بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > سفته استخدام چیست و چگونه سفته را پس بگیریم؟

سفته استخدام چیست و چگونه سفته را پس بگیریم؟

سفته استخدام - حامد امیری

.سفته استخدام از جمله موارد رایجی که در حال حاضر در بیشتر استخدام‌ها آن را مشاهده می‌کنیم. گرفتن چک. یا سفته به منظور تضمین یا حسن انجام کار از طریق. کارفرما است. اما متاسفانه در یک‌سری موارد بعد از اتمام قرارداد. میان کارگر و کارفرما. پس گرفتن. سفته یا چک توسط کارفرما صورت نمی‌گیرد که این امر سبب. به وجود آمدن. مشکلات بسیاری می‌گردد.

آگاهی از نحوه. پس گرفتن سفته. از کارفرما و نکات مهم قوانین سفته. کمک بسیاری در این خصوص به کارگران خواهد کرد. حامد امیری وکیل باسابقه حقوقی در اصفهان در این مقاله به نحوه پس. گرفتن سفته. می‌پردازد

بنابراین اگر می‌خواهید. اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید. و با نحوه پس گرفتن. سفته آشنا شوید. حتما تا پایان این مطلب همراه باشید. همچنین می‌توانید. سوالات خود را در قسمت نظرات از بهترین وکیل اصفهان بپرسید.

سفته چیست؟

همه مردم از یک شخص معمولی تا یک تاجر و بازرگان. در معاملات خودشان از اسناد تجاری متعددی بهره‌گیری می‌کنند. سفته گونه‌ای سند به جهت تعهد پرداخت بوده. که فردی که آن را امضا می‌کند. ملزم به پرداخت مبلغ قید. شده. در زمان مقرر یا به طور عندالمطالبه به یک فرد خاص یا در وجه حامل می‌باشد.

«فته طلب» عنوان دیگر تجاری این سند می‌باشد. هرچند به. کار بردن. این لفظ رایج نیست ولی در ماده ۳۰۷ قانون تجارت در. عوض به کار بردن این. کلمه سفته. از فته طلب بهره‌گیری ‌شده است.

سابق به علت خطراتی که جهت حمل و انتقال پول وجود داشت. صاحبان مشاغل و بازرگانان از این سند بهره‌گیری می‌نمودند. در حال حاضر در اکثر معاملات از کوچک تا بزرگ این سند تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتماً برای شما هم اتفاق. افتاده است. که آن را تهیه نموده‌اید ولی نحوه پر کردن آن و اینکه کدام قسمت‌ها. می‌بایست خالی بماند. را نمی‌دانید. و یا پر و. خالی گذاشتن. کدام بخش ممکن است مشکل‌ساز باشد.

به صورت کلی صدور سفته قائم به دو فرد می‌باشد:

  1.  فردی که آن را صادر می‌کند. که مدیون و بدهکار می‌باشد.

  2. شخصی که موقع صدور آن ممکن است مشخص یا نامعلوم باشد.

چنانچه این سند در وجه شخص معینی صادر می‌گردد. در قسمت نام و نام خانوادگی مشخصات او درج می‌گردد. ولی چنانچه در این بخش عنوان حامل درج شود. به معنای آن است که شخص نامعلوم است. شخص صادر کننده یا به شخصی معلوم بدهکار می‌شود. یا در برابر فردی که آن را در اختیار دارد، و می‌بایست در وقت سررسید. مبلغ آن را پرداخت کند. همانگونه که از اسم آن مشخص است. چنانچه عندالمطالبه باشد. به ‌محض مطالبه سفته می‌بایست پرداخته گردد.

خواندن این مقاله  موسسه حقوقی در اصفهان حامد امیری: مشاوره فوری حقوقی اصفهان

طلبکاری که سفته به اسم وی ثبت گردیده یا فردی که سفتۀ در وجه حامل را در اختیار دارد. می‌تواند تا موقع سررسید، آن را پیش خود نگاه دارد. یا اینکه در وقت ضرورت و داشتن نیاز مالی آن را به شخص دیگری انتقال دهد. و مبلغ کمتری اخذ کند. در این شرایط سفته پشت ‌نویسی یا ظهرنویسی خواهد شد. با این بیان که این سند به خانم یا آقای … انتقال پیدا کرد.

همچنین دارنده این سند قادر است. آن را به بانک. برده و. بابت دریافت. مبلغ کمتر آن را به بانک تسلیم نماید. بدین ترتیب بانک در موقع مقرر وجه را از بدهکار وصول می‌کند.

نحوه تنظیم سفته تضمین کار

نحوه تنظیم سفته تضمین کار

سفته گونه‌ای سند تجاری بوده که همچون چک، موجب بدهی و پرداخت اقساط و امثال آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی در بعضی مواقع مثل استخدام، سفته حسن انجام کار از طریق کارفرما از فرد دریافت می‌شود.

همانطور که بیان شد، گاها مشاهده. شده است. که بعد از اتمام قرارداد، کارفرما از استرداد سفته به کارگر اجتناب می‌ورزد. این عمل نمونه بارز خیانت در امانت بوده و چنانچه تنظیم سفته درست اجرا گردیده باشد، قابل دادخواست و طرح شکایت خواهد بود.

استرداد سفته از طریق برخی از کارفرمایان به دلیل امتناع از دادخواست. احتمالی آنها در برابر فقدان پرداخت دستمزد و یا کم بودن حقوق آنها و عملی نکردن قانون اداره کار می‌باشد.

در این شرایط کارگر به دلیل دادخواست خود، مورد تهدید کارفرما مبنی بر اصدار چک بی محل و طرح دادخواست. کیفری قرار گرفته. و علاوه بر عدم. دریافت حقوق خود، ملزم به پس گرفتن. دادخواست می‌گردد. بر همین اساس نحوه تنظیم سفته. یا چک و در نظر گرفتن. قانون و مقررات سفته تضمین حسن انجام کار، تأثیر بسیاری در امتناع از سوءاستفاده‌های احتمالی از طریق کارفرما خواهد داشت.

نکات قابل توجه در خصوص سفته تضمین

به جهت جلوگیری از سوءاستفاده و ایجاد مشکلات بر اثر آن، باید ضمن تنظیم سفته به موارد زیر توجه داشت:

  • شماره سفته و مشخصات آن می‌بایست در قرارداد درج گردد.

  • در قسمت نام گیرنده وجه، نام فرد یا شرکت مورد نظر درج گردد.

  • حتما علت صدور سفته در آن درج شود. مانند جهت تضمین حسن انجام کار، جهت تضمین قرارداد و…

  • باید سفته بدون تاریخ و با عنوان جهت حسن انجام کار تنظیم گردد. و یک نسخه از آن را برای خود تهیه نموده و در نتیجه مدیر شرکت یا کارفرما آن را امضا کنند.

  • در قرارداد. چنین گفته شود. که سفته جهت تضمین و حسن. انجام کار تحویل گرفته شده است.

خواندن این مقاله  حکم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ معنی حکم در حقوق چیست؟

اهمیت استرداد سفته از کارفرما

استرداد سفته از کارفرما به دو دلیل اهمیت دارد:

سفته استخدام همانگونه که بیان شد این سفته‌ها جهت حسن انجام کار می‌باشد. پس موقعی از طریق کارگر دریافت می‌گردند. که فعالیت مربوطه را به درستی. انجام داده باشد. کارگر می‌بایست اسناد مربوط به حسن انجام کار را تسلیم کند تا بتواند سفته‌ها را اخذ نماید. پس در صورتی که مدارک و اسناد مربوط به اجرای کار را توقیف نکنید. کارفرما حق دارد در مراجع مربوطه از شما به دلیل عدم انجام تعهدات خود طرح شکایت کرده. و حتی شما را مجبور به انجام همان تعهدات کند.

در صورتی که پس از انجام کار و تعهد در پی استرداد به موقع سفته ها نباشید.سفته استخدام امکان دارد. کارفرما سفته را به شخص ثالثی انتقال دهد که ممکن است. مسئله حقوقی را پیچیده‌تر کند. در این شرایط چنانچه شخص ثالث مبلغ سفته را درخواست کند. کارگر قادر به اثبات اینکه سفته‌ها تنها جهت ضمانت کار بوده و وی به تعهدات خویش عمل کرده است. و دیگر مجبور به انجام تعهدات گذشته نیست، نخواهد بود.

شکایت از کارفرما جهت استرداد سفته

در ابتدا وکیل سفته اصفهان به منظور آگاهی بیشتر از بعضی قوانین چک یا سفته تضمین کار، نکات زیر را مورد اشاره قرار می‌دهد:

در ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی. بیان شده است. که: «هر کس از سفید مهر و سفید امضایی. که به او سپرده شدهیا به هر طریق به. دست آورده است. سوء استفاده کند، به ۱ تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد.» (این موضوع در خصوص چک یا سفته‌های سفید امضا صدق می‌کند)

بر اساس ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته، چک و نظایر آن. به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای نمایندگی. یا ه رکار با اجرت یا بی اجرت. به کسی. داده شود. و بنا بر این بوده است. که اشیای مذکور مسترد شود. یا به مصرف معینی برسد. و فردی که آن اشیا نزد او بوده است. آنها را به غبن مالکین یا متصرفین آنها، استعمال یا تصرف و یا تلف یا مفقود کند. به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد.»
ماده ۱۳ ضابطه اصدار چک و احکام پنجگانه آن نیز مقرر داشته است. که: «اگر چک سفید امضا باشد یا این نکته که چک جهت تضمین انجام کاری یا معامله و تعهد بوده است. قید شده باشد. قابل تعقیب کیفری نخواهد بود.»

خواندن این مقاله  آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد ؟

شکایت از کارفرما بابت سفته

نکات مذکور معلوم می‌کند که باید حتما در چک یا سفته دلیل آن اعم از تضمین و حسن انجام کار ذکر گردد. و اینگونه با تنظیم صحیح چک و سفته کارفرما حق ندارد. از پس دادن آن. ضمت پایان. قرارداد یا فقدان همکاری خودداری کند. چرا که از نگاه قانون این امر خیانت در امانت بوده و دستور کیفری خواهد داشت.

نحوه استرداد سفته از کارفرما

سفته استخدام برای این کار می‌بایست ابتدا مدارک و اسناد مرتبط با رفع تعهد یا انجام کار بر اساس قرارداد میان کارگر و کارفرما را تهیه نمایید. نخست از طریق اظهارنامه اقدام کنید. چنانچه کارفرما پس از اخذ اظهارنامه. بازهم بابتfv’ سفته‌ها خودداری نمود می‌بایست. به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد و شکوائیه خود را مبنی بر استرداد سفته از کارفرما تنظیم کنید. در این صورت از جمله اینکه سفته به شخص ثالث منتقل گردیده باشد. و همینطور در صورت عدم اثبات انجام تعهد، مراجعه به وکیل استرداد سفته از کارفرما الزامی خواهد بود.

کلام اخر

سفته استخدام همانگونه که بیان شد. این سفته‌ها جهت حسن انجام کار می‌باشد. پس موقعی از طریق کارگر دریافت می‌گردند که فعالیت مربوطه را به درستی انجام دهده باشد. کارگر می‌بایست اسناد مربوط به حسن انجام کار را تسلیم کند تا بتواند سفته‌ها را اخذ نماید. پس در صورتی که مدارک و اسناد مربوط به اجرای کار را توقیف نکنید. کارفرما حق دارد در مراجع مربوطه از شما به دلیل عدم انجام تعهدات خود طرح شکایت کرده. و حتی شما را مجبور به انجام همان تعهدات کند.
در صورتی که پس از انجام کار و تعهد در پی استرداد به موقع سفته ها نباشید. امکان دارد کارفرما سفته را به شخص ثالثی انتقال دهد که ممکن است مسئله حقوقی را پیچیده‌تر کند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • عرفان کا
    7 اردیبهشت, 1403 در 6:09 بعد از ظهر

    شما بلد نیستید ساده نویسی کنید.از این همه تومار چیزی متپجه نشدم به عنوان خاننده
    وقتمو فقط گرف

پیام بگذارید