بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > حقوق زوجین در ارث: همسران و ارث این چیزی است که باید بدانید!

حقوق زوجین در ارث: همسران و ارث این چیزی است که باید بدانید!

حقوق زوجین در ارث

رازهای پشت حقوق ارث همسر را کشف کنید – از دست ندهید!

حقوق زوجین در ارث: از دغدغه های مهم قانونگذاران بعد از انقلاب اسلامی ایجاد اصلاحاتی در برخی مواد قانون مدنی علی الخصوص مباحث خانواده و مسائل مربوط به زن بوده است و هم اکنون اصلاحاتی نیز در باب ازدواج و طلاق، مهریه و حضانت صورت گرفته است.

یکی از مباحثی که اصلاحاتی در آن صورت نگرفته و راهکارهایی برای اصلاح آن مورد بررسی قرار گرفته است مبحث ارث و ارث زوجین می باشد که از با اهمیت ترین موضوعات قانون مدنی است که بخطر تطابق با احکام قرآنی از اصلاحات مصون می باشد اما بحث میراث زوجه نیازمند اصلاحاتی است.

ارث زوجه در قانون مدنی در عناوینی مورد بحث قرار گرفته است:

1- میزان ارث زوجه

2- ارث زوجه در صورتی كه وارث منحصر شوهر باشد

3- اموالی كه زوجه از آن ارث نمی ‌برد

👈«سهم ارث زن از شوهر چگونه است؟»👉

میزان ارث زوجه قدر هست؟

حقوق زوجین در ارث: ارث زوج از گذشته های دور وجود داشته و دچار تغییرات و تکامل در طول تاریخ شده است. ارث زوجه نیز مستثنی بوده و در روم باستان به هیچ وجه زنان ارث نداشته و تنها پسر بزرگ‌تر می‌برد.

در کشورهایی همچون هند و مصر هم به همین صورت زنان از ارث حروم بودند. در ایران باستان نیز که ازدواج با محارم و تعدد همسر رایج بود . محبوب‌ترین همسر نزد شوهر به شرط كبیر بودن و دختران ازدواج‌ نكرده و پسر و پسرخواندگان ارث می‌بردند. زنان عرب بطور مطلق محروم از ارث بودند و تنها پسر ارشد ارث می برد.

با نزول آیاتی از قرآن تغییراتی در ارث صورت گرفت. در قرآن كریم میزان سهم‌الارث زن مشخص شده است. میزان ارث زوجه در صورت نبود فرزند برای متوفی و در صورت وجود اولاد برای شوهر پیش‌بینی شده است. این احكام «حدود الله» است كه خداوند تبارك در قرآن بندگان خود را مکلف به اطاعت از آن می‌نماید.

خواندن این مقاله  وکیل مالکیت معنوی در اصفهان نقش کلیدی وکیل در حفاظت از ایده‌ها و اختراعات

👈«تقسیم ارث قبل از فوت امکان پذیر هست؟»👉

بازتعریف انصاف: هر همسری باید درباره ارث بردن دارایی بداند:

حقوق زوجین در ارث: براساس اینکه مبنا و منشاء میزان ارث زن از ماترك شوهر طبق حكم قرآن می‌باشد امكان تغییر دادن آن در حقوق اسلامی وجود ندارد و تمامی مذاهب اسلامی در آن هم عقیده اند.

ولی اگر بخواهیم در مورد نقصان ارث زن، از او حمایت کنیم و برای برطرف کردن نیازمندی‌ آنان بعد از فوت شوهر و پیش گیری از فسادهای احتمالی در اثر فقر مالی زنان، که عمل انحرافات اخلاقی است، کاری انجام بدهیم باید به راهکارهای فرعی متوسل شویم

تا زوجه پس از فوت شوهر افزون بر مصیبت از دست دادن شوهر دچار مصیبت مالی نشود و بتواند نیازهای مالی خود برطرف نماید. پرداخت اجرت‌المثل به زوجه یکی از راهکار های این مبحث می باشد، به این معنا که همانطور زوجه مهریه را از ماترك شوهر دریافت می‌كند به زن اجازه داده شود

پس از فوت شوهر، اجرت‌المثل سنوات زندگی مشترك را نیز از اموال ماترك شوهر وصول کند. یکی از جایگزین های محدودیتهای ارث زن كه به منظور تأمین مادی زوجه ای که همسرخود را از دست داده می‌باشد پرداخت اجرت المثل از ماترک شوهر است.

👈«قانون ارث فرزند فوت شده قبل از فرزند؟»👉

راهنمای نهایی برای درک حقوق همسرتان در ارث

حقوق زوجین در ارث: از دیگر راه‌حل های فرعی که برای جبران فرض زن مفروض است وصیت می باشد با این توضیح كه قانون‌گذار می‌تواند اعلام كند، در صورتی كه زن همراه طبقة دوم و یا سوم وارثان فرض می‌برد، چنین فرض شود كه شوهر ثلث اموال خود را به سود زن وصیت كرده، مگر آنكه خلاف آن از وصیت‌نامه یا سایر مدارك و اسناد استنباط شود.

خواندن این مقاله  شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو

حقوق زوجین در ارث

به طور کلی باید وصیت را كه در قرآن به آن سفارش شده بعنوان فرهنگ اسلامی در بین مردم ترویج نمود و زوجی که مقداری از اموال خود را تا یك سوم به نفع همسر خود وصیت نماید تا آیندة مبهم او را پس از فوت خود تا اندازه‌ای تأمین نماید این عمل او نه تنها باعث دلگرمی او به زندگی زناشویی می‌شود بلكه منجر به این امر می ردد تا زن در رفتار با همسر حسن سلوك داشته باشد.

جنگ های ارثی: آنچه باید در مورد حقوق همسر بدانید

از موارد دیگر كه می‌توان از آن به عنوان راه‌حلی برای جبران فرض زن از ماترك شوهر در نظر گرفت پرداخت نفقه به زن در ایام عدة وفات است. هنگامی که قانون زن را مكلف به نگه داشت عده وفات و ممنوعیت از ازدواج به مدت 4 ماه می‌نماید باید حقوقی را هم برای او در نظر بگیرد و پرداخت نفقه و تأمین مسكن برای زن در مدت ایام عده وفات می‌تواند تا میزانی از مشكلات اولیه زوجة همسر از دست داده بكاهد.

از راه‌حل‌های فرعی دیگری که وجود دارند تا حدی نقصان میزان ارث زن را جبران ‌نماید، یکی پرداخت مهریه به نرخ روز فوت شوهر كه در حال حاضر مورد اجرا می‌باشد و دیگری از قوانین تأمین اجتماعی پرداخت مستمری به زنی که شوهر خود را از دست داده است می باشد .

ارث زوجه در صورتی كه وارث منحصر شوهر باشد

مطابق قانون مدنی در مواد 905 و 949 اگر زن فوت نماید و به غیر از شوهر هیچ وارثی نداشته باشد تمام تركه زن متوفی به شوهر می‌رسد، ولی زمانیکه شوهر فوت می کند

خواندن این مقاله  وکیل قتل در اصفهان: مبارزه وکلای دفاع در پرونده‌های قتل!

و به جز زوجه هیچ وارثی نداشته باشد اموال به زن می‌رسد و مابقی اموال شوهر متوفی در حكم اموال اشخاص بلاوارث و به خزانة دولت متعلق می باشد. این تبعیض در طریقه ارث بردن زن و شوهر غیرقابل توجیه می‌باشد

مخصوصا زمانیکه ماترك اندكی باشد و زن هیچگونه منبع درآمد دیگری هم نداشته باشد. اما در مورد ماترك‌های كلان میتوان ترتیبی ایجاد کرد كه خزانة دولت هم بی‌نصیب نماند.

اموالی كه زوجه از آن ارث نمی‌برد

مطابق قانون مدنی ایران زن از تمام اموال همسرش ارث نمی‌برد در صورتیکه شوهر از تمامی تركة همسر خود ارث می‌برد. در مادة 946 قانون مدنی اینگونه ذکر شده است :

زوج از تمام اموال زوجه ارث می‌برد لكن زوجه از اموال ذیل:

1-اموال منقول از هر قبیل كه باشد.

2- از ابنیه و اشجار: در بند اول زن و مرد بطور مشترک از اموال منقول یكدیگر ارث می‌برند اما در مورد اموال غیرمنقول تفاوت كلی این دو جنس، در ارث وجود دارد . زوجه از قیمت سهم میبرد.

راهنمای نهایی شما برای حقوق ارث:

برای این تبعیضات راه حل هایی وجود دارد که نقصان میزان ارث زن را جبران نماید.توصیه می شود برای اطلاع از چگونگی این راه حل ها و وصول میزان ارث خود از موسسه حقوقی حامد امیری به عنوان برترین موسسه حقوقی در اصفهان مشاوره بگیرید .این موسسه دارای کادری مجرب با مدیریت آقای حامد امیری وکیل ارث در اصفهان در تمامی زمینه ها ی حقوقی و کیفری بهترین گزینه برای مشاوره می باشد و به شما کمک می کند به موفقیت قطعی در پرونده خود برسید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید