شرایط سه طلاقه کردن زن در قوانین ایران چیست؟ سه طلاقه چیست؟

یک زن چند بار میتواند ازدواج کند؟

شرایط سه طلاقه کردن زن: یک زن چند بار میتواند طلاق بگیرد؟! منظور از سه طلاقه چیست؟ طلاق به معنی خاتمه یافتن قانونی ازدواج و جدا شدن از یکدیگر می‌باشد. به دنبال آن حقوق و وظایف متقابلی که میان زوجین در موقع ازدواج وجود داشته است از بین خواهد رفت.

معمولاً طلاق زمانی صورت می‌گیرد که استحکام رابطه زناشویی از میان رفته و بین زوجین ناسازگاری و تنش به وجود می‌آید.

در مورد سه طلاقه کردن هر چند که در حال حاضر زیاد رایج نیست. ولی با در نظر گرفتن اینکه در فقه شیعه مورد قبول واقع شده است. و قانون ما نیز برگرفته از فقه است، در آن پیش بینی شده است.

سه طلاقه کردن با طلاق عادی متفاوت است. در حقوق ایران طلاق و قواعد و به صورت کلی ازدواج متفاوت با هر نظام حقوقی دیگر می‌باشد. اکثر قوانین ما در زمینه حقوق خانواده برگرفته از فقه و شرع می‌باشد.

بنا به تعریف مشاور حقوقی در اصفهان طلاق از جمله روش‌های جدایی و متارکه می‌باشد. که تنها مختص ازدواج دائم است و در ازدواج موقت امکان‌پذیر نمی‌باشد.

ازدواج موقت از روش‌های دیگری همچون انقضای مدت، بذل مدت و فسخ پایان می‌یابد. ولی طلاق در ازدواج دائم قواعد و شرایط به خصوصی دارد. نخست این حقی می‌باشد که قانونا برای مرد در نظر گرفته شده و مرد حق دارد هر موقع که خواست از اختیار خود بهره‌مند گردد. و ازدواج خود را خاتمه ببخشد و زوجه چاره‌ای جز پذیرش ندارد.

این اختیار قانونی قابل اشتراک با زوجه نیز می‌باشد و می‌تواند به عنوان وکالت در طلاق ذیل عقد ازدواج صورت پذیرد. حامد امیری بهترین وکیل طلاق در اصفهان در ادامه این مبحث به بررسی شرایط سه طلاقه کردن در قوانین ایران می‌پردازد. با ما همراه باشید.

سه طلاقه کردن یعنی چه؟

زن چند بار میتواند ازدواج کند؟ همانطور که گفتیم اختیار طلاق برای مرد می‌باشد. تمامی این مسائل نیز از این باور فقهی و ماده قانونی برگرفته که خانواده نیاز به رئیس دارد. و ریاست آن نیز با شوهر می‌باشد.

در حقیقت خانواده به لحاظ حقوق ما یک نهاد متشکل از زن و مرد می‌باشد. که در آن برابری و تساوی و مشارکت بی معنا است. بلکه حقوق بیشتری را به مرد اختصاص داده و در مقابل وظایف بیشتری نیز از وی می‌خواهد.

از جمله مسائل قابل توجه در طلاق که وکیل طلاق به آن اشاره می‌کند، موضوع سه طلاقه کردن زن از طرف شوهر می‌باشد.

خواندن این مقاله  تقاضای طلاق از طرف یکی از زوجین

این موضوع شاید اغلب در گذشته رخ می‌داده و در خال حاضر موارد اندکی را در پرونده‌های دادگاه خانواده مشاهده می‌کنیم. که یک زن و شوهر سه مرتبه با یکدیگر ازدواج کنند. و برای مرتبه سوم هم متارکه کنند. ولی تعداد معدودی از این نوع پرونده‌ها نیز وجود دارد.

سه طلاقه در ازدواج موقت:

شش طلاقه چیست؟ در حالی که در خصوص جزئیات سه طلاقه کردن، میان فقهای شیعه و سنی اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد. لیکن هر دو گروه اصل مورد را قبول داشته و آن را بخشی از شرع تلقی می‌کنند.

به طور کلی اسلام طلاق را عمل مکروهی دانسته است و تا حد ممکن به آن توصیه نمی‌کند. اکثر فعالان حقوق بشر و مدافعین حقوق زنان، علی‌رغم انتقاداتی که به اساس ازدواج و طلاق اسلامی دارند، معتقد هستند که سه طلاقه کردن زوجه در یک مرحله، برای وی سنگین تمام می‌شود و عواقب ناخوشایندی را بر روان وی به جای خواهد گذاشت.

سه طلاقه کردن زن

فقهای سنی بر این باورند که سه طلاقه کردن زوجه از سوی شوهرش در یک مرتبه امکان‌پذیر می‌باشد. یعنی لزومی ندارد سه مرتبه ازدواج میان آنان اتفاق بیافتد تا طلاق سوم در حکم سه طلاقه باشد؛ بلکه شوهر می‌تواند در همان مرحله نخست بگوید این زن را سه طلاقه می‌کنم.

ولی فقهای مشهور شیعه بر این باورند که جهت سه طلاقه شدن، ضروری است زن و شوهر سه مرتبه ازدواج دائم داشته باشند.

یعنی زن و شوهری ازدواج نموده و برای مرتبه نخست صیغه طلاق میان ایشان جاری می‌گردد، سپس بعد از گذشت ایام عده زوج مجددا با همان زن نکاح می‌کند.

مجددا جدا می‌شوند و دوباره نکاح می‌کنند و در نهایت برای مرتبه سوم که صیغه طلاق میان ایشان جاری گردید، سه طلاقه شدن زن صورت می‌پذیرد.

حکم سه طلاقه کردن چیست؟

سه طلاقه کردن با طلاق عادی متفاوت است. در حقیقت چنانچه یک عمل مکروهی همچون طلاق میان زوجین سه مرتبه صورت بگیرد، بدین جهت که آنها برای ازدواج دوباره مرتبه چهارم عاقلانه‌تر رفتار کنند و یک زندگی سست را مدام تکرار نکنند؛ حکم سه طلاقه با طلاق عادی تفاوت دارد.

شرایط سه طلاقه کردن زن: در صورتی که زن و شوهر برای مرتبه سوم از هم جدا شوند، بعد از گذشت ایام عده نکاح آن مرد با همان زن امکان‌پذیر نبوده و مشروع نمی‌باشد جز آنکه زوجه به عقد مرد دیگری در آید و از وی جدا گردد و ایام عده را سپری کند و مجددا با همسر سابق خود ازدواج دائم برقرار سازد. به این مرد محلل گفته می‌شود.

خواندن این مقاله  طلاق خلع چیست؟ طلاق خلع چقدر طول میکشد؟ مشاوره با وکیل

موضوع محلل و لزوم آن برای زن و شوهری که سه مرتبه جدا شده‌اند، یک مسئله فقهی پیچیده می‌باشد. همانگونه که سه طلاقه کردن انتقادات زیادی را در پی داشته، محلل نیز مورد تایید عموم مردم نمی‌باشد.

شرایط سه طلاقه کردن زن: در حقیقت در حالی که که زوجین سه مرتبه جدا شده‌اند، بازگشتشان برای مرتبه چهارم منطقی نیست و این زن و شوهر رفتار طبیعی ندارند، ولی یافتن مرد دیگری که نقش محلل را اجرا کند تنها بدین منظور که ایشان مجددا به یکدیگر بازگردند، تحقیر احساس و عاطفه بوده و صورت خوشی نخواهد داشت.

در قوانین ایران سه طلاقه کردن چگونه است؟

شرایط سه طلاقه کردن زن: در مورد سه طلاقه کردن هرچند که در حال حاضر زیاد مرسوم نمی‌باشد، لیکن با توجه به اینکه در فقه شیعه مورد قبول واقع گردیده است و قانون ما نیز برگرفته از فقه است، در ماده 1057 قانون مدنی پیش بینی شده است.

به موجب ماده 1057 قانون مدنی: «زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می شود، مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد.»

تکلیف مهریه در سه طلاقه کردن

در چنین شرایطی مهریه تفاوت زیادی با یک ازدواج عادی و طلاق عادی ندارد. به عبارتی هر مرتبه نکاح مهریه خود را دارد و پرداخت آن مربوط به همان ازدواج خواهد بود.

سه طلاقه

بنابراین چنانچه مردی سه مرتبه با یک زن ازدواج کند، می‌بایست سه مرتبه مهریه بپردازد. در خصوص دیگر شروط و مبانی ازدواج نیز به همین منوال می‌باشد. هر ازدواج نفقه و تمکین خود را داشته و هر ازدواج حقوق مختص خود را به شوهر می‌دهد.

شش طلاقه کردن و نه طلاقه کردن به چه معنی است؟

احتمالا با خود فکر کنید که سه طلاقه کردن به هیچ وجه عاقلانه نمی‌باشد و چه کسی حاضر است برای مرتبه چهارم نیز با همان مرد ازدواج کند و همان مشکلات را مجددا پشت‌سر گذارد.

ولی ما در فقه شش طلاقه و نه طلاقه نیز داریم. احکام شش طلاقه همچون سه طلاقه هستند. به این معنی که پس از هر سه مرتبه طلاق می‌بایست زوجه به عقد محلل درآید تا پس از مرگ یا طلاق از وی و با گذشت زمان عده، قادر باشد به شوهر اولش باز گردد.

خواندن این مقاله  وقت رسیدگی دادگاه و انواع آن کدامند؟

ولی در ۹ طلاقه، یعنی زن و شوهری هشت مرتبه ازدواج کرده‌اند و هشت مرتبه طلاق گرفته‌اند و در این میان دو مرتبه هم زوجه به عقد دو محلل درآمده است.

دیگر پس از طلاق نهم زوجه و زوج به یکدیگر حرام ابدی می‌گردند و حتی با وجود محلل نیز نخواهند توانست مجددا به عقد یکدیگر دربیایند.

در واقع چنین چیزی محال به نظر می‌رسد، ولی موجبات قانونی و فقهی آن وجود دارد و احتمالا در بعضی از نقاط کشور هم صورت بگیرد.به موجب ماده 1058 قانون مدنی: «زن هر شخصی که به نه طلاق که شش تای آن عددی است مطلقه شده باشد بر آن شخص حرام موبد می شود.»

جمع بندی

سه طلاقه کردن با طلاق عادی متفاوت است. جهت سه طلاقه شدن، ضروری است زن و شوهر سه مرتبه ازدواج دائم داشته باشند.

یعنی زن و شوهری ازدواج نموده و برای مرتبه نخست صیغه طلاق میان ایشان جاری می‌گردد، سپس بعد از گذشت ایام عده زوج مجددا با همان زن نکاح می‌کند. مجددا جدا می‌شوند و دوباره نکاح می‌کنند و در نهایت برای مرتبه سوم که صیغه طلاق میان ایشان جاری گردید، سه طلاقه شدن زن صورت می‌پذیرد.

سوالات متداول

سه طلاقه کردن یعنی چه؟

یعنی زن و شوهری ازدواج نموده و برای مرتبه نخست صیغه طلاق میان ایشان جاری می‌گردد، سپس بعد از گذشت ایام عده زوج مجددا با همان زن نکاح می‌کند. مجددا جدا می‌شوند و دوباره نکاح می‌کنند و در نهایت برای مرتبه سوم که صیغه طلاق میان ایشان جاری گردید، سه طلاقه شدن زن صورت می‌پذیرد.

حکم سه طلاقه کردن چیست؟

چنانچه یک زوج برای مرتبه سوم از هم جدا شوند، بعد از گذشت ایام عده نکاح آن مرد با همان زن امکان‌پذیر نبوده و مشروع نمی‌باشد مگر اینکه زن به عقد مرد دیگری درآید و از او جدا شود و ایام عده را سپری کند و مجددا با همسر سابق خود ازدواج دائم برقرار سازد.

تکلیف مهریه در سه طلاقه کردن چیست؟

چنانچه مردی سه مرتبه با یک زن ازدواج کند، می‌بایست سه مرتبه مهریه بپردازد.

1 دیدگاه در نوشته: “شرایط سه طلاقه کردن زن در قوانین ایران چیست؟ سه طلاقه چیست؟

  1. علی

    اگر طلاق رجعی دو مرتبه صورت پذیرد با انجام شرایط طلاق ولی قبل از پایان عده ، زوجین به زندگی برگشته باشند و طلاق سومی اتفاق بیفتد آیا بازهم نیاز به محلل وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *