بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تفاوت اختلاس با دزدی چیست؟ انواع اختلاس

تفاوت اختلاس با دزدی چیست؟ انواع اختلاس

تفاوت اختلاس با دزدی | حامد امیری

فرق اختلاس با دزدی! تفاوت رانت و اختلاس!

تفاوت اختلاس با دزدی: اختلاس از جمله جرائم در نظر گرفته شده در قانون همچون سرقت می‌باشد. با این تفاوت که مرتکب جرم اختلاس بایستی جزو کارکنان و کارمندان یا متصدیان دولتی باشد. که بنابر وظیفه او اموالی به او واگذار گردیده و ایشان از سمت دولتی خود سوءاستفاده کرده و اموال و دارایی را به نفع خود تصاحب و تصرف کرده و همینطور ممکن است. این سوءاستفاده به نفع دیگری هم انجام پذیرد.

در قانون، قید همگانی و جمع در رابطه با جرم اختلاس نگردیده و ارتکاب این جرم نیز به طور انفرادی و هم جمع قابل وقوع خواهد بود. حامد امیری وکیل باتجربه و متخصص کیفری در اصفهان در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت اختلاس با دزدی چیست می‌پردازد. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اختلاس چیست؟

اختلاس یعنی حصول مغایر با قانون از اموال دولتی و غیر دولتی که از طریق افرادی. که در دولت کار می‌کنند. از جمله کارمندان و کارکنان دولت و یا وابسته به دولت انجام می‌پذیرد. جزو یکی از انواع کلاهبرداری به شمار می‌رود. این جرم به شکل برنامه ریزی شده منظم و مخفی و بدون اطلاع سایرین. انجام می‌شود. حال سوال برای شما پیش می‌آید اختلاس چگونه صورت میگیرد؟

خیلی از اموال و سرمایه‌های دیگری که در کشور وجود دارند در اختیار دولت هستند. که به همین حاطر این اموال و دارایی با خطرات بسیاری مواجه می‌باشند. این اموال که بر حسب وظایف. مشخص گردیده. در اختیار کارمندان قرار خواهد گرفت. شاید به بیانی دیگر مورد استفاده خود او یا غیر قرار بگیرد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

جهت ضمانت تمامی منافع دولت و کشور و به منظور پشتیبانی از آنها، برای این اموال و دارایی‌ها قانون، قوانینی را مقرر داشته است. و بر اساس این قوانین برداشت. خلاف قانون و برنامه ‌ریزی‌ شده این اموال را تحت عنوان اختلاس تلقی شده و مشمول مجازات کیفری خواهد شد.

لازم به ذکر است که اختلاس با خیانت در امانت تفاوت دارد. در اختلاس شخص مجرم کارمند دولت بوده ولی در خیانت در امانت این گونه نیست. در جرم اختلاس نسبت. به اموال دولتی و یا اموال شخصی. که نزد دولت به کارمند دولت برحسب وظیفه وی اختصاص داده شده است صورت می‌پذیرد ولی در خیانت. در امانت این چنین نخواهد بود.

فرق بین اختلاس و دزدی چیست؟

تفاوت اختلاس با دزدی نیز متفاوت است. به عنوان مثال جرم سرقت. تراشه‌های کامپیوتری نیز اختلاس به حساب خواهد آمد. اختلاس یعنی برداشتن یا استفاده مغایر با قانون از پول و اموال شخصی دیگری می‌باشد. که به صورت عمدی بوده و مجرم این اموال را از طریق اداره یا کارمند یا یک فرد امین کسب می‌کند.

توجه داشته باشید که مالک بودن با صاحب مال بودن یکسان نمی‌باشد. به طور مثال، شاید کارمند مالک تراشه‌های کامپیوتری باشد، ولی واضح است که تراشه‌ها به کارفرمای او متعلق بوده نه خود کارمند. موقعی که کارمند تراشه‌ها را به سرقت می‌برد، مرتکب جرم اختلاس گردیده است.

خواندن این مقاله  حکم قلع و قمع و نحوه اجرای آن؟ قلع و قمع چیست؟! حامد امیری

سوءاستفاده کارمندان از سرمایه‌هایی که بر حسب وظایف قانونی دراختیار آنها قرار گرفته است. جزو جرائمی محسوب می‌گردد که در سراسر دنیا و کشورهای درحال توسعه مشاهده می‌گردد.

بر همین اساس قانون‌گذاران. در اقصی نقاط جهان اعم از ایران این جرم را مورد پیش بینی قرار. داده است. اصل ۴۹ قانون اساسی. هم این مسئله را مورد. پیش بینی قرار. داده است. که به موجب آن، سرمایه‌های ناشی از اختلاس. از طریق دولت ضبط می‌گردند. و به بیت‌المال یا صاحب اموال بازگردانده می‌شود.

دزدی یا سرقت چیست؟

تفاوت اختلاس با دزدی چیست؟ انواع اختلاس

طبق تعاریف وکیل سرقت در اصفهان عبارت حقوقی دزدی، همان سرقت می‌باشد. که چنین تعریف می‌شود. دزدی تبهکارانه، برداشتن، حمل، هدایت. راندن یا. رانندگی با اموال. شخص دیگر. با هدف تبدیل کردن یا محروم کردن صاحبِ آن. به جهت اثبات اینکه شخصی مرتکب سرقت گردیده است.

می‌بایست ۴ مولفه زیر به اثبات رسد:

  1. 1. برداشتن یا کش رفتن صورت. گرفته باشد.
  2. 2. پول یا اموال فرد دیگری باشد.
  3. 3. بدون رضایت صاحب آن صورت گرفته باشد.
  4. 4. به قصد محروم کردن صاحب آن مورد از بهره‌گیری یا تملک آن باشد.

در مثالی که بیان شد، کارمند مطمئنا اموال کارفرمای خود را سرقت کرده است و می‌توان با اطمینان گفت که بدون رضایت وی این امر صورت گرفت است. علاوه بر این. با ربودن تراشه‌های کامپیوتری از انبار و فروختن آنها به یک فرد دیگر کارمند به صراحت نشان داده است. که قصدش محروم ساختن کارفرمای خود از قدرت تملک و بهره‌گیری از آن تراشه‌ها بوده است لذا این کارمند در بهره‌گیری غیرقانونی از اموال شرکت دست داشته است.

تفاوت اختلاس با دزدی چیست؟

عمل ربودن تراشه‌های کامپیوتری اختلاس نیز محسوب می‌گردد. اختلاس یعنی برداشتن یا بهره‌گیری غیرقانونی به عمد از پول و اموال فرد دیگری است. که مجرم این اموال را از طریق اداره یا کارمند یا یک فرد امین کسب می‌کند. به منظور وقوع یک اختلاس، فردی که آن مال را ربوده می‌بایست.

در موقع دزدیدن مالک آن اموال بوده باشد. لازم به ذکر است که مالک بودن با صاحب بودن هم معنی نیست. در مثالی که بیان شد، ممکن است. کارمند مالک تراشه‌های کامپیوتری باشد. (تا آنها را سر هم بندی و نگهداری کند.) اما واضح است که تراشه‌ها به کارفرما متعلق می‌باشد نه کارمند. زمانی که کارمند تراشه‌ها را می‌رباید. مرتکب اختلاس گردیده است.

ممکن است کارمندانی را مشاهده کنیم که به لحاظ حقوقی قیم یا امین کارفرمای خود هستند. عبارت قیم ریشه لاتین دارد و به معنای فردی است که بر اساس اعتماد و اطمینان و حسن نیت و خلوصی که نیاز دارد از شخصیتی شبیه امانت دار برخوردار باشد. به صورت خلاصه قیم شخصی است که به نفع دیگری کاری را انجام می‌دهد.

خواندن این مقاله  معامله فضولی چه حکمی دارد؟

امانت داری تکلیفی را برعهده شخصی که آن را دارد قرار می‌دهد. زمانی که در این تکلیف قصوری صورت گیرد. شخص محکوم به عمل خیانت در امانت می‌گردد.

مولفه‌های علل این عمل در بین محاکم با یکدیگر متفاوت تست اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. رابطه امانت داری میان مدعی و متهم برقرار است.
  2. متهم در برابر تکالیفی که نسبت به مدعی داشته قصور کرده است.
  3. این کوتاهی سبب آسیب به مدعی یا منفعت متهم گردیده است.

تعریف امانت‌داری در قانون:

تفاوت اختلاس با دزدی: تکلیف امانت‌داری دارای استاندارد بسیار بالایی است. که نمی‌توان به سادگی. آن را تحمیل نمود. این تکلیف بستگی به وجود یک رابطه قیومیت. یا امانت داری میان طرفین دارد. در فرم استخدام، رابطه قیومیت معمولا فقط زمانی ایجاد می‌گردد. که کارمند بسیار قابل اعتماد بوده. و از رابطه خاص یا بر اساس اعتماد با کارفرما لذت ببرد.

قانون اساسا تکلیف امانت‌داری را برای مدیران و متصدیان امر قبول می‌کند. نه کارمندان عادی. در پاره‌ای از موارد امکان دارد. تکلیف امانت‌داری یکسانی برای کارمندانی. که اسرار تجاری در اختیار ایشان قرار دارد. هم وجود داشته باشد.

آنها موظف هستند که اطلاعات محرمانه را مخفی نگه دارد. نتیجه اینکه، کارمند مورد مثال ما به احتمال قوی تکلیف امانت‌داری را برای کارفرمای خود به درستی انجام نداده است. و لذا پاسخگوی نقض تکلیف امانتدامانت‌داری اری نیست.
در هر صورت چنانچه این مثال به نوعی تغییر یابد. که یک مدیر یا متصدی اسرار تجاری شرکت. را به سرقت ببرد. ممکن است این جرم صورت بگیرد.

مجازات اختلاس چیست؟

مجازات اختلاس چیست و تفاوت آن با دزدی

اختلاس فقط در شرایطی تحقق خواهد یافت که شخص لوازمی. را که به منظور انجام تکالیف. در اختیار وی قرار داده‌اند. از محل کار خود. بیرون آورده. و تصمیم به تصاحب آن. داشته باشد. ولی در صورتی که کارمندان دولت بدون داشتن نیت سو و فقط به منظور حفاظت بیشتر از محل اصلی. آن لوازم را خارج کند. و در محل امنی قرار دهد. به دلیل نداشتن سو‌ء نیت اختلاس به حساب نمی‌آید.

میزان مجازات اختلاس. بسته به مالی است که مورد اختلاس واقع شده است. بر اساس قوانین مربوط به مجازات اختلاس در صورتی که میزان اختلاس به اندازه ۵۰ هزار ریال باشد شخص به ۶ تا ۳ سال حبس محکوم. خواهد شد و علاوه بر این به میزان ۶ تا ۴ سال هم از خدمات دولتی به طور موقت محروم می‌گردد.

حال چنانچه این مبلغ اختلاس. شده بیشتر. از ۵۰ هزار ریال باشد. شخص به ۲ تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌گردد و به صورت همیشگی هم از خدمات دولتی محرکم خواهد شد. در هر کدام از این موارد مضاف بر اینکه شخص می‌بایست مال را بازگرداند معادل دو برابر مالی را که اختلاس نمکده است. بایستی پرداخت کند.

خواندن این مقاله  شرایط فرزند خواندگی در ایران! شرایط فرزند خواندگی در سال 1403

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

مشاوره با وکیل در خصوص سرقت و خیانت در امانت در اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

اختلاس یعنی حصول مغایر با قانون از اموال دولتی و غیر دولتی می‌باشد. که از طریق افرادی که در دولت کار می‌کنند. از جمله کارمندان و کارکنان دولت و یا وابسته به دولت انجام می‌پذیرد. اختلاس جزو یکی از انواع کلاهبرداری به شمار می‌رود. این جرم به شکل برنامه ریزی شده منظم و مخفی و بدون اطلاع سایرین انجام می‌شود.

میزان مجازات. اختلاس. بسته به. مالی است. که مورد اختلاس واقع شده است. بر اساس قوانین مربوط به مجازات اختلاس در صورتی که میزان اختلاس به اندازه ۵۰ هزار ریال باشد. شخص به ۶ تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد و علاوه بر این به میزان ۶ تا ۴ سال هم از خدمات دولتی به طور موقت محروم می‌گردد.

سوالات متداول

1) اختلاس به چه معنا است؟

اختلاس یعنی حصول مغایر با قانون از اموال دولتی و غیر دولتی می‌باشد. که از طریق افرادی که در دولت کار می‌کنند از جمله کارمندان و کارکنان دولت و یا وابسته به دولت انجام می‌پذیرد.

2) تفاوت اختلاس با دزدی چیست؟

اختلاس یعنی برداشتن یا استفاده مغایر با قانون از پول و اموال شخصی دیگری می‌باشد. که به صورت عمدی بوده که مجرم این اموال را از طریق اداره یا کارمند یا یک فرد امین کسب می‌کند. اما دزدی برداشتن، حمل، هدایت، راندن یا رانندگی با اموال شخص دیگر با هدف تبدیل کردن یا محروم کردن صاحبِ آن.

3) مجازات جرم اختلاس چیست‌؟

میزان مجازات اختلاس بسته به مالی است. که مورد اختلاس واقع شده است. بر اساس قوانین مربوط به مجازات اختلاس در صورتی که میزان اختلاس به اندازه ۵۰ هزار ریال باشد. شخص به ۶ تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد. و علاوه بر این به میزان ۶ تا ۴ سال هم از خدمات دولتی به طور موقت محروم می‌گردد.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.