بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > حکم سرقت چیست؟ جرم سرقت مدارک شناسایی و مجازات آن حامد امیری

حکم سرقت چیست؟ جرم سرقت مدارک شناسایی و مجازات آن حامد امیری

حکم سرقت و حکم برگرداندن مال دزدی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

مجازات سرقت مدارک شناسایی

حکم سرقت چیست؟ حکم دزدی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به موضوع مهم حکم سرقت بپردازیم. مالکیت افراد نسبت به اموالشان همیشه و در همه دوران ها یک موضوع مهم و حساس بوده است. مردم همیشه خواستار احترام به حقوق مالکیتی خود بودند و البته همیشه هم افرادی هستند که این حقوق را نادیده می گیرند .

قانونگذار اقدام به تدوین قوانینی با پیشرفت جوامع کرد تا طبق آن حق دیگران نسبت به اموالشان محترم شمرده شود . قانون گذار تحت عنوان جرم سرقت برداشتن مال دیگران بدون اجازه آنها معرفی کرد .

حکم سرقت

رواج این جرم قانونگذار را بر آن داشت تا با بیان دقیق تر مسائل مرتبط با این جرم از قبیل تعریف جرم سرقت ، تقسیم بندی سرقت به سرقت تعزیری و سرقت حدی وهم چنین بیان نحوه اثبات جرم سرقت پرداخته است . از این رو ما در این مقاله به بررسی مفهوم جرم و “حکم سرقت” و انواع جرم سرقت خواهیم پرداخت.

 

سرقت چیست؟

حکم سرقت چیست: دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری است را سرقت می نامند. در تمامی موارد مربوط به سرقت، فردی که مالی را دزدیده است که سارق خوانده می شود می بایست مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتی که اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند و قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز می باشد.

هدف سارقان از سرقت

حکم سرقت چیست: انگیزه های مختلفی برای سارقان در سرقت اموال دیگران وجود دارد، که برخی از این انگیزه سارقان، فروش مال دزدی شده و بدست آوردن پول است.

برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر… پس در نتیجه انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است.

بنابراین پس از آنکه دزدی صورت گرفت، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را دارند و غالباً هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه است.

قیمت های مشاوره تخصصی توسط وکیل دادگستری

شرایط سرقت تعزیری چیست؟

حکم سرقت چیست: سرقت تعزیری ، سرقتی است که مجازات آن در قانون تعیین شده باشد را سرقت تعزیری می خوانند. سارق به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد در صورتی که سرقت شرایط حد را نداشته باشد و همراه با یکی از شرایط زیر باشد.

خواندن این مقاله  حکم معامله اضطراری چیست؟ تفاوت معامله اکراهی و اضطراری

1- سرقت در محل مسکونی یا مهیا برای سکونت یا در توابع آن یا در محل های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر اینها واقع شده باشد.
2- سرقت در جایی واقع شده باشد که در آن درخت، بوته، پرچین یا نرده قرار گرفته و سارق آن را شکسته باشد.
3- سرقت در شب واقع شده باشد.
4- سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.
5- سارق مستخدم بوده و مال مخدوم خود را دزدیده باشد یا مال شخص دیگری را از منزل شخص دیگری که به اتفاق مخدوم به آنجا رفته برباید یا شاگرد یا کارگر باشد و از محلی که معمولاَ محل کار وی بوده از قبیل خانه، دکان، کارگاه، کارخانه و انبار سرقت کرده باشد.
6- هر گاه اداره کنندگان هتل، مسافرخانه،کاروان سرا و کاروان و به طور کلی کسانی که به اقتضای شغل اموالی در دسترس آنهاست، تمام یا قسمتی از آن را مورد دستبرد قرار دهند.

شرایط سرقت حدی کدامند؟

حکم سرقت چیست: حد، مجازاتی است که قانون آن را تعیین نکرده است و در شرع مشخص شده است و در صورت وجود شرایطی به طور کامل سرقت حدی خواهد بود که این شرایط عبارت اند از :

1- سارق باید بالغ باشد.
2- سارق به سرقت وادار نشده باشد و بداند که مال دیگری را می رباید.
3- سارق بداند که این عمل حرام است و صاحب مال ،مال را در حرز قرار داده باشد.
4- سارق در حال اضطرار سرقت نکرده باشد.
5- سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.
6- سارق مال را به قصد دزدی برداشته باشد.
7- مال مسروقه در حرز متناسب قرار گرفته باشد.
8- مال مسروقه از اموال دولتی و وقف نباشد.

سارق به سرقت وادار نشده باشد و بداند که مال دیگری را می رباید.

حالا با توجه به اینکه این شرایط بسیار نادر بوده و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید که حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم .

البته باز هم شرایطی برای اجرای حد وجود دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد.

در مرتبه اول مجازات سرقت حدی، ، به طوری که انگشت شصت و کف دست باقی بماند قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است در مرتبه دوم، ، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی می باشد و درمرتبه سوم، حبس ابد. در مرتبه چهارم، اعدام هرچند سرقت در زندان باشد.

خواندن این مقاله  عقد ضمان در قانون مدنی (نقل ذمه به ذمه)

سرقت مسلحانه چه حکمی دارد؟

به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود اگر سرقت همراه با اذیت و آزار باشد یا سارق اسلحه داشته باشد و اگر جرمی هم انجام شده باشد، به مجازات سرقت مسلحانه هم محکوم خواهد شد.

سرقت مسلحانه گروهی در شب

هر یک از مرتکبین به 5 تا 15 سال حبس و شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد هرگاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یکی از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد.

سرقت مشدد چیست؟

حکم سرقت چیست: به ۵ تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد در صورتی که سارق شرایط زیر را با هم داشته باشد :

1- سرقت در شب واقع شده باشد.
2- سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
3- یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
4- از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد.
5- در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

هماهنگی مشاوره فوری با وکیل باتجربه در اصفهان

سرقت مسلحانه از منزل چه مجازاتی دارد

حکم سرقت چیست؟ به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شوند هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حد اقل یک نفر از آنها مسلح باشد و یا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برایند و از مجازات معاف هستند در صورتی که ساکنان منزل قصد دفاع از مال یا ناموس داشته باشند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند و همچنین ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف خواهند بود.

سرقت مسلحانه از بانکها صرافیها یا جواهرفروشی ها

در صورت وقوع سرقت مسلحانه از بانک به حبس ابد و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم خواهد شد هر گاه دو یا چند نفر با برنامه ریزی و نقشه قبلی، وجه نقد یا اوراق بهادار یا جواهرات را از بانکها و صرافیها دزدی کنند و لااقل یک نفر از سارقین مسلح به سلاح سرد یا گرم ظاهر یا مخفی، پر یا خالی باشد، چه از آن استفاده بکند چه نکند به حبس از 5 تا 10 سال محکوم می شوند هرگاه علی رغم میل سارقین، هیچ یک از اهداف عینی قتل و سرقت اتفاق نیفتد.

خواندن این مقاله  ابلاغیه قضایی چیست؟ ابلاغیه دادگاه چیست؟ وکیل حامد امیری

وظیفه سارق در مقابل مال باخته «حکم برگرداندن مال دزدی»

قانون گذار در کلیه موارد دزدی و ربودن اموال، دادگاه علاوه بر تعیین مجازات، سارق یا رباینده را به رد (بازگردان) عین مال مسروقه برابر قانون محکوم می کند و اگر عین آن وجود نداشته باشد، سارق به رد مثل یا قیمت مال مسروقه یا ربوده شده و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد.
اگر سارق عین مال را برنگرداند یا قیمت آن را نپردازد، چنانچه مالی از او در دسترس باشد ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده برداشت می شود؛ در غیر این صورت، حتی چناچه مدت محکومیت مجازات اصلی او تمام شده باشد به تقاضای مال باخته تا زمان پرداخت در حبس باقی خواهد ماند.

 

مراحل شکایت کیفری سرقت

می توانید مراحل زیر را در صورتی که قصد شکایت کیفری از فردی به جرم دزدی را داشته باشید را انجام دهید
شما میتوانید برای شکایت کیفری، با وکیل سرقت به صورت تلفنی مشورت نماید یا به دلیل اینکه شکایت کیفری دزدی نیاز به تنظیم شکوائیه دارد، اگر اطلاعات کافی برای تنظیم شکوائیه ندارید میتوانید به صورت حضوری با وکیل سرقت مشورت کنید پس بنابراین شما میتوانید در صورتیکه تمایلی برای حضور در دادگاه و یا وقت کافی برای شکایت ندارید، به وکیل متخصص سرقت وکالت بدهید که شکایت شما را انجام دهد.

موسسه حقوقی حامد امیری وکیل سرقت در اصفهان متخصص در امور کیفری مربوطه به سرقت و احکام مرتبط با آن آماده ارائه خدمات رسانی به شما عزیزان با مشاوره و اخذ وکالت در این راستا خواهد بود پس قبل از هر اقدامی پرونده ها سرقت خود را به ما بسپارید تا شما را در حصول بهترین و سریع ترین نتیجه یاری رسانیم. در صورتی که قصد داشتید تا وکیل شکایت دزدی را انجام دهد مدارک زیر را همراه داشته باشید.

مدارک لازم برای شکایت سرقت

1- مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی.
2- ارائه سند و یا مدرکی که نشان دهد سرقت صورت گرفته است.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید