بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > ارث فرزند متوفی:قانون ارث برای فرزند فوت شده قبل از پدر چیست

ارث فرزند متوفی:قانون ارث برای فرزند فوت شده قبل از پدر چیست

ارث فرزند متوفی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

اگر فرزند قبل از پدر فوت کند، آیا به فرزندان میت از این پدر بزرگ ارثی می رسد؟

ارث فرزند متوفی: فوت یک شخص در دنیای واقعی هرچند به معنای پایان شخصیت حقوقی او هم بوده، ولی این شخصیت حقوقی خاتمه. یافته. امکان دارد آثار حقوقی بسیاری را به مدت طولانی در دنیای واقعی بر جای بگذارد. وقف، وصیت و موضوعات مرتبط با ترکه و تقسیم‌بندی ارث، مصادیقی از این آثار است.

روند عادی در موضوع مرتبط با ترکه و تقسیم ارث، مرگ والدین، قبل از فرزندان خود است. ولی گاها این فرزند بوده که قبل از والدین خویش فوت می‌کند. در این شرایط، این سوال پیش می‌آید که تقسیم‌بندی ارث فرزند متوفی که خود ممکن است دارای فرزندانی باشد، به چه صورت خواهد بود؟

چرا اگر پسر قبل از پدر بمیرد ارث! حامد امیری بهترین وکیل ارث در اصفهان در این مقاله در صدد پاسخگویی به این سوال است که در صورت مرگ فرزند قبل از والدین، تقسیم ارث فرزند متوفی، به چه صورت خواهد بود؟ با این توضیح که تقسیم ترکه را در حالات متعدد حضور پدر و مادر فرزند متوفی، فرزندان و همسر او بررسی خواهد کرد. با ما همراه باشید.

👈 شماره تماس: 09392359977 👉

تقسیم ارث فرزند فوت شده در صورت وجود پدر و مادر

چرا به فرزند فوت شده ارث نمی رسد؟ آیا فرزند مرده از مادر ارث می برد؟ در این شرایط، پدر و مادر فرزند متوفی و یا یکی از آنها در موقع مرگ او در قید حیات بوده. و فرزند متوفی، بدون همسر و فرزند از جمله پسر و دختر است. ماده 906 قانون مدنی در خصوص حکم این شرایط، مقرر داشته است. «اگر برای متوفی اولاد یا اولاد اولاد از هر درجه که باشند موجود نباشد. هر یک از ابوین در صورت انفراد تمام ارث را می برد و اگر پدر و مادر میت هر دو زنده باشند. مادر یک ثلث و پدر دو ثلث می‌برد.»

از این رو بر اساس این ماده، دو صورت را می‌بایست تفکیک نمود:

  • فقط یکی از والدین فرزند متوفی در زمان مرگ وی در قید حیات است. در این شرایط، پدر یا مادر زنده، کلیه ترکه فرزند متوفی را به ارث خواهد برد.
  • هر دو والدین در زمان مرگ فرزند در قید حیات هستند. در این شرایط، سهم ارث مادر یک سوم است و دو سوم ترکه به پدر خواهد رسید.

تقسیم ارث فرزند متوفی در صورت وجود فرزندان

تقسیم ارث فرزند متوفی در صورت وجود فرزندان

در صورتی در زمان مرگ فرزند، پدر و مادر او در قید حیات نباشند. ولی فرزند متوفی خودش دارای فرزند یا فرزندانی باشد، تقسیم ارث فرزند متوفی بین فرزندان او بر اساس ماده 907 قانون مدنی خواهد بود.

خواندن این مقاله  مجازات توهین به مقدسات در فضای مجازی چیست؟

بر اساس ماده 907 قانون مدنی: «اگر متوفی ابوین نداشته و یک یا چند نفر اولاد داشته باشد. ترکه بطریق ذیل تقسیم می‌شود: اگر فرزند منحصر به یکی باشد خواه پسر خواه دختر، تمام ترکه به او می رسد. اگر اولاد متعدد باشند ولی تمام پسر یا تمام دختر، ترکه بین آنها بالسویه تقسیم می‌شود. اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آنها پسر و بعضی دختر، پسر دو برابر دختر می‌برد.»

قانون ارث برای فرزند فوت شده بعد از پدر! همانگونه که ملاحظه می‌شود. ماده 907 قانون مدنی سه فرض را در نظر گرفته است;

• فرزند متوفی در زمان فوت فقط دارای یک فرزند است. در این فرض، کل ترکه به فرزند باقی مانده خواهد رسید.
• فرزند متوفی در زمان مرگ دارای چند فرزند بوده که تماما دختر یا پسر می‌باشند. در این فرض، ترکه به صورت تساوی بین فرزندان تقسیم می‌شود.
• فرزند متوفی در زمان مرگ دارای چندین فرزند بوده که بعضی دختر و بعضی دیگر پسر هستند. در این فرض، سهم پسر دو برابر سهم دختر خواهد بود.

ناگفته نماند. که در قواعد ذکر شده. تفاوتی بین فرزند ناشی از عقد دائم و موقت نیست. و ارث بردن فرزند در ازدواج موقت کاملا مثل عقد دائم است.

تقسیم ارث فرزند متوفی در صورت وجود پدر و مادر و فرزندان

به گفت وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان: در شرایطی که هم پدر و مادر و هم فرزندان در زنده باشند، به این خاطر که در طبقات ارث همگی در یک طبقه قرار گرفته‌اند تمامی آنها ارث خواهند برد، ولی با در نظر گرفتن اینکه فرزند باقی مانده از فرزند فوت شده، دختر یا پسر است و با توجه به تعداد فرزندان، چگونگی تقسیم ارث فرزند متوفی متفاوت خواهد بود و به همین خاطر ما هم این فرائض را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پدر و مادر و یک دختر

اگر فرزند بعد از پدر فوت کند ارث میبرد؟ در صورتی که والدین فرزند متوفی یا یکی از آنها در زمان مرگ وی در قید حیات بوده. و همچنین یک فرزند دختر هم داشته باشد. تقسیم ارث فرزند متوفی بر اساس ماده 908 قانون مدنی صورت خواهد گرفت. به موجب این ماده :

خواندن این مقاله  نحوه شکایت از فروشگاه های اینترنتی اینستاگرام

«هرگاه پدر یا مادر متوفی یا هر دو ابوین او موجود باشند. با یک دختر، فرض هریک از پدر و مادر سدس ترکه و فرض دختر نصف آن خواهد بود. و ما بقی باید بین تمام وراث به نسبت فرض آنها تقسیم شود.»

از این رو بر اساس این ماده، در فرضی که ورثه فرزند متوفی پدر و مادر و تنها دختر او باشند. سهم هر کدام از پدر و مادر، یک ششم ترکه است. دختر یک دوم ترکه را به ارث خواهد برد و مابقی ترکه بین ورثه به نسبت سهام هریک تقسیم می‌شود.

پدر و مادر و چند دختر

در صورتی که به غیر از پدر و مادر، چند دختر فرزند متوفی هم در زمان مرگ وی در قید حیات هستند. ماده 909 قانون مدنی بر چگونگی تقسیم‌بندی ارث فرزند متوفی حاکم است. بر اساس این ماده :« هرگاه پدر یا مادر متوفی یا هر دو ابوین او موجود باشند. با چند دختر فرض تمام دخترها دو ثلث ترکه خواهد بود که بالسویه بین آنها تقسیم می شود. و فرض هریک از پدر و مادر یک سدس و ما بقی اگر باشد بین تمام ورثه به نسبت فرض آنها تقسیم می‌شود.»

به موجب این ماده، در شرایطی که وراث فرزند متوفی منحصر به پدر و مادر و چند دختر باشد. سهم ارث هر یک از مادر و پدر یک ششم ترکه است و دوسوم ترکه سهم ارث دختران می‌باشد. که بین خود به تساوی تقسیم‌بندی می‌کنند و باقیمانده ترکه بین ورثه دیگر به نسبت سهامشان تقسیم خواهد شد.

پدر و مادر و فرزند یا فرزندان پسر

پدر و مادر و فرزند یا فرزندان پسر

ارث فرزند فوت شده قبل از مادر! اگر وراث فرزند متوفی، پدر و مادر و فرزندان پسر وی باشند. سهم هر یک از پدر و مادر از ترکه، یک ششم است و مابقی ترکه به فرندان می‌رسد. پس در این شرایط، موضوع تقسیم اضافه ترکه بین ورثه به نسبت سهامشان مطرح نمی‌شود.

تقسیم ارث فرزند متوفی در صورت وجود همسر ( زوج یا زوجه )

بر اساس ماده 913 قانون مدنی :«در تمام صور مذکوره دراین مبحث هریک از زوجین که زنده باشد. فرض خود را می برد و این فرض عبارت است. از نصف ترکه برای زوج و ربع آن برای زوجه درصورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد نداشته باشد. و از ربع ترکه برای زوج و ثمن آن برای زوجه درصورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد. و مابقی ترکه برطبق مقررات مواد قبل ما بین سایر وراث تقسیم می شود.»

خواندن این مقاله  مجازات استفاده شخصی از مشاعات ساختمان

بر اساس این ماده، چنانچه در زمان مرگ فرزند همسر او در قید حیات باشد. ابتدا سهم ارث مرد یا زن از ترکه به وی داده می‌شود. به این ترتیب که، سهم ارث شوهر یک دوم ترکه در صورت فقدات فرزند و یک چهارم ترکه در صورت وجود فرزند جهت متوفی است. و سهم ارث زن، یک چهارم ترکه در صورت فقدات فرزند و یک هشتم ترکه در صورت وجود فرزند جهت متوفی است. بعد از پرداخت این سهام. بقیه ترکه بین سایر ورثه بر اساس ترتیبی. که توضیح داده شد. تقسیم‌بندی می‌شود.

سخن پایانی

اگر فرزند زودتر از مادر فوت کند ارث میبرد؟ در صورت فوت فرزند قبل از والدین. در صورت وجود والدین بدون فرزندان فوت شده. سهم ارث مادر یک سوم و سهم ارث پدر، دو سوم خواهد بود. در صورت وجود فرزندان، سهم هر کدام از والدین، یک ششم است. تنها دختر، یک دوم ترکه و چند دختر دو سوم ترکه را به ارث خواهند برد. و در صورتی که فرزندان پسر باشند، مازاد بر یک ششم ارث پدر و مادر، سهم ارث آنها می‌باشد. زن و شوهر هم در صورت وجود فرزندان به ترتیب، یک دوم و یک چهارم و در صورت نبود. فرزند، یک چهارم و یک هشتم ترکه را ارث خواهند برد.

سوالات متداول فوت فرزند قبل از پدر و مادر

1) اگر وراث فرزند متوفی، پدر و مادر وی باشند نحوه تقسیم ارث فرزند به چه صورت خواهد بود؟

چنانچه وراث فرزند شده پدر و مادر وی باشند یک سوم سهم ارث مادر و دو سوم سهم ارث پدر است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2) اگر وراث فرزند متوفی، فرزندان وی و پدر و مادر وی باشند نحوه تقسیم ارث فرزند به چه صورت است؟

اگر فرزندان و پدر و مادر هر دو گروه با یکدیگر وراث فرزند متوفی باشند سهم پدر و مادر یک ششم است و مابقی به فرزندان می‌رسد و در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته‌ایم.

3) در صورت وجود همسر برای فرزند متوفی سهم ارث زوج یا زوجه به چه صورت است؟

سهم ارث شوهر یک دوم بدون فرزند و یک چهارم با وجود فرزند و سهم ارث زن یک چهارم بدون فرزند و یک هشتم با وجود فرزند است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

9 نظرات

  • ملیحه زمزم
    30 دی, 1402 در 1:48 قبل از ظهر

    سلام حدود ۱۷ سال پیش شوهرم فوت کرده که یک دختر برام مونده ازش و قیم قانونی دخترم پدربزرگش شد چون هنوز زنده بود و بنده فقط امین نامه داشتم چون دخترم با من زندگی میکرد در عرض ۳ سال پیش پدر شوهر و مادر شوهرم فوت کرد که هر دو بازنشسته بودن دختر من که بهش ارث ندادن که هیچ حتی جهیزیه خودمم ندادن که با اونا زندگی کنیم میشه بگید آیا حقوق بازنشستگی پدر شوهر یا مادرشوهرم به دخترم تعلق میگیره یا نه ؟ و آیا ارثی به دخترم تعلق میگیره چون پدربزرگ قیم بوده و تا زنده بودنشون هیچ خرجی بهش ندادن و فقط زبانی به بقیه ورثه گفته بود نوه ام رو حقش رو بدید از ارث که با تقسیم ارثی که بهشون تعلق گرفت حتی هزار تومان شیرینی دست دخترم ندادن😐

  • ناشناس
    22 آبان, 1402 در 8:08 بعد از ظهر

    دخترم:فوت:کرده:شوهرش:یک:پسر:باقی:مانده:پدر:حق:مهره:دارد

  • ناشناس
    28 مهر, 1402 در 9:01 بعد از ظهر

    سلام من برادرم قبل از پدرو مادرم فوت کرده ایا به فرزندان برادرم از ارث پدرو مادر من میرسد یانه

  • حامد
    8 مهر, 1402 در 10:07 بعد از ظهر

    سلام این قانون را لاقل برای شهدا و جانبازان استثنا قایل بشن چون اکثر شهدا و جانبازان فرزند دارن
    و تمامی این شهدا برای حفظ از نوامیس و آب و خاک این وطن رفتن جنگیدن
    نباید بچه های شهدا و جانبازان حیرون ویرون بشن اکثر شهدا قبل پدرشون فوت کردن

  • س.آ
    15 شهریور, 1402 در 11:14 بعد از ظهر

    چرا کسی میمرد وجنبه حقوقی مرده …پس چرا بدهکاری هایش هم پوچ نمیشه …بانک میگیره طلبکار میمیره …

  • کارشناس دیدگاه
    27 مرداد, 1402 در 7:44 بعد از ظهر

    سلام کاربر گرامی در مورد این موضوع باید با جناب وکیل صحبت کنین تا راهنماییتون کنن مشاوره از 10 دقیقه تا 60 دقیقه میباشد

  • معصومه
    25 مرداد, 1402 در 4:01 بعد از ظهر

    سلام داماد ما فوت شده یک پسر چهار ساله از اون بجا مونده ویه خانه وحالا که پسرش بزرگ شده یا خانه فقط به پسرش ارث میرسد یا مادر وپدر داماد هم ارث میبرن

پیام بگذارید