت نیز نمی تواند بکند. پس می توان چنین نتیجه گرفت که وصیت مجنون و صغیر و سفیه صحیح و معتبر نبوده و باطل است.

اما آیا شخص ورشکسته نیز محجور محسوب شده و نمی تواند وصیت کند؟

وکیل اصفهان در جواب به این سوال می گوید ورشکسته با وجود آن که از تصرف در اموال خود ممنوع شده است ولی با این وجود می تواند وصیت کند و وصیت او صحیح و معتبر است.

به این خاطر که زمانی وصیت به اجرا در می آید که موصی فوت کرده باشد و تاجر ورشکسته‌ای که وصیت می کند، پس از فوت او و قبل از آن که وصیت به اجرا در آید، دیون او از ترکه باقی مانده کسر می شود و در نهایت آن چه که باقی مانده است میان وراث تقسیم خواهد شد. از همین رو وصیت کردن ورشکسته تأثیری در حقوق طلبکاران ندارد.

مهلتِ موصی له در قبول یا ردّ وصیت چه مدت است؟

فوت نامه چیست؟ همانطور که بیان کردیم موصی له باید وصیت موصی را قبول یا رد کند اما به گفته وکیل ارث در اصفهان، مهلتی برای آن که موصی له ظرف آن وصیت موصی را قبول کند یا رد تعیین نشده است.

لذا می توان چنین گفت که به موجب قاعده کلی موصی له می تواند در هر زمان وصیت را قبول یا رد کند. ولی باید گفت که ممکن است تاخیر موصی له در حق ورثه تاثیر داشته باشد زیرا به قبول او برای تقسیم کردن ورثه احتیاج دارند.

در ماده 833 این چنین بیان شده است که: « ورثه موصی نمی تواند در موصی‌به تصرف کند مادام که موصی له ردّ یا قبول خود را به آنها اعلام نکرده است. اگر تاخیر این اعلام موجب تضرر ورثه باشد، حاکم موصی له را مجبور می کند که تصمیم خود را معین نماید.»
از این ماده چنین استنباط می شود که تا زمانی که موصی‌له وصیت را قبول یا رد نکرده است امکان تقسیم ترکه برای ورثه جود ندارد. چون امتناع کردن از قبول یا رد وصیت سبب وارد شدن ضرر به وارثان می شود.

خواندن این مقاله  زنا و اثبات زنا در قانون مجازات جدید! شرایط اثبات زنای محصنه

که در چنین حالتی وارثان می توانند از دادگاه تقاضا کنند تا موصی له را وارد به قبول یا رد وصیت کند. البته که برای چنین تقاضایی وراث باید دادخواست تقدیم کنند.

فوت نامه چیست؟ هماهنگی مشاوره با وکیل دادگستری در اصفهان حامد امیری

فوت موصی له قبل از قبول وصیت چه تأثیری دارد؟

فوت نامه چیست؟ این امکان وجود دارد که موصی له قبل از آن که وصیت را قبول یا رد کند فوت کند. در این خصوص قانون مدنی حکمی مقرر نکرده است و میان حقوقدانان اختلاف وجود دارد از این حیث که آیا وراث موصی له می توانند وصیت را از جانب او قبول یا رد کنند یا خیر.
وکیل دادگستری در اصفهان بیان می دارد بنا در فقه، بر این اعتقاد هستند که وراث قائم مقام موصی له شده و می توانند از جانب او وصیت را رد یا قبول کنند.

اما لازم به ذکر است که دسته‌ای بر این اعتقاد دارند که اگر موصی له قبل از آن که موصی بمیرد فوت کند، یعنی در زمان حیات موصی موصی له فوت کند، وصیت باطل می شود و تنها در صورتی که موصی له بعد از موصی فوت کرده اما هنوز وصیت را قبول یا رد نکرده باشند، وراث او قائم مقام وی می شوند.

اما در جایگاه پاسخ به این سوال باید بیان داشت که در صورتی که از مفاد وصیت نامه چنین بر آید که موصی تمایل داشته است حتی در فرض فوت موصی له وصیت برای وارثان او باشد، وراث قائم مقام موصی له محسوب می شوند و اختیار رد یا قبول موصی‌به را دارند. همچنین است در حالتی که روشن شود موصی له وصیت را به صورت ضمنی قبول کرده است.

رد وصیت از سوی موصی له

الف) رد وصیت از سوی موصی له، قبل از فوت موصی

فوت نامه چیست؟ بنا بر اظهارات وکیل خوب اصفهان، موصی وصیت را برای تصرف در اموال خود پس از مرگ می نویسد و به همین دلیل بعد از فوت او به اجرا در می آید.

حال چنانچه موصی له در زمانی که موصی کماکان در قید حیات است وصیت او را رد کند، این رد تأثیری نداشته و همچنان وصیت دارای اعتبار است مگر آن که موصی از وصیت خود رجوع کند. لذا می توان چنین گفت که رد زمانی اثر واقعی خود را دارد که بعد از فوت موصی باشد. ماده 830 قانون مدنی در این باره حکم کرده است:

خواندن این مقاله  حبس تعلیقی از چه زمانی شروع می‌شود؟ تعلیقی یعنی چه؟

« نسبت به موصی له، ردّ یا قبول وصیت بعد از فوت موصی معتبر است. بنابراین اگر موصی له، قبل از فوت موصی وصیت را رد کرده باشد بعد از فوت می تواند آن را قبول کند و اگر بعد از فوت آن را قبول و موصی به را قبض کرد دیگر نمیتواند آن را رد کند لیکن اگر قبل از فوت قبول کرده ‌باشد بعد از فوت قبول ثانوی لازم نیست.»

البته نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگر موصی له پس از فوت موصی وصیت را قبول کرد، و سپس آن را رد کرد، رد او دیگر اثری نداشته و وصیت با قبول نخست او کامل می شود.

ب) رد وصیت از سوی موصی له، پس از فوت موصی

فوت نامه چیست؟ حال در صورتی که موصی له بعد از آن که موصی فوت نمود وصیت را رد کند، این وصیت دیگر اعتبار خود را از دست داده و اثری ندارد و دیگر موصی له این امکان را ندارد که با قبول مجدد آثار آن را بازگرداند.
قابل توجه است که مطابق ماده 830 قانون مدنی اگر موصی له وصیت را قبول کرده باشد اما هنوز موصی‌به به قبض او درنیامده باشد، می تواند وصیت را رد کند ولی به محض آن که موصی‌به به او تسلیم شد، دیگر امکان رد ندارد، زیرا که در وصیت قبض شرط لزوم یا لازم شدن عقد است.

فوت موصی له: اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

نتیجه گیری

از مطالبی که در فوق بیان شد می توان چنین نتیجه گرفت که هرکس این اختیار را دارد که در اموال خود تصرف کند ولی این اختیار او برای پس از مرگ محدود می شود، حال اگر کسی مالی از خود را به موصی له به موجب وصیت تملیک کند برای پس از فوت خود، صرف وصیت موجب تحقق تملیک نمی شود و باید موصی له قبول کند.

اگر موصی له در زمان حیات موصی فوت کند، وصیت اعتبار خود را از دست می دهد اما اگر بعد از فوت موصی باشد و هنوز وصیت را قبول یا رد نکرده باشد، به اعتقاد برخی ورثه‌ی او قائم مقامش می شوند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید