بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > حکم داشتن ماهواره چیست؟ جرم تلفن ماهواره ای چیست؟

حکم داشتن ماهواره چیست؟ جرم تلفن ماهواره ای چیست؟

حکم داشتن ماهواره

حکم داشتن ماهواره: قانون جدید مجازات ماهواره! آیا داشتن ماهواره جرم است؟! در کشور ایران خیلی از خانواده‌ها بنا به علل گوناگون به صدا و سیمای کشور بسنده. نکرده و در نهایت اقدام به نصب و نگهداری از تجهیزات ماهواره‌ای می‌کنند.

همراه با این درخواست بسیار بالا، به ویژه در کلان‌ شهرها متناسب. با این نیاز و درخواست، اشخاصی نیز اقدام به واردات، پخش و نصب ماهواره‌ کرده‌اند.

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان مطلب زیر را تهیه نموده تا بررسی کند. آیا داشتن ماهواره و یا واردات، نگهداری، توزیع و تعمیر تجهیزات ماهواره جرم است یا خیر. و سپس به توضیح مجازات این جرم بپردازد. پس توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ماهواره چیست ؟

حکم داشتن ماهواره: قانون جدید استفاده از ماهواره چیست؟! ماهواره به دستگاه‌هایی گفته می‌شود. که انسان آنها را به جهت اهداف مخابراتی و نظامی و پژوهش ساخته است و به فضا و دیگر سیارات ارسال می‌کند.

از این رو کاملا واضح است که منظور از داشتن ماهواره به این معنی نبوده. ولی تلویزیون ماهواره‌ای به تلویزیونی اتلاق می‌گردد. که سیگنال‌های آن از طریق ماهواره مخابراتی پخش و روی زمین به وسیله دیش و دستگاه رسیور که گیرنده‌های آن هستند. دریافت می‌گردد؛ داشتن این نوع ماهواره در نظام قانونی ایران جرم محسوب شده و مجازات در پی خواهد داشت.

شاکی خصوصی ماهواره: بر طبق فتواهای مراجع دینی استفاده از ماهواره در شرایطی که استفاده حلال گردد، مجاز بوده و در غیر این حالت حرام می‌باشد.

هفتاد و یک درصد جمعیت کشور ما از ماهواره‌ استفاده می‌نمایند. همچنین لازم به ذکر است که دسترسی نیروهای انتظامی به حریم خصوصی اشخاص در منازل و مجتمع‌ها و دخالت. در امور شخصی اشخاص قابل توجه و مغایر با حقوق شهروندی بوده و بی احترامی به حریم افراد خواهد بود.

شبکه‌های مشابه بنا بر نظر مراجع چنانچه فردی از ماهواره استفاده حلال و جایز نماید و خودش تشخیص بدهد. مرتکب عمل حرامی نگردیده است. بنابراین ورود نیروهای بسیج و امثال آن و جمع آوری دیش و رسیور قابل تأمل می‌باشد. از سویی تدبیری جهت جبران خسارت اشخاص در نظر گرفته نشد است.

حکم داشتن ماهواره

حکم داشتن ماهواره: در خصوص حکم داشتن ماهواره، در حال حاضر حامیان پشت پرده شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان به خوبی فهمیده‌اند. که نیازهای فکری و تفریحی یک جوان ایرانی چیست و خانواده های ایرانی در بین شبکه‌های داخلی و خارجی در پی چه چیزی هستند.

خواندن این مقاله  حکم مزاحمت ناموسی

حکم ماهواره

با نگاهی کوتاه به برنامه‌های مسئولین فرهنگی در کشورمان متوجه خواهیم شد. که اگرچه کشورمان در مقابل فتنه‌های سیاسی واکسینه گردیده است. و دشمنان توان مقابله نظامی و سیاسی با ما را ندارند، ولی متاسفانه می‌بایست. قبول کنیم که در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی تا به امروز موفقیت چشمگیر و قابل توجهی نداشته‌ایم. و کلیه برنامه‌های مفید مانند رسانه ملی به چند برنامه پر مخاطب از جمله سریال‌های مذهبی و دینی مفید خلاصه می‌گردد.

تجهیزات ماهواره‌ای کالای ممنوعه محسوب می‌گردند!

حکم داشتن ماهواره: به گفته وکیل خبره اصفهان کلیه تجهیزات ماهواره‌ای از جمله دیش ،رسیور و… بر اساس قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای جزو کالاهای ممنوعه هستند و بهره‌گیری از این تجهیزات ماهواره جرم به حساب می‌آید. در صورت پیدا شدن این کالاها، به نفع دولت مصادره خواهند شد.

قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای در این خصوص اشعار می‌دارد. «ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع می‌باشد.»

‌به موجب ماده ۲ قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای. «وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت ‌از ماهواره اقدام نماید.»

مجازات وارد کنندگان، تولید کنندگان و توزیع ‌کنندگان تجهیزات ماهواره‌ای

هر گونه اقدامی در خصوص وارد کردن، تولید یا توزیع ماهواره‌ و تجهیزات آن جرم است. و علاوه بر توقیف اموال مکشوفه، مرتکب به جریمه نقدی هم محکوم خواهد شد.

ماده ۸ قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای در این مورد بیان می‌دارد. «وارد کنندگان، تولید کنندگان و توزیع‌ کنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاه‌ها به‌مجازات ده تا یکصد میلیون ریال محکوم می‌گردند.»

مجازات استفاده‌ کنندگان از تجهیزات ماهواره‌ای

معمولاً استفاده کنندگان از تجهیزات ماهواره‌ای، مردم عادی می‌باشند که شمار آنها نیز کم نیست. طبق آماری حدود ۷۱ درصد مردم ایران از تجهیزات ماهواره‌ای بهره‌گیری می‌نمایند.

در مورد میزان مجازات استفاده کنندگان از تجهیزات ماهواره ای ماده ۹ قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای در این مورد بیان می‌دارد: 

«استفاده‌ کنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌محکوم می‌گردند.»

بر اساس ماده مذکور حمل ، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت. از ماهواره ممنوع و مرتکبین به مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم‌ می‌شوند. و کلیه کالاهای مصادره گردیده به منظور توسعه پوشش رادیو و تلویزیونی کشور در اختیار سازمان صدا و سیمای‌ جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

خواندن این مقاله  قرار منع تعقیب چیست و قرار منع تعقیب صادر شده یعنی چه؟

مجازات نصاب ماهواره‌

وکیل کیفری اصفهان درباره مجازات نصب ماهواره می‌گوید. مضاف بر موارد بیان شده فوق، حمل و نگهداری نصب و تعمیرات این تجهیزات هم جرم محسوب می‌شود. و مرتکب افزون بر مصادره تجهیزات محکوم به جریمه نقدی یک تا پنج میلیون ریالی خواهد گردید.

بند الف و ب ماده ۹ قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای در این مورد مقرر داشته است. « حمل، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتکبین به مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم ‌می‌گردند.

ب – مبالغ دریافتی در ازای مجازات مواد 8 و 9 این قانون به خزانه واریز و صد درصد (100%) آن به منظور تأمین هزینه‌های اجرای این قانون و روبه‌رویی ‌با تهاجم فرهنگی در اختیار وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار داده می‌شود تا در‌حدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه کل کشور به مصرف برسد.»

‌طبق ماده 10 قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذیربط موظفند با استفاده از اهرم‌های حقوقی و ‌بین‌المللی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامه‌های مخرب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهند.

‌تبصره – نشر آگهی‌های تبلیغاتی از طریق گوناگون از طریق مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری که متضمن جواز بهره‌گیری از برنامه‌های ماهواره‌ است ممنوع می‌باشد.»

‌ماده 11 قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای «دولت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این قانون آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و تصویب نماید.»

‌قانون فوق مشتمل بر ۱۱ ماده و ۴ تبصره در جلسه روز یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی ‌تصویب گردید و در تاریخ 1373.11.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

ماهوره

خرید و فروش ماهواره از دیدگاه قانون

آنچه قانون در ارتباط با ممنوعیت به كارگیری و استفاده از تجهیزات دریافت و نصب ماهواره بر آن تاكید دارد این می‌باشد كه بهره‌گیری از ماهواره و خرید و فروش ماهواره و نصب آن جرم محسوب می‌شود.

خواندن این مقاله  حق مسکن در ازدواج چیست؟ حق مسکن چیست؟ متن حق مسکن در عقدنامه

در ماده 9 این قانون آمده است «استفاده كنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مكشوفه به مجازات نقدی از یك میلیون تا سه میلیون ریال محكوم می‌گردند».

ورود به منزل بابت تخریب تجهیزات ماهواره‌ای قانونی است؟

ورود به منزل چه ویلایی، آپارتمانی، چه مشاعات، چه بخش‌های اختصاصی از طریق نیروهای بسیج و نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگری به حکم ورود به منزل صادر گردیده به دستور مقام قضایی نیاز خواهد داشت.

در صورت تخلف و تعدی هر کدام از مأموران دولتی در موقع انجام وظیفه، مرتکب جرم نظامی گردیده‌اند و این مسئله قابل طرح و پیگیری در دادسراها و دادگاه‌های نظامی است.

همکاری فرهنگی در جهت جلوگیری از داشتن ماهواره

بر اساس ماده ۱۰ قانون ممنوعیت به کارگیری از ماهواره که در فوق متن آن را آوردیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت پست و تلگراف و تلفن مکلف هستند اقدامات لازمی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ بنیان خانواده علیه برنامه‌های مخرب و مبتذل ماهواره انجام دهند.

رسانه‌های اجتماعی و گروهی مکلف می‌باشند در این خصوص فعالیت کنند و با ساخت برنامه‌ها و فیلم‌های مختلف و تبلیغی افراد را متوجه این تغییر فرهنگی کنند.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب فوق به آن اشاره شد؛ داشتن ماهواره جرم محسوب می‌شود و مجازات به دنبال دارد. با اینکه بهره‌گیری از تجهیزات ماهواره‌ای جرم می‌باشد ولی بر اساس قانون هیچ فردی بدون داشتن دستور قضایی، حق ورود به منزل افراد را نداشته و این خود به نوعی جرم به حساب می‌آید.

بنابراین ورود هر شخصی به داخل خانه به منظور جمع آوری دیش‌ها و رسیورها غیرقانونی بوده مگر اینکه حکم قضایی داشته باشند.

سوالات متداول

مجازات استفاده‌ کنندگان از تجهیزات ماهواره‌ای چیست؟

استفاده‌ کنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌محکوم می‌گردند.

آیا تجهیزات ماهواره‌ای کالای ممنوعه محسوب می‌گردند؟

کلیه تجهیزات ماهواره‌ای از جمله دیش ،رسیور و… بر اساس قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای جزو کالاهای ممنوعه هستند و بهره‌گیری از این تجهیزات ماهواره جرم به حساب می‌آید.

مجازات وارد کنندگان، تولید کنندگان و توزیع ‌کنندگان تجهیزات ماهواره‌ای چیست؟

علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاه‌ها به‌مجازات ده تا یکصد میلیون ریال محکوم می‌گردند.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.