بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > دانستنی های حقوقی  > زنا و اثبات زنا در قانون مجازات جدید! شرایط اثبات زنای محصنه

زنا و اثبات زنا در قانون مجازات جدید! شرایط اثبات زنای محصنه

روش های اثبات زنا

مدت زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

زنای به عنف در قانون مجازات جدید!

زنا و اثبات زنا: یکی از جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است، گذشته از آن نیز در دین اسلام زنا یکی از گناهان کبیره شناخته شده است و اگر تحت شرایط خاصی صورت گرفته باشد مجازات سنگینی دارد.

وکیل کیفری در اصفهان بیان می کند ثابت کردن زنا از راه‌هایی صورت می گیرد که در این مقاله تصمیم داریم آن ها را بیان کنیم. در این مقاله در مورد زنای به عنف ، تعریف زنا، انواع “زنا” ، شرایط اثبات زنا و در نهایت مجازات زنا صحبت کنیم.

توصیه می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید و در صورتی که در این خصوص نظر یا سوالی دارید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

تعریف زنا

زنا به عنف: وکیل کیفری در اصفهان ذکر میکند زنا به نزدیکی جنسی میان زن و مرد اعم از آن که مهبلی باشد یا مقعدی، بدون این که میان آن ها رابطه زوجیت و محرمیت وجود داشته باشد، گفته می شود.

به عبارت دیگر زنا به این معناست که زن و مردی بدون آن که با یکدیگر ازدواج کرده باشند و به یکدیگر محرم شده باشند، با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند.

در زنا تفاوتی ندارد که رابطه برقرار شده از جلو باشد یا از عقب، مهم آن است که دخول صورت گرفته باشد. زیرا دخل معیار زنا شدن رابطه است و دخول باید تا میزان ختنه گاه صورت گرفته باشد، در غیر این صورت تا زمانی که دخول صورت نگرفته باشد، زنا نیز تحقق پیدا نکرده است.

روش های اثبات زنا

به بیان بهتر هر لمسی و هر رابطه جنسی میان دختر و پسر نامحرم عنوان زنا به خود نمی گیرد و باید شرط خاص آن که دخول است صورت گرفته باشد تا بتوان گفت زنا تحقق یافته و مجازات حدی را در مورد آن ها جاری کرد.

از دیگر شرایطی که باید برای تحقق یافتن زنا وجود داشته باشد این است که زن و مرد هر دو بالغ و عاقل باشند و با اراده خود این کار را انجام دهند.

زیرا اگر یکی از طرفین آگاهی نداشته باشد مثلا فکر کند میان آنها رابطه محرمیت وجود دارد و یا اگر یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق نشده و به مجازات حد محکوم نمی شود. البته لازم به ذکر است که کسی که به این امر آگاهی داشته است به مجازات حد محکوم خواهد شد.

خواندن این مقاله  حبس تعلیقی از چه زمانی شروع می‌شود؟ تعلیقی یعنی چه؟

انواع زنا

به گفته حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان ، زنا با توجه به شرایطی که زانی و زانیه دارند انواع مختلفی دارد که از قرار زیر است:

1) زنا با محارم

محارم به گفته حامد امیری به کسانی گفته می شود که به دلیل هم خونی، به فرد محرم هستند. مثل خواهر، مادر، برادر، پدر، عمو، عمه، خاله و دایی و اجداد.

به علت وجود این رابطه خونی ازدواج به این افراد ممنوع است. مجازات برقراری رابطه جنسی با محارم اعم از آن که مرد متأهل باشد یا مجرد و یا زن راضی باشد یا خیر، اعدام است.

2) زنا به عنف

زنا به عنف همان زنا به زور است که به صورت اجباری است و در حقیقت تجاوز نام دارد. اگر مردی به زور و با تهدید کردن زنی را مجبور به برقراری رابطه جنسی کند، مرتکب این جرم شده است. حتی اگر مرد با زنی که در حال بیهوشی، خواب یا مستی است رابطه جنسی برقرار کند، مشمول این جرم شده و مجازات خواهد شد.

3) زنای محصن یا محصنه

زنای محصن یا محصنه بنا به گفت وکیل کیفری به این معناست که زانی یا همان زنا کننده همسری داشته باشد که بتواند هر زمان بخواهد با او رابطه جنسی برقرار کند و از این حیث مانعی برای او وجود نداشته باشد، اما با این حال با زن دیگری که به او نامحرم است رابطه جنسی برقرار کند.

در صورتی که مرد متأهل با زن دیگری رابطه جنسی برقرار کند، زنای محصن و اگر زن متأهلی با مرد دیگری رابطه جنسی برقرار کند، زنای محصنه گفت می شود. البته لازم به ذکر است که موارد و شرایطی وجود دارد که اگر در زمان زنا وجود داشته باشد عنوان محصن و محصنه را زایل می کند، از جمله؛ مسافرت، حیض، حبس و بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز یا سفلیس.

4) زنای غیرمحصنه

زنا غیرمحصنه به آن زنایی گفت می شود که نه زن و نه مرد متأهل نبوده و با اراده و اختیار خود با یکدیگر رابطه جنسی برقرار می کنند.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

زنای محصنه چگونه ثابت میشود؟

به گفت حامد امیری وکیل دادگستری، زنا از طریق راه‌هایی ثابت می شود که در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

خواندن این مقاله  شرط داوری ضمن عقد اصلی چیست؟ شرط داوری در قرارداد؟!

الف) اقرار

یکی از راه‌هایی که برای اثبات زنا وجود دارد اقرار است که به موجب آن خود زانی اعتراف می کند که عمل زنا را انجام داد است. زمانی که شخص اقرار به زنا می کند، محکوم به مجازات مشخصه برای زنا می شود.

قابل توجه است برای آن که زنا از طریق اقرار ثابت شود، باید شرایطی وجود داشته باشد که به قرار زیر است:

1. برای آن که اقرار شخص در مورد انجام زنا معتبر باشد، لازم است که شخص عاقل و بالغ باشد.
2. شخص باید از روی اراده و اختیار خود اقرار به زنا کند.
3. اقرار شخص زمانی ثابت کننده‌ی زنا است که 4 بار اقرار به زنا کند. زیرا که اقرار به تعداد کمتر یعنی 2 بار یا 3 بار، ثابت کننده‌ی اقرار نیست.
4. برای آن که اقرار ثابت کننده‌ی زنا باشد ضرورت دارد که نزد قاضی انجام شود زیرا اقرار نزد اشخاص دیگر معتبر نیست.

ب) شهادت

شهادت یک راه دیگر برای اثبات زنا است. در قانون مجازات اسلامی بیان که برای آن که زنا از طریق شهادت ثابت شود لازم است که شرایطی وجود داشته باشد که وکیل اصفهان این شرایط را به این صورت بیان می کند:
برای آن که زنا از طریق شهادت ثابت شود باید 4 مرد عادل انجام دادن زنا را دیده باشند و یا آن که 3 مرد و ۲ زن انجام زنا را مشاهده کرده باشند.
منظور از دیدن زنا به این معنا است که این افراد مشاهده کرده باشند. که آلت مرد به اندازه ختنه گاه و بیشتر وارد آلت زن شد است.
این شرایط سخت به این منظور در نظر گرفت است که این جرم به راحتی اثبات نشود.

ج) علم قاضی در زنای به عنف

از دیگر راه‌هایی که برای اثبات زنا وجود دارد این است که قاضی نسبت به مسئله مطروحه علم پیدا کند. قاضی ممکن است به هر روشی نسبت به جرم واقع باشد علم پیدا کند. به عنوان مثال از طریق فیلم یا عکسی که وجود دارد به وقوع زنا علم پیدا کند.

انجام زنا چه مجازاتی دارد؟ راه های اثبات زنا!

مجازات زنا به آن است که چه نوعی از آن باشد و متغیر است. برای زنا چند مجازات مختلف وجود دارد از جمله سنگسار، اعدام و شلاق. در ادامه هر یک از این مجازات‌ها را بررسی می کنیم.

خواندن این مقاله  فوت موصی له قبل از فوت موصی چه تاثیری دارد؟ فوت نامه چیست؟

• مجازات اعدام

1. زنا با محارم نسبی مجازات اعدام هم برای زن و هم برای مرد در پی دارد.
2. زنا با زن پدر مجازات اعدام برای مرد زناکار دارد.
3. زنا مرد غیرمسلمان با زن مسلمان مجازات اعدام برای مرد زانی دارد.
4. زنا به عنف یا به صورت زوری برای زانی مجازات اعدام در پی دارد.
5. اگر کسی سه بار به زنا متهم باشد و با شلاق مجازات، در صورت اثبات زنا برای بار چهارم مجازات او اعدام است.

• مجازات سنگسار

همانطور که می دانید مجازات زنا برای زن یا مردی که متأهل باشد رجم یا سنگسار است. زنای محصنه به زنایی گفت می شود که یا زن یا مرد یا حتی هر دو متأهل باشند به گونه‌ای که هر زمان بخواهند بتوانند با همسر خود رابطه جنسی داشته باشند و از این بابت برای آن ها مانعی وجود نداشته باشد.

وکیل کیفری اصفهان بیان می کند اگر امکان اجرای مجازات رجم نباشد دادگاهی که حکم قطعی را صادر می کند این موضوع را به رئیس قوه قضاییه اطلاع می دهد تا در صورت موافقت مجازات را تغییر دهد. در این حالت مجازات بستگی به این که زنا به چه صورت ثابت شود تغییر می کند که به صورت زیر است:

1. اگر جرم با شهادت شهود ثابت شود زانی و یا زانیه محصنه اعدام می شوند.
2. چنانچه جرم زنا با اقرار و یا علم قتضی ثابت شود رجم به شلاق تغییر می کند و هر کدام به 100 ضربه شلاق محکوم می شوند.

• مجازات شلاق

زنا در صورتی که غیر محصنه باشد برای زانی و زانیه 100 ضربه شلاق در پی دارد.
البته در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه اگر زانیه (زن) بالغ و زانی (مرد) نابالغ باشد مجازات زن زانیه 100 ضربه شلاغ است.

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدیم که زنا به رابطه‌ی جنسی گفت می شود که میان زن و مرد برقرا می شود و در آن دخول وجود دارد. به عبارت دیگر رابطه‌ای زنا محسوب می شود که در آن دخول تا حداقل میزان ختنه گاه وجود داشته باشد. علاوه بر آن زنا از سه طریق شهادت، اقرار و علم قاضی قابل اثبات است.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید