وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟ علت نصف بودن ارث زن؟

چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟ علت نصف بودن ارث زن؟

وکیل ارث در اصفهان

چرا زن نصف مرد ارث می برد؟

ارث زن نصف ارث مرد است: یکی از دلایل بیشتر بودن ارث مرد نسبت به زن این است که نفقه زن بر دوش مرد است؛ به این معنی است مرد به غیر از این که الزامی است هزینه های خود را فراهم کند، وظیفه دارد مخارج معیشت زن و فرزندان را هم براورده کند. از سمت دیگر، مرد پرداخت کننده مهریه و زن دریافت کننده آن است.
در اصل می شود مدعی بود که ان چیزی که زن از ارث و مهریه بدست می اورد‏ ، پس انداز او می شود ، در صورتی که ارث مرد، خرج هزینه های معیشت خود و همسر و فرزندانش مى‏گردد.

👈«حقوق زوجین در ارث چیست؟»👉

در اسلام زن نصف مرد ارث میبرد:

به جز این، در دین اسلام، وظایفی دوش مرد قرار داده شده است که شایسته خرج کردن مال است ؛ مثل مبالغی که مرد مستلزم است در راه جهاد بدهد و یا زمان هایی که یکى از خویشاوندان ، به طور اشتباه قتل یا جرحى انجام داده است ، مرد به عنوان عاقله، برای تامین دیه مقتول، وظیفه دارد، در صورتی که زن هیچ گونه وظیفه ای در این حیطه ‏ها ندارد.

با اینکه در ظاهر، سهم مرد دو برابر سهم زن است، اما در اصل سود اصلی او از سرمایه های جامعه به دفعات کمتر از زن است. با این که مرد ارث بیشتری را دریافت می کند ، وظایف مالى وزین تری هم بر عهده دارد. به به عبارتی می توان گفت دلیل مغایرت ارث زن و مرد به خاطر به وجود اوردن مساوات و برابری بین حقوق و وظایف هر کدام از ان ها است.

چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟ علت نصف بودن ارث زن؟

قانون در برابری ارث زن و مرد کدامند؟

ارث زن نصف ارث مرد است: باید پیش از اوردن پاسخ بگوییم که قانون دو برابر بودن سهم مرد نسبت به زن، یک قانون کلى نبوده، در دین و قانون، زمان هایی وجود دارد که در ارث رسیدن، تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ مثل پدر و مادر میت که هر دو به طور برابر ارث برده و تفاوتی میان آن ها نیست.

👈«سهم ارث زن از شوهر چگونه تقسیم میشود؟»👉

یکی از دلایل بیشتر بودن ارث مرد نسبت به زن این است که نفقه زن بر دوش مرد است؛ به این معنی که مرد به غیر از این که مستلزم است هزینه های خود را براورده کند، وظیفه دارد مخارج زندگى زن و فرزندان را هم فراهم کند. از سمتی هم، مرد تامین کننده مهریه و زن گیرنده آن است

از گذشته تاکنون ، این پرسش مطرح بوده است که چرا ارث زن نصف ارث مرد است و آیا این تبعیضی به سود مردان نیست؟ در روایتى از امام صادق ‏(علیه السلام) پرسیدند که چرا با اینکه زن که ضعیف‏تر است و به پشتیبانی زیادتری نیاز دارد، باید از ارث یک سهم ببرد و مرد که از نظر قواى جسمانى قوى‏تر از اوست.

👈«گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق!»👉

دو سهم از ارث مرده:

امام فرمودند : به خاطر این که مرد وظایف زیادتری داشته و مسئولیت‏ هاى وزین‏ ترى بر عهده دارد. مرد مستلزم است به جهاد برود و هزینه هایی را در این حیطه پرداخت کند، مرد الزامی است به غیر از بر هزینه های خود، هزینه های زندگى همسر خود را نیز براورده سازد. مرد در ردیف عاقله است و الزامی است در جنایت خطایى بستگان خود، با پرداخت دیه، معاونت نماید در حالى که زن چنین وظایفى را ندارد.

حامد امیری وکیل ارث در اصفهان شما را در کلیه امور حقوقی خود همچون انحصار وراثت یاری می کند . جهت دریافت نوبت از طریق سامانه انلاین سایت اقدام نمایید.

دلایل نصف بودن ارث زن را در سه قسمت می شود خلاصه کرد:

مهریه:

زمان بسته شدن قرارداد ازدواج، مرد وظیفه دارد مهریه‏ هاى درخور و شایسته براى زن مد نظر قرار دهد که هر زمان زن آن را در خواست کرد ، الزامی است مهریه را به او بپردازد . در غیر این‏صورت زن هیچ مسئولیتی‏ برای تمکین در برابر شوهر ندارد. بنابراین ، از اغاز زندگى، مرد شرعاً وظیفه دارد مهریه‏اى براى زن معلوم کند .

نفقه:

در زندگى زناشویى، مرد وظیفه دارد به غیر از براورده کردن هزینه های معیشت خود، هزینه های زن و فرزندان را هم به دوش بگیرد، فراهم کردن خوراک، پوشاک و خانه هماهنگ و در خور با مقام زن از دسته تکالیف مرد است. در صورتی که زن ثروت زیادی هم داشته باشد،

هیچ وظیفه ای برای براورده کردن هزینه های زندگی خود و فرزندانش ندارد. زن نه فقط هیچ بار مالى را در زندگى زناشویى بر عهده ندارد، بلکه اگر که بخواهد می تواند در ازا امور معمول خود در خانه مانند شیردادن و پخت و پز و… از شوهر خود دستمزد بگیرد.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

مهریه و ارث زن اندوخته ای است براى آینده‏اش که در صورتی که از شوهر خود جدا شد و یا شوهرش فوت کرد، براى اداره معیشت خود اندوخته ای داشته باشد و در آرامش و عزت نفس کامل معیشت خود را دنبال کند .

تکالیف مخصوص مرد:

وظایف‏ سنگینى بر دوش مرد است که زن از آن معاف است؛ مثل جهاد در راه خدا و…. مرد باید با مال و جان خود جهاد کند. در آیات قرآن جهاد با مال بر جهاد با جان مقدم است. مرد باید مخارج مربوط به جهاد را خود بپردازد. در خطاهایی که بستگانش مرتکب می شوند باید دیه را بدهد، زن از پرداخت دیه و همیارى در این کار معاف شده است.

همان طور که می بینید اسلام نخواسته است به سود زن و ضد مرد یا به سود مرد و ضد زن قانونى وضع کند.
اسلام نه طرفدار مرد است و نه طرفدار زن، اسلام در قواعد خود خوشبختی مرد و زن و فرزندانى که باید در دامن آنها رشد کنند و همین طور خوشبختی جامعه انسانی را مد نظر قرار داده است.

در اخر امکان دارد این سوال مطرح شود که اگر این طور است که هزینه های زن بر عهده مرد است.

زن را چه نیازی داد ثروت پس انداز کند؟

در پاسخ مى‏توانیم بگوییم: مهریه و ارث زن به عنوان اندوخته ای است براى آینده‏اش که در صورتی که احیاناً از شوهر خود جدا شد و یا شوهرش فوت کرد، براى اداره معیشت خود اندوخته ای داشته باشد و در آرامش و عزت نفس زندگى خود را ادامه دهد.
اما این که نفقه زن بر دوش مرد است، به جهت آن است که زن بی دلواپسی و نگرانی ، به رشد فرزندانى کامیاب و ابرومند براى جامعه بپردازد و حرارت و گرماى کانون خانواده را که مهم ‏ترین هسته جامعه است ، فراهم کند.

در صورتی در مواردی مانند ارث و انحصار وراثت دچار مشکل هستید می توانید با دفتر وکالت حامد امیری وکیل خانواده در اصفهان و یا وکیل ارث در اصفهان تماس حاصل فرمایید. تا شما در امور ارث و انحصار وراثت و همه مراحل حقوقی یاری رساند. جهت اخذ نوبت مشاوره حضوری یا غیر حضوری می توانید از طریق سامانه نوبت سایت اقدام نمایید.

مشاوره با وکیل در خصوص امور حقوقی دعاوی ارث و میراث:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

4 نظرات

  • یارا
    3 شهریور, 1402 در 1:49 قبل از ظهر

    دمت گرم ، دقیقا این قانون ظلم بارزه و هیچ دلیل قانع کنده ای براش نیاوردن

  • ناشناس
    10 تیر, 1402 در 12:32 بعد از ظهر

    این قانون فقط کلاه گذاشتن بر سر زنان است . دختری که ازدواج نکرده تکلیفش چیست ؟ زن بیوه ای که به تنهایی معیشت خود و فرزندانش را تامین می کند چرا باید از مال پدر نصف ببرد ؟اینقدر بهانه تراشی برای بالا کشیدن پول خواهرانتان نکنید لطفا!!!

  • ناشناس
    10 تیر, 1402 در 12:31 بعد از ظهر

    این قانون فقط کلاه گذاشتن بر سر زنان است . دختری که ازدواج نکرده تکلیفش چیست ؟ زن بیوه ای که به تنهایی معیشت خود و فرزندانش را تامین می کند چرا باید از مال پدر نصف ببرد ؟اینقدر بهانه تراشی برای بالا کشیدن پول خواهرانتان نکنید لطفا!!!

  • سجاد
    26 دی, 1401 در 1:55 بعد از ظهر

    با سلام و احترام
    در مورد زنان سرپرست خانواده که هزینه های خانواده رو متحمل میشوند و مسئولیت تأمین معاش دارند چطور؟ارث و دیه این افراد هم مثل بقیه نصف است!

پیام بگذارید