وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > دیه تصادف به چه کسانی تعلق میگیرد؟ گرفتن دیه تصادف چقدر طول میکشد ؟

دیه تصادف به چه کسانی تعلق میگیرد؟ گرفتن دیه تصادف چقدر طول میکشد ؟

دریافت دیه تصادفات وبسایت حقوقی حامد امیری

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

یکی از دغدغه‌های مهم رانندگان، تصادف و صدمات جانی و مالی و دریافت دیه تصادف توسط شخص آسیب دیده میباشد.

در صورت بروز چنین اتفاقی، راننده تقصیرکار می‌بایست هزینه‌های مالی و مخارج بیمارستان و همچنین دیه شخص صدمه دیده را پرداخت نماید.

به همین خاطر برخورداری از بیمه شخص ثالث برای کلیه خودرو‌ها الزامی بوده تا در این حالت بیمه جهت پرداخت ضررهای جانی اعم از نقص عضو یا فوت یاریشان کند.

سایت حقوقی حامد امیری قصد دارد در این نوشتار مراحل دریافت دیه تصادف را توضیح داده همچنین در خصوص اینکه اجرای احکام دیه چقدر طول می‌کشد برای شما صحبت کند.

داشتن اطلاعات در این زمینه می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد، پس حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و در نهایت اگر سوال یا نظری داشتید برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

نخستین گام برای دریافت دیه تصادف چیست؟

در صورتی که تصادف موجب نقص عضو، از دست رفتن شخص و یا ضررهای شدید مالی به خودرو مقابل یا اموال و دارایی‌های سایرین گردد، می‌بایست قبل ‌از هر اقدامی با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفت شود.

پلیس پس از ارزیابی حادثه،‌ تقصیرکار را تعیین کرده و کروکی می‌کشد. در ضررهای مالی بیش از 16 میلیون تومان و آسیب‌های جانی داشتن کروکی الزامی می‌باشد.

لازم به ذکر است که چنانچه شخصی در تصادف صدمه ببیند، می‌بایست هم‌ زمان با گزارش تصادف به پلیس 110 با اورژانس (شماره 115) هم تماس برقرار شود. این امر ممکن است جان افراد را نجات دهد و در اندک زمان وی را به بیمارستان منتقل کند.

پس از انتقال فرد آسیب دید.ه به بیمارستان می‌بایست. اتومبیل مقصر نیز جهت تشکیل پرونده در کلانتری به پارکینگ پلیس منتقل گردد.

پس از اخذ کروکی از پلیس راهنمایی و رانندگی، می‌بایست به‌منظور بهرمندی از بیمه شخص ثالث راننده مقصر، پرونده تشکیل گردد.

در این مرحله می‌بایست فرد خسارت دید.ه، کد یکتای بیمه‌نامه ثالث و مدارک راننده تقصیرکار را دریافت نماید. برای این امر می‌بایست تقاضای اصالت بیمه‌نامه از کلانتری دریافت گردد.

در پایان جهت پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث پرونده برای صدور حکم و تعیین قطعی مقدا دیه در دادسرا به جریان می‌افتد. و می‌توان توسط سامانه ثنا از تاریخ‌های ارزیابی و تصمیمات اخذ شد.ه در دادگاه آگاهی پیدا کرد.

مراحل دریافت دیه پس از رای دادگاه

مراحل دریافت دیه پس از رای دادگاه

بعد از مشخص شدن حکم و صدور رای دادگاه، در صورتی که هیچ یک از طرفین به میزان دیه اعتراضی نداشتند، می‌بایست نامه رای دادگاه یه شرکت بیمه تحویل داد.ه شود.

مدارک از طریق کارشناسان شرکت بیمه به‌صورت دقیق ارزیابی می‌گردد و بعد از تایید، دیه اعلام گردیده به طور کامل به شخص خسارت دید.ه پرداخت خواهد شد.

همچنین وکیل تصادفات اصفهان خاطرنشان کردند: به موجب قانون در تصادف‌ها پرداخت دیه، به‌منظور خدمت ‌رسانی بهتر به شخص خسارت دید.ه شرکت‌های بیمه حداقل پنجاه درصد از مبلغ دیه را به شخص صدمه‌ دید.ه پرداخت می‌کنند و باقیمانده مبلغ نیز پس از صدور رای دادگاه پرداخت می‌گردد.

در خصوص تصادفات منجر به مرگ هم، اینکه مقدار دیه قطعی هر سال از طرف قوه قضاییه تعیین می‌گردد. شرکت‌های بیمه قادرند با دو طرف حادثه و به طور توافقی جهت پرداخت مبلغ تعیین شد.ه توافق نمایند و لزومی به رای مراجع قضایی و انتظامی نداشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از شرکت بیمه

چنانچه تصادفی فقط منجر به زیان مالی گردد و کسی در آن صدمه فیزیکی نبیند، جهت دریافت ضرر مالی تصادف از بیمه‌نامه برخورداری از مدارک زیر الزامی است:

 – اصل یا کپی برابر اصل شد.ه گزارش پلیس راهنمایی ‌و رانندگی

 – کد یکتای بیمه‌نامه خسارت دید.ه و مقصر حادثه

 – اصل و تصویر کارت شناسایی خسارت دید.ه و تقصیرکار

 – کارت ماشین تقصیرکار

 – اصل برگه اعلام خسارت

– تحویل فاکتور خسارت اتومبیل

 – ارائه رای دادگاه یا برگه سازش

– نظریه کارشناس رسمی دادگستری

جهت تشکیل پرونده خسارت فیزیکی و پرداخت دیه آسیب‌های فیزیکی در تصادفات یا دیه تصادف منجر به فوت نیز مدارک زیر مورد نیاز است:

 -کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث تقصیرکار

– اصل گواهینامه تقصیرکار همراه با کارت اتومبیل و کارت ملی

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

– کروکی تصادف (گزارش کارشناس راهنمایی ‌و ‌رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس منتخب مراجع قضایی)

 -اوراق بازجویی از تقصیرکار و خسارت دید.ه

– نظریه پزشکی قانونی

 -کارت شناسایی مصدومان و متوفیان

 -خلاصه پرونده بالینی آسیب دید.ه یا متوفی در صورت بستری

 -تصویر شناسنامه و کارت ملی ورثه متوفی و یا ذی‌نفعان اخذ خسارت

– برگه رای دادگاه

 – جواز دفن، گزارش معاینه جسد و گواهی فوت همراه با شناسنامه باطل شد.ه میت، در صورت مرگ آسیب ‌دید.ه

– تحویل گواهی انحصار وراثت، در حوادث منجر به مرگ

مراحل دریافت دیه ضرب و جرح پس از رای دادگاه

دریافت دیه حامد امیری

جهت اخذ دیه آسیب ناشی از ضرب ‌و‌ جرح نخست می‌بایست شکایت‌نامه‌ای تهیه کرده و در آن به‌طور واضح درخواست دیه را اعلام نمایید. سپس متن شکایت را در یکی از دفاتر قضایی به‌طور رسمی به ثبت رسانید.

با این حال به‌منظور ثبت رسمی شکایت خود می‌بایست با کلانتری محلی که در آن مورد ضرب‌ و جرح واقع شده‌اید مراجعه نمایید یا چنانچه آثار ضرب ‌و جرح اعم از کبودی، تورم و پارگی در بدن شما مشخص است به پزشکی قاونی مراجعه نمایید و این صدمات را از طریق یک پزشک معتمد نهاد قضایی به ثبت رسانید.

در نتیجه بعد از ارسال پرونده شکایت شما به دادسرا، دادگاه طبق نظر پزشکی قانونی در مورد مقدار دیه‌ای که می‌بایست به شما پرداخت گردد تصمیم‌گیری نموده و رای پایانی را صادر می‌کند.

اجرای احکام دیه چقدر طول می‌کشد؟

به صورت کلی صدور رای نهایی در خصوص دریافت دیه تصادف یک هفته بعد از آخرین جلسه دادگاه می‌باشد. در صورتی که هیچ یک از دو طرف در برابر این رای ایرادی نداشته باشید، بعد از مهلت بیست روزه جهت ثبت اعتراض احتمالی، این رای قابل اجرا می‌باشد. با این وجود تا موقعی که پزشکی قانونی به شما زمان رجوع بعدی را می‌دهد، نمی‌توان دیه کامل را دریافت نمایید.

چرا که می‌بایست برای پزشکی قانونی و دادگاه معلوم گردد بهبود صدمات شما بدون باقی ماندن عیب بوده یا آثاری از صدمات در بدن شما بر جای مانده است.

مدت زمان پرداخت دیه تصادف از طریق دادگستری

قانون مدت پرداخت دیه از طرف دادگستری به‌منظور جرائم شبه‌عمد مانند تصادفات را 2 سال قمری پیش بینی کرده است. بدین معنی که حتما ظرف 2 سال می‌بایست دیه به‌طور کامل پرداخت گردد. همین قانون بیان می‌دارد که نیمی از دیه می‌بایست حتما در سال نخست و نیمی دیگر آن در سال دوم پرداخت گردد.

مهلت پرداخت دیه تصادف توسط شرکت بیمه

پس از گزارش حکم به شرکت‌ بیمه، این شرکت می‌بایست جهت پرداخت مبلغ تعیین شده تا حداکثر بیست روز پس از رای نهایی اقدام نموده و مبلغ اعلام شده را به شماره ‌حسابی که دادگستری اعلام می‌کند واریز نماید.

در اجرای احکام دادگستری مبلغ دیه به ‌نرخ روز محاسبه می‌گردد. ولی دریافت دیه تصادف همزمان با اخذ حکم دادگاه است که ممکن است تا چهار ماه نیز به طول بیانجامد. طبیعتا این افزایش نرخ دیه بر عهده تقصیرکار است.

در صورتی که رای نهایی اعلام گردد و پرداخت دیه تصادف از این مدت زمان بگذرد، جریمه نپرداختن دیه نیز به مبلغ دیه اضافه خواهد شد و به ازای هر روز دیر کرد، برابر با نیم در هزار دیه به مبلغ مشخص شده از طرف دادگاه اضافه می‌شود.

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا بيمه ديه را به حساب دادگاه واريز می‌کند؟ کافی‌ست تا خسارت دیده جهت اخذ دیه تصادف به اجرای احکام مراجعه نماید و شماره حساب (ترجیحا بانک ملی) اعلام کند تا ظرف 2 الی 3 روز، مبلغ به‌ حسابش واریز گردد.

مستندات قانونی مرتبط با اجرای حکم به پرداخت دیه

به موجب ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی: «اگر استیفای محکوم‌به از طرق مذکور در این قانون ممکن نگردد محکوم علیه به تقاضای محکومٌ ‌له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکوم‌له حبس می‌شود.

چنانچه محکومٌ ‌علیه تا سی روز پس از ابلاغ اجرائیه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خویش را اقامه کرده ‌باشد حبس نمی‌شود. مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.»
بر اساس ماده 488 قانون مجازات اسلامی: «مهلت پرداخت دیه، از زمان وقوع جنایت به ترتیب زیر است مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد:

  •  در عمد موجب دیه، ظرف یک سال قمری
  •  در شبه عمد، ظرف دو سال قمری
  •  در خطای محض، ظرف سه سال قمری

تبصره- هر موقع پرداخت کننده در بین فرصت‌های تعیین شده نسبت. به پرداخت کل یا بخشی از دیه اقدام کند، محکوم له موظف به پذیرش آن است.»
در ماده 472 قانون مجازات اسلامی نیز حکم شده: «چنانچه اصل جنایت ثابت گردد اما نوع آن تعیین نشود دیه ثابت است.»

نظر هیئت عالی در این مورد این است که با نظر به اینکه اصل کلی بر پرداخت فوری دین است. و از سویی دیگر اصل موضوع دیه است و در ماده 488 قانون مجازات اسلامی جهت پرداخت دیه مهلت‌های معینی تعیین کرده است. بنابراین در این خصوص با نظر به اصل کلی فوریت و فرصت‌های مشخص شده در همین ماده می‌بایست حداقل زمان که یک سال می‌باشد را در نظر گرفت.

مشاوره با وکیل در خصوص مراحل گرفتن دیه تصادف بعد از پزشکی قانونی:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

به صورت کلی در زمینه دریافت دیه تصادف، صدور رای نهایی در خصوص دیه ضررهای تصادفات یک هفته بعد از آخرین جلسه دادگاه می‌باشد.

در صورتی که هیچ یک از دو طرف در برابر این رای ایرادی نداشته باشید. بعد از مهلت بیست روزه جهت ثبت اعتراض احتمالی، این رای قابل اجرا می‌باشد.

با این وجود تا موقعی که پزشکی قانونی به شما زمان رجوع بعدی را می‌دهد، نمی‌توان دیه کامل را دریافت نمایید. چرا که می‌بایست برای پزشکی قانونی و دادگاه معلوم گردد. بهبود صدمات شما بدون باقی ماندن عیب بوده یا آثاری از صدمات در بدن شما بر جای مانده است.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

17 نظرات

  • رضا
    12 اسفند, 1401 در 1:32 بعد از ظهر

    تایر ماشین از رو پام رد شد و پام شکسته ۵ روز پیش الان اگه شکایت کنم بیمه پرداخت میکنه یا از جیب خودش؟

  • ناشناس
    10 بهمن, 1401 در 4:40 قبل از ظهر

    ده

  • ناشناس
    12 آذر, 1401 در 2:25 بعد از ظهر

    منم یکسال هست ک شوهرم تو تصادف فوت شده و هنوز هیچ مبلغی دریافت نکردم

  • فیض اله
    25 مهر, 1401 در 3:59 بعد از ظهر

    سلام ،تصادف منجر به فوت درماه حرام و فوت در ماه صفر اتفاق افتاد آیا دیه ماه حرام تعلق میگیرد ؟دوم اینکه در اثر تصادف شکستگی لگن و ران و جراحت وکبودی کل بدن اتفاق افتاد آیا دوتا دیه تعلق میگیرد ،دیه ی شکستگی‌ها و دیه ی فوت؟
    ممنون

  • شهربانوکاوه
    13 مهر, 1401 در 1:54 قبل از ظهر

    سلام خسته نباشید من اسفندماه ۱۴۰۰تصادف کردم الان یک هفته دادگاه حکم دیه روی داده کی به حساب واریزمیشه

  • آرمان
    14 شهریور, 1401 در 2:30 قبل از ظهر

    سلام آقا من خرداد ماه تصادف داشتم با موتور استخوان ترقوه ام شکست و مقصر طرف مقابلم که با خودروی سواری بود شد بنده گواهینامه رانندگی وسیله سواری دستتم بود نه موتور اما در حین گرفتن گواهینامه وسایل موتوری بودم بیمه نامه هم نداشتم و 200 هزار تومن جریمه گواهینامه موتور شدم هنگام تصادف الان یک ماهی از معاینه مجدد پزشکی قانونی میگذره و دادگاه به من ابلاغیه دادن پرونده شما به دادگاه راهور ناجا ارجاع شد و درصورت حضور ابلاغ میشود الان چند ماهی میگذره هیچ ابلاغیه برام نیومده تا الان الازمه برم دادگاه راهور

  • عطا
    7 شهریور, 1401 در 10:03 بعد از ظهر

    چه مدت طول میکشد دیه کسی که برابر تصادف کرده به وراث بدهند نزدیک یکسال هست یکی از آشنایان تصادف کرده و مرده ولی هنوز هیچ مبلغی به حسابشان واریز نشده

  • ناشناس
    6 شهریور, 1401 در 11:30 قبل از ظهر

    سلام عرض ادب برای دریافت دیه بعد از گرفتن نامه اخر پزشکی قانونی از کلانتری چکار باید بکنم ؟

  • محمد
    29 مرداد, 1401 در 2:08 قبل از ظهر

    من موتور سوارم گواهینامه ندارم تصادف کردم یه ماشین از پشت زده بهم صورتم ۲۷ تا بخیه خورده بیمه هم نداره موتورم میتونم دیمو بگیرم؟

  • ذبیح الله دالوند
    7 مرداد, 1401 در 0:40 قبل از ظهر

    س آیا شخصی تصادف کند وسیله موتور خودرو سایپا باری تصادف مقصر موتور باشد وسرنشین موتور فوت کند آیا ستاد دیه برای معاش زندگی خانواد سه فرزند کوچک دارد دیه وی را پرداخت می‌کند ممنون

  • علی
    26 خرداد, 1401 در 9:12 قبل از ظهر

    اجرای احکام خیلی طول کشیده

پیام بگذارید