وکیل دادگاه انقلاب در اصفهان: دادگاه انقلاب برای چه جرایمی؟!

دادگاه اطفال و نوجوانان اصفهان

بهترین وکیل دادگاه انقلاب کیست؟ بر اساس توضیحات وکیل جرایم دادگاه انقلاب در اصفهان دادگاه انقلاب یکی از دادگاه‌هایی است که صلاحیت در جرایم کیفری خاصی را دارد.

دادگاه‌های کیفری یک نیز مطابق میزان مجازات معین اجازه صدور حکم را دارد ولی صلاحیت دادگاه انقلاب طبق جرایم خاصی تعیین می‌شود.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

دادگاه انقلاب برای چه جرایمی است؟

با توجه به اصل تفکیک و استقلال قوا در قانون اساسی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه قوه استوار است.

  1. قوه قضائیه که در راستای تحقق بخشیدن به عدالت است
  2. قوه مقننه که تهیه و تصویب قوانین عمومی کشور را بر عهده دارد
  3. قوه مجریه که وظیفه اداره کشور،بر اساس قوانین مصوبه قوه ی مقننه را عهده داراست.

دادگاه‌ها که محلی برای احقاق حق افراد ستم دید. و افرادی را که در امورات خود دچار مشکل گشت به منظور حق خواهی یاری می‌نماید. از جمله دادگاه‌ها انقلاب زیر مجموعه قوه قضاییه بوده که دادگاه‌های انقلاب در ایران در تاریخ 5/12/1357 و به دستور امام خمینی. برای رسیدگی به متهمان و زندانیان انقلاب 1357 تشکیل گردید. و وفق اصل 49 قانون اساسی مصوب 1363 جمهوری اسلامی ایران به عنوان دادگاه صلاحیت دار ذاتی تا کنون پابرجاست.

 انواع دادگاه های کیفری

بهترین وکیل جرایم دادگاه انقلاب اصفهان: طبق ماده 294 آئین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 بیان می‌کند. که دادگاه‌های کیفری به:

  • 1)دادگاه کیفری یک
  • 2)دادگاه کیفری دو
  • 3)دادگاه انقلاب
  • 4)دادگاه اطفال و نوجوان 
  • 5)دادگاه نظامی

تقسیم می‌گردد. که دادگاه ویژه روحانیت نیز به موجب قانون خاص موجود،جزء دادگاه‌های کیفری تلقی می‌شود.

پس از اتمام مراحل تحقیقات مقدماتی ممکن است قراری صادر شود. که پرونده برای دادرسی به دادگاه ارسال نگردد؛مانند:

  • قرار منع تعقیب
  • موقوفی تعقیب
  • ترک تعقیب
  • تعلیق تعقیب و قرار بایگانی کردن پرونده.

مواردی هم ممکن است نظر مقام تعقیب و تحقیق بر وجود قرائنی بر مجرمیت فرد باشد. (احراز مجرمیت بر عهده دادگاه است نه دادسرا؛ پس مقامات دادسرا می‌توانند. قرائن مجرمیت را محرز دانسته و قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست برای رسیدگی در دادگاه را صادر نمایند) .

در این صورت،با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست، پرونده را برای محاکمه به دادگاه‌های کیفری صالح میفرستد. که قبل از تصویب قانون مذکور برای دادسراها و دادگاه‌ها انقلاب قانون جداگانه مقرر. و تمام قواعد و مقررات رسیدگی وفق آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و کیفری بوده است.

در خصوص تعدد قضات و محل اسقرار دادگاه‌های انقلاب طبق ماده 297 قانون آئین دادرسی کیفری. دادگاه انقلاب در مرکز هر استان و به تشخیص رئیس قوه قضائیه در حوزه قضائی شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

این دادگاه برای رسیدگی به جرایم موجب مجازات :

  • الف-جرایم موجب مجازات سلب حیات مانند قصاص نفس
  • ب-جرایم موجب حبس ابد
  • پ-جرایم موجب مجازات قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن
  • ت-جرایم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر ماده 302 این قانون که با سیستم تعدد قضات و دارای رئیس و دو مستشار است. که با دو عضو نیز رسمیت دارد و در این مورد لازم نیست. پرونده به جهت اینکه واجد مجازات مندرج در بندهای مندرج در ماده 302 است. به دادگاه کیفری یک ارسال شود در نتیجه در تداخل صلاحیت دادگاه انقلاب با دادگاه کیفری یک،دادگاه انقلاب، صالح به رسیدگی است. دادگاه انقلاب برای رسیدگی به سایر موضوعات مقرر در ماده 303 با سیستم وحدت قاضی یعنی با حضور یک ریئس و جانشین او یعنی دادرس علی البدل یا یک مستشار تشکیل می‌شود.

تبصره: مقررات دادرسی دادگاه کیفری یک نظیر امکان حضور سه نفر وکیل در مرحله دادرسی و سایر مقررات مندرج در مواد 382 الی 405، به شرح مندرج در قانون آیئن دادرسی کیفری در دادگاه انقلاب، در مواردی که با سیستم تعدد قاضی رسیدگی می‌کند جاری است.

دادگاه انقلاب چیست

جرایم در صلاحیت دادگاه انقلاب

بهترین وکیل دادگاه انقلاب: صلاحیت در معنای لغوی به معنی اهلیت، سزاواری، شایستگی، قابلیت و لیاقت بوده و در معنای حقوقی خود معنای مشابه به معنی لغوی خود مرجعی که شایستگی و قابلیت رسیدگی به پرونده ای را دارا باشد را در بر می‌گیرد .

خواندن این مقاله  اعلام ورشکستگی: معایب و مزایای اعلام ورشکستگی! حامد امیری

وفق ماده 10 قانون آئین دادرسی مدنی رسیدگی اولیه به دعاوی، در صلاحیت دادگاه‌های عمومی و انقلاب است مگر در مواردی که قانون مرجع دیگری را تعیین کرده باشد که صلاحیت دادگاه‌ها به دو دسته ذاتی و نسبی قابل تقسیم است و چناچه دعوی در دادگاهی مطرح گردد که صلاحیت رسیدگی بدان را نداشته باشد .

همان دادگاه وفق ماده 27 قانون آئین دادرسی مدنی خود را صالح به رسیدگی ندانسته و با صدور قرار عدم صلاحیت،پرونده را به دادگاه صلاحیت دار ارسال می‌نماید که دادگاه مرجوع الیه مکلف است خارج از نوبت نسبت به صلاحیت اظهار نظر نماید و چناچه ادعای عدم صلاحیت را نپذیرد، پرونده را جهت حل اختلاف به دادگاه تجدید نظر استان ارسال نموده.رای دادگاه تجدیدنظر در تشخیص صلاحیت لازم الاتباع خواهد بود.

صلاحیت دادگاه انقلاب

صلاحیت رسیدگی وفق مواد قانونی تعیین گشته و صلاحیت دادگاه انقلاب برای رسیدگی به جرایم ماده 303 قانونی آئین دادرسی کیفری مصوب سال 1394 به شرح ذیل بوده:

الف- جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی مقرر در مواد 498 الی 512 قانون م.ات مصوب 75 و مواد 17 الی 28 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب 82، محاربه و افساد فی الارض که محاربه به معنای جنگیدن و افساد فی الارض به معنی تباه کاری بر زمین بوده که آیه 33 سوره مائده مستند این جرم بوده است،

بغی که به معنای تجاوز به حقوق دیگران مقرر در مواد 279،286 و 287 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 است،تبانی و اجتماع به معنای هم دست شدن و گرد هم آمدن علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام هرچند نوع مجازات این جرایم، از مجازات‌های مقرر در ماده 302 باشد به عبارتی در تعارض صلاحیت دادگاه انقلاب و کیفری یک،دادگاه انقلاب صالح به رسیدگی است با این تفاوت که در این موارد حتماً با سیستم تعدد قضات رسیدگی می‌نماید.

خواندن این مقاله  شهادت شهود در امور کیفری: تفاوت شهادت در امور کیفری و حقوقی

ب- توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری؛ ناگفته پیداست که توهین به رئیس جمهور و سایر مقامات دولتی در صلاحیت دادگاه انقلاب نیست.

پ- تمام جرایم مربوط به مواد مخدر،روان گردان و پیش سازهای آن از قبیل تولید، توزیع، حمل، نگهداری و… و قاچاق اسلحه، مهمات اقلام و مواد تحت کنترل؛ در اینجا باید عبارت «قاچاق اسلحه و…» را با عبارت «نگهداری، خرید و فروش،حمل و نقل و مخفی کردن اسلحه و…» که در صلاحیت دادگاه کیفری دو است تفکیک نمود.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

ت- سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه است از جمله :

تبصره 6 قانون اصلاح ماده 3 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب 1334، ماده 11 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیر مجاز می‌نماید مصوب 1386، ماده 2 قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور مصوب 1369 و ماده 44 قانون مبارز با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392،ماده 3 قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

تفاوت دادسرا و دادگاه انقلاب

جرایم با توجه به میزان، نوع، ویژگی و افراد مرتکب جرم در مراجع مختلف قضائی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند که به موجب ماده 9 قانون آئین دادرسی کیفری، دعوای ناشی از جرم به دو قسمت تقسیم می‌شود دعوای عمومی و دعوای خصوصی.

منظور از دعوای عمومی دعوای است که به جهت ارتکاب جرم ، نظم عمومی جامعه به هم ریخته یا حدود و مقررات الهی نقض می‌شود بر این اساس نیز برای جامعه، حقی برای تعقیب متهم به وجود می‌آید که با آن حق جامعه می‌تواند مرتکب را تحت تعقیب قرار دهد. در این میان، وظیفه مذکور را دادسرا به عنوان نماینده جامعه بر عهده دارد.

دادسرا سه وظیفه عمده و اصلی را بر عهده دارد که عبارت اند از : تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی و اجرای حکم در دعوی ما با دو مرجع رسیدگی کننده 1-دادگاه‌ها 2-دادسرا رو به رو بوده .

خواندن این مقاله  آیا خرید گوشی سرقتی جرم محسوب می‌شود؟

جرایم های کیفری شرح وظایف دادگاه انقلاب

تمام جرایم کیفری که در قانون مجازات اسلامی جرم شناخته و برای آن مجازات تعیین گشته در بدو امر در دادسرا به ریاست دادستان یا همان مدعی العموم فردی که نماینده تمامی افراد جامعه بوده مورد بررسی و با اثبات جرم صورت پذیرفته کیفر خواست صادر و سپس به منظور صدور رأی به دادگاه صلاحیت دار ارسال می‌گردد .

دادگاه با توجه به مدارک موجود در پرونده اقدام به صدور رأی نموده که رأی صادر از سوی دادگاه چناچه به صورتی غیابی صادر ظرف مدت بیست روز برای افراد مقیم کشور و مدت دو ماه برای افرادی که خارج از کشور اقامت داشته از تاریخ ابلاغ واقعی قابل واخواهی و چنانچه هر یک از طرفین دعوی به رأی صادره معترض بوده در مهلت مقرر و قانونی بیست روز برای افراد مقیم کشور و دو ماه برای کسانی که خارج از کشور اقامت داشته قابل تجدید نظر خواهی بوده که پس از قعطیت یافتن، رأی لازم الاجرا می‌باشد.

وکیل جرایم دادگاه انقلاب در اصفهان

بهترین وکیل دادگاه انقلاب: با توجه به اهمیت جرایم کیفری علی الخصوص جرایمی که در موارد فوق الذکر و در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی بوده و با تاکید به سابقه کیفری فرد مرتکب جرم و احقاق حق بزه دیده به منظور آشنایی با قوانین در خصوص چگونگی روند دادگاه و ارائه دفاعیات لازمه کار خود را به جناب حامد امیری یکی از بهترین وکیل جرایم دادگاه انقلاب در اصفهان سپرده ایشان با سابقه و تجربه کاری بی نظیر در زمینه امور کیفری مراجعین و موکلین خود را در جرایم مربوط به دادگاه انقلاب یاری می‌نمایند و با تلاش فراون مانع از اهمال حق ورسیدن به حقانیت در راستای حق می‌گردد.

مشاوره با بهترین وکیل دادگاه انقلاب در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *