آیا فیلم گرفتن از دیگران جرم است؟مجازات عکسبرداری بدون اجازه

جرم عکس گرفتن از دیگران بدون اجازه

فیلم گرفتن جرم است: تجاوز به حریم شخصی دیگران از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر با وجود دوربین‌های با کیفیت گوشی‌های هوشمند بسیار رواج یافته است. احتمالا این سوال برای شما پیش آید که آیا فیلم گرفتن جرم است؟

عکس‌برداری و فیلم‌برداری از دیگران امکان دارد در محل‌های مختلف صورت بگیرد. و بعضی از اشخاص به طور عمدی یا سهوی اقدام به انتشار این تصاویر و فیلم‌ها ‌کنند. که قانون‌گذار یک‌سری از فیلم‌برداری‌ها و عکس‌برداری‌های خاص را جرم دانسته است.

حامد امیری وکیل خوب کیفری در اصفهان در ادامه این موضوع به بررسی کامل اینکه آیا ضبط فیلم از دیگران جرم است می‌پردازد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

📸«مجازات عکس گرفتن بدون اجازه»📹

معنای حریم خصوصی چیست؟

حریم خصوصی به این معنی است که یک شخص بتواند اطلاعات مربوط به خود را مجزا کند. و در نهایت قادر باشد اطلاعاتش را با انتخاب خود در مقابل دیگران آشکار سازد.

بر این اساس تمامی اشخاص حق دارند تصویر یا صدای خود را از دیگران مخفی کنند. و ضبط فیلم و صدا از خود را ممنوع اعلام کنند.

👈«مجازات نقص حریم خصوصی در فضای مجازی چیست؟»👉

موارد ممنوعیت ضبط فیلم

فیلم گرفتن جرم است: به لحاظ قانون ایران هیچ کاری جرم نیست جز آنکه بر اساس ماده ۲ قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات پیش بینی باشد.

به موجب قانون‌های مقرر در ایران از جمله قانون سمعی و بصری و ماده ۵۰۳ قانون مجازات اسلامی. در سه مورد ضبط فیلم از دیگران کاملا ممنوع است. و انجام آن جرم به حساب می‌آید و مسئولیت کیفری در پی خواهد داشت.

  • ضبط فیلم از حریم خصوصی اشخاص
  • ضبط فیلم از استحکامات نظامی و امنیتی
  • ضبط فیلم و ارسال آن برای خارجی‌ها و اتباع بیگانه و دولت‌های خارجی متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران

نکته مهم: ضبط فیلم از رفتار پلیس با در نظر داشتن به اینکه شخص نمی‌خواهد. به خارج ارسال کند و تنها می‌خواهد در داخل کشور رفتار پلیس را به نمایش بگذارد. جزو آزادی‌های مردم به شمار می‌رود و قانون‌گذار با این عمل مقابله نکرده و این رفتار آزاد می‌باشد.

جرم فیلم گرفتن از دیگران

ضبط فیلم از رفتار پلیس به منظور انتشار در شبکه‌های اجتماعی. داخلی و نه جهت ارسال به دشمن و به منظور ارزیابی جامعه، عملی آزاد می‌باشد. و همه می‌توانند این عمل را در جهت امر به معروف و نهی از منکر انجام بدهند.

در چه مواقعی ضبط فیلم مخفیانه جرم محسوب می‌گردد؟

فیلم گرفتن جرم است: ضبط فیلم از شخصی بدون اجازه او، همواره موجب ایجاد مسئولیت کیفری نخواهد شد، بلکه مسئولیت اخلاقی و شرعی در این مورد اثر بیشتری دارد.

خواندن این مقاله  کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود؟ شرایط معافیت کفالت چگونه است؟

ضبط فیلم و عکس از اشخاص گوناگون در صورتی که ضرر آبرویی، جانی و مالی برای شخص در پی نداشته باشد. حتی به طور مخفیانه، در بعضی مواقع مجازات کیفری به دنبال ندارد. تشخیص این جرم و چگونگی برخورد با آن بر ذمه قاضی می‌باشد و با وجود قانون شکنی با مجرم مقابله خواهد شد.

به صورت کلی ضبط فیلم و عکس از شخص همواره موجب ایجاد مسئولیت کیفری برای فاعل نمی‌گردد. جز در چند مورد که به لحاظ قانونی منع گردیده است. قانون نحوه مجازات افرادی که در کارهای سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌کنند مصوب سال ۱۳۸۶ مربوط به این مسئله می‌باشد.

👈«مجازات انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی»👉

جرم عکس و فیلم گرفتن از دیگران

  • 1- تهیه مخفیانه فیلم و عکس از مکان‌هایی که مختص بانوان و آنها فاقد پوشش مناسب هستند. از جمله اتاق پرو، حمام‌ها و استخرها ممنوع می‌باشد.
  • 2- امکان دارد اشخاصی در این اماکن اقدام به فیلم گرفتن از همراهان خود با رضایت آنها کنند. اما به این خاطر که سوء استفاده از فیلم دیگران هم در این شرایط امکان‌پذیر می‌گردد، این عمل کاملا ممنوع می‌باشد.
  • 3- تهیه مخفیانه فیلم یا عکس از جشن‌ها و مراسم خانوادگی و خصوصی دیگران حتی با وجود پوشش مناسب و تکثیر و توزیع آنها جرم به حساب می‌آید.
  • 4- تهیه فیلم و عکس و فیلم گرفتن مخفیانه و یا حتی با آگاهی اشخاص که جزو آثار مبتذل و مستهجن به حساب می‌آیند، غیر قانونی بوده و جرم محسوب می‌شود.
    5- آثار سمعی و بصری مبتذل به آثاری می‌گویند که از صحنه‌ها و صور قبیحه برخوردار باشند و محتوایی مغایر با شریعت و اخلاق اسلامی را تبلیغ کنند.

جرم فیلمبرداری بدون اجازه و رضایت

آثار سمعی و بصری مستهجن هم بر اساس این قانون به آثاری اتلاق می‌شود. که مضمون آنها به نمایش برهنگی زن و مرد و یا اندام تناسلی و یا نمایش آمیزش جنسی باشد.

در صورتی که تهیه عکس یا فیلم به طور مخفیانه از شخصی موجب گردد که او به لحاظ آبرویی و مالی خسارت ببیند، منع قانونی دارد.

به طور مثال با تهیه فیلم مخفیانه از صحبت‌های یک فرد تاجر امکان دارد. اعتبار تجاری او به خطر بیفتد و حجم فروش کالاهای او کم شود.

در این شرایط شخص خاطی در مقابل زیان وارد گردیده مسئول می‌باشد. و شخص خسارت قادر است. که خسارت وارده را از شخص خاطی از طریق قانونی مطالبه نماید.

مجازات فیلم برداری بدون اجازه

بر اساس قانون مذکور، رسیدگی به جرایم مشروحه موضوع این قانون، در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب می‌باشد. بر اساس این ماده قانون، مرتکبان جرایم مذکور به ۲ تا ۵ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و محکوم به هفتاد و چهار ضربه شلاق می‌گردند.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

انتشار عکس و فیلم بدون اجازه

مجازات و حکم انتشار فیلم یا تصویر شدیدتر از ثبت و ضبط آنها است. انتشار غیرقانونی عکس و فیلم اشخاص و حتی تهدید به این عمل از جمله رایج‌ترین جرایمی می‌باشد. که طی سال‌های اخیر اتفا است و در صورت وجود شبکه‌های اجتماعی گوناگون، روز به روز بیشتر هم می‌شود.

خواندن این مقاله  وظایف زن بعد از فوت همسر: عده زن بعد از فوت شوهر!

از این رو قانون، مجازات سنگینی را به منظور این جرائم که در گروه جرایم رایانه‌ای قرار می‌گیرند، در نظر گرفته است و حتی تهدید به انتشار فیلم و عکس شخصی دیگران هم جرم تلقی می‌شود و با شخص خاطی برخورد قانونی خواهد شد. این جرم به دو روش در قانون است:

1. شخصی که اقدام به تغییر یا تحریف و انتشار عکس و فیلم افراد کند.
2. شخصی که فیلم، عکس یا صدای شگفرد دیگری را بدون اجازه وی منتشر کند.

حکم شرعی عکس گرفتن بدون اجازه

شخصی که از هر کدام از موارد فوق زیان باشد، می‌بایست. به منظور رسیدگی به این جرم نخست شکایت خویش را در دادسرا یا کلانتری ثبت کند. تا مراحل رسیدگی به جرم شروع گردد. و پس از گذراندن مراحل قانونی، مجازات خواهد شد

مجازات متعددی جهت ضبط فیلم و عکس بدون رضایت از اشخاص وجود دارد. که پس از بررسی شواهد و مدارک و تشخیص قاضی، مجازات مشخص می‌شود.

جهت تولید، انتشار، ارسال، ذخیره و نگهداری هرگونه مضمون مستهجن یا غیرمجاز بر اساس نظر قاضی حبس از سه ماه تا دو سال درنظر گرفت خواهد شد.

همچنین در مواردی هم جریمه نقدی برای شخص در نظر گرفت می‌شود که حدود 5 تا 40 میلیون نسبت به تخلف و خسارت وارده به شخص است.

چنانچه شخصی به طور مخفیانه اقدام به ثبت عکس یا فیلم از فردی کند و او را به انتشار آن تهدید کند، از طریق قاضی مجازات برای او در نظر گرفت خواهد شد.

جرم فیلم برداری از حریم خصوصی

چنانچه عمل در اندازه تهدید بماند و مجرم سبب گردد تا شخص یا اشخاص دچار ترس گردند، جرم و حکم به خصوصی دارد و چنانچه این تهدید عملی گردد، هم جرم تهدید و هم انتشار عکس و فیلم اشخاص می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد و برای هر دو جرم به دست قاضی مجازات در نظر گرفت شود.

فیلم گرفتن از دیگران

استناد به عکس و فیلم در دادگاه

قانونگذار از تمامی دلایلی اعم از اقرار، شهادت، سند و… تحت عنوان دلایل اثبات دعوی نام برد‌ه است. علاوه بر این دلایل علم قاضی هم در قوانین از جمله دلایل اثبات دعوی به شمار می‌رود.

خواندن این مقاله  رفع سواثر از چک برگشتی: مراحل رفع سوءاثر چگونه است؟

بر اساس دلیل اخیر هر چیزی که در ایجاد آگاهی و علم قاضی مبنی بر وقوع جرم یا حادثه کمک کند، قابل استناد خواهد بود. عکس، صدا و فیلم هم در صورتی که در ایجاد علم در قاضی منوط به موضوع پرونده قضایی کمک کند، ممکن است مورد استناد واقع گردد.

ماده ۱۹۹ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی چنین مقرر داشته است که:

«در کلیه امور حقوقی، دادگاه علاوه بر رسیدگی به دلایل مورد استناد طرفین دعوا، هرگونه تحقیق یا اقدامی که برای کشف حقیقت لازم‌ باشد، انجام خواهد داد.»

ایا عکس گرفتن از دیگران جرم است؟

البته می‌بایست به این نکته نیز توجه داشت که قاضی دادگاه در صورت تشخیص اهمیت فیلم و صدا می‌بایست از طریق ارجاع امر به کارشناسی، از اصل و تقلبی نبودن این فیلم‌ها و صداها اطمینان حاصل کند.

در رسیدگی‌های کیفری دلایل طریقیت دارند. بدین معنی که راهی هستند جهت ایجاد علم برای قاضی. لذا امکان دارد قاضی جهت دستیابی به علم از هر موضوعی بهره‌گیری کند که ممکن است حتی این فیلم‌ها باشند.

البته قاضی می‌بایست در رای خود به عواملی که در علم وی تاثیرگذار بوده‌اند، اشاره نماید و چنین تصمیماتی را دادگاه تجدیدنظر و دادسرای انتظامی قضات زیر نظر دارند و چنانچه تشخیص دهند رای صادر گردیده مغایر با قانون است رای را نقض کرده و حتی امکان دارد صادرکننده رای را مجازات نمایند.

مشاوره با وکیل در خصوص عکس برداری بدون اجازه در اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماد‌ه ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی مقاله 

به موجب قانون‌های مقرر شده در ایران از جمله قانون سمعی و بصری و ماده ۵۰۳ قانون مجازات اسلامی، در سه مورد فیلم گرفتن کاملا ممنوع است و انجام آن جرم به حساب می‌آید و مسئولیت کیفری در پی خواهد داشت.

1- فیلم گرفتن از حریم خصوصی اشخاص
2- فیلم گرفتن از استحکامات نظامی و امنیتی
3- فیلم گرفتن و ارسال آن برای خارجی‌ها و اتباع بیگانه و دولت‌های خارجی متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران

19 دیدگاه در نوشته: “آیا فیلم گرفتن از دیگران جرم است؟مجازات عکسبرداری بدون اجازه

  1. وکیل حامد امیری

    انتشار تصاویر خصوصی دیگران در فضای مجازی جرم است

  2. خرمور

    سلام خوب هستین ببخشید یه سوال دارم کسی عکس دختری با حجاب بزارن تو فضای مجازی جرم داره اون طرف یا تهدید کنه که پیام دادی ابرو میبرم میشه راهنمایی کنید

  3. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز بهتره برای مشکلتون با وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  4. Hossein

    سلام پلیس فوریت ۱۱۰ با اینکه دوست پدرم بودن به خانه من یورش بردن فرزند ۳ ساله ام شبا تو خواب میترسه همسرم با لباس راحتی و در چهار چوب منزل بوده و در فیلمی ظبط کردم بدون هیچ حکمی در را شکانده و با ۴ تا مامور دولت وارد خانه من شده اند آیا این فیلم ها که بصورت ۲ دوربین جلو و عقب موبایل ظبط شده و یکی از مامورین به همسرم گفته بازرسی بدنی باید انجام بدم و گفته شوهر شما مواد مصرف میکند و بعلت تماس سرقت به خانه اینجانب اماده بودن که بعد از ۷ ساعت نگه داشتن اینجان در کلانتری با زور فیلم دوربین مدار بسته نشان داد من سرقت نکردم و تمامی شاهدین که حتی از طرف شخص شکایت کننده شاهدت دادن دزدی در کار نبود و منو بعد ۹ ساعت رهات کردند که در دست داشتن مستندات قانونی قوه قضاییه نشان میدهد شخص شکایت کننده چند ده میلیارد از شرکت من جعل هویت کرده و
    ثروت اندوزی کرده که شخص ۳ راهنمایی سواد دارد و من مدرک فوق لیسانس دارم در مرحله اول میتوانم فیلم از شکستن وارد شدن تجاوز به حریم خانه به بازرسی استان فیلم ظبط شده و ترس های زن و بچه مو نشون بدم؟ و حقمو طلب کنم با یک زنگ ساده با قدرت پول اونقدر ناحقی کردن و شخص شکایت کننده ۷ بار سایقه زندان دارد اینجانب سابقه کیفری عدم سو پیشنه دارم صفر صفر در ۲۸ سالگیم ۱ بار هم سابقه نداشتم یگی راهنمایی کنه تشکر

  5. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام وقت بخیر بله شما میتونین شکایت کنین حق شما هست باید منتظر بشین تا ابلاغ براتون ارسال بشه بعد از اون با یه وکیل مشورت کنین و شکایت طح کنین و پیگیر پرونده باشید

  6. ایمان

    سلام و ارادت

    ما در حال بازی کردن بسکتبال بودیم یک خانم هم بود داخل بازی بود که سر لخت بود
    بعد یک ماشین کنار زمین وایستادم دو نفر لباس شخصی پیاده شدن و شروع به فیلم برداری کردن بدون حتی اجازه یا حرف زدن،حال چند سوال دارم
    ۱.ایا کارشان غیر قانونی بوده
    ۲.اگر مامور اطلاعات بودند آیا باز هم کارشان غیر قانونی است
    ۳.ما پلاک را برداشتیم چون نمی‌دانستیم کی هستن بهترین کار چیست آیا به پلیس گزارش بدهیم یا می شود شکایت کرد ؟
    اگر مامور قانون بودند باز هم می شود شکایت کرد؟

  7. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    با سلام خدمت شما کاربر گرامی در خصوص سوال شما و با توجه به قوانین جرائم رایانه ای و فضای مجازی بهتر است از جناب وکیل مشاوره دریافت کنید برای اخذ نوبت مشاوره با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ تماس حاصل فرمایید

  8. ناشناس

    سلام وقت بخیر. من ولاگرم. از اماکن عمومی مثل بازارها و پارکها فیلم میگیرم و داخل کانال یوتیوبم میذارم. این جرمه یا نه؟

  9. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  10. Javad

    سلام فیلمبرداری از شخصی که کارمند دولتی حساب میشود و در هر زمانی در بحث و گفتگو که تهدید و فحاشی میکند برای ارائه به دادگاه جرم است یا خیر؟

  11. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    با عرض سلام و احترام کاربر گرامی در خصوص سوال شما و این که تیم پشتیبانی موسسه وکالتی حامد امیری فقط برای اپدیت مقالات اقدام میکند و مسائل قانونی پیچیده و دارای ماده قانون و تبصر مختلف هست برای جواب این سوال شما درست فقط یک کلمه بله و خیر است اما اگه اشتباه جواب شما کاربران عزیر را بدهیم ممکنه به مشکل قانونی بر بخورید که ما برای خیلی از سوالات که کاربران زیادی میپرسن در اخر مقالات مربوطه سوال با جواب که جناب وکیل پاسخ میدهند را قرار میدیم سوالتون را در همین پاسخ بپرسین تا به جناب وکیل انتقال بدیم ممنون از شما.

  12. ناشناس

    عجب وکیل هستی یعنی تا پول نگیری یه مطلب مثل آدم واضح جواب نمی دی خب ساده بنویس تخلفه یا نه

  13. کارشناس دیدگاه

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با یک وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  14. ایرانی

    سلام آیا افرادی ک ادعا دارند عضو بسیج یا سپاه هستند اجازه ای عکس گرفتن از دختر ها را بدون اینکه اجازه داشته باشند دارد؟؟

  15. ناشناس

    آقا من برا پیجم از بازار ۱۵ خرداد فیلم میگرفتم ،اومدن فیلمها رو پاک کردند این چیه جریانش؟

  16. ناشناس

    سلام
    جسارتا مستند ساری اعم از فیلم و عکس از تخلفات و جرائم دیگران تخلف میباشد یا خیر؟
    مثلا فردی ک در حال دزدیست یا پلیسی که در حال اعمال خشونت و ضرب و شتم میباشد؟
    تشکر.

  17. مسیح

    سلام.به مدرسه ای مراجعه کردم.رفتار مدیر بسیار زشت و زننده بود.آیا میتونم موقع صحبت باهاشون ازشون فیلم بگیرم تا اگر توهینی کردن با استناد به اون فیلم شکایت کنم؟

  18. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    ممنون دوست عزیز. آیا منظورتون ضبط صدا و تصویر هست؟! یا سو استفاده از صدا و تصویر اونها؟

  19. یزدان

    خدا قوت ، آیا صدا و تصویر مامورین، کارشناسان، کارمندان در حین انجام وظیفه جرم هست یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *