بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تفاوت حکم غیابی با حکم حضوری چیست؟

تفاوت حکم غیابی با حکم حضوری چیست؟

حکم غیابی چیست

اصل بر این است که اصحاب دعوا در تمام مراحل دادگاه حضور داشته باشند و از روند دعوی آگاه باشند، ولی گاهی ممکن است در بعضی موارد خوانده ی دعوا با وجود آن که از دعوا اطلاع داشته اما نتواند و یا خود نخواهد که در دادگاه حاضر شود.

البته این امکان نیز وجود دارد که خوانده به دلیل این که از مطرح شدن آن دعوی مطلع نشده است در دادگاه حاضر نشود. از همین رو حکمی که در چنین شرایطی صادر می شود حکم غیابی نام دارد. لازم به ذکر است که قانون گذار این امکان را برای خوانده پیش بینی کرده است که بتواند اقدام به واخواهی از حکم صادره کند.

واخواهی چیست؟

وکیل حقوقی در اصفهان می کوید به موجب ماده ۳۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی چنانچه حکمی بر علیه خوانده ی غایب دعوا صادر شود، او می تواند به این حکم در دادگاهی که حکم غیابی را صادر کرده است اعتراض کند که به این اعتراض واخواهی گفته می شود.
همچنین در ماده ۳۰۶ این قانون بیان شده است که اشخاصی که مقیم کشور هستند 20 روز و اشخاص مقیم خارج نیز 2 ماه از تاریخ ابلاغ واقعی مهلت دارند که واخواهی کنند، و با گذشت مهلت دیگر این حق را از دست می دهند مگر در صورتی که ثابت کنند عذر موجهی برای اقدام نکردن داشتند. در چنین حالتی اگر دادگاه دلیل را موجه بداند قرار قبول دادخواست واخواهی را صادر می کند و چنانچه حکم به اجرا در آمده باشد، اجرای آن را متوقف خواهد کرد.

وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان برخی از دلایلی که موجه محسوب می شوند را به ترتیب زیر شرح داده است:

1) فوت شدن یکی از والدین، اولاد و یا همسر
2) مبتلا شدن به مرضی که مانع از حرکت شود
3) پیش آمدن حوادث قهریه همچون سیل و زلزله و…
4) حبس بودن یا توقیف به نحوی که نتوان در مهلت مقرر دادخواست واخواهی مطرح کرد.

حکم غیابی چیست

مشاوره با وکلا برای حکم غیابی

بهره بردن از آگاهی‌ها و مشاوره ی حضوری ،غیر حضوری و آنلاین موسسه حقوقی حامد امیری که به قوانین و مقررات تسلط دارد می تواند راهگشا باشد . در مشاوره با حامد امیری وکیل دعاوی حقوقی در اصفهان می‌توانید با حداقل هزینه بهترین تصمیم ها را بگیرید.
در اکثر مواقع می ‌توانید قبل از اینکه دچار مشکل شوید از آن پیشگیری کنید که این امر باعث می ‌شود از هزینه‌ های زیاد دادرسی و دعاوی رهایی یابید.

خواندن این مقاله  سریع ترین راه وصول چک! سریعترین راه وصول سفته! حامد امیری

اما گاهی اوقات به جهت اینکه اشخاص قبل از هر اقدام با وکیل مشاوره نمی‌ گیرند دچار مشکلات و خسارات سنگین می‌ شوند لذا منطقی این است که قبل از اقدام مراجعین مشکلات حقوقی خویش را با وکیل در میان بگذارند تا با مشاوره حقوقی نسبت به مشکل ایشان بررسی حقوقی صورت گیرد. شما نیز می ‌توانید هم اکنون از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید و از خدمات مشاوره و وکالت حامد امیری وکیل اصفهان بهره مند شوید.

ابلاغ به چه معنا است؟

ابلاغ معنای رساندن و تحویل دادن پیامی به یک شخص است. در اصطلاح حقوقی برای آن که اصحاب دعوا از روند دعوا و جریان رسیدگی آگاهی یابند باید به آن ها این اطلاعات ابلاغ شود. اصل بر این است که ابلاغ به خود شخص که یکی از اصحاب دعوا است انجام بگیرد اما از آن جایی که همیشه این امر ممکن نیست، امکان دارد ابلاغیه به اشخاص دیگری مثل پدر و مادر، همسر، همسایگان و … تحویل داده شود.

پس نتیجه می گیریم که دو نوع ابلاغ وجود دارد: تبلاغ واقعی و ابلاغ قانونی. که در ادامه بهترین وکیل امور حقوقی در اصفهان آن ها را توضیح می دهد.

ابلاغ واقعی

ابلاغ واقعی که مواد 68 الی 83 قانون آیین دادرسی مدنی را به خود اختصاص داده است، از بهترین نوع ابلاغ است. به این خاطر که ابلاغیه اوراق قضایی به خود شخص طرف دعوا تحویل داده می شود و بدین صورت عدالت به نحو بهتری اجرا خواهد شد.
پس ابلاغ به اشخاص حقیقی یا به عبارتی هر یک از افراد جامعه به صورت مستقیم به شخص آن ها صورت می ‌گیرد. اما ابلاغ به اشخاص حقوقی حقوق عمومی ( مانند موسسات و اداره های دولتی) به رئیس دفتر یا قائم مقام آن تحویل داده می ‌شود. همچنین در خصوص اشخاص حقوقی حقوق خصوصی (شرکت ها) باید گفت که ابلاغ به مدیر یا دارنده ی حق امضاء ابلاغ خواهد شد.

خواندن این مقاله  آیا جرم شهادت کذب قابل گذشت است؟ شهادت دروغ در دادسرا!

ابلاغ قانونی

اما به گفته این وکیل پایه یک اگر شخص طرف دعوا از گرفتن اوراق ابلاغیه خودداری کند مامور ابلاغ وظیفه دارد که خودداری او از گرفتن ابلاغیه را قید کند. به موجب تبصره ی ماده ی ۸۱ قانون آیین دادرسی مدنی تاریخی که شخص از دریافت ابلاغیه امتناع کرده است، تاریخ ابلاغ محسوب خواهد شد.
اما در صورتی که شخص طرف دعوا در محل ابلاغ حضور نداشته باشد و مامور نتواند او را پیدا کند، باید ابلاغیه را به یکی از آشنایان او بدهد. اما چنانچه آشنایان او نیز حضور نداشته و یا از گرفتن ابلاغیه خودداری کنند، وظیفه ی مامور ابلاغ این است که یک نسخه از ابلاغیه را به آن محل الصاق کند.
در حالتی که آدرس خوانده مجهول باشد، مفاد ابلاغیه به تقاضای خواهان و دستور دادگاه در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می شود.
اگر خوانده در حوزه ی دادگاه دیگری ساکن باشد، ابلاغ به وسیله ی دفتر دادگاه انجام می شود و اگر در حوزه ی دادگاه نباشد ابلاغ از طریق دادن نیابت به پست صورت خواهد گرفت.

حکم غیابی با حکم حضوری چه تفاوتی دارد؟

حکم حضوری چیست ؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم به طور معمول حکم دادگاه یه صورت حضوری است یعنی به هنگام صدور حکم هر دو اصحاب دعوا حضور دارند، مگر در حالتی که خوانده، وکیل یا نماینده ی قانونی او در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نیافته و به صورت کتبی هم لایحه نداده و دفاع نکرده باشد، و یا در صورتی که ابلاغیه به صورت واقعی ابلاغ نشده باشد. البته باید این نکته را متذکر شد که زمانی حکم غیابی که صادر می شود که شرایط فوق همزمان وجود داشته باشد.

به گفته ی حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری، دادگاه در ذیل دادنامه نوع رأی را که حضوری است یا غیابی بودن مشخص می‌ کند. رای حضوری به مدت ۲۰ روز قابلیت تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر را دارد و رأی غیابی نیز به مدت ۲۰ روز قابلیت اعتراض و واخواهی در همان شعبه بدوی را دارد. چنانچه این مهلت ۲۰ روزه برای واخواهی بگذرد به مدت ۲۰ روز نیز مهلت تجدید نظر شروع می‌ شود. گفتن این نکته ضروری است که آغاز این مهلت ها از تاریخ درج ابلاغیه در سامانه ابلاغ و یا ابلاغ سنتی است.

خواندن این مقاله  دیه تصادف به چه کسانی تعلق میگیرد؟ گرفتن دیه تصادف چقدر طول میکشد ؟

بعد از آن که مهلت های مقرر شده در آرای غیابی برای اعتراض به پایان رسید، لازم است محکوم له جهت اجرای حکم تأمین مناسبی بسپارد مثل ضامن، فیش حقوقی، سند ملک و یا خودرو و جواز کسب و… تا اگر پس از اجرا شدن حکم غیابی محکوم علیه حاضر شد و و معلوم شد که اصلا محکوم له حقی نداشته است، و اجرا شدم این حکم موجب ورود ضرر به محکوم علیه شده است، بتواند از محل این تامین خسارت خود را دریافت کند.

باید ذکر شود که هزینه ی دادرسی واخواهی بر عهده ی خود محکوم علیه است و اگر او ادعای اعسار از پرداخت کردن هزینه دادرسی کند کماکان در زندان باقی مانده تا زمانی که به پرونده ی اعسار او رسیدگی شود و چنانچه اعسار او قبول شد از زندان آزاد خواهد شد.

نکته ی پایانی که وکیل امور حقوقی به آن اشاره می کند این است که آن رأیی که بعد از واخواهی صادر می شود، بر طبق قانون تنها در مورد واخواه و واخوانده دارای اثر است و در مورد شخصی که واخواهی نکرده است مؤثر نیست، مگر در جایی که دادنامه امکان تجزیه نداشته باشد که در چنین حالتی رأی صادر شده در مورد افرادی که واخواهی نکرده اند اما مشمول حکم غیابی هستند هم موثر می شود. چنانچه در دعاوی واخواهی موضوع آرای غیابی نیاز به خدمات مشاوره و وکالت دارید می توانید از طریق راه های موجود در سایت نسبت به اخذ نوبت مشاوره و وکالت اقدام نمایید.

حامد امیری وکیل اصفهان در این زمینه آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان می باشد و با توجه به پیچیدگی دعاوی حقوقی حضور حقوقدان مشرف به قوانین می تواند در اموری چون آرای غیابی، نحوه ی طرح واخواهی و دفاع مؤثر باشد.
موسسه وکالت حامد امیری بدواً مشکل مراجعین را بررسی و چنانچه امکان انجام خدمات وکالت باشد وکالت افراد را پذیرا می گردد. جهت بهره مندی از خدمات وکالتی موسسه حقوقی حامد امیری می توانید درخواست مشاوره خود را از طریق سامانه رزرو نوبت آنلاین ثبت نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید